Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 14:32

Na het vorige topic: [RIJ-ITP] Spaanse schone Fedra WH aan 't werk!
Heb ik een geweldige instructrice in de armen genomen waar ik nu 1x in de 4 weken les.

Fedra WH
PRE merrie
Grelo x Querella VI
14 jaar jong
3 maanden drachtig van Danzarin XIII
1.55m

Fee is sinds half juni van mij, waarvan ze sinds begin augustus vlak bij mij thuis staat, dus ik ben er elke dag te vinden. Ik ken Fee echter al bijna 4 jaar, waarvan ik haar ongeveer 3 jaar recreatief heb gereden (in het bos crossen is onze favoriet). Ze is echt mijn maatje en ik zou niet meer zonder haar kunnen.

Nu het dressuurmatig steeds vaker goed gaat vinden we dit ook erg leuk.

Dit zijn ik en Fee:
Afbeelding


Normaal rijden we zo rond door de Loonse en Drunense duinen:
Afbeelding

Afbeelding

Of rijden we wel eens bitloos
Afbeelding

Maar nu het serieuze werk... Work in progress.
Ik heb BEWUST mijn handen zo hoog. Uitleg wil ik best geven, maar ik hoef er dus geen commentaar op.

1. Stap, stapfoto's vind ik nooit zo spannend.
Afbeelding

2. Warmdraven, iets op de voorhand
Afbeelding

3. Heel blij met dit beeld, voor het mooie mag ze iets zakken met haar hoofd, maar wel netjes voor de loodlijn
Afbeelding

4. Ook dit beeld ben ik tevreden over!
Afbeelding

5. Hier krult ze zich iets te veel op
Afbeelding

6. Deze ook iets te veel op de voorhand
Afbeelding

7. Galop is een werkpunt, maar deze komt al in de buurt.
Afbeelding

8. Hier komt ze wat tegen de hand in, dus te hoog met haar hoofd.
Afbeelding

Ben benieuwd of jullie het verschil zien.
Ik heb nu les van iemand die rijdt volgens de Ecole de Légèreté.

Groetjes :D

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh


kevinsky

Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:37

Het ziet er fijn en vriendelijk uit! Alleen wat je jij op foto 4? Heeft je wat hoge handhouding ook een doel? Ik ben gewoon nieuwsgierig :+

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:38

:Y) Ik vind het een zeer vriendelijk beeld en zo te zien een ontspannen paard!
Ik stoor me alleen wel erg aan je hand houding. Je lijkt haar teveel te willen optillen of dragen aan de voorkant. Probeer je handen wat lager te houden en minder naar voren.

Edit: nu lees ik dat je er geen commentaar op wil, maar ik vind het toch echt afdoen aan het plaatje :o

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 14:41

De hoge handhouding is inderdaad bewust, staat er ook bij.
Zo werk ik in op de mondspleet ipv de tong/lagen. Maar zoals je kunt zien staat er amper druk op de teugels dus hou ik haar niet omhoog om het zo te zeggen.
Ik 'help' haar haar hoofd te dragen waar ik het wil hebben dmv een dingetje van de Ecole de Legerete. Maar da's lastig uitleggen via internet haha.

Mijn handen houd ik overigens niet altijd zo hoog. Maar gisteren blijkbaar wel op de stukjes die gefotografeerd zijn haha.

Thanks voor de complimenten, stukjes is ze heel ontspannen ja. Maar t'is wel een dramaqueen.

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

kevinsky

Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:27

Ik zag al dat je licht contact had met de mond :j

In de Franse klassieke dressuur heb ik zo'n hogere handhouding ook al eens gezien. Alleen die deden ze weer omlaag als het paard de juiste reactie gaf.
Was alleen benieuwd wat het idee er achter was :+

Je ziet er niet aan af dat het een drama Queen is hoor ;)

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:35

Knappe Fee! Jullie gaan echt goed! Ik vind idd ook niet erg mooi voor het plaatje met je handen zo hoog, maar als het voor een goed doel is +:)+

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:36

Ziet er onwijs fijn uit! Ik weet natuurlijk niet hoe je traint, maar als ik jou was, zou ik zeker een groot deel van de training afwisselen rond deze houding. Ze is een PRE en daarom komt ze goed weg met deze oprichting, maar als je wat verder kijkt, mist ze toch nog wat kracht waardoor ze soms juist de verkeerde spieren aanspant.
Van deze foto's mogen er wel meer op bokt verschijnen :D

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:50

Mooi beeld,je rijdt vriendelijk en bewust :-)

