WSNP via de rechter.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

WSNP via de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 09:09

Een paar jaar geleden is mijn vriend gestart met zijn winkel. Iets wat echt zijn droom was. Ondanks alle bloemen en plantjes die hij gehad heeft van blije klanten, heeft hij vorig jaar besloten te stoppen met de winkel omdat de kosten te hoog waren. Dit overigens wel in overleg met de kredietgever die erg begripvol en meedenkend was.

Vorig jaar dus het traject in gegaan voor de aanvraag van de WSNP/schuldhulpverlening.
Helaas zijn niet alle schuldeisers akkoord gegaan met het plan dat door iemand van de gemeente gemaakt is.
Dit betekend dat het nu via de rechter aangevraagd moet worden. Inmiddels hebben we de datum van de zitting binnen. Na een jaar hopen wij dus eindelijk duidelijkheid te hebben.
Echter is het voor ons nog niet echt duidelijk hoe zo'n zitting dan precies werkt en de persoon/afdeling van de gemeente hebben er weinig ervaring mee. Op internet vind ik weinig.

Vind het toch wel spannend en ben benieuwd of er bokkers zijn die hetzelfde traject hebben gehad zodat wij zo goed mogelijk voorbereid zijn.


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: WSNP via de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:33

Een zitting is minder groots dan het lijkt, het is gewoon een gesprekje met de rechter. (Griffier zit ernaast maar die typt alleen mee wat er gezegd wordt)

De rechter zal eigenlijk alleen wat vragen gaan stellen. Want er is een verzoek ingediend bij de rechtbank, daar staat wel wat informatie in maar niet genoeg voor de rechter.

Aan de hand daar van zal de rechter het wsnp toewijzen of afwijzen.
Er wordt dan ook gelijk een bewindvoerder aangewezen.


Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:37

Soms wordt een verzoek ook pro-forma toegekend. Dan wordt de zaak "schriftelijk" afgehandeld. Je hoeft dan niet te verschijnen. Dit is vaak zo wanneer het verzoekschrift voldoende informatie bevat.
Soms voelt het vreemd omdat je ineens een vonnis met toelating in de bus krijgt.

Mocht de rechter nog vragen hebben dan dien je te verschijnen. Het is niets meer en minder dan een toelichting geven op de ontstane situatie.

Bij de WSNP horen verschillende verplichtingen en het is geen makkelijk traject. Je bewindvoerder is echter geen boeman dus bel/mail bij vragen liever een keer teveel dan te weinig. Communicatie is eigenlijk het sleutelwoord voor goed verloop van het traject. Speel geen struisvogel :Y)

Edit: autocorrect
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 24-09-16 09:47, in het totaal 4 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: WSNP via de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:42

Zoals hierboven gezegd, het klinkt zwaarder dan het is. Het is niks meer of minder dan een onafhankelijke derde die zich buigt over jullie probleem en daar een bindend advies in geeft.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:53

Zoals het bij mij is gegaan.
Ik kreeg een uitnodiging voor de zitting.
De rechter legde op de zitting uit waarom.
Zij wilde door middel van vragen stellen weten of ik ter goede trouw was geweest. En ze heeft ook de schulden bekeken en ze zei letterlijk ik zie niks geks.
(Ik heb ook geen wehkamp leeggekocht op afbetaling )
Ik was samen met de schuldhulpconsulente van de gemeente.
En die kon mij helpen met de vraagstukken over de GKB (die hadden er nogal een zooitje van gemaakt waardoor het budgetplan nogal stroef liep) en doordat zij hoorde dat eraan gewerkt was en het beter zou moeten gaan wat ook zo is.
Heb ik gelijk te horen gekregen dat ik toegelaten was tot de WSNP.
Ik zou nog een brief thuis krijgen.
Met daarin het vonnis en de benoeming van de bewindvoerder.
Vanaf die datum gaat ook de periode van 3 jaar in. Schulden die na die tijd ontstaan worden niet meegenomen in de WSNP en zul je of op moeten lossen of je wordt de WSNP uitgegooid en kom je er 10 jaar niet meer in.
Bewindvoerder is later ook nog thuis geweest
En dan moet je ook nog eea aan papierwerk laten zien.
Dat staat ook in de brief die je van de bewindvoerder krijgt.
Verder wordt er dan gesproken over je plichten.
En ook de postblokkade die 13 maanden duurt.


