Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 13:57

Bokt.nl / Juryplatform


Begin dit jaar stuurde de KNHS een gedragscode naar al hun officials toe met het verzoek deze te ondertekenen. Deze gedragscode omschrijft welk gedrag de KNHS wenselijk acht om een prettige, veilige en sportieve sfeer te creëren. Met de ondertekening van dit document geven de officials onder andere aan dat ze zich niet negatief mogen uitlaten over de KNHS, over collega-juryleden, over organiserende verenigingen of instanties. Wanneer een official besluit de code niet te ondertekenen, wordt de licentie ingetrokken. Ongeveer 500 officials ondertekenden deze code nog niet en daarom heeft de KNHS hen opnieuw benaderd.

Woordvoerster van de Stichting Hippische Juryleden (SHJ), Hanneke Hegeman, is niet blij met de nieuwe communicatie van de KNHS. De belangrijkste reden daarvan is dat de sancties van de KNHS nog steeds van kracht zijn: wie eind dit jaar de gedragscode niet getekend heeft, verliest de licentie. Dat houdt in dat de official nog altijd 24 uur per dag official is en dus nooit een mening of persoonlijke visie in de openbaarheid mag brengen. "Ik heb geen vertrouwen meer in dit bestuur dat naar mijn idee maar één optie heeft: opstappen!", aldus Hegeman. "Directeur Sport van de KNHS en onze gesprekspartner in de besprekingen over de Gedragscode, Anton Binnenmars, heeft in zijn brief weliswaar gemeld ‘dat het niet de bedoeling is mensen die als official optreden in hun doen en laten als privépersoon beperkt worden’, maar wanneer houdt die rol van official? Wanneer is een official weer gewoon privépersoon en hoeft hij geen verantwoording aan de KNHS af te leggen? In de nieuwe Gedragscode staat nog altijd dat de KNHS-official te allen tijde ambassadeur is van de KNHS en dat hij geen negatieve zaken over de KNHS mag publiceren. Sterker nog: er wordt zelfs gesteld dat officials het moeten melden wanneer zij constateren dat er op social media zaken ontsporen."

Hegeman: "Naar mijn mening gaat het KNHS-bestuur nog altijd tegen de Nederlandse wetgeving in, waarin onder andere het recht op vrijheid van meningsuiting staat. De verplichte ondertekening en de sancties zijn nog steeds niet van tafel; ze zijn alleen anders verwoord. Het KNHS-bestuur doet daarnaast alsof de Ledenraad een en ander heeft goedgekeurd, maar wil daarvan niet het bewijs tonen. Ook is het jammer dat de bond geen vertrouwen heeft in de eigen leden. Iedereen wil de sport toch netjes houden?!"

De KNHS plaatste de volgende reactie op de website: "Als ondersteuning voor het werk van official heeft de KNHS een gedragscode ontwikkeld. De gedragscode reflecteert onze waarden en geeft richting aan de houding en het gedrag van officials voor een veilig sportklimaat.

De realiteit is niet altijd even eenvoudig. De gedragscode is ook een instrument om fatsoenlijk gedrag te verduidelijken, de verschillende belangen te wegen en een beslissing te nemen over de handelwijze. Respectvol met elkaar omgaan (ook) in de communicatie, is een onderdeel van het werk als official. De KNHS-organisatie hecht bijvoorbeeld waarde aan het recht op de eer en goede naam en het recht om met rust gelaten te worden. Deze rechten betreffen het (grond)recht op privacy. De vrijheid van meningsuiting is niet onbeperkt en kan in botsing komen met dit recht op privacy, bijvoorbeeld wanneer een official ongefundeerd beschuldigingen uit tegenover een lid of functionaris.

De code ziet toe op officials. De official kan zelf, bijvoorbeeld bij gebruik van social media, aangeven of de uitingen worden gedaan als privépersoon of als official. Vanzelfsprekend mag dan nog steeds geen sprake zijn van smaad, laster of belediging en ook mogen de uitlatingen niet onnodig grievend zijn."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:05

Valt me nog mee dat er "maar" 500 niet getekend hebben, had na alle commentaar verwacht dat er veel minder zouden tekenen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:09

Als iemand wil dat ik 365/24/7 een ambassadeur ben van een cluppie, en ik mag dan ook alleen maar uitdragen wat dat cluppie wil, dan mogen ze me wel heel veel gaan betalen.

