Paard leren inparkeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Paard leren inparkeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 00:25

Ik wil mijn paard leren stilstaan/parkeren op commando HO, maar ik zou het daarna ook super vinden als hij zichzelf bij een opstapje zou kunnen inparkeren, zoals hier:

https://instagram.com/p/BHsiHB2A36g/

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Vast bedankt!

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Paard leren inparkeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 04:57

Ik weet niet hoe je hem kan aanleren om zelf bij het krukje te gaan staan. Zelf gebruik ik 'halt' voor stilstaan en 'ho' voor langzamer gaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:45

Met geduld en goed belonen leer je ze bij het opstapje te gaan staan.

Maar als ze het leren, haha ia dit het resultaat.

https://youtu.be/RObsS15r3Co

Als mijn paard er klaar mee is en genoeg heeft getraind, vindt ze zelf, dan heeft ze zich zelf aangeleerd om mij bij hetnopstapje te parkeren.
Als je er hier opgaat, kan je er ook af als ik er klaar mee ben.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 08:39

janouk schreef:
Met geduld en goed belonen leer je ze bij het opstapje te gaan staan.

Maar als ze het leren, haha ia dit het resultaat.

https://youtu.be/RObsS15r3Co

Als mijn paard er klaar mee is en genoeg heeft getraind, vindt ze zelf, dan heeft ze zich zelf aangeleerd om mij bij hetnopstapje te parkeren.
Als je er hier opgaat, kan je er ook af als ik er klaar mee ben.


_O-

Jane2

Berichten: 685
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard leren inparkeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:02

Het makkelijkste als hij weet dat hij met de achterhand naar de zweep mag komen. Dan hoef je alleen maar op het krukje te gaan staan en met je zweep te wijzen en dan parkeert hij zichzelf naast het krukje of boomstronk, tafeltje, houten omheining, berg klinkers hahahaa.

Je moet dus beginnen met grondwerk. Uitleggen wat de bedoeling is van de zweep. Je moet ook wel wat geduld hebben, maar als hij het eenmaal door heeft, dan is het zo super makkelijk. En heb je je zweep niet meer nodig als aanwijzing maar alleen je stem is dan genoeg.

Ik ga op het krukje staan en zeg "kom maar"tegen Storm. En dat is voor hem genoeg. Ik parkeer hem trouwens zo overal hahaaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:21

Mijn merrie kan dit ook, ik zal eens een filmpje maken ervan :)

Je kan dit eigenlijk op verschillende manieren aanpakken :) Je kunt het paard leren om op een stemcommando, een 'target' aan te raken met zijn heup, met behulp van bijvoorbeeld clickertraining. Het target kan echt een targetstick of pion of achterkant zweep zijn, wat misschien in een beginstadium makkelijk is, maar ook meteen je hand. Dan kun je uiteindelijk op een opstapje staan en ze vragen je hand aan te raken, met hun heup, waardoor ze dus de achterhand/heup naar je toe draaien. Als je dat natuurlijk telkens bij een opstapje doet, koppelen ze dat uiteindelijk zonder gebaar, zoals in het filmpje - als je natuurlijk wilt, dat ze het zonder 'commando' of gebaar doen...

Bovenstaande met een target is denk ik de meest vriendelijke manier, achteraf wilde ik dat ik het meteen zo had aangeleerd, maar bij mijn merrie heb ik het destijds anders gedaan en ben ik later pas op een heuptarget over gegaan. De onderstaande manier is ook niet per se onvriendelijk hoor, maar werkt omgekeerd: niet naar een object toe bewegen, maar er vanaf, dus wijken voor de druk.

Mijn merrie (en de meeste paarden) kennen het wijken voor de druk al, als je ze 'om' laat gaan met de achterhand, door met je vlakke hand druk op de achterhand te geven of richting de achterhand te bewegen. Als ik dan rechts van mijn paard stond, oefende ik het 'om' laten gaan van de achterhand, door mijn hand erop te leggen en 'om' te zeggen, en als ze dat deed, te belonen. Daarna ging ik aan de andere kant staan, dus links van haar, en raakte dan met een zweepje (armen waren niet lang genoeg) aan haar rechterkant de achterhand aan terwijl ik 'om' zij. Dan draaide ze dus de achterhand naar mij toe. Zo heb ik dat telkens beloond en uitgebouwd. Ik merkte wel dat druk geven en werken me zweepjes bij mijn merrie stress/weerstand gaf (ondanks dat ik haar uiteraard nooit geslagen heb!) dus ben later overgegaan naar andere manieren, maar hier alsnog een filmpje voor het idee.
https://youtu.be/lVQO83QUqkA (hier drachtig, dus bol!)

Later heb ik dus het alsnog anders geprobeerd aan te leren door te leren dat ze met haar heup naar mijn hand toe moest bewegen, één van de eerste keren dat in praktijk oefenen ging nog niet vlekkeloos (mijn clickeren ook niet altijd perfect toen nog :+ ), maar voor de indruk, hoe knullig dan ook he :D

Terugkijkend en reflecterend: ik had mijn clickeren hier wat eerder moeten doen telkens, mijn timing is iets off, en ik had meteen een veel duidelijker woord/stemcommando moeten gebruiken voor het targetten van mijn hand, natuurlijk. Je ziet hier overigens ook nog wat spanning/weerstand bij haar, dat lijkt voornamelijk te komen door de koppeling aan de druk, waarmee ik het eerst had aangeleerd.

Gelukkig is het natuurlijk gewoon goedgekomen ondanks dat. Ik ben tegenwoordig beter in mijn timing en gebruik duidelijk herkenbare woorden, gecombineerd met gebaren, wanneer ik iets vraag. Nu kan ik gewoon ergens gaan staan en fluiten, dan komt ze, en als ik dan met mijn hand gebaar en 'naast' zeg, gaat ze naast het opstapje staan :) Zo kan ik in het bos overal vanaf opstijgen. Kleine ruiterpadpaaltjes, boomstammen, etc. Heel handig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-16 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Paard leren inparkeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:29

Ik ben nu inderdaad ook bezig om dat aan te leren, lijkt me erg handig.
Ik doe het zoals Nikki hierboven aangeeft, met wijken voor druk.

@Nikki, ik roep graag nog eens je hulp in :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Paard leren inparkeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 23:40

@ Nikkidekerf, helemaal duidelijk dank je wel!! Ik heb nu een idee van hoe het werkt en 'moet', super bedankt! Ik snap wat je met de verschillen bedoeld en je clicker timing. Blij met je antwoord dank je :)!!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 23:41

Jane2 schreef:
Het makkelijkste als hij weet dat hij met de achterhand naar de zweep mag komen. Dan hoef je alleen maar op het krukje te gaan staan en met je zweep te wijzen en dan parkeert hij zichzelf naast het krukje of boomstronk, tafeltje, houten omheining, berg klinkers hahahaa.

Je moet dus beginnen met grondwerk. Uitleggen wat de bedoeling is van de zweep. Je moet ook wel wat geduld hebben, maar als hij het eenmaal door heeft, dan is het zo super makkelijk. En heb je je zweep niet meer nodig als aanwijzing maar alleen je stem is dan genoeg.

Ik ga op het krukje staan en zeg "kom maar"tegen Storm. En dat is voor hem genoeg. Ik parkeer hem trouwens zo overal hahaaa


Eerst desensibiliseren met de zweep dus :D. Dank je wel voor je antwoord!

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard leren inparkeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 23:45


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:56

En TS is het inmiddels al een vorm aan het aannemen? :)

Ik heb het mijn vorige paard geleerd aan de hand van Parelli. Wijken voor druk kende ze dus al, als ik met de stick naar haar billen wees dan schoven ze op.

Uiteindelijk ben ik dus op het opstapje gaan staan en dan kwam ze in een rechte lijn op me af, mijn stick stak ik dan over haar rug heen om aan de buitenkant van haar rechterbil uit te komen en daarmee vroeg ik haar haar billen naar me toe te draaien zodat ze mooi naast me stond en ik op kon stappen.

Na nog een paar keer oefenen kon ik de stick laten liggen en was met mijn vinger naar haar billen wijzen genoeg.

Ik gaf haar een snoepje als ze goed stond en vervolgens nog een als ik helemaal goed in het zadel zat, puur als bevestiging en verwen momentje omdat ze dat allemaal zo braaf deed hihi. :o