Ik heb eigenlijk maar 1 tip.
Stel je coöperatief op. Zorg dat je die papieren klaar hebt liggen.
Denk mee in oplossingen. Dan ziet de bewindvoerder ook dat je graag wil en dat scheelt zoveel.

Winterbuitenrit in de sneeuw. Daarna warme chocolademelk met slagroom.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:32


Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:51

Hoi TS,

Als je er behoefte aan hebt, kun je mij een pbtje sturen.
Ik ben faillissementsmedewerker geweest :).
Daar viel de WSNP dus ook onder.

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: WSNP via de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:41

Wij werden in een kantoortje geroepen bij de gerechtssecretaris, die vroeg nog wat dingen n.a.v. het ontstaan van de schulden en de huidige situatie en 2 weken laten kregen we te horen dat het was geaccepteerd en wie onze bewindvoerder werd.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:52

Ik heb helaas ook ervaring. Dit is de eerste keer dat ik dit uberhaubt op bokt.nl zet. Ik zal niet alle details neerzetten, want dat is niet van belang. ik had een huis, huis had hypotheek onder water, daarbij bleek het te verzakken en reparatie + het gedeelte wat onder water aan hypotheek stond was nagenoeg €100.000,- aan restschuld. Bank heeft mij gedwongen het huis laten verkopen ondanks dat er geen sprake was van achterstand of wat voor schuld dan ook. Ofwel ik kon absoluut NIETS doen aan de situatie.

Na een 3 1/2 jaar ellende met advocaten zijn we het WSNP traject gestart. Wel direct via de advocaat en dus ook de rechter, want de bank heeft nooit enige vorm van meedenken getoond laat staan dat zij hun zorgplicht zijn nagekomen.

Op 8 september jl. moest ik voorkomen. Ik ben dus gegaan en de rechter heeft direct uitgelegd wat hij moest beoordelen of de schuld te goeder of ter kwader trouw was ontstaan. Mijn situatie was duidelijk. Ik had maar 1 schuld welke compleet buiten mijn schuld was ontstaan en ook niet had hoeven ontstaan.

Op 15 september zal dan telefonisch de uitspraak komen, ik moest daar zelf na een week over bellen. Helaas was er nog geen uitspraak. In mijn geval bleek de commissie die aan de hand van mijn gesprek met de rechter, aangaf mij nog een keer te willen verhoren. Ik moest dus opnieuw voorkomen. De nieuwe zaak zou op 11 oktober aanstaande voorkomen. Echter is het gelukkig niet zover gekomen. Door het voorkomen en de brieven van de rechtbank heb ik na 3 1/2 jaar ellende en onmogelijke communicatie met de bank kunnen schikken. De rechtszaak is dus afgeblazen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het wellicht nog mogelijk is door te zwaaien met de papieren voor de rechtbank via je advocaat je misschien nog kans hebt om te schikken.

WSNP is een oplossing voor als je er echt niet meer uitkomt, maar het is geen pretje. Door mijn ruime werkervaring bij incasso/ deurwaarders / bewindvoerder bureaus weet ik dat het echt niet makkelijk is. Dus als je vriend het kan voorkomen dat zou moeten proberen. Tenzij echt niet anders kan. Zodra schuldeisers erachter komen dat het menens is met de WSNP (veel mensen dreigen ermee om onder schulden uit te komen, dus schuldeisers zullen niet gauw meegeven als je ermee dreigt), dan weten ze dat ze beter kunnen schikken dan dat ze gedwongen worden door de echter. Dan krijgen ze of niets of een fractie van het bedrag.

