Sokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:08

Goed ik heb gemerkt dat al dat haar nog best wel een hoop werk is. :')

Ze waren inmiddels zo lang dat ze er zelf op stond, dus we hebben het bijgeknipt. Het ziet er niet heel raar uit ofzo dus daar stoor ik me niet aan. Alleen winter is coming. Blubberboeltjes en nattigheid = een beginnend receptje voor mok natuurlijk. Ze heeft nog nooit mok gehad maargoed wat niet is kan nog komen.

Wat maakte dat jullie de sokken van je paard eraf hebben geschoren? Hebben jullie hier foto's van? Al dat andere haar dat ze heeft (snor, oor, baard, lange manen en voorpluk) mag ze gewoon houden.


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:10

De kans dat je paard mok krijgt als je scheert is vele malen groter dan met sokken. Dit omdat het haar ontworpen is om de troep buiten te houden. Ik zal dit plaatje ook maar eens neerzetten, heb het via bokt gevonden ;)

Afbeelding

Anoniem

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:17

Oh echt waar joh?! Dat wist ik helemaal niet! Super bedankt voor het plaatje.

Ze heeft bijv. wel huidschilfertjes als ik het haar uit elkaar haal bij dr sokjes.. Kan ik daar wat tegen doen?!

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:19

_Dominique schreef:
Oh echt waar joh?! Dat wist ik helemaal niet! Super bedankt voor het plaatje.

Ze heeft bijv. wel huidschilfertjes als ik het haar uit elkaar haal bij dr sokjes.. Kan ik daar wat tegen doen?!


Zo nu en dan eens doorkammen en anti jeuk (roos) creme erop doen als het jeukt, maar op zich kunnen schilfers verder helemaal geen kwaad.

Anoniem

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:20

Hmm ze stampt af en toe wel en bijt er een beetje in. Maar dit gebeurd echt maar heel af en toe

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:20

Van mijn Tinker x Fries kruising Bonte Jaopie met vier witbenen scheer ik geen enkele sok af.

Die staat 24/7 buiten in de weide.
Had wel eens last van rasp (simpel gezegd: opkruipende mok, 1 of 2 keer per jaar).

Ik maakte er altijd een trots punt van om die sokken prachtig wit te houden, dus wassen. Kammen, droogschampoo, etc.
Tot ik op een dag vlak voor een les had gewassen en hij de volgende dag leuk bekorste pijpen tot over de knieen had aan maar liefst drie benen.
Toen was ik wel wakker: ik veroorzaakte het zélf met al mijn geknutsel aan die sokken om ze wit te houden.
Vanaf toen ben ik er af gebleven: en al járen geen last meer. De natuurlijk waterafvoer/vetbescheming
zit er niet voor niets, die was ik met al dat schoonheidsgepruts steeds weer aan het aantasten.
Daarom alleen al zou ik nooit die sokken er af halen. Want ook dan haal je de natuurlijke bescherming weg.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:51

Als ze stampt en bijt kun je ervan uit gaan dat ze mijt heeft. Behandelen met Byemite/Sebacil dus. Ze kan ook mok krijgen als gevolg van mijt.
Sokken (en sporen) lekker laten zitten, die beschermen juist tegen mok. Tenzij je paard in de blubber staat natuurlijk, daar helpt niets tegen.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:57

_Dominique schreef:
Hmm ze stampt af en toe wel en bijt er een beetje in. Maar dit gebeurd echt maar heel af en toe


Klinkt mij in de oren als mijt. :)

Anoniem

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:05

Hoe herken je mijt verder en is dit overdraagbaar op andere paarden? Dat stampen gebeurd echt zelden.

Ik ga even zoeken naar Byemite/Sebacil

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:09

Dat herken je doordat ze bijten en stampen. ;)
Je kunt de dierenarts vragen een afkrabsel te maken en te onderzoeken maar dat geeft niet altijd een correcte uitslag. Byemite kun je alleen van de dierenarts krijgen.

Edit: Fijn dat hij nog niet vaak stampt, dan ben je er hopelijk bijtijds bij en er snel weer vanaf. Vraag de arts om het behandelprotocol en niet overdoseren.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:15

Bij mij staan ze al jaren 24/7 buiten met geschoren benen en nog nooit last van mok gehad. Bij paarden met mok worden de benen ook juist geschoren, dat is niet voor niets!

Ik ben begonnen met scheren omdat ik het afgrijselijk lelijke dingen vind die geen nut hebben. Snorremans heeft een tinker zonder sokken, ziet er super uit en ook geen last meer van ongemakken. +:)+


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:16

Waarom heb je dan een Tinker?

Edit: en sokken hebben bewezen nut, dus die stellige overtuiging dat dat niet zo is begrijp ik niet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:25

Omdat je het een leuk dier vindt en haar zeer eenvoudig geschoren en/of geknipt kan worden? Dat is niet afhankelijk van het ras hoor.

