Huisdierenbelasting: Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Marjo

Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 13:01

Hallo allemaal,

Op Facebook zag ik een bericht voorbij komen over de hondenbelasting. Er gaat weer gecontroleerd worden bij mij in de omgeving of iedereen wel genoeg betaald.

Nu eerst die hondenbelasting. Ik snap deze toentertijd in de wereld is gekomen want je ondervond ontzettend veel overlast van hondenpoep. Althans, bij ons in de omgeving wel. Overal lag het, op straat, op speelveldjes...
Maar, anno 2016 heerst er een opruimplicht. En, ik zie hier het voordeel van. Als ik al ergens een hoop zie liggen, is dit in de berm waar niemand er last van heeft.
Maar waarom is er dan nog steeds hondenbelasting? Wat word er met al dat geld gedaan?

En dan lees ik op Facebook, dat mensen vinden dat er ook kattenbelasting ingevoerd moet worden. Kijk, ik snap dat het irritant is als een kat jouw achtertuin tot persoonlijke toilet heeft benoemd, maar wat gaat kattenbelasting daaraan doen? Het geld van de belasting komt niet bij jou terecht om je tuin van te onderhouden.
Daarbij, zijn er veel mensen wiens kat alleen binnen de eigen erfgrenzen blijft. Die van ons komt niet verder dan de tuin.
Waarom moet er dan alsnog kattenbelasting ingevoerd worden?

Wat vind Bokt hier nu van. De belasting op je huisdier, vind jij het een goed idee?
Ik vind het een interessante discussie.


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:06

De hondenbelasting in het dorp waar ik woonde voor ik hierheen ging werd daadwerkelijk gestoken in enorme losloopgebieden, prullebakken voor de poep en het opzuigen van de poep op plaatsen waar het niet opgeruimd hoefde te worden (alle losloopgebieden en nog veel aanlijn borders).
Dan vind ik het ook niet erg te betalen (65 euro per hond per jaar).

Maar ik zie vaak inderdaad alleen maar dat de hondenbelasting gaat naar de controleur die de boetes uit schrijft als je de honden los laat wat nergens mag of de poep niet opruimt wat overal moet. Voor zover te zien is. Dat vind ik minder maar je hebt er zo weinig over te zeggen..

AmyJamess

Berichten: 2116
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:09

Ondanks dat er nu opruimings plicht is (waar ik in mijn wijk weinig van merk) Moet je toch belasting blijven betalen voor de prullenbakken en poepzakjes.
Geen idee of dat bij andere gemeenten ook is maar hier in hengelo kun je poepzakje ook gratis ophalen.
Maar mijn tante woont in goor en die hoeft geen honden belasting te betalen (tenminste dat zegt ze :') )

Ja en over katten. aan de ene kant vind ik wel dat de personen die hun kat los hebben lopen wel belasting moeten gaan betalen. Als ze in mijn tuin poepen is mooi poedersuiker en moet ik het zelf op ruimen, maar al die speeltuinen en speelveldjes doen de katten ook rustig hun behoeftes.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:10

Hondenbelasting in woonwijken vind ik zo gek nog niet, er worden immers wel toiletten ed aangelegd en onderhouden. Bij ons in het buitengebied daarentegen.. Bij de meeste mensen komt de hond het erf niet eens af en van de voorzieningen wordt zeker geen gebruik gemaakt.

Voor katten zijn er volgens mij ook geen voorzieningen dus dan is belasting ook puur geldklopperij.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 26-09-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:10

Ik ben ook iemand die vindt dat als je hondenbelasting moet betalen, je ook kattenbelasting zou moeten betalen..

Maar dat komt inderdaad puur om het feit dat je belasting betaald voor je hond, maar tegelijkertijd ook een opruimplicht hebt.

Voor katten betaal je niks, die poepen waar ze willen, maar niemand die het op hoeft te ruimen ( Je volgt immers niet de hele dag je eigen kat )

Ik vind het persoonlijk erg krom :o

Love the life you live. ♥

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:15

De hondenbelasting in mijn gemeente dient puur om de gemeentekas te spekken. Geen poepzakjes automaten, geen vuilnisbakken, geen hondenvelden hier.. Een gemeentelid heeft het me ook gewoon zo verteld. Dus ja ik ben boos dat ik belasting betaal voor mijn hond zonder er iets voor terug te zien.. Mocht er nou wat mee gedaan worden in het belang van de honden vind ik het prima.

Kattenbelasting vind ik ook een beetje onzin, precies om de reden dat de gemeente echt niet in elke achtertuin komt opruimen.. al zou het misschien wel een overschot aan katten kunnen beperken. Als mensen er extra belasting over moeten betalen denken ze misschien een keertje extra na voor ze er 1 aanschaffen..

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

moonsparkle
Berichten: 21702
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:16

Volgens mij is hondenbelasting ook niet alleen om te zorgen voor prullenbakken en zakjes, maar het is er ook omdat er belastinggeld nodig is. Net als dat je belasting betaald over producten die je koopt. Het geld moet ergens vandaan worden gehaald en huisdieren zijn toch een beetje een luxe. Een knaagdier en katten belasting van 5 tot 10 euro per jaar zou ik dan ook best vinden als de hondenbelasting dan ook wat naar beneden mag.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:18

Zeeuwsemeid schreef:
De hondenbelasting in mijn gemeente dient puur om de gemeentekas te spekken. Geen poepzakjes automaten, geen vuilnisbakken, geen hondenvelden hier.. Een gemeentelid heeft het me ook gewoon zo verteld. Dus ja ik ben boos dat ik belasting betaal voor mijn hond zonder er iets voor terug te zien.. Mocht er nou wat mee gedaan worden in het belang van de honden vind ik het prima.

Kattenbelasting vind ik ook een beetje onzin, precies om de reden dat de gemeente echt niet in elke achtertuin komt opruimen.. al zou het misschien wel een overschot aan katten kunnen beperken. Als mensen er extra belasting over moeten betalen denken ze misschien een keertje extra na voor ze er 1 aanschaffen..


Maar, katten poepen niet alleen in andermans tuinen..
Ook gewoon buiten in het gras, veel in speeltuinen in het zand, etc.

Als mijn hond in de tuin van de buren poept, komt de gemeente dat ook niet opruimen, al betaal ik hondenbelasting..

Hier trouwens wel hetzelfde qua voorzieningen voor de hond hoor..
En wij betalen echt wel een stuk meer dan de genoemde 65 euro per hond per jaar..

Love the life you live. ♥

Lennox

Berichten: 1092
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:23

Er wordt al sinds de Middeleeuwen hondenbelasting geheven, toen nog een vorm van transportbelasting (hondenkar). In de wet staat dat die belasting geheven mag worden (kattenbelasting dus niet), het schrijft niet voor waar het geld aan uitgegeven mag worden. Gemeenten mogen dus zelf weten waar ze dat geld al dan niet aan uitgeven. Het is stik ouderwets en wat mij betreft mag het ook afgeschaft worden. Er zijn gelukkig al steeds meer gemeenten die daar net zo over denken. Volgens mij wordt het ook alleen binnen de bebouwde kom belast, niet als je daarbuiten woont.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 26-09-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:27

Wij betaalden in onze vorige woonplek 116 euro per jaar. Maar, daar werd ook echt wat mee gedaan: uitlaatvelden zonder opruimplicht, palen met poepzakjes, zo'n poepzuiger. Dan vind ik het niet erg om te betalen. Nu betalen we 65 euro per jaar en moet je op zoek naar de poepzak paaltjes, overal opruimplicht en nauwelijks losloopplekken. Hier gaat het voornamelijk bij de rest van de belastingpotjes.

La Vie en Rose 

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:27

Hondenbelasting komt in de algemene pot van de gemeente en hoeven ze niet te besteden aan voorzieningen voor honden. Voor de gemeente lekker gemakkelijke inkomsten, die gaan ze echt niwt zonder slag of stoot opgeven.

Ik wil prima belasting betalen voor mijn hond en wil de ontlasting ook best opruimen, maar het zou de gemeente wel sieren als er ook wat voorzieningen zijn voor de hondenbezitter.

Hier in het dorp is vrijwel niets :n prullenbakken om poepzakjes in te deponeren waren er ooit, maar zijn weggehaald omdat de jeugd ze vernielde (hoezo probleem verschuiven?) waardoor je soms dus kilometers lang met een zakje warme poep rondloopt :Y) sinds vorig jaar is er een losloopveldje van postzegelformaat en het ondehoud laat ook te wensen over.
laatst stond er zelfs in het regionale krantje dat een wethouder loslopen buiten de bebouwdekom ook nog maar wou verbieden 8)7

Enorm contrast met onze vorige woonplaats, waar goed onderhouden speelveldjes waren, losloopgebieden, hondentoiletten die goed bijgehouden werden en veel afvalbakken!

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:31

Heel veel mensen houden hun katten netjes binnen, dus om die te gaan belasten klinkt ook niet bepaald eerlijk. Hondenbelasting (of je nou zelf de poep opruimt of niet) kan nog gestoken worden in voorzieningen voor eigenaren. Maar helaas gebeurt dat dus niet altijd (bij mij in het dorp is er ook helemaal niets voor honden, geen prullenbakken, uitlaatstroken, zakjes, niets...).

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

Roodvos

Berichten: 6645
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:35

Hondenbelasting, daar waar nog van toepassing, is een belasting die naar de algemene middelen gaat. Het is erg netjes dat hier gemeentes genoemd worden die ook daadwerkelijk actief een "hondenbeleid" voeren met losloopgebieden en gratis poepzakjes halen.
In mijn gemeente hebben we dat niet, maar ook geen hondenbelasting (meer).

M.b.t. katten, daarover betaal ik al "belasting". Namelijk via de diftar, aangezien de inhoud van mijn kattenbakken in de kliko gaat. Ik schat op jaarbasis zo'n 50 euro.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

AmyJamess

Berichten: 2116
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:37

Wat ik ook een kromme regel vind van de honden belasting is dat als je onder de 5 honden hebt per dier betaald, kom je daar boven vanaf 5 komt dan word je als kennel gezien en betaal je geen of minder belasting.
Ken zo mensen van 2 huishouden (De ene heeft er 4 de andere 2) dus samen de hond op 1 adres laten inschrijven en zodat ze minder te hoeven betalen.
Daar word dan weer niet op gecontroleerd.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Marjo

Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 13:38

Ik vind het inderdaad ook raar dat het geld van de hondenbelasting niet altijd ten goede komt van de honden..

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:38

AmyJamess schreef:
Wat ik ook een kromme regel vind van de honden belasting is dat als je onder de 5 honden hebt per dier betaald, kom je daar boven vanaf 5 komt dan word je als kennel gezien en betaal je geen of minder belasting.
Ken zo mensen van 2 huishouden (De ene heeft er 4 de andere 2) dus samen de hond op 1 adres laten inschrijven en zodat ze minder te hoeven betalen.
Daar word dan weer niet op gecontroleerd.


Zo is het ook krom dat je in mijn regio voor de 2e hond meer belasting moet gaan betalen..
Weten hun al van te voren dat de 2e meer zal poepen ofzo? :')

Love the life you live. ♥

AmyJamess

Berichten: 2116
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:42

nikilover schreef:
AmyJamess schreef:
Wat ik ook een kromme regel vind van de honden belasting is dat als je onder de 5 honden hebt per dier betaald, kom je daar boven vanaf 5 komt dan word je als kennel gezien en betaal je geen of minder belasting.
Ken zo mensen van 2 huishouden (De ene heeft er 4 de andere 2) dus samen de hond op 1 adres laten inschrijven en zodat ze minder te hoeven betalen.
Daar word dan weer niet op gecontroleerd.


Zo is het ook krom dat je in mijn regio voor de 2e hond meer belasting moet gaan betalen..
Weten hun al van te voren dat de 2e meer zal poepen ofzo? :')

Klopt hier is het zo dat je bij 1 ook iets van 65 betaald en als je een 2de er bij neemt moet je het dubbele van 130 betalen. dus het dubbele

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:57

Bij ons in de regio staan wel genoeg van die apparaten waar je zakjes uit kunt halen met daaronder een prullenbakje. Worden gelukkig ook wel geleegd, al vind ik in de zomer niet genoeg (stinkt natuurlijk heel snel). Overal is bij ons een opruimplicht: in het losloopgebied, in de woonwijken maar ook op het strand. Vind het ook niet meer dan normaal. Zo smerig als ik mijn auto uitstap en in een niet opgeruimde hondendrol terecht kom :r . We betalen overigens niets aan hondenbelasting. Is ooit ingevoerd en het jaar erop weer uitgevoerd. Geen idee waarom.

Kattenbelasting mogen ze van mij invoeren, maar dan geef ik mijn kat niet aan en weiger ook te betalen. Poeslief komt nauwelijks in mijn tuin en erbuiten durft ze al helemaal niet, dus ruim alles netjes zelf op, ook mijn kosten. Dus ga daar niet extra voor betalen.

♥ Rewrite the Stars ♥

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:07

Yv_ schreef:
Bij ons in de regio staan wel genoeg van die apparaten waar je zakjes uit kunt halen met daaronder een prullenbakje. Worden gelukkig ook wel geleegd, al vind ik in de zomer niet genoeg (stinkt natuurlijk heel snel). Overal is bij ons een opruimplicht: in het losloopgebied, in de woonwijken maar ook op het strand. Vind het ook niet meer dan normaal. Zo smerig als ik mijn auto uitstap en in een niet opgeruimde hondendrol terecht kom :r . We betalen overigens niets aan hondenbelasting. Is ooit ingevoerd en het jaar erop weer uitgevoerd. Geen idee waarom.