Ook zijn er verschillende vormen. In extreme gevallen zal het volledige inkomen over moeten worden gemaakt aan de bewindvoerder. Zij betalen dan de vaste lasten en je vriend krijgt dan zakgeld per week om van te 'leven'.
Als hij het minder bont heeft gemaakt en aantoonbaar kan maken dat hij geen wanbetaler is, maar door 'pech' in deze situatie zit kan er op basis van de beslagvrije voet een betalingsverplichting worden gesteld. Dan beoordeelt de bewindvoerder je lasten en je vriend moet dan een bepaald bedrag overmaken naar de bewindvoerder. (dat zou mijn situatie worden), Ook kan het salaris worden overgemaakt naar de bewindvoerder en na aftrek van de het verplichte bedrag de rest doorgestort kunnen worden.

In de laatste 2 situaties mag hij zijn eigen rekening behouden en zelf zijn lasten betalen, echter wordt er wel een postblokkade geheven zodat ze kunnen controleren of hij nieuwe schulden maakt.

Iedere 6 maanden zal wel worden bekeken of het af te lossen bedrag aangepast moet worden aan de situatie.

Overigens houdt er rekening mee dat dit gevolgen heeft voor jullie relatie. Je kan niet zomaar gaan samenwonen, zijn betalingsverplichting aan de bewindvoerder hangt af van de beslagvrije voet. Deze wijzigt bij samenwonen. Deze wordt dan bepaald op het gezamenlijk inkomen. Er kan dan geen beslag worden gelegd op jouw spullen of inkomsten, maar bewindvoerders kunnen wel bepalen dat samenwonen zorgt voor een lagere lastenpost van jouw vriend en hij dus meer moet afdragen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 20:59

Wat fijn dat er bokkers zijn die ons wat duidelijkheid kunnen geven! Heel erg bedankt al voor de verhalen en de tips!
De gemeente heeft er hier weinig ervaring mee en ik ben aardig goed in doemscenario's bedenken.
Fijn om te weten dat het over het algemeen geen grote zitting is! Hoewel hij al een schuldverklaring heeft moeten geven op papier, gaan wij ons hier nogmaals over buigen. Er zijn namelijk wel omstandigheden die buiten zijn wil om erg hebben tegengewerkt, maar hij wilt absoluut niet de schuld hierop afschuiven. Hier gaan wij nog maar eens kritisch naar kijken en meenemen bij de zitting.

Mer1980 schreef:
Ik heb helaas ook ervaring. Dit is de eerste keer dat ik dit uberhaubt op bokt.nl zet. Ik zal niet alle details neerzetten, want dat is niet van belang. ik had een huis, huis had hypotheek onder water, daarbij bleek het te verzakken en reparatie + het gedeelte wat onder water aan hypotheek stond was nagenoeg €100.000,- aan restschuld. Bank heeft mij gedwongen het huis laten verkopen ondanks dat er geen sprake was van achterstand of wat voor schuld dan ook. Ofwel ik kon absoluut NIETS doen aan de situatie.

Na een 3 1/2 jaar ellende met advocaten zijn we het WSNP traject gestart. Wel direct via de advocaat en dus ook de rechter, want de bank heeft nooit enige vorm van meedenken getoond laat staan dat zij hun zorgplicht zijn nagekomen.

Op 8 september jl. moest ik voorkomen. Ik ben dus gegaan en de rechter heeft direct uitgelegd wat hij moest beoordelen of de schuld te goeder of ter kwader trouw was ontstaan. Mijn situatie was duidelijk. Ik had maar 1 schuld welke compleet buiten mijn schuld was ontstaan en ook niet had hoeven ontstaan.

Op 15 september zal dan telefonisch de uitspraak komen, ik moest daar zelf na een week over bellen. Helaas was er nog geen uitspraak. In mijn geval bleek de commissie die aan de hand van mijn gesprek met de rechter, aangaf mij nog een keer te willen verhoren. Ik moest dus opnieuw voorkomen. De nieuwe zaak zou op 11 oktober aanstaande voorkomen. Echter is het gelukkig niet zover gekomen. Door het voorkomen en de brieven van de rechtbank heb ik na 3 1/2 jaar ellende en onmogelijke communicatie met de bank kunnen schikken. De rechtszaak is dus afgeblazen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het wellicht nog mogelijk is door te zwaaien met de papieren voor de rechtbank via je advocaat je misschien nog kans hebt om te schikken.