Ik vind het een schande om zo met je vrijwilligers om te gaan en deze restricties op te leggen. Ik hoop echt van harte dat diegene die nu niet getekent hebben, nooit gaan tekenen. Laat de KNHS die dreigementen maar eens uitvoeren.

Tis verdorie geen aangenomen werk!

Zijn ze niet in de war met de Turkse paardrijklup van Erdogan?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:09

palousa_boy schreef:
Valt me nog mee dat er "maar" 500 niet getekend hebben, had na alle commentaar verwacht dat er veel minder zouden tekenen.

Je hebt overal bangepoeperts tussen zitten

BoRo

Berichten: 283
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:14

De nieuwe gedragsregels is voor mij de reden geweest om mij van de lijst als jury te laten halen. Via mail gedaan en bevestigd door KNHS. Ik zou via de post nog de bevestiging ontvangen van mijn uitschrijving als jury. Daar "wacht" ik al weken op. In vind het maar een raar gedoe!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:16

Ja jammer, zo gaat het hele idee van "een punt maken" een beetje verloren.

Ben ook wel benieuwd wat er gaat gebeuren als die andere vereniging ooit nog van de grond komt (de fnrs had bijvoorbeeld een goede basis geweest, maar die zijn al naar binnen getrokken).
Stappen die bangepoeperts dan over? Blijven ze braaf zitten?
(Dit is uiteraard alleen maar gissen aangezien die vereniging nooit gaat komen ;) )

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:18

BoRo schreef:
De nieuwe gedragsregels is voor mij de reden geweest om mij van de lijst als jury te laten halen. Via mail gedaan en bevestigd door KNHS. Ik zou via de post nog de bevestiging ontvangen van mijn uitschrijving als jury. Daar "wacht" ik al weken op. In vind het maar een raar gedoe!

en gelijk heb je, als je toch jezelf niet mag zijn en geen mening mag hebben, wat heb je er dan te zoeken? Tis niet alsof je aan de Balkenende norm zit ofzo.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:20

Bekijk je dit puur bedrijfsmatig, dan is het volkomen logisch dat je als werknemer geen dingen naar buiten brengt die je bedrijf kunnen schaden.

Of je dit ook zou willen als knhs voor alle "medewerkers" is blijkbaar geen open vraag meer , maar een reeds genomen besluit.
Beetje vreemde situatie, het lijkt of de knhs een machtsmiddel in handen wil hebben om medewerkers eruit te kunnen zetten als ze zich niet strikt aan hun code houden.
Volgens mij is die mogelijkheid er nu ook al.

Het voorkomen van uitlekken van informatie voorkom je hier ook niet mee, immers een medewerker op non actief gezet kan alsnog zijn mening en visie geven.

Vindt dit beleid niet passen in een open en transparante organisatie, wat een knhs zou moeten zijn.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:45

Het is al een aantal jaren terug dat de knhs open en transparant was helaas..

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:47

Kan iemand mij uitleggen waarom er weerstand is? Uit dit artikel haal ik niet wat er vreemd aan is. Mij lijkt het logisch dat je goed spreekt over een organisatie waar je official van bent, en dat je bij problemen bij de organisatie zelf aanklopt, in plaats van dat in het openbaar te verkondigen?

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:26

Moondust, het gaat er om dat je niet 24 uur per dag official bent. Wij officials zijn niet in dienst van de KNHS. Wij doen vrijwilligerswerk. Logisch dat je als je in functie bent geen kritiek hebt op de organisatie waarvoor je 'werk' doet.
Maar daarnaast ben je ook privé persoon met je eigen mening over zaken die binnen de KNHS spelen. Het zou van de zotte zijn en idd tegen de Grondwet ingaan als je geen kritiek in eigen tijd op de KNHS zou mogen hebben. We leven hier in een democratisch land en niet onder Poetin of Erdohan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-16 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Punten uit namen verwijderd

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:49

Dankjewel voor de uitleg Fitzroy. Maar wordt er niet gedoeld op openbare kritiek?

Nieuwsredactie schreef:
Dat houdt in dat de official nog altijd 24 uur per dag official is en dus nooit een mening of persoonlijke visie in de openbaarheid mag brengen. (...) In de nieuwe Gedragscode staat nog altijd dat de KNHS-official te allen tijde ambassadeur is van de KNHS en dat hij geen negatieve zaken over de KNHS mag publiceren. Sterker nog: er wordt zelfs gesteld dat officials het moeten melden wanneer zij constateren dat er op social media zaken ontsporen."

