Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 21:09

pairadice schreef:
Heb je wel eens nagedacht over de politie? Die is nu voor verschillende eenheden op zoek naar slimme IT-ers voor de digitale opsporing. Zowel voor het doen van rechercheonderzoeken als voor de meer strategische advisering bij de opsporing. De combinatie ICT en psychologie komt hier heel goed tot zijn recht.



Hey bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken, dat klinkt gaaf :)


Ghostattack

Berichten: 11222
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:13

En de combinatie met de medische wereld? Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar de master Medical Informatics? Ik weet niet of je dat misschien wel interessant vind :)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:44

Bekend verhaal. Ik ben afgestudeerd software engineer en alhoewel ik best lol heb in programmeren, word ik heel moe van 40 uur op kantoor zitten. Bovendien heb ik al drie jaar veel last van mijn armen, polsen en handen door het vele computerwerk. Ik denk dat dit werk me binnen niet al te lange tijd op gaat breken, zowel fysiek als mentaal. Maar ja, wat dan?

Als je nooit een bepaalde droom of idee had van 'dit wil ik later worden', dan is het best wel lastig om zo'n carrièreswitch te maken. Zelf merk ik het ook, ik vind veel dingen wel leuk, maar leuk genoeg om wel mijn hele leven te blijven doen? En hoe kom je dan in zo'n baan?

Ik heb helaas weinig tips voor je, omdat ik in min of meer hetzelfde schuitje zit. Aan jongeren die net van de middelbare school afkomen, zeg ik altijd: ga eens een dagje meelopen met iemand. Misschien kan je dat doen? Kies een paar banen (of studies) uit die je interessant lijken, en zoek eens op of je mee kan lopen voor een dagje.

Ik wens je in ieder geval veel succes bij deze keuze en de vervolgstappen!

Dammie

Berichten: 3307
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:15

Detacheringbureaus zijn inderdaad nogal macho en op jezelf bewijzen gericht. Heel vermoeiend. Maar bij bedrijven zelf volgt de IT afdeling meestal de eigen sfeer, dus als die niet macho is, kun je er best aarden.
Kijk eens rond naar bedrijven die je aanspreken, en kijk dan of ze vacatures hebben. Organisaties willen niet alleen detacheerders hebben werken, ze willen ook interne mensen.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Dammie

Berichten: 3307
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:16

YellowGray schreef:
pairadice schreef:
Heb je wel eens nagedacht over de politie? Die is nu voor verschillende eenheden op zoek naar slimme IT-ers voor de digitale opsporing. Zowel voor het doen van rechercheonderzoeken als voor de meer strategische advisering bij de opsporing. De combinatie ICT en psychologie komt hier heel goed tot zijn recht.



Hey bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken, dat klinkt gaaf :)

Cyber crime research is dan misschien ook wat.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:48

Dammie schreef:
Detacheringbureaus zijn inderdaad nogal macho en op jezelf bewijzen gericht. Heel vermoeiend. Maar bij bedrijven zelf volgt de IT afdeling meestal de eigen sfeer, dus als die niet macho is, kun je er best aarden.
Kijk eens rond naar bedrijven die je aanspreken, en kijk dan of ze vacatures hebben. Organisaties willen niet alleen detacheerders hebben werken, ze willen ook interne mensen.

Daar herken ik me totaal niet in. Voor diverse clubs gewerkt maar dat macho-gedrag ben ik niet echt tegen gekomen. wellicht komt dat omdat ik vooral in de industrie zit en niet in de snelle-jongens-ICT.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:02

Ik herken het wel, van de grotere IT-bedrijven. Heb daar zelf niet gewerkt, dus misschien is het eenmaal binnen het bedrijf anders. De bedrijven waar ik zelf heb gewerkt en stage heb gelopen waren allemaal heel informeel en gezellig, en iedereen hielp elkaar waar nodig.