WSNP is een oplossing voor als je er echt niet meer uitkomt, maar het is geen pretje. Door mijn ruime werkervaring bij incasso/ deurwaarders / bewindvoerder bureaus weet ik dat het echt niet makkelijk is. Dus als je vriend het kan voorkomen dat zou moeten proberen. Tenzij echt niet anders kan. Zodra schuldeisers erachter komen dat het menens is met de WSNP (veel mensen dreigen ermee om onder schulden uit te komen, dus schuldeisers zullen niet gauw meegeven als je ermee dreigt), dan weten ze dat ze beter kunnen schikken dan dat ze gedwongen worden door de echter. Dan krijgen ze of niets of een fractie van het bedrag.

Ook zijn er verschillende vormen. In extreme gevallen zal het volledige inkomen over moeten worden gemaakt aan de bewindvoerder. Zij betalen dan de vaste lasten en je vriend krijgt dan zakgeld per week om van te 'leven'.
Als hij het minder bont heeft gemaakt en aantoonbaar kan maken dat hij geen wanbetaler is, maar door 'pech' in deze situatie zit kan er op basis van de beslagvrije voet een betalingsverplichting worden gesteld. Dan beoordeelt de bewindvoerder je lasten en je vriend moet dan een bepaald bedrag overmaken naar de bewindvoerder. (dat zou mijn situatie worden), Ook kan het salaris worden overgemaakt naar de bewindvoerder en na aftrek van de het verplichte bedrag de rest doorgestort kunnen worden.

In de laatste 2 situaties mag hij zijn eigen rekening behouden en zelf zijn lasten betalen, echter wordt er wel een postblokkade geheven zodat ze kunnen controleren of hij nieuwe schulden maakt.

Iedere 6 maanden zal wel worden bekeken of het af te lossen bedrag aangepast moet worden aan de situatie.

Overigens houdt er rekening mee dat dit gevolgen heeft voor jullie relatie. Je kan niet zomaar gaan samenwonen, zijn betalingsverplichting aan de bewindvoerder hangt af van de beslagvrije voet. Deze wijzigt bij samenwonen. Deze wordt dan bepaald op het gezamenlijk inkomen. Er kan dan geen beslag worden gelegd op jouw spullen of inkomsten, maar bewindvoerders kunnen wel bepalen dat samenwonen zorgt voor een lagere lastenpost van jouw vriend en hij dus meer moet afdragen.


Jeetje, 3 1/2 jaar! En dan vind ik het bij ons (nu een jaar) al lang duren. Lijkt mij ook verschrikkelijk als het duidelijk is dat het absoluut niet jouw schuld is. Bedankt voor je duidelijke post!
In het geval van mijn vriend zijn er meerdere schuldeisers. Wij woonden boven de winkel en wonen dus al samen. De berekening die de gemeente heeft gemaakt is ook gebaseerd op het samenwonen, hij betaald de helft van de vaste lasten. Dat alles iedere 6 maanden opnieuw bekeken word, wist ik niet. Gelukkig zijn vaste lasten hier stabiel. Hopen alleen op een andere woning die wat goedkoper is, maar dat is hier niet te vinden. En sociaal huren berekend beide volledige inkomens en dat is samen te hoog...
Vind het erg lastig te beoordelen hoe de rechter zijn situatie gaan 'zien'. Hij is uiteraard zelf de winkel begonnen. Wel zijn er omstandigheden die zeker negatief hebben gewerkt waar hij niks/weinig aan kon doen. Maar dit is niet wat hij de schuld wilt geven.
Hij heeft meteen al werkt gezocht en werkt inmiddels 32 uur met een nog groeiend salaris, dus dat is hopelijk wel in zijn voordeel.

Snorlex schreef:
Soms wordt een verzoek ook pro-forma toegekend. Dan wordt de zaak "schriftelijk" afgehandeld. Je hoeft dan niet te verschijnen. Dit is vaak zo wanneer het verzoekschrift voldoende informatie bevat.
Soms voelt het vreemd omdat je ineens een vonnis met toelating in de bus krijgt.

Mocht de rechter nog vragen hebben dan dien je te verschijnen. Het is niets meer en minder dan een toelichting geven op de ontstane situatie.

