Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 18:04

Hoi iedereen, mijn 4 jarige Shetlander valt om als ik zijn hoeven wil uitkrabben. In het begin dacht ik dat het zijn jonge leeftijd was, maar inmiddels is hij al 4 en elke keer als ik een been optil heeft hij de neiging om te vallen.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik krijg niet goed de kans om zijn hoeven uit te krabben en dat wil ik natuurlijk wel. Of zou zijn evenwicht toch nog niet helemaal goed ontwikkelt zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:17

Het kan zijn dat je ze te hoog optilt en hem daardoor uit evenwicht brengt.
Er kan ook een neurologische/ medische oorzaak zijn maar ik denk eerder het eerste...

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:20

Mijn paard deed dit ook en bleek vergroeide gewrichten te hebben. Lijkt me sterk dat een 4jarige dat ook heeft, 'aar toch...

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:28

Valt hij om of gaat hij liggen? Er zijn van die fijne pony's bij die proberen onder het hoevenkrabben uit te komen door gewoon op het been dat je optilt te gaan liggen...

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:33

Welke kant valt hij op? Naar de kant van de hoef die je optilt of naar de andere kant?
En hoe hoog til je de hoeven op?

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:34

Hij kan ook ergens vastzitten(rug?)...mijn merrie had er ook last van,vooral haar achterhoeven..ze liep ook wat kort achter...na behandeling osteopaat was het opgelost!

be like a pineapple,stand tallwear a crown & be sweet on the inside

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:37

Kan het geen ataxie zijn?

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:54

Horsies7 schreef:
Welke kant valt hij op? Naar de kant van de hoef die je optilt of naar de andere kant?
En hoe hoog til je de hoeven op?

Afbeelding

Maar als de pony dan toch ligt kan je wel héél makkelijk bij de hoefjes :+

Afbeelding

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 20:38

Ik weet in ieder geval zeker dat het niet is om er onderuit te komen want ik kan aan hem merken dat hij het lastig vind om te blijven staan en dat hij wel zijn best doet.

Ik til de hoeven niet hoog op, die kans krijg ik geen eens want dan begint hij al te 'hippen'. Hij valt nooit echt letterlijk helemaal om want voordat dat kan gebeuren laat ik zijn been al weer los. Hij staat met poetsen altijd tussen twee touwen dus echt omvallen kan hij ook niet, het is niet zo dat hij echt op de grond ligt ofzo.

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 20:39

Rex_Rolfo schreef:
Horsies7 schreef:
Welke kant valt hij op? Naar de kant van de hoef die je optilt of naar de andere kant?
En hoe hoog til je de hoeven op?

[ Afbeelding ]

Maar als de pony dan toch ligt kan je wel héél makkelijk bij de hoefjes :+

[ Afbeelding ]



Hahaha wat flauw!! :')

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:41

zorg dat je pony kan steunen aan een muur . Dus Zet je pony aan een muur, met een zijkant er (bijna) tegenaan. Mogelijk kan je pony dan makkelijker een hoef geven.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 20:44

Naskapower schreef:
zorg dat je pony kan steunen aan een muur . Dus Zet je pony aan een muur, met een zijkant er (bijna) tegenaan. Mogelijk kan je pony dan makkelijker een hoef geven.


Bedankt voor deze tip, dat kan ik wel proberen

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:44

Dus wanneer hij wiebelt dan laat je direct los?? Zet hem eens in de paddock en laat iemand hem vasthouden aan het halstertouw, krabben maar en kijken wat hij doet. Valt hij echt om dan zou ik verder zoeken, blijft hij staan dan de volgende keer niet zo snel loslaten, kan ook aangeleerd gedrag zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 20:46

bigone schreef:
Dus wanneer hij wiebelt dan laat je direct los?? Zet hem eens in de paddock en laat iemand hem vasthouden aan het halstertouw, krabben maar en kijken wat hij doet. Valt hij echt om dan zou ik verder zoeken, blijft hij staan dan de volgende keer niet zo snel loslaten, kan ook aangeleerd gedrag zijn.


Nee als hij wiebelt laat ik hem niet direct los, ik laat hem pas los als hij echt op het punt staat te vallen.

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:48

Laat het eens filmen? Dan kunnen we zien wat er gebeurd.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 20:51

Ineke2 schreef:
Laat het eens filmen? Dan kunnen we zien wat er gebeurd.


Als ik iemand zover krijg zal ik dat doen! ;)

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3

Anoniem

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:55

Heeft ie geen pijn? Zou het bijvoorbeeld kunnen dat ie tegen hoefbevangen aan zit en zich daarom laat vallen omdat er teveel druk op één hoef komt en daardoor pijn? Sommige shetlanders zijn daar gevoeliger voor dan andere.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 21:22

Nee ik weet haast wel zeker dat hij niet hoefbevangen is. Zijn hoeven zien er van de buitenkant verder goed uit en hij heeft ook geen symptomen van hoefbevangen. Ga vaak met hem wandelen en hij loopt altijd zo hard en zo actief, dat had hij anders denk ik niet gedaan.

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:29

Toen ik mijn paardje kreeg was het bij haar een drama om haar hoeven uit te krabben, met name achter. Ze was zo bang om te vallen dat ze zich letterlijk al liet vallen.
Met heel veel geduld en oefenen kon ik haar achter hoeven uitkrabben, maar bekappen door de smid was een heel ander verhaal.
De smid is hier wekelijks geweest en heeft met geduld geoefend met d'r. Na een half jaar lukte het pas om haar voor het eerst achter te bekappen.

Later kwamen we er ook wel achter waardoor. Ze stond bij de smid een keer per ongeluk op haar voet. De smid tilde haar been op omdat het toch wat zeer deed, en ze kroop letterlijk ineen (angst voor wat er ging volgen was duidelijk te zien).

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Jorex

Berichten: 9926
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:34

Staat ie voordat je een hoef pakt al wel in een stabiele stand op de andere drie hoeven? Ik geef mijn jonkie altijd eerst een zetje voordat ik zomaar een hoef pak zodat hij zijn gewicht alvast heeft verplaatst naar de andere kant en dan is het optillen makkelijker voor hem, maar hij is nog wiebelig omdat hij pas een jaar is.

Alex en Jorie <3

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:40

Shetland ponies hebben nogal eens problemen met de knieen. Wat zegt de hoefsmid?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:52

Hij, ruin/hengst dus? Beentjes bijten is favoriet spelletje en dan laten ze zich ook op de knieën vallen om bij tandjes speelvriendje weg te blijven. Verschil uitleggen tussen mens die aan benen zit en andere pony die aan benen zit. Omdat jij elke keer losgelaten hebt, denkt hij nog steeds dat mens aan benen zitten zelfde spelletje is als vriendje die er in hapt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:55

Wat doet hij bij de smid?

Het leven is als een kerstmuts


ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:23

En als iemand 'tegenduwt' langs de kant dat je de hoef wil optillen? Dat hij soort van steun heeft, of tegendruk van die persoon

Anoniem

Re: Pony valt om tijdens hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:32

Geeft hij zijn voeten wel makkelijk aan of dat ook niet?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers