Schokabsorberend zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 08:41

Ik vraag me af..wat is beter voor een ruiter wbt schokabsorberend qua zadel. Een boomzadel? of een boomloos zadel?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:47

Kijk eens bij zadels van baloun?
Robert baloun flexi saddle?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:50

Bedoel je wat comfortabeler zit voor jouzelf? Dan zou ik eerder gaan kijken naar de overtrekken die je over je zadel heen kan halen en verder welke wensen jij hebt. Zoek je schokabsorptie voor jouw eigen rug? Dan wellicht een zadel met een wat minder diepe zit en gel of bont seat overtrek? Zodat je niet in een bepaalde houding wordt gedwongen, en extra zachtheid vind in een overtrek.
Welke wensen heb je verder kwa rijden? Er is een boomloos zadel topic waar veel vragen beantwoord worden. Zo kan je bijvoorbeeld niet hoog en regelmatig springen met boomloos, omdat de drukverdeling daar niet optimaal genoeg voor. Ik zou zeggen, neem eens een kijkje je dat topic als je geïnteresseerd ben in boomloos. :)

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 09:12

Dankje, ik ben al bezig met van alles aan het uitzoeken erover inderdaad.

Ik zoek inderdaad een schokabsorptie voor mijn eigen rug en vroeg me af of een boomloos zadel dat kan geven of dat je daar echt een boomzadel voor nodig hebt. En dan inderdaad bij beide is een ongedwongen zit heel erg belangrijk. Ik hoef er niet mee te springen oid, gewoon voor rustig recreatief gebruik.

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:17

Ik zou voor boomloos gaan sinds ik daarmee rijd zijn m'n rugklachten over

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:18

Mijn rug vind boomloos een heel stuk prettiger, maar het grootste deel zit hem in je eigen kunde van het opvangen natuurlijk.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:22

Elisa2 schreef:
Dankje, ik ben al bezig met van alles aan het uitzoeken erover inderdaad.

Ik zoek inderdaad een schokabsorptie voor mijn eigen rug en vroeg me af of een boomloos zadel dat kan geven of dat je daar echt een boomzadel voor nodig hebt. En dan inderdaad bij beide is een ongedwongen zit heel erg belangrijk. Ik hoef er niet mee te springen oid, gewoon voor rustig recreatief gebruik.

Dan zou ik zeker even een kijkje nemen in dit topic: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV
Daar posten bokkers met veel kennis en ervaring van alle verschillende soorten boomloze zadels.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 09:22

Bedankt voor de ervaringen! mijn spieren kunnen slecht schokken opvangen {fibromyalgie} dus vandaar dat het voor mij het prettigst is om zo min mogelijk schokken op te vangen en daarom vroeg ik mij af wat het beste is. Onafhankelijke zit heb ik wel..en ik zit ook het liefst zo ongedwongen mogelijk.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:30

Heb je deze zadels wel eens bekeken? Klik
Heel apart met een schokabsorberende constructie :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:46

ik heb ook snel last van mijn lijf, knieen en rug. Dit heb ik voornamelijk bij boomzadels. Met mijn Flexibele/boomloze zadels heb ik nergens meer last van. Ik rijdt met een Flexible inspiration en een Flexee. kan deze ook op andere paarden leggen waar ik normaal door het boomzadel niet op kwn rijden.

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:47

BUA zadel zou je naar kunnen kijken. Dat is het eerste wat in mij opkomt als het over shock absorberend gaat. Geen persoonlijke ervaringen mee overigens.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:02

Bedankt die BUA vind ik wel heel interessant..iets minder leuk prijskaartje haha

Maar het is me al duidelijk dat boomloos prettiger is, mits je de juiste hebt voor jou en je paard dus dan word het ook een kwestie van uit proberen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:04

Ik zou eerder kijken naar een type paard met vlakke gangen, bijv een ijslander, zeker de tolt is een hele vlakke gang. Maar als je al een paard hebt is dat lastig natuurlijk

Voor boomloos is er ern passervice: www.boomlooszadelpasservice.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:06

Ik volg even, ik ben ook op zoek naar een zadel die wat meer schokken absorbeert.
(in verband met "kapotte" ruggengraat om het zo even te zeggen, kan ik de klappen niet goed opvangen ) Echter zoek ik wel een zadel om fanatiek mee te rijden, onder andere springen (en dan wel wedstrijdniveau) en behoorlijk buitenritten en crossen/eventing.
Iemand een idee?

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:07

Elisa2 schreef:
Bedankt voor de ervaringen! mijn spieren kunnen slecht schokken opvangen {fibromyalgie} dus vandaar dat het voor mij het prettigst is om zo min mogelijk schokken op te vangen en daarom vroeg ik mij af wat het beste is. Onafhankelijke zit heb ik wel..en ik zit ook het liefst zo ongedwongen mogelijk.

