Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 23:41

bokt.nl / sciencemag.org
Ingezonden door meerdere bokkers

Afbeelding
Paard met winterdeken. Foto: Eline.

Uit onderzoek is gebleken dat paarden door middel van symbolen kunnen communiceren met mensen. Door met hun neus een symbool aan te wijzen op een scherm, konden de paarden laten weten of ze de deken op of af wilden. Wetenschappers hebben voor dit onderzoek met 23 paarden van verschillende rassen gewerkt.

Op het scherm waren drie pictogrammen afgebeeld, die stonden voor het al dan niet dragen van een deken. De paarden konden kiezen tussen 'geen verandering', 'deken op' of 'deken af'. Waar voorheen de eigenaren deze keuze voor de paarden maakten, bleken de paarden dit zelf ook heel goed te kunnen. De 23 paarden uit het onderzoek hebben het systeem in gemiddeld tien dagen geleerd. Vervolgens werd het systeem in verschillende weersomstandigheden getest.

Volgens de wetenschappers kozen de paarden de symbolen niet willekeurig, maar maakten ze hun keuzes aan de hand van het weer. Bij regen, kou en wind wilden de paarden een deken op, of kozen ze voor 'geen verandering' als ze al een deken op hadden. Bij zon werd daarentegen voor 'deken af' gekozen. De resultaten van dit onderzoeken bewijzen volgens de wetenschappers dat paarden de consequenties van hun keuzes begrijpen, en hopen dat andere onderzoekers deze methode vaker gaan toepassen.

Paarden voegen zich bij een korte lijst van andere diersoorten, waaronder een aantal primaten, dolfijnen en duiven, met dit talent.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:55

Ik sta er niet van te kijken dat paarden de consequenties van hun keuzes begrijpen. Dieren zijn intelligenter dan ze vaak is toebedeeld. Er zullen vast nog meerdere onderzoeken komen die dit gaan bevestigen.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:59

Ik ben wel erg benieuwd hoe dit 'deken systeem' is aangeleerd,en hoe je dit thuis ook kunt aanleren.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:06

Dat zou ik ook willen weten :)

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

NikkivanOlst

Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 00:57

Ik denk dat het een target systeem is met bij elke optie een consequentie. Niet zo heel moeilijk aan te leren overigens!

Leuk idee! Kan ik experimenteren wat mijn paard bijvoorveeld het liefste eet, doet of wil :p tijd om kaarten te maken hahahs

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:17

Ik ben benieuwd wat de natural garde hier van vind. Want blijkbaar zijn er dus ook paarden die wel een deken op willen.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:19

Ik hoor iedereen alleen maar over de paarden, maar ik blijf me fascineren over het onderzoek naar duiven en dekens.

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:38

_O-
Snadrem schreef:
Ik hoor iedereen alleen maar over de paarden, maar ik blijf me fascineren over het onderzoek naar duiven en dekens.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:55

Snadrem schreef:
Ik hoor iedereen alleen maar over de paarden, maar ik blijf me fascineren over het onderzoek naar duiven en dekens.


Ja of de dolfijnen. :D

Maar zonder dolle. Lijkt mij er handig om een paard te leren. Geeft je toch meer mogelijkheid om aan de behoeftes van je paard tegemoet te komen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:56

Leuk zijn om te testen natuurlijk of je paardje een is dat het leuk vindt met of zonder deken :D


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 06:57

Jennyj01 schreef:
Ik ben benieuwd wat de natural garde hier van vind. Want blijkbaar zijn er dus ook paarden die wel een deken op willen.


Dat zullen enkel de paarden zijn die ook bekend zijn met het fenomeen 'deken'. Een paard kan niet iets willen het niet kent natuurlijk.
Stel je voor, vraagt 'ie dalijk om een wijntje voor het slapen gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:00

Leuk dat dat nu bevestigd is, op zich geven veel paarden het ook aan het baasje goed aan. Oude merrie was altijd redelijk duidelijk. Deken was af even, deken voorhouden (ze had een hengstendeken zonder voorsluiting) of ze stak haar hoofd er snel in of weigerde. Dat laatste was altijd met warmer weer.

Oude tinker nu is heel duidelijk in wat hij wil. Heeft hij er een op (ook dichte voorkant) en het is koud nat weer krijg ik hem vaak niet eens fatsoenlijk af. Dan moet ik echt heel veel moeite doen zijn hoofd eruit te krijgen. Idem met aandoen weer. Of hij duwt zijn hoofd er snel in of ik krijg hem niet om zijn hoofd gehange. Dan trekt hij weg of hoofd gaat erg hoog. Dan gaat hij dus ook niet om weer.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:13

Goof schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik ben benieuwd wat de natural garde hier van vind. Want blijkbaar zijn er dus ook paarden die wel een deken op willen.


Dat zullen enkel de paarden zijn die ook bekend zijn met het fenomeen 'deken'. Een paard kan niet iets willen het niet kent natuurlijk.
Stel je voor, vraagt 'ie dalijk om een wijntje voor het slapen gaan.


Klopt. Maar blijkbaar vinden sommigen het wel prettig als ze het eenmaal kennen. En wijn weet ik niet maar die van mij zijn allemaal dol op bier.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard kan zelf kiezen voor deken op of af

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:33

Ik hou de paarden ook zo natural mogelijk maar wanneer ik denk dat ze een deken op moeten doe ik dat.
De mijne geeft ook zelf aan of die het op wil of niet. Ga gewoon met een deken in de wei staan, wanneer ze hem op wil komt ze bij me en wanneer ze het niet wil loopt ze weg. En als ik dan als nog de deken op doe wanneer ze weg wil dan vind ik hem de volgende keer dat ik kom gewoon in de wei.
Denk dat de paarden die een deken kennen wel met een hint aangeven of ze wel of niet willen.