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:28

De hoefsmid snapte niet dan onze tinkers zo'n mooie droge benen hebben. Toen we Storm net hadden wilde ik ook altijd maar mooie witte sokken. Omdat dat echt zo veel werk was (als ze 24/7 buiten lopen) was ik er al snel van overtuigd dat ik dat niet ging volhouden. Daarom dus maar niets meer aan de sokken doen. Af en toe eens doorkammen en wassen alleen echt in de zomer als het helemaal kan drogen. Ik doe er echt zo weinig mogelijk aan. En je ziet inderdaad ook dat de haren bij de huid gewoon wit zijn. Net als dat plaatje hierboven.

Dus afblijven!!!

En af en toe stampen of in de sokken bijten doen ze bij ons ook. Dan zit er waarschijnlijk een vliegje ofzo. Wil niet zeggen dat ze gelijk mok of mijt hebben als ze een keer stampen.

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:28

Mara2000 schreef:
Waarom heb je dan een Tinker?

Edit: en sokken hebben bewezen nut, dus die stellige overtuiging dat dat niet zo is begrijp ik niet.


Ik ben degene waar Nies_ het over had! :j

Mijn Tinker heeft inderdaad geen sokken meer. Voornaamste reden i.v.m de mok die hij altijd had. Van alles geprobeerd maar niks hielp. Toen maar de sokken er afgehaald en nooit meer last van gehad. Scheelt mij een heleboel werk en mijn pony een hoop jeuk en frustraties.

Daarnaast vind ik hem ook mooier zonder sokken, al dat haar vind ik persoonlijk overbodig. De vraag 'Waarom heb je dan een Tinker' vind ik altijd een beetje kinderachtig.. Een Tinker is gelukkig meer dan al het haar wat ze (horen te) hebben. :+

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:46

Mara2000 schreef:
Waarom heb je dan een Tinker?

Edit: en sokken hebben bewezen nut, dus die stellige overtuiging dat dat niet zo is begrijp ik niet.

Sorry, maar dat is een fabeltje. Geen van de mountain & mooreland pony's (zoals de ponyrassen uit engeland en Ierland collectief ook wel genoemd worden) hebben meer behang dan flinke vetlok. Dat zijn de rassen die in de modder/drek/sneeuw/enz. zomer en winter buiten liepen en lopen. Behang vindt je wel bij de zware trek/werkpaarden en die stonden toen bij slecht weer en winter permanent droog op stal. Dikke beharing in een klimaat waar het lang nat blijft geeft broei en alle ellende die daar bij hoort. Zie je ook gebeuren bij rassen als shetland en ijslanders die gigawintervachten aanmaken. Te warm voor dit klimaat, maar ernstiger het droogt niet makkelijk op ook door langdurige nattigheid en hogere luchtvochtigheid dan waar ze vandaan komen. Daarnaast krijgen die om dezelfde redenen te maken met huidparasieten.

Sokken + langdurig nat (zoals nogwel eens gebeurt in NL klimaat) geeft irritatie/broei en jeuk met alle ellende en ongemak van dien.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:01

Ik zal het mijn Tinker vertellen (foei, je hoort last te hebben...).

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:11

Met bovenstaande post van @tamayy ben ik het totáál niet eens, dat geeft het ómgekeerde weer van hoe ik het zie en ervaar.
Ook in vocht, modder en drek dringt -door de natuurlijke vetlaag op de huid, dat dus ook een natuurlijke afweer is, en door het haar, dat voor een oppervlakkige natuurlijke afwatering zorgt - NIET zodanig tot de huid door dat daardoor mok ontstaat. En zorgt ook helemaal niet voor broei, dat is iets wat mensen dénken.
Tinkers komen uit een bar en nat klimaat, daarom hebben ze sokken, en hebben ze die nu juist ook nodig. De stonden waar zijn oorspronkelijk vandaan komen - helemaal niet droog op stal 's-nachts.
Het er af halen lijkt me éérder een open invitatie voor bacterieen en ander onheil dan gewoon met rust laten.
Ik lees ook herhaaldelijk dat mensen het "makkelijker" vinden die sokken er af te halen, of "mooier" en dat kan natuurlijk, maar dan haal je ze weg voor je eigen gemak, niet voor het gemak van het sokkenpaard.

De meningen hierover zullen altijd wel verdeeld blijven, maar zo lang ik nog met enige regelmatig wanhopige mensen spreek met Friezen, Tinkers en andere sokkenpaarden die al 7 jaar of langer met hun mokpaarden aan het knoeien zijn, met veel gewas met sebacil, scheren, knippen, en spulletjes opsmeren, met een smak geld uit de beurs en de nodige frustratie bij de eigenaars terwijl het euvel steeds weer terugkeert dan wel nooit echt is opgelost, heb ik zo mijn bedenkingen bij de juistheid van "het er af halen van sokken".

Dan denk ik: als je doet wat je altijd deed, krijg je het resultaat dat je altijd had.
En zou ik eens een ándere benadering overwegen. Zeker na zo veel jaren gedokter.

Overigens staat mijn paard gerust tot over zijn kogels in de herfst-winter blubber, als het wer hier in Nederland weer een regen, regen en regen is geweest, sinds ik er afblijf gebeurt er helemaal niets, ook al zie ik het soms met afgrijzen aan.

Maar zodra zo'n sok dan opdroogt valt de modder er gewoon aan de buitenkant (!) vanaf en zijn ze ook nog eens fraai wit door de aanzuigende en opnemend eigenschappen van juist die modder.
Die derrie kómt helemaal niet eens tot op de huid, want daarop bevindt zich een natuurlijk vetlaagje.

Maar dat is natuurlijk mijn puur persoonlijke ervaring, wat niet inhoudt dat anderen geen andere ervaringen er op na kunnen of mogen houden.
Ik bgrijp natuurlijk ook wel dat als je paard 2 weken onafgebroken in de blub staat, dat op een gegeven moment de huid kan verweken en dus toegang geeft tot narigheid... maar dat heb je in zo'n geval zowel mét als zónder sokken.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:27

Ik sluit me volledig bij je aan Terpetijn.

Er zijn ook veel sportpaarden, kwpners enz met mok. En die hebben zo goed als geen sok.

morris01

Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-03

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:40

Kijk ook even naar je voer als je last hebt van mok, het is vaak ook een inwendig probleem, teveel eiwitten of suikers in het voer geeft bij mijn tinkers garantie op mok.

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 01:13

Eens met terpetijn. Met toevoeging dat langdurige modder niet alleen zorgt voor weke huid, maar ook slecht is voor pezen en gewrichten. Dat lijkt me dus bij geen enkel paard een goed idee....

marjolein__

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Oldebroek

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:16

sokken lekker laten zitten hoor. zijn inderdaad ook deels bescherming tegen wondjes, vuil etc. Verder zo min mogelijk wassen want dan haal je de natuurlijke beschermlaag juist weg. Wel regelmatig de benen (goed tussen de haren op de huid) checken of wondjes, mok etc en dan behandelen wanneer nodig. Wanneer ze veel/regelmatig staan te stampen moet je tegen mijten behandelen (ik doe 2 x sebacilbehandeling en daarna pipetjes van stronghold voor de zwaarste hond op de benen en ben dan zeker een half jaar/jaar van de beestjes af).

Logan is de liefste :)

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:42

Ik scheer nooit de sokken af, alleen bij medische noodzaak. Gewoon lekker paard laten zijn. Het vuil/nat komt juist als je ze afscheert anders hebben ze een berscherm laag van sokken.
En inderdaad niet teveel voeren met suikers e.d.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 02:31

Mara2000 schreef:
Waarom heb je dan een Tinker?

Edit: en sokken hebben bewezen nut, dus die stellige overtuiging dat dat niet zo is begrijp ik niet.


die sokken zijn erin gefokt omdat men het mooi vind en geven alleen maar last, zoals alles wat er bij dieren ingefokt wordt omdat men het mooi vind.
*sla er de ontelbare mok/rasp/mijt/jeuk topics er maar eens op na, dat gaat voor 99%over tinkers...

*een duidelijk artikel hierover is te lezen op wvww.gypsyhorses.com en dan het artikel "all about feather".

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 05:20

Was het maar zo simpel, faradihba, dan zou het inderdaad een kwestie zijn van sokken scheren en het paard zou compleet klachtvrij zijn. Helaas zit het probleem bij tinkers en andere sokkenpaarden voornamelijk bij de lymfeklieren, waardoor ze rijke voeding met veel suikers moeilijker kunnen verwerken, wat zorgt voor ophopingen van afvalstoffen in de benen en daarmee jeuk, wondjes, 'mok' en CPL, waardoor ze ook weer gevoeliger worden voor mijten.
De vacht bij de benen van een tinker ligt anders dan bij een warmbloed; die haren staan nl verder uit elkaar, dikker van structuur en staan meer rechtop, waardoor de huid na het scheren bloot komt te liggen en niet meer beschermd wordt door de vacht, met meer jeuk, wondjes en ontstekingen als resultaat. Dus preventief scheren is nooit slim. Mijn tinker staat al 16 jaar mokvrij, mét sok, in de blubber 24/7 buiten, ondanks dat hij gevoelig is voor CPL.

Ik ben trouwens benieuwd welke ontelbare mok-topics jij bedoelt.. Er is een centraal topic (waar overigens nauwelijks in gepost wordt), dus losse topics mogen niet eens op bokt :+

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 54 bezoekers