Dammie

Berichten: 3307
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:46

Ik zat inderdaad bij de snelle jongens ICT waar iedereen op zijn dertigste een Audi als lease wagen wilde.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:09

Welk werk/richting zou je willen doen als geld geen rol zou spelen?

kitobeer

Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:19

Ik denk wel eens en dan doel ik niet meteen op jou maar op de jeugd in het algemeen. Komop niet zeuren en gaan werken begot. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat ze een droomjob hebben. En daarbuiten word er van je verwacht dat je de komende 45 jaar zal gaan werken. Dus in die 45 jaar die gaan op een gegeven moment zowieso saai worden en dippen in zitten. erken is een absoluute noodzaak en als je er prima mee verdiend moet je bedenken wat kun je er mee gaan doen . Huisje kopen paardje kopen etc. Dan word het werk al meteen een mindere sleur.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden


YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 19:43

kitobeer schreef:
Ik denk wel eens en dan doel ik niet meteen op jou maar op de jeugd in het algemeen. Komop niet zeuren en gaan werken begot. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat ze een droomjob hebben. En daarbuiten word er van je verwacht dat je de komende 45 jaar zal gaan werken. Dus in die 45 jaar die gaan op een gegeven moment zowieso saai worden en dippen in zitten. erken is een absoluute noodzaak en als je er prima mee verdiend moet je bedenken wat kun je er mee gaan doen . Huisje kopen paardje kopen etc. Dan word het werk al meteen een mindere sleur.


Ik snap je instelling heel goed, ik dacht er ook lang zo over. Daarentegen hebben mensen tegenwoordig veel makkelijker de kans om wel hun droomjob te vinden, dus als ik die kans heb, waarom zou ik dat dan niet doen? Het lijkt me nogal onzinnig om er niet eens over na te denken. Overigens zeur ik niet en ga ik ook niet stoppen met werken, wat het ook is. Ik zou het een heel ander verhaal vinden als ik thuis zou gaan zitten en zeuren over wat ik wil doen.

Anyway, als geld geen enkele rol speelde dan zou ik terug naar school gaan. Diergeneeskunde studeren of psychologie of misschien wel iets veel praktischer op het MBO richting paardenhouderij. maar geld speelt wel een rol, en vooral ook banenkans e.d., dus daar kan ik me helaas niet aan houden.

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:07

kitobeer schreef:
Ik denk wel eens en dan doel ik niet meteen op jou maar op de jeugd in het algemeen. Komop niet zeuren en gaan werken begot. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vinden dat ze een droomjob hebben. En daarbuiten word er van je verwacht dat je de komende 45 jaar zal gaan werken. Dus in die 45 jaar die gaan op een gegeven moment zowieso saai worden en dippen in zitten. erken is een absoluute noodzaak en als je er prima mee verdiend moet je bedenken wat kun je er mee gaan doen . Huisje kopen paardje kopen etc. Dan word het werk al meteen een mindere sleur.

Maar wat de een geweldig vindt, zou voor de ander een nachtmerrie zijn.

Ik weet maar heel beperkt vooraf wat er op me af komt. Het ene moment ben ik bezig met wat neuzelwerk, het andere moment geef ik opdrachten uit met 7 cijfers voor de komma........
Ik kan prima omgaan met de "onzekerheid" terwijl anderen daarvan zouden gruwelen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Dammie

Berichten: 3307
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:51

Er is een verschil tussen een dipje en tussen en tussen 45 jaar werk doen wat je verschrikkelijk saai vindt.
Het eerste, tja, iedereen zal dat hebben, een paar geluksvogels uitgezonderd.
En hoewel ik zwaar allergisch ben voor het woord passie, er zijn echt mensen die blij zijn met hun baan, en die met plezier naar hun werk gaan.
Ik vind dat de School of Life goede artikelen daarover heeft, bijvoorbeeld: http://www.thebookoflife.org/overcoming ... nd-of-job/

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 09:53

Ik weet dat er hier al lang niet meer gereageerd is, maar ik wilde toch nog even een update geven. Ik werk nog steeds op dezelfde plek, maar ik heb ontzettend veel nagedacht en ik zag helaas toch echt geen toekomst achter mijn bureau en laptop op kantoor. Dus er moest toch een verandering komen. Ik ben met een coach gaan praten over wat voor stappen ik zou moeten ondernemen om erachter te komen wat ik dan wél wil, en dat heeft me echt heel veel geholpen. Zij heeft me heel veel gevraagd over mijn drijfveren en wat mij nu echt gelukkig maakt, en daar kwam uit dat ik ergens in een klein hoekje altijd dierenarts heb willen worden, maar dat nooit heb doorgezet omdat het veel meer moeite was (toelatingstesten, natuurkundediploma halen, 6 jaar studeren en dan nog maar aan de slag komen).

Ik ben op dit moment bezig om een andere baan te vinden en ondertussen toch VWO Natuurkunde te halen. Ik hoop de komende anderhalf jaar een hoop verschillende dingen te doen, waaronder een paar (snuffel)-stages in de richting van diergeneeskunde als ik die kan vinden, zodat ik me kan inschrijven voor de studie diergeneeskunde in 2018. Nogmaals bedankt voor alle reacties, het heeft me wel goed aan het nadenken gezet!

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:30

Gaaf! dapper dat je je droom alsnog achterna gaat!

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:42

Ik werk al 2 jaar in de zaak van mijn ouders (zaken, we doen met ons gezin van vier twee hotels met restaurant en nog een brasserie. Binnenkort nog een derde hotel met restaurant). Ik ben er in opgegroeid en heb nooit anders gekend, het leek dan ook logisch dat mijn zusje en ik mee in de zaak gingen en dit was toentertijd ook wat ik wou.

Echter valt het werken met familie me zwaar tegen. Het is echt niet zoals in de films met de dochters van de baas die in roze cabrio's rijden etc, om het even heel stereotype voor te stellen. Dat had ik ook niet verwacht, laat me daar even duidelijk zijn. Wat me het meeste tegen steekt is het gebrek aan waardering en motivatie en het feit dat alles wat je doet maar als vanzelfsprekend wordt gezien en het alsnog nooit goed genoeg is. Mijn vader is erg streng voor ons, hij vindt een harde leerschool de beste leerschool. Ook naar ons personeel toe houdt hij dit aan, terwijl mijn manier van 'leiding geven' hier kilometers ver vanaf ligt. Wij botsen op veel vlakken en hoewel ik bereid ben te leren, is hij er van overtuigd dat zijn manier de enige juiste is.

Ik heb al erg vaak gedacht dat dit niet voor mij is weggelegd. Vooral het boekhoudkundige gedeelte, ik ben hier te nonchalant voor en het zegt me helemaal niks, op school was dit al zo.
Maar ik woon in een huis bij de zaak, heb een bedrijfswagen en kan dus geen kant op (in principe). Als ik zou willen stoppen moet ik op zoek naar een huis, een auto en nieuw werk en dat kan ik niet betalen met het huidige loon (wat niet hoog is omdat wij natuurlijk het appartement en de auto in de plaats krijgen). Dus dat houdt me erg tegen om iets anders te gaan doen... terwijl ik heeeeel graag iets met mijn dieren zou gaan doen. Een ruitershop of zelfs zadelmakerij, daar droom ik van! Maar het beetje zekerheid van mijn maandelijkse loon dat ik nu krijgt valt dan helemaal weg.

Dilemma's, dilemma's :+

Edit: zie nu pas dat dit een oud topic is, kwam het tegen op de voorpagina door bovenstaande reactie

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:45

Ts heeft gisteren nog gereageerd hoor, dus geen zorgen :p.

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-17 15:52

Granoek schreef:
Maar het beetje zekerheid van mijn maandelijkse loon dat ik nu krijgt valt dan helemaal weg.


Ik heb je hele reactie gelezen maar vooral dit kwam bij me naar voren. Maandelijkse kosten e.d. was ook een van de belangrijkste redenen waarom ik maar zo lang aan bleef modderen terwijl ik eigenlijk niet zo gelukkig was. Ik heb een huurhuis, een auto en een leasepaard wat ik moet betalen. Toen heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en ik heb aan mijn ouders gevraagd of ik eventueel weer thuis zou kunnen wonen, of dat ze mij misschien financieel wilden ondersteunen terwijl ik op zoek ga naar wat ik wil. Ik was heel bang dat ze teleurgesteld zouden zijn, want ik ben altijd zo zelfstandig. Maar ze willen mij heel graag helpen :)

Mijn punt is: er zijn vast heel veel redenen waarom je niet kunt doen wat je wilt doen. Ik heb ze allemaal opgeschreven en op een plek gehangen waar ik ze vaak kon zien. Op die manier heb ik gewoon twee weken heel hard nagedacht over allerlei oplossingen voor die problemen. Je zit soms veel meer gevangen in je eigen denkwijze dan je denkt. Ik dacht dat ik echt niet meer terug kon naar de universiteit, dat die periode echt voorbij was en blablablabla. Maar het kan echt wel. Niet zonder enige concessies te doen, maar het kan.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:58

Mijn vorige baan was ook afschuwelijk. Ik werkte bij een PR-agentschap en hoewel ik het werk op zich niet noodzakelijk saai of stom vond, waren de omstandigheden dat wel. Iedereen stond onder druk, er namen alsmaar meer mensen ontslag, waardoor de druk nog groter werd. We moesten per kwartier bijhouden voor welke klant we werkten (want klanten betaalden ons op basis daarvan), iedere minuut die je werkte moest verklaard kunnen worden en oh jee als je 1 minuut te vroeg naar huis ging of 1 minuut te laat aankwam, de klanten waren onbeschoft en vervelend... Ik ben toen ook maandenlang op zoek geweest naar een nieuwe baan en heb zeker een halfjaar zitten zoeken tot ik iets vond wat helemaal mijn ding was.

Intussen heb ik mijn droombaan gevonden en ben ik manager bij een heel grote bioscoop. Het combineert mijn passie (film) met mijn vaardigheden (communicatief bezig zijn met mensen en events organiseren), mijn collega's zijn ontzettend leuke mensen, de sfeer zit goed en het is gewoon een ontzettend toffe, dynamische omgeving. Ik zit ook niet de hele dag achter mijn computer, maar werk ook regelmatig op de events die ik voor klanten organiseer. Ik bepaal mijn eigen uren en ja, ik werk ook veel avonden en weekends, maar omdat de sfeer onderling goed zit, kan ik ook altijd op hulp en steun van anderen. Van mijn baas mag ik ook gerust eens om 10u beginnen en om 16u stoppen, omdat het vertrouwen van mijn huidige baas gewoon veel groter is dan het vertrouwen dat mijn voorgaande baas in haar werknemers had.

Ik zou zeggen: blijf gewoon zoeken, bekijk vacatures, ga op sollicitatiegesprekken. Zoek vooral ook naar bedrijven die je leuk lijken om te werken. Ik ben zelf bij mijn eigen werkgever terecht gekomen omdat ik voorheen ook al wekelijks naar de bioscoop ging, en omdat ik zo van film hou, leek het me gewoon geweldig om in een bioscoop te werken. Op basis daarvan ben ik gaan kijken wat voor functies ze aanbieden, en zo ben ik hier terecht gekomen.

Edit: ik zie je reactie nu, wat fijn dat je zo'n grote ommekeer hebt gemaakt en dat je nu echt weet wat je wil doen! Heel veel succes ermee :)

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Hoe weet je dat je werk niks voor je is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:06

Fijn dat je ouders je steunen. :j ik denk dat het de juiste keuze is geweest.

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janderegelaa, JesdaJinn, Tucktuck, XladyX en 18 bezoekers