Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 10:47

Sinds zaterdag (gisteren) hebben wij een tweede kat erbij.
De ontmoeting ging goed, beetje snuffelen.
Daarna begon de nieuwe kat te blazen naar de oudere kat, daar bleef het ook bij.
De nieuwe kat ging in haar mandje liggen en slapen. Oudere kat observeerde haar.

Onze oudere kat probeert met haar contact op te zoeken, maar zij blaast hem weg waardoor hij ook naar haar blaast en weer weg loopt.

Nu is het volgendec, de nieuwe kat heeft nog niks gegeten en de oudere kat probeert haar eten op de eten.

We hebben haar eten en drinken naast de bank gezet, want ze zit sinds de ontmoeting onder de bank. Nu durft de oudere kat niet meer haar eten te pakken.

We willen niks forceren, maar we zijn wel bang als wij morgen naar het werk gaan dat de nieuwe kat de dupe is en niks kan/mag van de oudere kat.
We overwegen om haar in de katten bench te doen, zodat beide katten wat rustiger naar elkaar toe kunnen gedragen en voor zichzelf.

Hoe denken jullie over deze situatie ?

Falling in love is like, as in falling asleep. It's take time, but when you fall asleep you are deep asleep <3


Anoniem

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:51

Een kattenbench zou ik niet voor een hele dag doen, dat is voor katten absoluut geen natuurlijke situatie en ik denk dat de stress dan alleen maar erger wordt. Heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de ene kat op de benedenverdieping te laten en de andere op de bovenverdieping?

Verder denk ik dat het even wennen is hoor. Blazen is gewoon een teken van territorium afbakenen en zo lang ze niet echt gaan knokken lijkt het me prima. Heb je al gedacht aan een Feliway om de stress weg te nemen?

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 10:54

Emmaa_ schreef:
Een kattenbench zou ik niet voor een hele dag doen, dat is voor katten absoluut geen natuurlijke situatie en ik denk dat de stress dan alleen maar erger wordt. Heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de ene kat op de benedenverdieping te laten en de andere op de bovenverdieping?

Verder denk ik dat het even wennen is hoor. Blazen is gewoon een teken van territorium afbakenen en zo lang ze niet echt gaan knokken lijkt het me prima. Heb je al gedacht aan een Feliway om de stress weg te nemen?

Daar heb je gelijk in !

Helaas is de boven en beneden verdieping verbonden met een trap en kunnen wij het niet niet scheiden.

Ze hebben niet gevochten, alleen geblazen.
Ja, die gebruiken wij. Werkt wel, de katten zijn meer op zichzelf dan op elkaar gefixeerd.

De oudere kat is momenteel heel afstandelijk naar ons en blaast ook naar ons..
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 25-09-16 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Falling in love is like, as in falling asleep. It's take time, but when you fall asleep you are deep asleep <3

Anoniem

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 10:57

Misschien de oudere kat toch even voor een kwartiertje in een aparte kamer doen zodat de nieuwe kat wellicht iets kan eten? Lastige situatie wel hoor.

Ik zou ze persoonlijk niet alleen laten morgen, maar ik kan wel begrijpen dat dat moeilijk is als je gewoon moet werken.

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 10:59

Emmaa_ schreef:
Misschien de oudere kat toch even voor een kwartiertje in een aparte kamer doen zodat de nieuwe kat wellicht iets kan eten? Lastige situatie wel hoor.

Ik zou ze persoonlijk niet alleen laten morgen, maar ik kan wel begrijpen dat dat moeilijk is als je gewoon moet werken.

Ze heeft inprinciepe genoeg tijd om te eten, de oudere kat spendeert zijn hele ochtend en middag boven. Hij komt alleen voor ontbijt, avond eten en de kattenbak naar benden.

Hij probeert alleen haar eten te stelen tijdens etenstijd.

Falling in love is like, as in falling asleep. It's take time, but when you fall asleep you are deep asleep <3

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:46

Dit topic hoort hier niet, maar op Beestenboel. Vandaar dat ik het verplaats.

