2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 12:10

'Ik heb 2 geitjes voor jullie geregeld, want jullie hebben nu toch een grote tuin en de kindjes zullen dat leuk vinden'...

Tja, ik weet nog niet zo goed wat ik ermee aan moet, ik heb helemaal niets van ervaring met geiten dus ik ben op zoek naar wat info om te zien of het wel haalbaar is. Zo niet, zal er een andere oplossing moeten gevonden worden vrees ik.

Dus,

Hoe groot moet de opp. zijn om 2 dwerggeitjes op te houden?
Welke afsluiting is geschikt?
Welk schuilhok?
Voeding?
Kunnen ze eventueel samen met konijnen/kippen?
Speciale verzorging nodig?

Ik wil er zeker wel moeite voor doen maar wil weten waar ik aan begin :o


Shirley

Berichten: 26845
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:12

Ik zou zeggen: dank je, maar nee, dank je!

Laat ze een schommel regelen voor de kinderen :)*

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:12

dwerggetjes zijn echte klimmers, zorg dus voor voldoende mogelijkheden dat ze kunnen klimmen ook een vrij hoge omheining is nodig. voer kan je halen bij de aveve (boerenbond) of een andere winkel die in veevoeders handeld.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

KittyDylan

Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:13

Dwerggeitjes zijn ontzettend goed in klimmen. Dus vraag er maar meteen een klimtoestel voor ze erbij :')

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:18

Dweggeitjes en kids waren hier geen combi, ik heb nog nooit eigen dieren weggedaan, maar deze zijn naar een nieuw huisje gegaan en ik heb toggenburgers gehaald, zo blij mee! Zorg dat je omheining minimaal 1.50 en beukproof is, ze hebben een schuilstalletje nodig en luwte.

Koekeroekus

Berichten: 3319
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:19

Vraag dan ook gelijk of ze er een gebruiksaanwijzing, voer, hok en omheining bij hebben. Vind altijd zo knullig dat andere gaan bepalen of en welke dieren je moet nemen.

Maargoed, geiten klimmen idd en zijn ook zeer goed in ontsnappen. Dus zou een stevige omheining neerzetten met gaas en stroomdraad. Of evt zown stalen omheining die niet kan buigen. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Voor de rest eten ze hooi en klein beetje brok. Beesten worden snel dik dus niet teveel.
Als nachthok kun je zown beetje alles nemen, houten hondenhok, gewoon een afdakje maken en wat je maar kunt bedenken.
Opp weet ik niet eigenlijk, ja ze kunnen met kippen en waars ook wel konijnen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Speciale verzorging niet echt, je moet alleen de hoefjes zo nu en dan bijsnijden dat die niet te lang worden.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:23

Bekappen (stukje verharden helpt deels), UBN nummer (zonder mag je ze niet hebben eigenlijk). Ja ze kunnen samen met kippen, konijnen kan iets lastiger zijn mochten ze stampen (kip komt door vliegen iets makkelijker weg), vluchtplekjes maken dus. Wel goed kijken naar je voerbakken, want geiten eten alles (in elk geval die dingen die ze eigenlijk niet mogen eten, incl. het kippen en konijnenvoer). Kindjes en geiten met hoorns zou ik niet zo'n fan van zijn. En als het intacte bokjes zijn, laat ze dan rap castreren, want een volwassen bok stinkt verschrikkelijk. Klimmogelijkheden idd ook, maar ver genoeg van de omheining zodat ze het niet als opstapje kunnen gebruiken om uit te breken. Zak brok van de welkoop + liksteen en je komt qua voer een heel eind. Droog hokje met genoeg ruimte om te liggen zonder nat te worden (geit is niet waterdicht) en belangrijker hoog genoeg zodat jij er in kunt om schoon te maken. Omheining is beste combi goed gespannen gaas en 2-4 rijen stroomdraad, anders klimmen ze via het gaas als nog naar buiten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lauwie

Berichten: 1903
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:33

Het is wettelijk verboden om iemand dieren kado te geven als je daar niet zelf om hebt gevraagd. Ik zou eerst goed nadenken of je hier op zit te wachten.

<3 Milan 12-10-2017 <3
<3 Elise 25-08-2020 <3

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:58

Niet enkel de kwestie of jij er blij mee bent maar gaan je buren er ook blij mee zijn?

Jeetje zeg, ik dacht nu toch echt dat iedereen zo slim was ongewenst geen dieren kado te geven!

Persoonlijk, moest ik dit zelf niet zien zitten, zou ik dat tegen de schenker zeggen hoor.

Don't take anything for granted

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:01

Ik geloof dat het gezegde is: 'van geiten leer je vloeken'. Ik zou ze weer terug bezorgen..