My precious Appies,loving the spots right of off them .r.i.p. Rebbel, Great Starlight and Starlights Silverado
New kids in town: Hollywood Gold Babe and Red Star Doc

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 07:24

Ik vind het er heel netjes uitzien. Heel fijn en vriendelijk gereden. Hoe is ze in de lagere hoofd/halshouding? Wil ze er dan ook netjes uit komen?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

L_Ruiterhuis

Berichten: 2179
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 07:48

Het ziet er prettig en ontspannen uit.
Je ziet er inderdaad niet aan af dat ze een drama queen is. :+

Sta je bewust in de beugels in de galop? Of gooide ze jouw op dat moment net even uit het zadel?

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor je Paard. Grote LeMieux voorraad!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 10:41

Lagere houding gaat steeds beter! En we wisselen uiteraard ook in de houding. Thanks voor de complimenten!

Het is wel een dramaqueen :+ kon tussen de foto's door alleen maar in draf traverse langs een kant want daar lagen balken lol.

Ze gooit me inderdaad uit het zadel in galop, vooral omdat ze heel erg hard wil hahaha

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:40

Ik vind dit echt heel prettig om naar te kijken. Vooral je naar voren werkende hand. Erg leuk paardje trouwens ook!

_love12_
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-07-12
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:02

Je handhouding vind ik persoonlijk niet mooi maar het zal een reden hebben. Ik stoor me ook super erg aan je benen, lijkt constant alsof je teveel wilt strekken.. Maar verder loopt je paardje wel netjes en iedereen heeft zo z'n eigen ding :)

Be the one to guide me, but never hold me down <3

01-10-2016, trotse mama <3

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:48

Wauw wat ziet het er goed uit Zoey! Jullie passen ook leuk bij elkaar :j

Hoe ben je daar trouwens zo bij gekomen, dat Ecole de Légèreté? Ik probeerde er wat over te vinden maar ik kom met de meeste websites niet heel veel verder dan anti hulpteugels :P

[o]

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:56

Het ziet er prachtig en in harmonie uit. Mijn complimenten daarvoor.
Ik rij zelf ook op de klassieke manier :j zo kan ik namelijk nog pijnvrij blijven rijden ( ik heb namelijk artrose en beginnende reuma in mijn handen)

Je houding is keurig netjes en eventuele kritiek punten geef je al zelf aan.

Ik zou alleen willen zien dat je je armen wat meer bij je houd en niet zo ver naar voren steekt, maar dat is mijn mening :D

Overigens zitten je handen op een goeie hoogte.

❤️Murphy ❤️ Sinds 02-03-2012 van ons.
Dressuur : B+9

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:14

Je geeft zelf al aan dat je weinig druk hebt voor. Dit is super maar ik zie een paard dat geen aanleuning neemt. De teugels hanfen door en dat betekent geen contact noch aanleuning. Dan kan je paard niet van achter naar voor op de rug lopen. Van mij mag ze lang en laag en daarna pas zo hoog in gezet worden. Hier is ze immers niet sterk genoeg voor, zie galop.

Het lijkt erop dat je meer richting franse school wilt rijden? Tips hierboven zijn vanuit de duitse school. Hoge handen vind ik zeker goed. Let erop dat je wel blijft buigen in je elleboog.

GerardaLee

Berichten: 35
Geregistreerd: 18-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:15

Heel mooi, die handen hoog houding is niets mis mee. Is voor het paard fijner :) Mooi paardje

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:39

Ik vind daarin tegen dat je houding echt niet goed is. Je benen strek je enorm en in alle sta foto's lijk je jezelf echt uit het zadel naar voren te willen gooien vanuit je bekken waardoor je je rug enorm hol maakt. Kan nooit ontspannend zijn.

In combi met je hoge handen zal wat vast wat vertekenen maar zou echt wat meer op je kont gaan zitten. Je zegt dat ze jou in galop eruit gooit, teken van dat je niet goed genoeg mee gaat in de bewegingen. Je draf en galop stand is bijna precies het zelfde waardoor ik serieus even ging denken of jij continu zo strak aan het staan was in je beugels.

Verder heeft je paard een mooi achterbeen. Succes verder.

[o]

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:47

DarkoFoitzik schreef:
Je geeft zelf al aan dat je weinig druk hebt voor. Dit is super maar ik zie een paard dat geen aanleuning neemt. De teugels hanfen door en dat betekent geen contact noch aanleuning. Dan kan je paard niet van achter naar voor op de rug lopen. Van mij mag ze lang en laag en daarna pas zo hoog in gezet worden. Hier is ze immers niet sterk genoeg voor, zie galop.