Hieruit haal ik dat het gaat om wat je openbaar schrijft/publiceert op social media enz. Ze kunnen toch ook moeilijk controleren wat je daarnaast wel of niet vertelt op verjaardagen?
Laatst bijgewerkt door Moondust op 24-09-16 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:56

Het grappige is eigenlijk dat ik me door deze actie afvraagt hoeveel stront er aan de knikker is binnen deze vereniging, dat het bestuur het nodig vind zich met zo'n absurde gedragscode in te dekken...

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:01

Moondust, dat zou dus betekenen dat als ik als rijdend lid van de KNHS bv. nieuwe tarieven of een nieuwe winstpuntenregeling of wat dan ook afkeur me hier op Bokt of FB bv niet over uit zou mogen laten?
Gaat mij echt veel te ver.
De gedragscode is ook dusdanig vaag opgesteld dat er altijd discussie kan zijn over wat wel en niet gewenst gedrag is.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:09

Kuggur schreef:
Het grappige is eigenlijk dat ik me door deze actie afvraagt hoeveel stront er aan de knikker is binnen deze vereniging, dat het bestuur het nodig vind zich met zo'n absurde gedragscode in te dekken...


Ze zullen zich wel willen indekken voor wat komen gaat :+

Uiteraard heb ik toen ik bij de knhs werkte ook geheimhoudingsplicht getekend, dat zegt echter nog niet dat ik me de mond laat snoeren over iets waar ik een mening over kan hebben.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:23

Er staat echt niks geks in de gedragscode. In grote lijnen gaat het over het niet jureren van mensen waar je mogelijk niet objectief over zou kunnen zijn (of de schijn tegen je kan hebben). En je op sociale media niet 'hufterig'' gedragen bv 'wat een lelijk knol met een ruiter met een dikke reet had ik vandaag in de ring op stal XYZ'.

Ik zie geen enkele reden om niet te tekenen. Ik heb nog nooit behoefte gehad om iets over m'n jureren op social media te zeggen. Zie daar het nut niet van in. Alles wat ik te melden heb, heb ik op het protocol achtergelaten.

Naar mijn mening is het allemaal moeilijk doen om niks. Jureren is.l voor mij iets dat ik een paar keer in de maand doe. Niet belangrijker maken dan het is.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Janneke2

Berichten: 22645
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:47

Citaat:
Bekijk je dit puur bedrijfsmatig, dan is het volkomen logisch dat je als werknemer geen dingen naar buiten brengt die je bedrijf kunnen schaden.

....dat moge het korte termijn belang van een geldverdienend bedrijf zijn - luisteren naar kritiek kan zinvol zijn.

4 mei 2014, voormalig hoofd der nederlandse strijdkrachten op de Dam: "Loyaliteit is tegenspreken".
Veel zaken in de hippische wereld komen uit het leger, dus waarom precies dit niet?

Citaat:
Vindt dit beleid niet passen in een open en transparante organisatie, wat een knhs zou moeten zijn.

Ja, idd! !

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22645
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:49

Anoeska schreef:
Er staat echt niks geks in de gedragscode. In grote lijnen gaat het over het niet jureren van mensen waar je mogelijk niet objectief over zou kunnen zijn (of de schijn tegen je kan hebben). En je op sociale media niet 'hufterig'' gedragen bv 'wat een lelijk knol met een ruiter met een dikke reet had ik vandaag in de ring op stal XYZ'.


Accoord - ik zou dus in de gedragscode hebben gezet
"Wees terughoudend, opbouwend etc in eventuele kritiek, svp niet meteen op internet maar graag eerst intern, etc."

Maar tegen de tijd dat er een verbod komt op negatieve uitlatingen, brrrr.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:00

Anoeska, dan heb jij de gedragscode echt niet goed gelezen. Het gaat veel verder dan wat jij hier noemt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:04

Of ik doe gewoon niet zo moeilijk. Jureer al jaren en heb niets in de gedragscode (die ik echt wel gelezen heb) zien staan waarvan ik dacht 'oh nu kan ik dit of dat voortaan niet meer doen'.

Ik vind het allemaal nogal overtrokken reacties. Het gaat máár om jureren hoor.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:07

Ik heb de aangepaste versie helemaal nog niet gehad. Het geschreeuw van juryplatform staat mij erg tegen, die heeft mij dan ook al eerder dit jaar doen besluiten mijn lidmaatschap daar op te zeggen.
Collega juryleden die ik hierover heb gesproken hebben om gedoe te voorkomen getekend, want het zal toch niet zo vaart lopen......

