Waar cursus taart maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 11:35

Dag allemaal,
Nu "Heel holland bakt" weer draait begint het bij mij weer te kriebelen. Het lijkt me erg leuk om ook zulke mooie en lekkere taarten te kunnen maken. Momenteel kom ik niet verder dan cake en kwarktaart maken. Tevens heb ik wel een workshop gehad waarin ik met marsepein heb gewerkt, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet lekker om te eten.

Kortom, ik zou graag een cursus willen volgen waarin ik leer verschillende taarten te maken. Wie heeft een idee waar ik dat kan volgen? Via internet kom ik er niet helemaal uit. Het mag van mij ook een enthousiaste hobbytaartenmaker zijn die het goed kan uitleggen aan mij.

Ik woon in de Utrechtse heuvelrug (in de buurt van Utrecht). Iets in de buurt zou fijn zijn!

Alvast bedankt!

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:17

Mooie taarten maken is altijd mooi zei mijn moeder altijd, maar ze moeten vooral lekker smaken. Ik maak graag taarten, maar dan vooral uit grootmoeders tijd. Ik kan je paar lekkere recepten delen als je wilt?

En het is vooral veel uitproberen en soms durven een recept aan te passen. Afgelopen zaterdag een recept aangepast, was oorspronkelijk een recept voor omgekeerde perencake en dat aangepast naar een omgekeerde appel met kaneel cake met veel siroop wat na omkeren door de hele cake wordt doorgetrokken.

Komende week staat een ouderwetse appeltaart op het menu (alleen nog even een juiste recept vinden wat moeders altijd gebruikte) Dus niet met 2 appels en heel veel deeg, maar met 2 kg appels en relatief weinig deeg.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 12:41

Recepten zijn altijd welkom! Toch vind ik het soms lastig om het in m'n eentje uit te vogelen. Appeltaart gaat over het algemeen wel goed, alleen krijg ik nooit zo'n mooi ruit patroon. Dan breken die slierten altijd. Heb je daar nog een goede tip voor?

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:49


secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:53

Pinterest kan ook helpen om recepten mooier te maken! Bijvoorbeeld appeltaart waarbij ze het vlechtwerk bovenop erg kunstig doen.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:15

Jolandaa schreef:


Bedankt voor de tip. Helaas maken zij altijd alleen maar taarten met marsepein/fondant aan de buitenkant. Dat vind ik echt niet lekker. En smaak vind ik wel een must voor een taart :)

Edit: Te snel gekeken. Je kan ook met ganache aan de slag. Dankje!


@secricible: Bedankt voor de tip. Ik ga eens zoeken!

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:43

Kijk je wel eens 24Kitchen? Klinkt gek, maar ik heb best veel opgestoken van Rudolphs Bakery. Baktechnieken, handigheidjes, basisrecepten, etc. Dus mocht je je eens vervelen... :D

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:51

Rudolph verteld er ook altijd veel bij :j

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:14

Qua appeltaart had ik ook altijd ruzie met het deeg. Kreeg nooit een mooie lap, dus was altijd kleine stukjes in de springvorm aan het plakken. Prima verder, smaakt net zo goed, maar het was gewoon minder mooi. En inderdaad, de bovenkant krijg je dan niet mooi strak.
Sinds ik een goede keukenmachine heb gaat dat veel makkelijker en ik in eerste instantie vroeg ik me af waar dat door komt, maar ik realiseer me nu dat ik gewoon echt niet lang genoeg aan het kneden was met de hand. Het deeg blijft even plakkerig, maar als je even door doet wordt het vanzelf wat droger. Daarna inderdaad goed je aanrecht bloemen, deeg er op en goed uitrollen (dat heb ik inderdaad van Rudolph geleerd, 1 kant op bewegen, regelmatig omdraaien en bloem blijven gebruiken!) en dan is het echt een eitje!