Seven

Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:16

Zonder ubn mogen ze niet verplaatst of verkocht worden hebben jullie dat niet mogen jullie ze niet houden.

Wij hebben geitjes en het zijn leuke dieren, wel zeer vocaal, ze willen klimmen en klauteren, hek moet stroom hebben en hoog genoeg zijn want ze schuren een flink hek rustig om :D daarnaast een schuilstal en genoeg uitdaging dwergjes die zich vervelen zijn ook echt vervelend

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:21

Als eerst vraag ik me af hebben ze oornummers?
Zo nee, dan moet je daar eerst achter aan anders kun je er helemaal niks mee.
Je moet daarvoor ook UBN nummer hebben, anders kun je weer geen oornummers aanvragen.
Maar aan het verhaal te lezen zul je dat ook wel niet hebben. En woon je in een woonwijk? Hou er rekening mee dat geiten heel hard kunnen mekkeren rond voedingstijd.
Weet niet of de buren dat dan wel waarderen.
Kwa kinderen, zijn dwerggeiten ideaal. Dwerggeiten zijn heel lief en makkelijk tam te krijgen. Op mijn werk zijn ze ook gek op aandacht.
Kwa voor hebben ze aan hooi in de zomer maanden voldoende, in de winter als het vriest zou ik ze wel bij voeren met kracht voer.
Ook kunnen ze prima met andere dieren, op mijn werk lopen ze met de koe en schapen samen.
Je zult de geiten minstens 2x in het jaar moeten bekappen en ontwormen. Bekappen is opzich niet moeilijk maar je moet het even leren. En bij ontwormen moet je elk jaar een ander merk gebruiken.

Hoe groot is je tuin en vind je zelf dat je een goed te huis aan de geiten kan bieden?
Ik vind het moeilijk om te zeggen hoe groot een weide voor 2 dwerggeiten moet zijn. Heeft ieder ook weer zijn eigen mening over.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:26

AmyJamess schreef:
En woon je in een woonwijk? Hou er rekening mee dat geiten heel hard kunnen mekkeren rond voedingstijd.

En of ze dat kunnen :D

Als je besluit ze te houden, wees dan consequent met voeren: één keer per dag op een vast tijdstip en geen losse tussendoortjes.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:26

Laurie schreef:
AmyJamess schreef:
En woon je in een woonwijk? Hou er rekening mee dat geiten heel hard kunnen mekkeren rond voedingstijd.

En of ze dat kunnen :D

Als je besluit ze te houden, wees dan consequent met voeren: één keer per dag op een vast tijdstip en geen losse tussendoortjes.



Maakt geen flaus aus. Zodra ze me zien willen ze aandacht.

Seven

Berichten: 21131
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:23

Hier net zo zodra ze me horen of zien willen ze knuffels en aandacht

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

MiVita

Berichten: 189
Geregistreerd: 17-01-06

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 15:43

Bedankt voor alle reacties!

De tuin is zo'n 1300m², ik wil daar best een stuk weide van maken, maar ga echt niet de hele tuin opofferen. Ik heb echt geen idee in welke richting qua grootte van de weide ik moet denken.

Het zijn gelukkig geen bokjes, dus castreren hoeft niet. Ik weet dat ze wel al een oormerk hebben, maar zo'n nummer hebben wij niet, dus dan mogen we ze in principe ook niet houden als ik het goed begrijp? Wij wonen wel in Belgie, ik weet niet als dat verschil uitmaakt.

We wonen niet in een woonwijk maar in agrarisch gebied dus opzich is dat ook geen probleem. We hebben wel een buur maar ik weet dat hier vroeger schapen stonden dus daarmee verwacht ik niet echt problemen.

Alleen dat ontsnappen ben ik bang voor, er staat momenteel alleen een schapendraad, maar ik verwacht dat dat lang niet voldoende zal zijn. We zitten er nu ook niet meteen op te wachten om de hele afsluiting te vernieuwen...

AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:56

Ik heb echt geen idee hoe dat in belgie werkt met oornummers etc.

Het beste kun je schapengaas nemen en desnoods met stroom er op.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:10

we hebben zelf altijd harmonicagaas gehad, maar moest telkens vervangen worden omdat ze dit slopen. Nu hebben we stalen hekken, die krijgen ze niet kapot. We hebben altijd geitjes gehad, als kind zijnde leerde ik ze aan de riem te wandelen (natuurlijk alleen door de weide, ging niet met ze de straat op) en leerde ik ze springen over hindernissen (zoals een pony haha).

Een tuinhuisje zou je als nachthok kunnen gebruiken. Hier lopen ze samen met de kippen, moeten wel een apart nachthok hebben.


Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:26

Zorg dat je omheining heel hoog is want geitjes kunnen springen en klimmen als de beste. Dat zijn echte Houdini's, ze ontsnappen overal uit. En ze vreten je tuin leeg.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

AM01
Berichten: 139
Geregistreerd: 25-09-10

Re: 2 dwerggeitjes gekregen, info gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:45

Als het echt dwerggeiten zijn ben je met 250 tot 400 M2 al een heel eind. Je zult toch hooi bij moeten voeren. Ruwvoer is belangrijk ivm de penswerking.
Geiten moeten een tochtvrij schuilhok hebben anders heb je kans dat ze longontsteking krijgen. Kijk dus goed waar de wind het vaakst vandaan komt en maak de opening aan de andere zijde.
Wij hadden vroeger ook harmonicagaas met 3 rijen prikkeldraad beneden idd tegen het slopen en schuren. het gaas had mijn vader verankrt in de grond met een soort zelf gemaakte haringen. Ken iemand die betongaas gebruikt als omheining. Gaat goed, het enige risico vind ik beenbreuk doordat de gaten groot zijn.
En het gezegde als je geiten hebt leer je vloeken klopt, maar je kunt ook lachen. Ik zie nog zo een van onze geiten het periodieksysteem van mijn zusje vrolijk weg kauwen en een geit op een soort zuil bij de buren staan ondanks al onze voorzorgsmaatregelen.
Hou er wel rekening mee dat ze aardig oud worden. Die van ons zijn zo'n 12 en 15 jaar geworden.
Vergeet ook niet een paar keer per jaar te ontwormen.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 01:53

Geitjes zijn geweldig en helemaal niet zo moeilijk om te houden. Je kunt ze veel leren en ze horen er graag bij (hier zijn de twee dames zelfs dikke maatjes met de honden) Met een waterdicht en tochtvrij nachthok zoals een kalverhut of een tuinhuisje, een klein verhard stuk voor de hoefjes, stevige omheining van 1.20m, een zelf getimmerd klimtoestel, grasland/hooi, vers water en in de winter een handje krachtvoer en een liksteen met tweemaal per jaar ontwormingspilletjes, kom je al een heel eind! Op internet zijn lijsten te vinden met eten waarmee je ze extra kunt verwennen en daar zie je ook wat giftig voor ze is. Het is niet moeilijk. De hoorntjes kun je er gewoon aan laten zitten hoor, ze beschadigen elkaar niet en je kunt ze prima opvoeden! Geduld en een dagelijks portie humor is daarbij wel aan te raden maar ach dat is bij alle dieren zo. Geitjes zijn echt heel leuk! :)

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

01San

Berichten: 18750
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 03:02

Ik heb altijd geiten gehad en zelfs toen mijn vader weg was een weekend en ik was 13/14 en een geit was uitgerekend te lammeren, wist hij, omdat ik altijd van hem geleerd had en altijd erbij was voor hoe en wat , en hij wist dat ik het aan kon en stel dat ik dacht dat er iets verkeerd zou gaan, ik sowieso toestemming had een dierenarts te bellen...
Maar ik vond het reuze gaaf om die verantwoordelijkheid te hebben!
Heb 1 keer gehad dat een geitje ff geen leven had,, maar daar had ik natuurlijk m'n emmer water al klaar voor staan! Wakker maken met spetters water en hupsakee ! Daar was het geitje weer!
Maar dit is natuurlijk off-topic !
Ontopic: ik vind het erg lief dat je geitjes hebt gekregen! Maar wat ik altijd vind met dieren geven..... Eigenlijk moet zoiets vooraf met overleg gaan!!
Ikzelf heb bij m'n vader altijd in de grote wei , toggenburgers, bonte melkgeit en nubische geiten gehad! Super vond ik het,, we hadden een grote berg in onze weide voor ze en ze hadden er allemaal paadjes in gemaakt , erg leuk om te zien!!
Later hadden we in de kleine wei voor ook dwerggeiten, en die liepen samen met de kippen!
De kippen hadden een eigen grote binnenhok waar zei alleen in konden, en de geiten hadden hun eigen binnenhok altijd, omdat ze geen fan zijn van regen!

Heb je een foto van je geitjes ? <3

Ik wil ook heel graag weer geitjes en we hebben er zeker plek voor , maar helaas m'n vriend wilt het niet *D .....

Oja maar qua ontsnappen,,,, dat viel bij ons erg mee,,, van alle geiten die we hadden... Is er maar eentje ooit ontsnapt... Maar dat kwam omdat ze niet zo mak was en een erg eigen willetje had...
Maar omdat ze zon eigen willetje had, wad het erg makkelijk om haar mak te maken :Y) ze wad erg nieuwsgierig en dol op brokjes...
Van de bangste geit die we ooit hadden was dit onze brutaalste gekste geit geworden!!!!' :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: iphyn, Mizsz_Kitty, OmgiliBot en 38 bezoekers