Mijn probleem met deze gedragscode is dat
- de inhoud nog te vaag is wat men nu precies wil. Je verandert door ondertekenen alleen dus geen gedrag, dat zul je toch echt moeten doen via cultuurbewustzijn en open communicatie. Denk aan vertrouwenscommissies, sessies waarbij wordt uitgedragen wat men nu wel en wat nu juist niet wil zien/horen.
- er wordt gesproken over overtredingen maar niet hoe deze beoordeeld worden en wat evt. gevolgen hiervan zijn. Sommige boetes voor overtredingen onder ruiters vind ik al heftig hoog. Ik wil dus weten waar ik voor teken als official.
- uit het eerste exemplaar kon je opmaken als je de tekst letterlijk nam (en dat doe ik bij contracten die ik moet ondertekenen) dat ik geen geschenken mag aannemen van deelnemers. Ik snap dat ze daar mee bedoelen dat ik me niet mag laten omkopen en alle schijn daarvan moet tegengaan door evt. aangeboden geschenken niet aan te nemen. Maar nu komt een vriendin van mij de ring in. Reglementair mag ik die jureren en het is dus aan mij of ik wil of nog objectief kan. Maar zij mag mij dan geen geschenk meer geven op mijn verjaardag.......
- daarnaast vraag ik mij af wat de knhs met gefundeerde kritiek doet. Je mag geen kwaad over de organisatie spreken maar waar begint en stop dit dan?
Kortom ik zie het meer als een papieren tijger en onbewust kwaden onder ons worden hierdoor ook niet bewust, de bewust kwaden gaan hierdoor ook niet veranderen en de goeden lopen onbewust ineens risico.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:53

Anoeska schreef:
Of ik doe gewoon niet zo moeilijk. Jureer al jaren en heb niets in de gedragscode (die ik echt wel gelezen heb) zien staan waarvan ik dacht 'oh nu kan ik dit of dat voortaan niet meer doen'.

Ik vind het allemaal nogal overtrokken reacties. Het gaat máár om jureren hoor.


Het gaat juist niet meer om jureren. Ging het daar maar om. Het gaat erom dat de KNHS wil bepalen hoe jij je uitlaat buiten de uren dat je jureert.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:55

Fitzroy schreef:
Moondust, dat zou dus betekenen dat als ik als rijdend lid van de KNHS bv. nieuwe tarieven of een nieuwe winstpuntenregeling of wat dan ook afkeur me hier op Bokt of FB bv niet over uit zou mogen laten?
Gaat mij echt veel te ver.


Da's persoonlijk natuurlijk. Ik zou het niet professioneel vinden als je als official/"gezicht" van de organisatie er in het openbaar negatief over praat. Bewaar dat voor onder vier ogen of leg het inderdaad intern neer. Of besluit dat je toch niet achter de organisatie staat en er niet meer vrijwillig voor wil werken, dan kun je weer alles zeggen wat en waar je wilt. (Trouwens gewoon mijn persoonlijke mening, niet aanvallend bedoeld).

Hoe ik het vooral lees, is dat officials nog wel kritiek mogen geven, maar dat ze die aan de KNHS moeten richten en niet meteen de openbaarheid in/het www op moeten gooien.

Fitzroy

Berichten: 25040
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Nieuwe gedragscode KNHS roept weerstand op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:01

En dat is juist de crux. Ik ben dan géén official, maar gewoon rijdend lid.
Ik ben official op het moment dat ik zit te jureren, maar daar buiten niet. Dan ben ik net als ieder ander rijdend lid van de KNHS. Ik ben niet bij ze in dienst of zo. Ik hoef er gelukkig niet van te eten, ik doe het vrijwillig. Maar als het leidt tot geen licentie meer vind ik het prima.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 20:15

Als KNHS een goed bedrijf was, had (bijna) niemand toch wat te klagen op facebook e.d.? Of lopen het aantal klachten de laatste tijd zo hoog op dat mensen er nu niks meer van mogen zeggen, want anders -> licentie kwijt? En blijft dit dan alleen voor organisaties gelden, of worden alle ruiters straks ook bespioneerd + de nodige consequenties?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, Renee1991, rocky_1995 en 15 bezoekers