Bij de WSNP horen verschillende verplichtingen en het is geen makkelijk traject. Je bewindvoerder is echter geen boeman dus bel/mail bij vragen liever een keer teveel dan te weinig. Communicatie is eigenlijk het sleutelwoord voor goed verloop van het traject. Speel geen struisvogel :Y)

Edit: autocorrect

In zijn geval hebben wij voor het weekend een brief gehad dat de zitting over een aantal weken is. Daar moet hij bij zijn.
Uiteraard wilt hij het zo goed mogelijk doen om meer 'gedoe' te voorkomen. Alles is altijd op tijd ingeleverd, hij werkt in loondienst. Hopelijk werkt dat mee.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:45

Ik doel voornamelijk op de aanlevering (en communicatie) tijdens de WSNP. Je hebt tijdens het traject verschillende verplichtingen waaronder de informatieplicht.

Sommige mensen denken wanneer ze zijn toegelaten "zo, en nu heb ik rust". Ik merk uit je berichten dat jullie er niet zo in staan ;) maar je krijgt de schone lei niet zomaar cadeau. Vandaar de verplichtingen.

Nadat het vonnis is gewezen zal de bewindvoerder (vaak tijdens een huisbezoek, soms op kantoor) jullie voorzien van alle informatie. Mochten er eerder vragen in je op komen, noteer deze dan alvast.

Er zijn meerdere ex-ondernemers die het WSNP traject volgen. Dat (een deel van) de schulden daaruit zijn ontstaan is niet vreemd.

Je moet de zitting niet zien als een verhoor waarbij je, je moet verdedigen.
Zie het als een toelichting op het al aangeleverde verzoekschrift.

Ik snap dat het spannend is maar rechters zijn leuke mensen hoor :Y) ze zitten er niet om je nog even extra te klieren. :)
Vaak sta je na een kwartier weer buiten.

Wellicht heb je iets aan onderstaande link:
http://www.bureauwsnp.nl/binaries/conte ... nemers.pdf

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-16 21:22

Snorlex schreef:
Ik doel voornamelijk op de aanlevering (en communicatie) tijdens de WSNP. Je hebt tijdens het traject verschillende verplichtingen waaronder de informatieplicht.

Sommige mensen denken wanneer ze zijn toegelaten "zo, en nu heb ik rust". Ik merk uit je berichten dat jullie er niet zo in staan ;) maar je krijgt de schone lei niet zomaar cadeau. Vandaar de verplichtingen.

Nadat het vonnis is gewezen zal de bewindvoerder (vaak tijdens een huisbezoek, soms op kantoor) jullie voorzien van alle informatie. Mochten er eerder vragen in je op komen, noteer deze dan alvast.

Er zijn meerdere ex-ondernemers die het WSNP traject volgen. Dat (een deel van) de schulden daaruit zijn ontstaan is niet vreemd.

Je moet de zitting niet zien als een verhoor waarbij je, je moet verdedigen.
Zie het als een toelichting op het al aangeleverde verzoekschrift.

Ik snap dat het spannend is maar rechters zijn leuke mensen hoor :Y) ze zitten er niet om je nog even extra te klieren. :)
Vaak sta je na een kwartier weer buiten.

Wellicht heb je iets aan onderstaande link:
http://www.bureauwsnp.nl/binaries/conte ... nemers.pdf

Fijne tips! Dankjewel!
Hij wilt inderdaad alles wel zo goed mogelijk doen. Ik ben degene die panisch is wat betreft alles juist doorgeven en alles dubbelchecken, word ie helemaal gek van :D
Wij zien het dan inderdaad niet als een cadeautje. Het is nu vooral de spanning van er een jaar mee bezig zijn en nu hopelijk duidelijkheid krijgen. Want in dat jaar was er vooral heel veel onduidelijkheid en stress daarvan. Je wilt het afsluiten, maar dat kan niet.
Wij zien de rechter dan ook zeker niet als een boeman, maar hebben beiden geen ervaringen hiermee en willen het zo goed mogelijk doen.
Fijn deze tips!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appeltje00, Blue_flower, djodjodjo, MissJG, r0bijn, Renss, Room_Soesje, SentiBot, Syb_sem, Ubermetrics, Zoe_85 en 69 bezoekers