Biranda (Rash R X Topas)
Orun gediplomeerd. Voor ieder op niveau. Ook les in grondwerk, trailerladen en dubbele lijnen.

Www.kimwassenfotografie.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:34

Gaaf zeg! Zo kwam ik op Facebook iemand tegen die bezig was haar paard te leren aangeven of hij wel of niet afgespoten / 'onder de douche' wilde, door bordjes te targetten. Of hoorde van iemand die haar paard had aangeleerd dat, als zij erop zat, hij haar been kon aanraken als hij er genoeg van had. Dan steeg ze af.

Ik vind het mooi om op die manier de paarden eigen regie te geven over zulke dingen, erg gaaf :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-09-16 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:34

Ik heb een pony die heel duidelijk aangeeft wanneer hij wel of niet een deken op wil.Als ik met een deken aan kom en hij wil niet,dan rent hij weg.Wil hij hem wel op,dan blijft hij staan.

FB Groep Second Chance.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:37

:') Mijn paard bijt als ik de borstsluitingen los wil maken met slecht weer

Ties 3/6/2015 <3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:52

Jennyj01 schreef:
Ik ben benieuwd wat de natural garde hier van vind. Want blijkbaar zijn er dus ook paarden die wel een deken op willen.


Als ze geschoten zijn of al vanaf de herfst eronder staan en dus niet echt een winter vacht hebben, dan is het nogal wiedes dat ze een deken willen.

Verder een leuk onderzoek! Bewijst weer dat paarden soms best slim kunnen zijn.

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:11

Ik vind alleen een groep van 23 wel een beetje klein om met zekerheid te kunnen zeggen dat het werkt...hem benieuwd naar de daadwerkelijke resultaten.

Die van mij trekt zn deken gewoon uit als hij het te warm vindt :')

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:19

karuna schreef:
Leuk dat dat nu bevestigd is, op zich geven veel paarden het ook aan het baasje goed aan. Oude merrie was altijd redelijk duidelijk. Deken was af even, deken voorhouden (ze had een hengstendeken zonder voorsluiting) of ze stak haar hoofd er snel in of weigerde. Dat laatste was altijd met warmer weer.

Oude tinker nu is heel duidelijk in wat hij wil. Heeft hij er een op (ook dichte voorkant) en het is koud nat weer krijg ik hem vaak niet eens fatsoenlijk af. Dan moet ik echt heel veel moeite doen zijn hoofd eruit te krijgen. Idem met aandoen weer. Of hij duwt zijn hoofd er snel in of ik krijg hem niet om zijn hoofd gehange. Dan trekt hij weg of hoofd gaat erg hoog. Dan gaat hij dus ook niet om weer.

Precies! En zo zullen er nog wel meer verhalen zijn. Mijn ruin deed zelf zijn deken af als hij het warm had. Alle sluitingen dicht, deken op de grond! %) goed luisteren, kijken naar je paard. Dan kom je een eind. Als je uitgaat van wat jouw paard van nature laat zien, hoef je geen nieuw systeem aan te leren bij hem.

Casca
Berichten: 4066
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:23

Nu moeten ze alleen nog het weerbericht en buienradar leren bekijken...

*\o/* Duchess of Esbi Z2+3 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:26

NikkiDeKerf schreef:
Gaaf zeg! Zo kwam ik op Facebook iemand tegen die bezig was haar paard te leren aangeven of hij wel of niet afgespoten / 'onder de douche' wilde, door bordjes te targetten. Of hoorde van iemand die haar paard had aangeleerd dat, als zij erop zat, hij haar been kon aanraken als hij er genoeg van had. Dan steeg ze af.

Ik vind het mooi om op die manier de paarden eigen regie te geven over zulke dingen, erg gaaf :)

Leuk. Heb je een linkje?

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:30

Wat een interessant onderzoek!
Fijn dat het met dekens werkt, maar ik ben ook heel benieuwd wat je de paarden allemaal nog meer kunt leren om hen zelf wat regie te geven, want hier kunnen ze kennelijk mee omgaan!


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:33

Tobbes schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Gaaf zeg! Zo kwam ik op Facebook iemand tegen die bezig was haar paard te leren aangeven of hij wel of niet afgespoten / 'onder de douche' wilde, door bordjes te targetten. Of hoorde van iemand die haar paard had aangeleerd dat, als zij erop zat, hij haar been kon aanraken als hij er genoeg van had. Dan steeg ze af.

Ik vind het mooi om op die manier de paarden eigen regie te geven over zulke dingen, erg gaaf :)

Leuk. Heb je een linkje?


Het filmpje van het afspuiten staat in een besloten groep (daarom kan ik hem hier niet direct delen) over ethisch/force-free/R+ trainen van paarden, op Facebook, maar je kunt misschien wel lid worden en daar kijken, de groep heet EE - The Netherlands & Belgium.
Dat andere verhaal van het leren dat je afstijgt bij been aanraken, zal ik nog wel eens opzoeken, kijken of ik daar een naam van de trainster bij kan vinden of een website :)

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:34

NikkiDeKerf schreef:
Of hoorde van iemand die haar paard had aangeleerd dat, als zij erop zat, hij haar been kon aanraken als hij er genoeg van had. Dan steeg ze af.


Interessant, en vooral ook interessant welke verhoudingen dat dan geeft. (Want het is leuk als een paard z'n grenzen aan kan geven, en het is nog leuker als je daardoor de bevestiging krijgt dat het paard over het algemeen het werk met plezier doet en dus helemaal niet meteen vraagt om afstijgen.)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, DaphneR93, Goldwynn, idje, Janyne, lanouska, Laurahh, November108, Siers83, Suusw, tienus63, Varenka, xJolijn en 41 bezoekers