Dieren op scholen.......ervaringen??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Dieren op scholen.......ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 11:21

Wat vinden jullie van dieren die op scholen gehouden worden???

Laat me een verhaal vertellen die ik van dichtbij mee maakte.

De hokken zijn ruim en schoon en voer is er ook voldoende.....voor de meeste dieren dan.
Totdat ik een valkparkiet van school mee naar huis nam om te verzorgen in de vakantie.
De valk was erg mager en ik nam haar mee naar de arts.
Ze was onder gewicht en haar botten waren krom getrokken waardoor ze niet meer lopen kon.
Van een andere arts met een andere valk heb ik geleerd dat botten krom gaan trekken als er een voedings tekort is.
Haar heupen trokken naar binnen waardoor de poten een rare vorm aan zijn gaan nemen....X pootjes zeg maar.
Nadat ik zag wat ze voor voer kreeg begreep ik niet eens meer hoe ze nog in leven kon zijn.

Na de vakantie was de vogel 10 % van haar lichaams gewicht aangekomen.
Kan prima vliegen en bijt zelfs niet meer maar laat zich kroelen.

Die vogel waarvan kinderen betrapt zijn dat ze met een open stanleymes tussen de tralies te steken het dier bedreigde. Met een stok aan de andere kant van de kooi over de tralies ritste om haar richting mes te krijgen.......terwijl een derde kind een schroevendraaier naar binnen stak.........want zo ga je om met dieren -:(- Toezicht was er niet want er moesten exames afgenomen worden.....dus laat je die kids gewoon lekker doen wat ze willen toch?

Vervolgens gaat iemand op een kwartel in de voliere staan waardoor het dier zijn pootjes breekt.
Een week later ligt het dier er nog net zo bij en geeft de lerares opdracht om het dier zijn nek om te draaien.
1 van de kids bied hulp aan en neemt het dier mee de hoek om, om er een eind aan te maken.
Dan heb ik het over een leerling van 16 jaar!!!!!!!
Dan is er nog een Deagoe die ook niet lopen kan dus ook die maar gelijk de nek omgedraaid.......ook weer door die zelfde leerling en ook op verzoek van de lerares.

Nu komt het.......
Die zelfde school wil nu dat ik die valkparkiet.....die net weer op gewicht is en nog steeds vooruitgang laat zien in haar lichaamsbeweging en tamheid.......bij hun terug ga brengen.

Ik ben daar op gesprek geweest om te vertellen dat ik haar houden wil en als het goed is gaan ze dat overleggen en hoor ik dat nog.
Het grote nadeel is dat mijn kind daar nog een jaar leren moet anders had ik ze keihard de grond in gewerkt!!!

Nu ben ik op zoek naar mensen met soortgelijke verhalen van scholen waar dieren gehouden worden.
Ik heb een manier gevonden om dit aan te pakken maar kan het niet alleen.
Via pb kan ik je vertellen wat de planning is als je met je verhaal durft te komen (anoniem geen probleem).

Dit moet stoppen....wat is dit nou voor voorbeeld en wat is dit voor omgang met dieren!!!!!!
Die school was juist bedoeld om te leren omgaan met dieren......de wereld op zijn kop......

Wie kan mij hiermee verder helpen????
Dringend ervaringen van meerdere nodig.


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:31

Ik zou toch wel gelijk aan de bel trekken. Dit zijn geen manieren om met een dier om te gaan. En een jaar is voor een gekweld dier te lang.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:33

Jeetje wat bizar dat er zo met ze om wordt gegaan :wow: Dat vind ik ook niet kunnen, is de dierenpolitie bellen geen optie?

Ik ga zelf naar een MBO school met heel veel dieren maar daar ben ik echt heel tevreden over. De dieren zitten er allemaal netjes bij, worden goed verzorgd en gevoerd en gezien iedereen die daar komt een dierenopleiding doet wordt er ook echt met respect met de dieren om gegaan.

Wat de vogel betreft zou ik hem over proberen te kopen, maar zal er niet net zo snel een nieuw slachtoffer zitten?

Gaat het om een middelbare praktijkschool?

