kippen rassen combineren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:19

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik gaan tegen het einde van de maand kipjes zetten. We hebben een stuk tuin afgemaakt en hebben vandaag ook een hok gekocht.

We hebben besloten om 3 kippen te nemen. Mijn vriend wil persé Brama kippen en ik wil juist graag een zwarte zijdehoen.

Kunnen deze rassen samen??
Of zijn andere rassen beter combineerbaar? (En welke dan)

Mijn vriend wil de Brama omdat dat zo grote kippen zijn en goed eieren leggen.
Ik wil een zwarte zijdehoender omdat ik die super schattig vind en ik wil 1 zwarte kip sowieso.

(De zwarte kip moet omdat ik een Black Betty wil. De andere kippen gaan Roxanne en Manon heten)

Facebookgroep voor paardengekken: all about horses https://www.facebook.com/groups/799794470153180/?fref=ts


Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:32

Mijn persoonlijke ervaring met de brahma was dat het juist geen goede leggers zijn. Ze zijn wél heel leuk! :j
Ik had 10 kippen loslopen. Een paar rassen, een paar mixjes, ze gingen gewoon allemaal normaal met elkaar om volgens hun eigen pikorde. :)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:33

Als je vriend echt goede legkippen wil is red een legkip een optie.
Verschillende maat kippen kan lastig worden zowel rangorde als maat voer.
Haal alles als kuiken en er zijn minder problemen, maar het is nu te laat in het jaar voor kuikens (winter en kou, dan moeten ze een minimale leeftijd, verenkleed en reserves hebben).
Kippen met bevederde poten hebben een droge ren nodig, en gras overleeft niet lang in een kippenren of de ren moet echt groot zijn. Kijk dus nog eens kritisch naar je behuizing en wat daar in past, zowel qua m2 ruimte als ondergrond.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:43

De brahma wordt een stuk groter dan de gemiddelde zijdehoen en gaan op stok waar de zijdehoen op de grond slaapt. Een enkele zijdehoen zal het buitenbeentje en het pispaaltje zijn en met wat pech zich eenzaam gaan voelen. Wil je ze combineren zou ik 2 zijdehoenders nemen.

It's easy to be a saint in paradise

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:48

je kunt rassen goed mixen, maar het gaat wel het beste als je van ieder ras 2 neemt, dit omdat dieren vaak hun eigene wel herkennen (lees zijdehoender 'herkent' zijdehoender, maar brahma en zijdehoender elkaar niet) en zich dan vaak prettiger voelen. Brahma's zijn wel leuk om te zien, maar leggen niet echt goed eieren. Dan zou ik eerder naar New Hampshire, Barnevelder, Marans, Faverolles oid gaan.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:55

Hier hebben we van alles wat en dat gaat prima.

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:59

Wij hebben een Australorp: zwart, super goede leggers, rustig en groot. We hebben haar samen met twee Isa Brown. Ik weet niet waar je woont, maar heb een heel goed adres voor kippen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:03

Wij hebben ook meerdere rassen samen :j Gaat erom dat de karakters een beetje bij elkaar passen. Grote agressieve kippen gaan niet goed samen met bv een vriendelijkere Cochin. Wij hebben hele felle kippen gehad, zat aardig in dat ras (wisten wij niet) en onze kleine krielkip had het zwaar. Maar ze vielen elkaar ook graag aan als het even kon.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:05

Oh mijn papa heeft Brahma's en die leggen juist goed. Zal wel toeval zijn dan ;) Nuja ik moet geen kip om de eieren want eet dat bijna niet, maar mijn vriend wel. Ik vind kippen gewoon leuke beestjes

Red een legkip ziet de vriend niet zitten. Zijn ouders hebben daar al verschillende keren een kip van gehad en die zijn telkens na nog geen een jaar dood |(

Dat het gras kapot zal gaan weten we, daarom hebben we een stuk afgemaakt ;) Hebben ook een hok met 2 zitstokken en ook plek om op de grond te liggen (hok: http://www.hagim.be/sites/default/files ... k=yoatPHm5)
Het stuk grond kunnen we ook altijd groter maken als we zien dat de kippen niet genoeg plek hebben.


Ceetje_bokt schreef:
Wij hebben een Australorp: zwart, super goede leggers, rustig en groot. We hebben haar samen met twee Isa Brown. Ik weet niet waar je woont, maar heb een heel goed adres voor kippen.

Wij zijn van BE Limburg

Facebookgroep voor paardengekken: all about horses https://www.facebook.com/groups/799794470153180/?fref=ts

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:08

Fieah schreef:
Oh mijn papa heeft Brahma's en die leggen juist goed. Zal wel toeval zijn dan ;) Nuja ik moet geen kip om de eieren want eet dat bijna niet, maar mijn vriend wel. Ik vind kippen gewoon leuke beestjes

Red een legkip ziet de vriend niet zitten. Zijn ouders hebben daar al verschillende keren een kip van gehad en die zijn telkens na nog geen een jaar dood |(

Dat het gras kapot zal gaan weten we, daarom hebben we een stuk afgemaakt ;) Hebben ook een hok met 2 zitstokken en ook plek om op de grond te liggen (hok: http://www.hagim.be/sites/default/files ... k=yoatPHm5)
Het stuk grond kunnen we ook altijd groter maken als we zien dat de kippen niet genoeg plek hebben.


Ceetje_bokt schreef:
Wij hebben een Australorp: zwart, super goede leggers, rustig en groot. We hebben haar samen met twee Isa Brown. Ik weet niet waar je woont, maar heb een heel goed adres voor kippen.