Anoniem

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:17

Kijk eens of je een kookboek van Mary Berry op de kop kan tikken ergens. Zij geeft niet alleen de recepten maar ook een uitgebreide uitleg. Bij moeilijkere soorten deeg is de uitleg echt op niveau "rol 3x, draai deeg een kwart slag, rol 3x", echt helemaal stap voor stap dus. Bij mij lukken haar taarten altijd :j

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:35

Ik volg even,woon in dezelfde regio als ts en zou dit ook wel leuk vinden

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:36

Voor iedereen die ruzie heeft met het deeg van de appeltaart, dan is waarschijnlijk je deeg/boter te warm. De boter moet echt goed koud wezen. Als je het kneed met de machine voorkom je dat het te snel de boter warm wordt, maar dat heeft als nadeel dat soms de ingrediƫnten niet goed mengen. Met de hand voorkom je dat, dan krijg je een mooier deeg. Maar dan loop je dus de risico dat de boter warm wordt.

In beide gevallen geld, zodra je het deeg hebt gemaakt een uur minimaal in de koelkast zetten zodat het weer stevig wordt. En het 1/3 stuk wat je wilt gebruiken voor het vlechtwerk ook weer in de koelkast terug leggen. Indien je stroken breken kan je ook draden draaien en daarmee vlechten (dit deed mijn moeder altijd omdat het dan minder snel breekt)

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 15:45

Top die tips! Ik ga eens opzoek naar het boekje. Ik heb zelf geen keukenmachine en weet ook niet zo goed waar ik die kwijt moet als ik zometeen op mezelf ga. Maakt het voor jullie echt verschil? Anders ga ik eens overwegen om er een aan te schaffen. En dus 24 kitchen kijken. Zo jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten. :)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:18

Ik probeer zoveel mogelijk met de hand te doen of met een handmixer (neemt weinig plaats in beslag)

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-16 13:07

Gisteren de toffee perentaart van 24 kitchen gemaakt, maar helaas vond ik hem niet te eten. Binnenkort maar weer een andere uitproberen. Hebben jullie aanraders?

@chamion: Fijn om te horen, ik heb inderdaad ook een handmixer.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:55

Ik vind recepten van internet altijd een beetje lastig. Zijn vaak recepten van mensen die ze zelf hebben ontwikkeld. En je vind ze of heerlijk of zwaar ranzig.

Ik werk liever uit kookboeken. Die kan ik kopen naar mijn smaak (zo heb ik heel veel voor de Italiaanse keuken en de oosterse keuken) Daarnaast koop ik kookboeken speciaal gericht aan koekjes en of taarten. Wat ze allemaal gemeen hebben? Er staat bij hoe moeilijk een gerecht is (dus je kan je eigen ervaring opbouwen) en er staan tip en tricks in. Heel handig.
Indien ik een recept heb die ik erg lekker vind dan doe ik er een papiertje tussen. En soms schrijf ik in de kookboek erbij als ik iets heb veranderd. Handig voor de toekomst.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:28

In Veenendaal zit deze winkel: http://bakengeniet.nl/ minder standaard dan de leukste taartenshop die ik al voorbij zag komen. Zij geven ook workshops.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 16:04

Bedankt voor de tip SusanH. Ik heb hen gemaild, want nu staat er alleen een workshop op waarin ook met marsepein wordt gewerkt.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Waar cursus taart maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:28

Ik ben gek op bakken en woon in de buurt van Utrecht, wil best eens samen met je aan de slag. Ben alleen niet zo goed in staat om te reizen (na paar uur bakken kom ik niet meer thuis, vrees ik), dus dan zul je wel naar hier moeten komen.
Voordeel van 24 Kitchen recepten vind ik dat er vaak een filmpje bij is met hoe het moet. Heb weleens een beslag gemaakt waarvan ik dacht dat het mislukt was omdat het te dun was, dus filmpje aangezet en bleek er net zo uit te zien als bij Rudolph. Ben sowieso fan van hem en zijn recepten en houd ook erg van Nigella Lawson, die schrijft het zo op dat je het gewoon voor je ziet. :)