Zelfde probleem, boomloos gaf mij juist teveel bewegingen door. Boomzadel dempt meer en is voor mij prettiger. Nu maakt het ook uit wat je er verder aan hangt aan stijfbeugels/zadelbontje/gel en bijna nog essentiëler : welk paard er onder loopt. Hoe die beweegt maakt gigantisch uit qua hoe je lijf reageerd, zadel is daar eigenlijk secundair aan.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:54

Maartje1990 schreef:
Ik zou eerder kijken naar een type paard met vlakke gangen, bijv een ijslander, zeker de tolt is een hele vlakke gang. Maar als je al een paard hebt is dat lastig natuurlijk

Voor boomloos is er ern passervice: http://www.boomlooszadelpasservice.nl


Ja het is ook de bedoeling dat het dan voor een gangenpaard word..maar om het nog even wat fijner en beter allemaal te krijgen ben ik me aan het orienteren wat dan qua zadel nog zou kunnen schelen. Heb er nu op een boomloos zadel opgezeten {FRA} maar die gooide me in een stoelzit en daar kreeg ik toch nog gedeeltelijk last van.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:54

Anoniem schreef:
Ik volg even, ik ben ook op zoek naar een zadel die wat meer schokken absorbeert.
(in verband met "kapotte" ruggengraat om het zo even te zeggen, kan ik de klappen niet goed opvangen ) Echter zoek ik wel een zadel om fanatiek mee te rijden, onder andere springen (en dan wel wedstrijdniveau) en behoorlijk buitenritten en crossen/eventing.
Iemand een idee?


Kun je wel springen met je "kapotte" ruggegraat?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:03

En iets van een seatsaver op je zadel?
Je hebt tegenwoordig allemaal schok absorberende materialen voor onder je zadel maar ook voor op je zadel. zoals van FastFabrics... maar er is nog wel meer te vinden.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:06

Elisa2 schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zou eerder kijken naar een type paard met vlakke gangen, bijv een ijslander, zeker de tolt is een hele vlakke gang. Maar als je al een paard hebt is dat lastig natuurlijk

Voor boomloos is er ern passervice: http://www.boomlooszadelpasservice.nl


Ja het is ook de bedoeling dat het dan voor een gangenpaard word..maar om het nog even wat fijner en beter allemaal te krijgen ben ik me aan het orienteren wat dan qua zadel nog zou kunnen schelen. Heb er nu op een boomloos zadel opgezeten {FRA} maar die gooide me in een stoelzit en daar kreeg ik toch nog gedeeltelijk last van.

Je mag bij mij op de mijne best een keer op mijn flexibele zadel rijden. Ik heb meerdere boomloze gehad, ook wel eens op de FRA gereden maar dat was voor mij ook echt niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:08

Elisa2 schreef:
Anoniem schreef:
Ik volg even, ik ben ook op zoek naar een zadel die wat meer schokken absorbeert.
(in verband met "kapotte" ruggengraat om het zo even te zeggen, kan ik de klappen niet goed opvangen ) Echter zoek ik wel een zadel om fanatiek mee te rijden, onder andere springen (en dan wel wedstrijdniveau) en behoorlijk buitenritten en crossen/eventing.
Iemand een idee?


Kun je wel springen met je "kapotte" ruggegraat?


Zolang paard gewoon springt wel. (weigeren doet wel pijn) Maar ze springt eigenlijk alles, het enige wat ik doe is dat ik blijf staan in m'n beugels in plaats van dat ik weer direct na de sprong ga zitten, dan kan het :) Maar ja, daarna wel weer 3 dagen rustig aan, want dat is toch wel enorm belastend..

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 14:24

Evelijn schreef:
En iets van een seatsaver op je zadel?
Je hebt tegenwoordig allemaal schok absorberende materialen voor onder je zadel maar ook voor op je zadel. zoals van FastFabrics... maar er is nog wel meer te vinden.


Ook een goede..ga ik ook naar kijken!

Dankje voor het aanbod Daphneeej..welke boomloos zadel bevalt jou het beste?

Oef lijkt mij ook enorm belastend voor je rug Dreamer..maar goed, zolang het kan dan kan het he :D

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:40

Tot nu toe voor mijn rug de Flexible saddle die ik nu ook in gebruik heb. Maar heb dan ook wel een Lusitano met fijnw gangen. Maar op de kwpn'er waar ik eerst met boomzadel op moest en veel pijn kreeg kon ik daarna wel met de flexible saddle rijden.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:55

Ik heb ook fibro en ik heb jaren boomloos gereden. Ik dacht dat dat zo'n beetje het enige was waar ik lekker in zat en redelijk pijnvrij door bleef, maar ondertussen ben ik erachter dat een boomzadel wat naast het paard ook mij goed past beter voelt. Al heb ik niet alle merken boomloos geprobeerd.

Maar echt de schokken absorberen doet een zadel nooit. Dat zit hem vooral in je eigen rijden (veer je netjes door je knieen en enkels en kun je de bewegingen van het paard goed volgen, waar zit je eigen spierspanning, etc.) en hoe je paard loopt. Ik heb de overstap naar ijslanders gemaakt, maar voor alle rassen geldt, ze moeten goed over de rug lopen en makkelijk bewegen. Vlakke gangen is fijn, meer beweging gaat vaak gepaard met meer schokken, hoewel dat niet voor ieder paard opgaat.

Johnnydepony
Berichten: 1417
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:05

Gpg adapters aan je beugels kan misschien ook wat verlichting geven.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Schokabsorberend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 08:43

Bedankt allemaal voor het mee denken, dat goed over de rug lopen is ook een hele belangrijke denk ik ja. En ik snap ook wel dat je je zelf ook moet gaan trainen om je spieren en wat sterker te maken en ontspannen blijven zitten om schokken op te vangen. Maar goed, een goed passend zadel met eventueel inderdaad nog wat aanpassen wbt beugels en pads kan wel helpen denk ik.

Ik ga ook eens naar zo'n flexible zadel kijken.