Het lijkt erop dat je meer richting franse school wilt rijden? Tips hierboven zijn vanuit de duitse school. Hoge handen vind ik zeker goed. Let erop dat je wel blijft buigen in je elleboog.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Verbinding kan er ook zijn met een heel los contact, afhankelijk van de gevoeligheid van paard (die je zelf tot een gewenst punt kan creeeren) en ruiter. En die verbinding zie ik wel op de meeste foto's, alleen heeft het paard nog niet de kracht om elke pas over de rug te lopen in deze hoge houding.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:52

Ziet er prima uit en ik heb geen moeite met de handhouding, maar je lichaamshouding vind ik wel ongemakkelijk. Je helpt je paard zo niet. Het lijkt of je beugels wat lang zijn, want je steekt ze erg af, vooral met lichtrijden. Dit kan ook komen doordat je nogal ver uit het zadel komt. In stap druk je alleen je hakken weer te ver uit, dus te lange beugels gaan niet op. Past het zadel je wel goed? Het lijkt of je knieën wat naar achter gedrukt worden, waardoor je voorover valt (wat je terug ziet in de holle rug met lichtrijden).

Ik heb het idee dat je van nature best een goede houding hebt, alleen door het zadel uit balans gebracht wordt. Misschien dat het al helpt als je wat meer op je zitbeenknobbels gaat 'swingen' en wat minder op je beugels steunt. Het zijn alleen steuntjes voor je tenen, geen houvast. Tenen naar binnen en kleine teen naar beneden.

Ik weet dat Heather Moffett omstreden is vanwege haar bitgebruik, maar ze legt enorm goed uit hoe je zou moeten zitten (vanuit de klassieke dressuur). Zoek anders eens wat filmpjes op op youtube!

Verder overigens echt mega vriendelijk en netjes hoor. Het komt misschien over als flinke kritiek, maar het zijn meer de laatste balans dingetjes. Als je dat nog kan fixen ziet het er echt heel fijn uit.

Bernoe

Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:57

Erg leuk paardje!!
Probeer goed op je billen te blijven zitten, dan kom je waarschijnlijk ook minder ver uit het zadel met lichtrijden. Je trekt je rug nu ook hol op veel foto's. Wellicht dat dit ook wel zo lijkt doordat alle lichtrij foto's op het moment genomen zijn dat je in de beugels staat.

Lekker door trainen, dat komt helemaal goed. Ik vind jullie een leuke comb :)

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

renskesanne

Berichten: 1638
Geregistreerd: 08-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:00

ten eerste wat een knap paardje!
maar ik stoor me ook echt heel erg aan je handen... zal inderdaad wel een reden hebben wat je zelf zegt maar voorderest zie ik ook alleen maar een paard die zijn rug wegdrukt en dus niet kan ontspannen en netjes over de rug kan lopen.
zelf vond ik de bitloze foto nog het mooiste beeld geven.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:10

Het gaat best leuk zo te zien, Fedra is echt wel knap <3

Volgens mij is het wel de bedoeling dat je je handen weer laag houd meteen na een "hulpmoment" toch? Heb zelf ook wel klassieke les gehad en daarbij kwam het ook wel voor.
Je zit inderdaad wel heel gespannen zo te zien en Fedra mag haar rug meer gaan gebruiken, ik zou ook lager eerst wat meer kracht kweken.

Ze loopt wel heerlijk voor de loodlijn, moet ik je nageven :j

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:24

als Nederlander die al 18 jaar in Frankrijk woont en fan van de klassieke rijkunst ken ik dit beeld wel hahah
Ik vind het er erg vriendelijk uitzien en ook erg mooi om te zien dat jullie echt naar die lichaamsbewustzijn aan het zoeken zijn. In het begin is het gewoon veel zoeken en kan het er nooit gelijk perfect en hoge school uit zien! Dat jullie allebei vriendelijk met elkaar proberen samen te werken vind ik altijd al mooi genoeg :D Ik ben erg benieuwd naar foto's over een paar maanden!


DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Re: Spaanse topper Fedra WH haar vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:46

Wat leuk Zoey! Ziet er goed uit, heel vriendelijk gereden :)
Ik wist helemaal niet dat ze ondertussen van jou is! Tijd om weer eens bij te kletsen! -j-

IG: daniquewensink1995
Free Venda v. Sir Fashion Z1+11
Ironstone-O v. Johnson L1+10


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers