Orthomoleculaire arts voor neurologie/neurotransmitters?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Orthomoleculaire arts voor neurologie/neurotransmitters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:59

Beetje lastige titel, maar ik ben op zoek naar meer info over het volgende.

Ik heb begrepen, dat door het lang blootstaan aan stress, je hormoonhuishouden/neurotransmitters in je hersenen van slag kan raken. Oa. je serotonine en (nor)adrenaline zijn van slag, waardoor je vaak somber blijft.

Nu heb ik begrepen dat je dit kunt testen bij een orthomoleculaire arts. Kan iemand mij daar meer info over geven? Klopt dit? Of kan dit ook bij een reguliere arts? Aangezien ik al vrijwel mijn hele leven ben blootgesteld aan stress, zou ik dit graag willen laten onderzoeken.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:03

Interessant Jolien! Ik volg!!

Ik ben ook nieuwsgierig naar wat zo'n arts kan betekenen. Mijn bijnieren zijn zo (als gevolg van) ontregeld ...

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Orthomoleculaire arts voor neurologie/neurotransmitters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:43

Ik wil ook graag volgen..en wellicht kan ik over een half jaartje meer info geven want ik sta op de wachtlijst voor zo'n arts.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:42

Elisa2 schreef:
Ik wil ook graag volgen..en wellicht kan ik over een half jaartje meer info geven want ik sta op de wachtlijst voor zo'n arts.


Oei, een wachtlijst van een half jaar??

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Orthomoleculaire arts voor neurologie/neurotransmitters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:45

Sowieso zijn orthomoleculairen geen arts. Das iemand die geneeskunde heeft gestudeerd. Verder valt het onder de alternatieve geneeswijzen en is er dus 0 bewijs van de werkzaamheid (om de vrij simpele reden dat zodra er bewijs voor werkzaamheid gevonden wordt de reguliere geneeskunde het ook gaat doen). Ik zou je geld en energie in andere zaken steken..

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Orthomoleculaire arts voor neurologie/neurotransmitters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:47

Een 'gewone' neuroloog kan daar ook veel mee :j

Givisa
Berichten: 101
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Orthomoleculaire arts voor neurologie/neurotransmitters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:51

Ik ben bij een orthomoleculaire arts geweest en ik kon er niks mee. Ik geloofde er gewoon niet in en tja dan doet het in mijn ogen ook niks voor je.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Orthomoleculaire arts voor neurologie/neurotransmitters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:26

@troi
Natuurlijk is een orthomoleculaire arts wel arts.
Jij verwisseld het met een orthomoleculaire therapeut.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:00

Lukasje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik wil ook graag volgen..en wellicht kan ik over een half jaartje meer info geven want ik sta op de wachtlijst voor zo'n arts.


Oei, een wachtlijst van een half jaar??


Ja ik wilde een echt goede..na wat rotervaringen met prutsers. Dit is ook meer dan alleen een orthomoculaire arts.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:05

bruintje123 schreef:
@troi
Natuurlijk is een orthomoleculaire arts wel arts.
Jij verwisseld het met een orthomoleculaire therapeut.

Die van mij was geen arts, ze hadden wel een arts in het gebouw zitten.

Ze hebben veel onderzocht voor mijn vermoeidheid en gewrichtspijn maar verder dan een niet werkend (peperduur) supplement en een dieet als oplossing voor de gevonden problemen kwamen ze niet en dat hielp nauwelijks of niet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:30

Dan was het ook geen orthomoleculaire arts.
Iemand mag die titel dan niet dragen.
Maar een andere naam.

De orthomoleculaire arts waar ik naar toe ga is bijvoorbeeld ook huisarts.
Dus heeft een normale artsen opleiding gehad.

Ts kan ik niet helpen helaas.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:52

troi schreef:
Sowieso zijn orthomoleculairen geen arts.

Pardon....?
Mijn kijke op de website http://www.mbog.nl

En idd: iemand die zich uitgeeft voor arts is in overtreding / misdaad (- en zal subiet de mbog uit worden gegooid).

Citaat:
(...) valt het onder de alternatieve geneeswijzen en is er dus 0 bewijs van de werkzaamheid (om de vrij simpele reden dat zodra er bewijs voor werkzaamheid gevonden wordt de reguliere geneeskunde het ook gaat doen). Ik zou je geld en energie in andere zaken steken..

Ja, een bekend en intens triest geloofsartikel...

Professor doctor Linus Pauling heeft de Nobelprijs niet voor gekwezel gekregen - maar och, och, och en toch nog aan toe, die man was geen arts!
("Slechts bioloog!")
(Uiteraard staat het ieder vrij om er allerlei geloven mbt wetenschap op na te houden, but do not mix it fot the real thing.)

Wees verder welkom in de 21ste eeuw.
Tot 1600 was wetenschap: leren wat de ouden wisten en daar over nadenken.
Na 1600 (uiteraard enigszins grofweg) doen we experimenten in de wetenschap.
Anno 2016 is er geen enkele mogelijkheid dat 'een' arts alle artikelen op bijvoorbeeld pubmed zou kunnen lezen.
(Nee, ik bedoel wat ik zeg, niet de artikelen in je vakgebied bijhouden, maar alles lezen.)

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:01

Joolien schreef:
Beetje lastige titel, maar ik ben op zoek naar meer info over het volgende.

Ik heb begrepen, dat door het lang blootstaan aan stress, je hormoonhuishouden/neurotransmitters in je hersenen van slag kan raken. Oa. je serotonine en (nor)adrenaline zijn van slag, waardoor je vaak somber blijft.

Nu heb ik begrepen dat je dit kunt testen bij een orthomoleculaire arts. Kan iemand mij daar meer info over geven? Klopt dit? Of kan dit ook bij een reguliere arts? Aangezien ik al vrijwel mijn hele leven ben blootgesteld aan stress, zou ik dit graag willen laten onderzoeken.


In principe kan iedere arts dit soort onderzoeken aanvragen, maar de orthomoleculaire artsen doen het met enige regelmaat.
Ik heb een speeksel test gehad om de cortisol te bepalen - de lichamelijke kant van de stress zogezegd en een urinetest mbt de afbraakproducten van serotonine, noradrenaline en dopamine. (Valkuilen kunnen bijv wel zijn, dat het merendeel van de serotonine in je buik zit en je wil het in de hersenen hebben, dus 'de test geeft een getal', wat dat getal precies inhoudt is niet glashelder.)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Orthomoleculaire arts voor neurologie/neurotransmitters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:35

Al eens gezocht op SNP's Joolien?

chanicha

Berichten: 12143
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:49

Ik stuur je pb Jolien.

Lidewijke

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Leuven / Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:43

Ja, mijn broer heeft deze tests ondergaan en adhv de resultaten bepaalde supplementen voorgeschreven gekregen die idd op de neurotransmitters inwerken.
Hij ging naar daar ivm depressie en angstklachten, als extra ondersteuning voor de reguliere behandeling.

Edit: of hij veel verschil voelt weet ik eigenlijk niet, kan het eens navragen.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:01

Ik kreeg bij een orthomoleculair arts de Braverman lijst om in te vullen. Die 'meet' je natuurlijke waardes en je huidige waardes en rekent de tekorten uit voor serotonine, dopamine, acetylcholine en GABA. Ik heb er zelf veel aan gehad, al kamp ik nog steeds met enorme tekorten.

Wat ik toen van hem begreep wordt deze manier ook door verschillende neurologen gebruikt, dus je kan in beide circuits op zoek gaan.