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:34

Ik zou ermee naar de dierenpolitie of dierenbescherming stappen. Eventueel met foto's, en het bewijs van de dierenarts dat de valk slecht verzorgd werd.. En misschien wil een gesprek met de directeur ook helpen, vaak hebben deze mensen geen idee wat er precies gebeurt in de klaslokalen.
Het klinkt iig te gek voor woorden..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Fair
Berichten: 3555
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:37

Ik heb een soortgelijk verhaal. :o ik heb ook van zo'n school 2 diertjes overgenomen omdat ze niet in goede omstandigheden werden gehouden. Mocht je er meer over weten kan je mij een PB sturen :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:38

Dieren op scholen kan prima , maar!! Dan moet er wel de moeite genomen worden om de basiskennis van het te houden dier op orde te hebben bij de verantwoordelijken en moet er gezorgd worden voor voldoende toezicht op de kinderen (en voldoende inzet om de kinderen dermate af te richten dat Ze zich correct gedragen tov het dier. ) zodat het beestje een veilig en fijn leven heeft

Bij de valkparkiet die jij nu aanhaalt gaat het al mis bij de basis
Punt 1; voeding en huisvesting is blijkbaar niet in orde(vergroeiingen etc )
Maar de andere basis behoefte (een soortgenootje) is er ook niet

Twee opties, school onderwijzen in hoe het wel moet en wat noodzakelijk is voor een normaal leven voor dat dier
Of idd voor elkaar krijgen dat dat dier niet maar die omstandigheden terug hoeft


Ik ken verschillende voorbeelden van dieren op school waarbij dat echt goed ging , maar de verantwoordelijkheden namen hun taken daarbij heel serieus
En er was voldoende kennis aanwezig over de betreffende en er werd an de behoeften van de dieren voldaan

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

othelloster

Berichten: 2308
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:39

ik zit zelf op een school met dieren, en dieren zijn in de meeste gevallen dingen van hoe ze worden behandeld.
school waar ik opzit is wel concreet in het welzijn en worden voldoende gevoerd, dieren zijn opgewicht en zitten samen met soortgenoten.
de kippen zitten alleen in een kleinere ruimte maar dat is dan het enigste

Tigress

Berichten: 8936
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:53

Ik heb op een school gezeten met dieren, maar mijn ervaring is juist positief. Moet ik ook wel zeggen dat wij leraren hadden met hart voor alle dieren. Mocht een dier ingeslapen moeten worden, dan deden ze dat ook. Geen nekken omdraaien etc.
In geval van een muis (bijvoorbeeld; klasgenoot tilde muis op aan de staatbasis. Nog voor hij de muis kon ondersteunen begon deze te spartelen, en werd de staart ontdaan van het vel), dan werd deze direct opgevoerd aan de slang. Was de muis geen slangenvoedsel? Dan ook ingeslapen.
Een aantal leraren waren ook dierenartsassistent, en werden er meteen bij geroepen wanneer dat nodig was. Hierdoor hebben wij altijd snel de juiste hulp kunnen toepassen.

Ik heb ook wel eens een dier van school gehad, twee zelfs. Een ervan was een oude rattenman. De koppeling ging niet goed met de jongere generatie heren die erbij werden gezet. Daardoor zochten ze een nieuw plekje voor hem waar hij van zijn oude dag kon genieten.
Als ik het zo hoor mag ik in mijn handen knijpen hoe er daar met de dieren omgegaan wordt. De dieren bij ons op school kwamen niks te kort. Ik had eigenlijk gehoopt dat dat voor alle dieren op scholen zo zou zijn :(:)

Things end, but memories last forever
[Volg] Nieuw familielid: corgi Jarvis!

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 11:56

Fair schreef:
Ik heb een soortgelijk verhaal. :o ik heb ook van zo'n school 2 diertjes overgenomen omdat ze niet in goede omstandigheden werden gehouden. Mocht je er meer over weten kan je mij een PB sturen :)

Dat ga ik even doen

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 12:00

Jennyj01 schreef:
Ik zou toch wel gelijk aan de bel trekken. Dit zijn geen manieren om met een dier om te gaan. En een jaar is voor een gekweld dier te lang.

Dat ben ik ook doen maar dan wel op een manier die effectief is.
En daar heb ik dringend hulp bij nodig.
Van mensen met ervaringen die hier wat aan bij kunnen dragen.
Mijn verhaal alleen is niet voldoende om wat mee te kunnen....tenminste....niet om voor elkaar te krijgen wat ik graag zou willen

Renaatt92
Berichten: 310
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:00

Ik hoop dat dit een unieke situatie is, kan er geen contact worden opgenomen met de dierenbescherming voor voorlichting op school?

LisaaBloem

Berichten: 1661
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:03

Ik heb ook op een school gezeten waar dieren gehouden worden, zowel VMBO als MBO. Mijn ervaring was dat de dieren wel goed verzorgd werden maar dat er ook te weinig toezicht was op leerlingen. Een meid heeft een rat aan zijn staart rondgeslingerd totdat wij leerlingen zelf ingrepen, de docent deed niks. We moesten voor een practicum les vogels uit de hokken vangen om de hokken schoon te maken, de vogels waren niet tam dus dat werd met schepnetjes gedaan. Er is in die tijd regelmatig een vogel aan de stress daarvan bezweken.
Zo waren er wel meer dingetjes die niet in de haak waren maar ik kom er zo snel niet op...

Daarentegen heb ik ook de goede kant gezien van dieren houden op school, namelijk op het groenhorst in Barneveld. Keurige hokken, goede en volledige voeding, altijd begeleiding van een docent bij het betreden van de hokken en de dieren zien er keurig uit. De hokken hebben veel speelgoed/verrijking en zijn altijd schoon.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 12:06

Renaatt92 schreef:
Ik hoop dat dit een unieke situatie is, kan er geen contact worden opgenomen met de dierenbescherming voor voorlichting op school?

Dat is dit helaas niet.
Van horen zeggen ( een leerling van deze locatie) weet ik dat 1 van de scholen die onder deze groep vallen.......
twee jaar geleden geen verzorger geregeld had voor in de vakantie.
Na de vakantie waren alle dieren dood.
Dit jaar zijn op die zelfde locatie ook alle dieren ineens spoorloos.....en niemand weet waar ze zijn.....alsof dat dan nog gelooft word......
Ik zoek dus mensen die daar twee jaar geleden en/of het afgelopen jaar daar op school zaten die dit verhaal durven te bevestigen.

Om een voorbeeld te geven.
1 van de leraren vertelde mij dat de school een VA had die met regelmaat langs kwam........
Terwijl een andere leraar aan mijn kind laat weten dat er geen geld is voor een arts.
Conclusie.......als een leerling dan een dier de nek om mag draaien (lesje sadisme?) ga ik er van uit dat er geen VA komt, dus word ik als ouder gewoon keurig voorgelogen. ( lekker voorbeeld voor de kids die je daar in vertrouwen heen stuurt)

Ik zou graag artsen verbonden zien op dit soort scholen en extra toezicht als de kids bij de dieren kunnen komen.

Zoolgangster

Berichten: 9567
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Dieren op scholen.......ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:16

Hier nog een voorbeeld: goudvis zou nog snel even in de sloot worden gegooid door docent ivm de vakantie. (Hier is wel een stokje voor gestoken, maar het geeft wel een stukje mentaliteit aan...

Moet het vaag houden om voor de hand liggende reden.

TS, ik zou inderdaad wel rekening houden met je dochters schooljaar... een kwaaie docent/schooldirecteur kan heel wat verpesten aan opleiding en dus toekomst.
Zelfde reden waarom ik mijn goudvis verhaal vaag houd.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.


quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 12:21

Zoolgangster schreef:
Hier nog een voorbeeld: goudvis zou nog snel even in de sloot worden gegooid door docent ivm de vakantie. (Hier is wel een stokje voor gestoken, maar het geeft wel een stukje mentaliteit aan...

Moet het vaag houden om voor de hand liggende reden.

TS, ik zou inderdaad wel rekening houden met je dochters schooljaar... een kwaaie docent/schooldirecteur kan heel wat verpesten aan opleiding en dus toekomst.
Zelfde reden waarom ik mijn goudvis verhaal vaag houd.

Je kunt anoniem blijven met je verhaal......
Als ik meer verhalen krijg dan is er niet te achterhalen waar ze vandaan komen.
Als je wilt kan ik je uit leggen in pb hoe dat gaat werken

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:22

Dit is afschuwelijk! Ik hoop dat je hier zsm iets aan kan doen, maar snap ook dat je kind het heel moeilijk kan krijgen als ze kwaadwillend zijn. Misschien anonieme melding bij de dierenbescherming?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 12:24

antje_vip schreef:
Dit is afschuwelijk! Ik hoop dat je hier zsm iets aan kan doen, maar snap ook dat je kind het heel moeilijk kan krijgen als ze kwaadwillend zijn. Misschien anonieme melding bij de dierenbescherming?

Dat heb ik al gedaan........en je wilt hun reactie niet weten.
144 is echt een lachertje als het er op aan komt.........echt waar helaas....

melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dieren op scholen.......ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:26

Wat was hun reactie dan? Dat vind ik wel heel apart, bij mij op school heeft vorig jaar iemand een melding gemaakt (ging nergens over gelukkig) maar toen kwamen ze wel echt kijken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je wilt gaan doen, zou je dat willen pb'en? Ik hoop wel echt dat er iets voor die dieren gedaan kan worden want dit is te gek voor woorden natuurlijk..

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dieren op scholen.......ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:30

Ben wel benieuwd of het een gewone school is die wat dieren heeft voor de leuk of een groenschool welke dieren heeft ivm de opleiding?

Zoolgangster

Berichten: 9567
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:32

quartel schreef:
antje_vip schreef:
Dit is afschuwelijk! Ik hoop dat je hier zsm iets aan kan doen, maar snap ook dat je kind het heel moeilijk kan krijgen als ze kwaadwillend zijn. Misschien anonieme melding bij de dierenbescherming?

Dat heb ik al gedaan........en je wilt hun reactie niet weten.
144 is echt een lachertje als het er op aan komt.........echt waar helaas....


Weet je, ik denk dat ze niets mogen doen als die vogel gevoerd wordt en een schoon hok krijgt...
Maar frustrerend is het wel... een vroegere buuf kreeg de Dierenbescherming aan de deur omdat ze zo vriendelijk was geweest haar aangereden kat te laten opereren ipv in te laten slapen... door die operatie was de haarkleur van de kat heel raar geworden en op sommige plekken zag de kat er niet uit.

Daar kan dan wel de DB voor komen... voor een onzin melding van iemand die niet even navraag doet. Uiteraard kon ze bewijzen dat die kat onder behandeling was geweest, maar ze zijn bij haar dus echt aan de deur geweest, ik werd er zelfs bijgehaald als getuige door de buuf (omdat ik die kat heb gezien meteen na de operatie.)

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 12:34

Ze verbinden je door naar meld anoniem en daar kan je dan je verhaal doen.
Dan doe je je verhaal en krijg je de meest vreemde reacties.
Hier kunnen ze niets mee en ik moet vooral gaan praten op de school zelf.
Geloof me, als dat zin had gehad had ik dat ook wel gedaan maar.......
ik heb al een gesprek op school gehad en werd glashard voorgelogen........kansloos dus.
Als ik dat dan vertel word er gelachen aan de andere kant van de lijn.......
Ja joh......daar zat ik op te wachten??
Ik vind meld anoniem echt een kansloos iets wat alleen maar geld kost en niets oplevert.

Bij 144 kan je alleen melding maken zonder anoniem te blijven.....en mijn kind moet daar nog een jaar vol maken dus dat is geen optie.

Het betreft hier een groen school die dieren heeft voor de opleiding Goof

Zoolgangster

Berichten: 9567
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Dieren op scholen.......ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:38

Mooie boel dan... je kunt nu feitelijk niets doen... hopelijk houdt de valkparkiet het nog een jaar uit daar...

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

quartel

Berichten: 15894
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 12:40

Zoolgangster schreef:
Mooie boel dan... je kunt nu feitelijk niets doen... hopelijk houdt de valkparkiet het nog een jaar uit daar...

De valkparkiet blijft bij mij...ongeacht of ze haar nu terug willen of niet.
Ik ga niet riskeren dat ook haar de nek omgedraaid word, het is een hartstikke lief dier!!!

Ik kan feitelijk wel wat doen en daar heb ik hulp bij nodig, vandaar ook mijn oproep hier.

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Dieren op scholen.......ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:54

Ik heb het topic doorgelezen en wat ik me afvraag TS, waarom moet je kind nog een jaar leren op die school? Is er geen mogelijkheid om dat op een andere school af te maken? Ik heb zelf geen kinderen, maar dat zou voor mij denk ik wel een reden zijn om mijn kind van die school af te halen.

Jaro ♥

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:56

Ik hoop dat je ze aan kunt pakken. In de eerste plaats voor de dieren en om de leerlingen te leren verantwoord met dieren om te gaan.
Succes, dit is niet normaal.
En succes met de valk.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Prairy en 44 bezoekers