LZP -> BB.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 12:47

Muurp schreef:
Dit topic hoort hier niet, maar op Beestenboel. Vandaar dat ik het verplaats.

LZP -> BB.

Sorry, bedankt voor het verplaatsen !

Falling in love is like, as in falling asleep. It's take time, but when you fall asleep you are deep asleep <3

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:55

Verwacht je niet een beetje te veel in 1 dag. Alles is nieuw, vreemd en eng. Dat heeft niet alleen te maken met de kat die jullie al hebben maar het is alles bij elkaar. Introductie is ook te snel gegaan. Eerst katten apart houden. Nieuwe kat laten wennen aan de geur, omgeving van het huis, oude kat laten wennen aan de geur van de nieuwe kat. Introduceren stapje voor stapje. En ja, natuurlijk zijn er katten bij wie het meteen goed gaat, maar waarom haasten als je de stress ook veel minder hoog kan maken.

.........

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:06


https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 13:06

Ik denk ook dat geduld het toverwoord is :)
In een bench heeft denk ik weinig zin, omdat allebei de katten dan alsnog niet kunnen "uitvechten" welke plek wiens territorium is.

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 15:15

@ Sleeper

Dat was helaas niet de bedoeling, de nieuwe kat ontsnapte uit de badkamer en name meteen een hele sprint door het huis. De oudere kat ging er meteen met nieuwsgierigheid er achteraan.
Waar door inderdaad de introductie te snel ging.

Mijn verwachtingen zijn niet hoog, het is meer uit goede bedoelingen dat ik het zo prettig mogelijk wil maken voor beide katten.

@ Amandavd
Bedankt, ik zal het rustig doorlezen !

@ RoodZonnetje
Inderdaad, geduld !

Up-date

Momenteel zitten ze allebei boven, de oudere kat ligt op bed te slapen en de jongere kat ligt achter de kast (die tegen het bed staat) te slapen.
Dit is de eerste keer dat hij haar zo dicht bij laat komen bij het bed :)

Falling in love is like, as in falling asleep. It's take time, but when you fall asleep you are deep asleep <3

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:33

Ik zou ze gewoon allebei even hun gang laten gaan. Ze wennen vanzelf aan elkaar en als de oude kat gewend is aan de indringen zullen ze elkaar vast wel opzoeken. De nieuwe komt vanzelf wel een keer kijken. Geef ze de tijd! Ze zoeken het zelf wel uit met elkaar.
Fijn dat ze nu allebei boven liggen!

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 16:01

Horsies7 schreef:
Ik zou ze gewoon allebei even hun gang laten gaan. Ze wennen vanzelf aan elkaar en als de oude kat gewend is aan de indringen zullen ze elkaar vast wel opzoeken. De nieuwe komt vanzelf wel een keer kijken. Geef ze de tijd! Ze zoeken het zelf wel uit met elkaar.
Fijn dat ze nu allebei boven liggen!

Inderdaad, wij laten ze nu ook allebei lekker boven liggen.
We checken af en toe of alles goed gaat en tot nu toe hebben we hun slapend aangetroffen :)

Falling in love is like, as in falling asleep. It's take time, but when you fall asleep you are deep asleep <3


Laurora

Berichten: 2632
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:24

Katten zijn solitaire dieren, dus een nieuwe kat er bij is een hele verandering, soms duurt het wel een paar maand voor ze echt aan elkaar gewend zijn.
Persoonlijk zou ik me er niet zo veel zorgen om maken, ze vechten het zelf wel uit (of blijven gewoon bij elkaar uit de buurt)
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een van de twee in een aparte kamer te zetten (met voer, water, kattenbak en speeltjes natuurlijk) als jullie weg zijn.
Maar over het algemeen heeft het gewoon even tijd nodig :)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 07:58

De oudere kat heeft momenteel geen ontzag voor haar tijdens het voeren, hij pakt haar voerbakje af(in het begin wel).
Hier springen wij er meteen tussen en dan stopt het ook. "
Hij blijft het proberen, daarnaast wilt hij ook op haar kattenbak (kan dat kwaad ?).

Wij denken dat hij nu haar en ons aan het uittesten is, waar precies de grens ligt..