Kattenbelasting mogen ze van mij invoeren, maar dan geef ik mijn kat niet aan en weiger ook te betalen. Poeslief komt nauwelijks in mijn tuin en erbuiten durft ze al helemaal niet, dus ruim alles netjes zelf op, ook mijn kosten. Dus ga daar niet extra voor betalen.


Maar puur voor mijn beeldvorming: Van je hond moet je ook alles overal opruimen zie ik, en daarvoor zou je dus niet weigeren te betalen.

Waarom zou je dan wel weigeren voor je kat te betalen?

Van beide dieren ligt er toch geen poep op straat/gras/tuin van een ander etc?

Love the life you live. ♥

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:11

Mensen die zeggen dat ze het voor hun katten weigeren te betalen omdat die op eigen erf blijven; daar wordt bij honden toch ook geen uitzondering voor gemaakt? onze honden komen puur en alleen op ons eigen terrein (uitzondering van een keer in de auto mee naar het strand). Toch betalen wij voor 2 honden een flinke klap geld.. voor niets dus eigenlijk.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Huisdierenbelasting: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:16

Omdat mn kat 1 keer in het jaar 10 minuten buiten komt. En dat is in eigen tuin. Waarom zou ik daar voor moeten betalen?

Betreft de honden, er zijn er wel de mogelijkheden om zakjes te halen, om de zakjes weg te gooien zodat je dus niet uren met een strontzakje in je hand loopt.

♥ Rewrite the Stars ♥

Marjo

Berichten: 37203
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 14:17

smurffie schreef:
Mensen die zeggen dat ze het voor hun katten weigeren te betalen omdat die op eigen erf blijven; daar wordt bij honden toch ook geen uitzondering voor gemaakt? onze honden komen puur en alleen op ons eigen terrein (uitzondering van een keer in de auto mee naar het strand). Toch betalen wij voor 2 honden een flinke klap geld.. voor niets dus eigenlijk.

Is bij honden natuurlijk wel even iets minder gewoon dan voor katten denk ik zo :)


kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:18

Ik vind het een belachelijk iets.. Het is de bedoeling dat de gemeente het geld wat ze hier mee binnen halen gebruiken voor voorzieningen, dus poepzakjes, afval bakken, speelweitjes etc.
laat er bij ons nou in de buurt geen van deze voorzieningen zijn. Dan moet je nog betalen, anders komen ze er ook niet.. Tenminste dat is het idee. Nu is het volgende. De hond gaat mee naar mijn werk. Op een groot industrie terrein in het buitengebied. Waar ik echt geen poep opruim.
Ik betaal om mijn hond buiten te laten ''schijten'' en moet het zelf opruimen. Dus ik betaal ook voor de zakjes, en het afvoeren van de poep.
Als we thuis zijn, en hij poept, dan poept ie in de tuin, waar ik het met een blik en schepje oppak en in de kliko gooi.

Van katten is het ook wel erg lastig te controleren.. ik heb er hier 3, en mijn vriend 1.. maar die komen niet buiten.. en de meeste katten schijten in andermans tuin, en niet op de openbare weg.. Omdat ze graag beschut zitten tijdens hun behoefte..

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:18

Yv_ schreef:
Omdat mn kat 1 keer in het jaar 10 minuten buiten komt. En dat is in eigen tuin. Waarom zou ik daar voor moeten betalen?

Betreft de honden, er zijn er wel de mogelijkheden om zakjes te halen, om de zakjes weg te gooien zodat je dus niet uren met een strontzakje in je hand loopt.


Maar je hondenpoep moet je ook opruimen..
En daarvoor zou je het wel gerechtvaardigd vinden om te moeten betalen?

Love the life you live. ♥

nikilover

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:19

Marjoow schreef:
smurffie schreef:
Mensen die zeggen dat ze het voor hun katten weigeren te betalen omdat die op eigen erf blijven; daar wordt bij honden toch ook geen uitzondering voor gemaakt? onze honden komen puur en alleen op ons eigen terrein (uitzondering van een keer in de auto mee naar het strand). Toch betalen wij voor 2 honden een flinke klap geld.. voor niets dus eigenlijk.

Is bij honden natuurlijk wel even iets minder gewoon dan voor katten denk ik zo :)


Maar van je hond moet je het opruimen..
Katteneigenaren laten alle poep maar gewoon overal liggen..
Want ja, hoe controleer je dat?

MAW, niemand anders ruimt dat op dan of de eigenaren van het terrein, of de gemeente..

Love the life you live. ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 93 bezoekers