Wij zijn van BE Limburg

Dan is het te ver rijden denk ik.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:23

Bij ons zitten er een Barnevelder, Kuifhoen en Sabelpoot kriel samen en dit gaat goed, al drie jaar.
Slapen alle drie op stok.

Het lijkt me dat dit gewoon moet kunnen.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:37

Wij hebben jaren brahmas gehad, waren inderdaad niet de beste leggers. Wat domme kippen vonden wij het lieten zich gemakkelijk pakken door roofdieren/vogels daarnaast veel pech gehad met ziektes ea.

Zijdehoenders hebben we ook een tijdje gehad heel gezellige kipjes, die willen we er later een keer bij.

Momenteel hebben wij isabrown en Barnevelders samen, heel gezellige vriendelijke kippen die ook slim zijn. Ze komen als je roept, snappen waar ze moeten zijn snachts en zijn aanhankelijk.
1 van de isabrown heeft de Barnevelders uitgebroed en groot gebracht toch zie je wel een groot verschil in karakter. De Barnevelders zijn kalmer, die zullen met zijdehoenders ook goed combineren

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:41

Het twents hoen is heel leuk! Als je een goede legger wilt die gezellig, makkelijk en bijdehand is, is het een aan te bevelen ras.
Ik had er vroeger 3, ze waren net de drie musketiers: samen op pad, de mesthoop van de buren plunderen, met zijn drieën op schoot willen, ga zo maar door. Alle andere kippen gedroegen zich wel normaal. :+

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:42

Ik heb zijdehoenders en isa browns.
Had eerst de zijdehoenders, maar nadat twee het loodje legden heb ik er isa browns bij genomen.
Heel braaf een stok in het nachthok gemaakt... En waar liggen de Isa dames te snurken....Tussen de zijdehoenders in het stro _O-

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:44

Dat doen ze hier ook de brownies :)
Op de hooipakken slapen of in het stro, zie ze enkel als we ze opsluiten in het hok op stok gaan

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 21:18

Vandaag kippen gaan halen, we zijn gegaan voor gewoon 3 zijdehoenen :D
Een zwarte (Black Betty)
Een witte (Manon)
en een bruine (Louise)

omdat eitjes voor ons toch niet de grootste prioriteit zijn en we eerder mooie en "lieve" kippen willen die ons helpen met etensafval enz te verwerken :D

Facebookgroep voor paardengekken: all about horses https://www.facebook.com/groups/799794470153180/?fref=ts

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:06

Veel plezier van je nieuwe tuingenoten.


Lukasje
Berichten: 11220
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:23

Haha, ik wilde net antwoorden dat brahma en zijdehoen wel samen kunnen, heb ik ook gehad, maar dat antwoord is ondertussen achterhaald :) .

Leuk dat je kippen gehaald hebt! Ik vind het alvast erg tof om kipjes te hebben. Ik heb ook al verschillende rassen gehad: mechelse koekoek, zijdehoen, brahma, orpington, èn een 'red-een-legkip'. Die laatste vind ik erg leuke kippen, ze zijn erg nieuwsgierig en helemaal niet bang. Mijn 2 dames heb ik bijna 2 jaar nu.

Veel plezier met je dames!

Don't take anything for granted

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:11

Kan prima. Maar let wel op dat zijdehoenders ontzettend veel broeds worden. Dus veel eieren zal je er niet van hebben :)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:43

Laptopmuis schreef:
Kan prima. Maar let wel op dat zijdehoenders ontzettend veel broeds worden. Dus veel eieren zal je er niet van hebben :)


Nou dat is wel zo. Heb er 1 die is echt super duper veel broeds. Echt bloedje irritant!

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 00:01

Ik post hier even voor de mensen die m'n kippen zoektocht gevolgd hebben en me hebben geholpen..

1 van de kippen is vanavond gestorven :'(
Vanmiddag alles ok, deze avond ging ik ze binnen zetten en Louise lag heel vreemd in het hok... Kopje lag tegen de grond. Ze leefde nog maar leek verlamd.. Daarna kreeg ze stuipen en enkele uren later was ze dood...

Ik vrees nu wel voor Marek omdat de symptomen overeen komen met wat ik vind op internet.... Dan vrees ik ook voor m'n andere Kipjes...

Facebookgroep voor paardengekken: all about horses https://www.facebook.com/groups/799794470153180/?fref=ts

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 03:52

Oh das mooi kl... Als ik zo lees denk ik ook gelijk marek.
Verdorie!

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:58

Hoe oud zijn ze? Hoe lagen haar pootjes?
Kan ook coccidiose zijn, dan gaan ze ook zeer snel weg.

Fieah

Berichten: 138
Geregistreerd: 06-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 09:57

NenaC schreef:
Hoe oud zijn ze? Hoe lagen haar pootjes?
Kan ook coccidiose zijn, dan gaan ze ook zeer snel weg.



Pootjes staken naar voren en haar kopje lag op de grond. Vleugels hingen een beetje af.
Daarna sloeg ze de hele tijd haar kopje naar achter. Vreselijk om te zien :(

Louise was nog geen jaar. Manon is even oud en Betty is net een jaar

Facebookgroep voor paardengekken: all about horses https://www.facebook.com/groups/799794470153180/?fref=ts

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: kippen rassen combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:36

Waar heb je ze vandaan? Bij een fokker? Of bij een handelaar?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDD3, GrapeshotBot, knockout1, meisje_ en 111 bezoekers