In iedergeval beide dingen mogen van ons niet. Wanneer wij het zien gebeuren, corrigeren wij hem weer.
Uiteindelijk gaat hij op zijn eigen kattenbak.

De jonge kat weer houdt de oudere kat om bij het bed te komen, ze blaast hem weg wanneer hij te dicht in de buurt komt.

De afstand tussen de katten is nu 30 cm wanneer ze beginnen te blazen naar elkaar.

Wij proberen dit zo vriendelijk mogelijk te doen en consequent.
Hebben jullie nog voerder en/of kattenbak tips ?

Falling in love is like, as in falling asleep. It's take time, but when you fall asleep you are deep asleep <3

Laurora

Berichten: 2632
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:40

Ik zou ze sowieso allebei hun eigen kattenbak, voerbak en waterbakje geven. Zoals ik al zei zijn katten solitaire dieren, en zeker voor jullie oudere kat is het heel moeilijk om dan op eens alles te moeten delen (het zijn net kinderen!)
Helaas kan niemand zien wat er in een kattenhoofdje om gaat, maar ik denk dat jullie oudere kat in zekere zin jaloers is (er is een indringer, die word door MIJN mensen aangehaald, en die eet ook nog eens van MIJN voer)
Zo geef je ze de mogelijkheid elkaar uit de weg te gaan bij belangrijke dingen (eten, drinken, behoefte doen) en geef je ze de ruimte zelf te kiezen wanneer ze de confrontatie aangaan.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-16 19:38

Laurora schreef:
Ik zou ze sowieso allebei hun eigen kattenbak, voerbak en waterbakje geven. Zoals ik al zei zijn katten solitaire dieren, en zeker voor jullie oudere kat is het heel moeilijk om dan op eens alles te moeten delen (het zijn net kinderen!)
Helaas kan niemand zien wat er in een kattenhoofdje om gaat, maar ik denk dat jullie oudere kat in zekere zin jaloers is (er is een indringer, die word door MIJN mensen aangehaald, en die eet ook nog eens van MIJN voer)
Zo geef je ze de mogelijkheid elkaar uit de weg te gaan bij belangrijke dingen (eten, drinken, behoefte doen) en geef je ze de ruimte zelf te kiezen wanneer ze de confrontatie aangaan.

We hebben inderdaad gemerkt, dat het net kinderen zijn :')

We gaan nu verschillende eten en water bronnen in het huis neer zetten, zodat de risico's op conflicten verkleint worden.

Falling in love is like, as in falling asleep. It's take time, but when you fall asleep you are deep asleep <3

Laurora

Berichten: 2632
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:40

Fu_Qi schreef:
We hebben inderdaad gemerkt, dat het net kinderen zijn :')

We gaan nu verschillende eten en water bronnen in het huis neer zetten, zodat de risico's op conflicten verkleint worden.


Hihi, leuk he, katten :')

Heel goed, en succes. Zo komt het vast goed +:)+

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies kattengedrag (nieuwe kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:43

Hoe oud zijn ze? Mijn ervaring met een te groot leeftijdsverschil is dat de oudere kat te territoriaal is om het allemaal echt leuk te vinden. Wij hebben 4 katten gekoppeld maar die zaten al in 2 setjes en verschillen weinig in leeftijd. Maar mijn buurmeisje heeft een kitten bij haar kat van 8 gezet en dat gaat nog steeds niet goed.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Niqui

Berichten: 2109
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:49


Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:53

De katten wennen vanzelf wel aan elkaar en aan de nieuwe situatie. Zou je er niet te druk om maken. Allebei op een andere plek laten eten is prima!

Ik heb een kat van 13 en een kat van 1, de jongste zat de eerste tijd ook alleen maar onder de bank en was heel bang, de oude kat was heel beledigd en wilde alleen nog maar op mijn slaapkamer komen.
Ik dacht dat het nooit meer goed zou komen, maar binnen de kortste keren waren ze gewend aan elkaar en nu zijn ze dikke vriendjes.
Oftewel: komt wel goed met je katten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 20 bezoekers