Staken op pad naar bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maudfrijhoff
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-05-16

Staken op pad naar bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 15:52

Hoi allemaal, mijn pony staakt sinds kort op het pad naar het bos. Het is een pad wat langs onze weilanden zo het bos in gaat. Maar ze staat stil op dat pad en als ik haar naar voren druk draait ze heel snel om. Als ik met paarden naar het bos ga die ze al heel lang kent is het geen probleem maar zodra ik met een nieuw paard ga of ik ga uitstappen in het bos zet ze geen stap meer halverwege het pad. Iemand een idee om te zorgen dat ik wel weer lekker kan uitstappen of met iemand anders kan gaan? Aan de hand is er trouwens niks aan de hand en eenmaal in het bos is ze super vrolijk en druk.


Appelkruimel

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-09-16

Re: Staken op pad naar bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:01

Zelf vooral op je kont blijven zitten zodat je je zit blijft sluiten en terug sturen. De aanhouder wint! Je zou als het kan ook is kunnen afstappen en je pony aan de hand langs het stuk waar ze staakt brengen en een stuk verderop weer opstappen.

A apple a day, keeps the doctor away! :Y)


PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Staken op pad naar bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:05

Misschien een optie om een tijdje iemand aan de hand mee te laten lopen terwijl jij er op zit. Uiteindelijk kan je er dan waarschijnlijk zonder iemand erbij naartoe lopen.

Dessa
Cooper
Queeny
Ulkje

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:07

Helaas herkenbaar. Ik dacht ook aanhouder wint, maar mijn verzorgpaard ging toen ik volhield ipv omdraaien ineens achteruit en scheef ook, zodat we bijna in de sloot lagen! Ik had het idee dat hij mij niet genoeg vertrouwde en ik was zelf ook wat zenuwachtig omdat we elkaar nog niet zo lang kende, dus daar kon ik op dat moment even niets aan doen... Ben gauw afgestapt toen hij een moment stil stond.

In jouw geval klinkt het ook als onzekerheid omdat ze wel wilt wanneer er paarden bij zijn die ze kent... toch?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Fabj3

Berichten: 142
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Staken op pad naar bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:19

Dat is heel vervelend!
Veel blijven oefenen, desnoods iedere dag en vooral niet onzeker worden (al is dat heel moeilijk).
Als het gevaarlijk word terug gaan, maar volgende dag weer proberen.
Ieder stapje dat je verder komt, ben je weer dichterbij.
Er komt een moment dat het lukt en dan uitbundig belonen.

En inderdaad wat hierboven wordt gezegd, iemand aan de hand meenemen als je onzeker bent.

Dat ik van je hou , dat is geen wonder. Maar dat jij om mij geeft dat is heel bijzonder.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:22

Appelkruimel schreef:
Zelf vooral op je kont blijven zitten zodat je je zit blijft sluiten en terug sturen. De aanhouder wint! Je zou als het kan ook is kunnen afstappen en je pony aan de hand langs het stuk waar ze staakt brengen en een stuk verderop weer opstappen.

Stuk lopen is beste optie. Paard dat niet genoeg zelfvertrouwen heeft om uit te gaan van veiligheid ruiter op rug, heeft die leiding aan de hand nodig. Uiteindelijk kom je toch wel waar jij heen wil, maar zonder gevaarlijke acties en paard dat niet meer kan nadenken/leren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Staken op pad naar bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:29

Elke keer als dit gebeurd, er af, stuk aan de hand lopen, zodra het weer gaat er op en verder.
Stuk telkens verkleinen totdat je niet meer hoeft.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Maudfrijhoff
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 21:44

tamary schreef:
Appelkruimel schreef:
Zelf vooral op je kont blijven zitten zodat je je zit blijft sluiten en terug sturen. De aanhouder wint! Je zou als het kan ook is kunnen afstappen en je pony aan de hand langs het stuk waar ze staakt brengen en een stuk verderop weer opstappen.

Stuk lopen is beste optie. Paard dat niet genoeg zelfvertrouwen heeft om uit te gaan van veiligheid ruiter op rug, heeft die leiding aan de hand nodig. Uiteindelijk kom je toch wel waar jij heen wil, maar zonder gevaarlijke acties en paard dat niet meer kan nadenken/leren.


Ik ben bang dat als ik steeds afstap dat ze dan zoiets heeft van oke als ik hier stil sta dan stapt ze af. Ze is heel slim dus ik denk dat ze er dan gebruik van gaat maken na elke keer dat ik opstap

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:46

Het pas uitgevonden dat als mijn jonkie ergens niet langs wil, en hij zich razendsnel omdraait,
we er gewoon in zijn achteruit langs gaan.
Werkt bij hem prima.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:53

Dit lijkt geen paard met weinig zelfvertrouwen, juist omdat ze weer normaal doet als je dit punt bent gepasseerd. ... paard heeft waarschijnlijk geen zin om alleen of met nieuwe, vreemde paarden te gaan. Optie is om een ervaren iemand mee te nemen met een longeerzweep en je pony het bos in te drijven. Niet er op slaan vanzelf, maar wel duidelijk maken dat je dit niet accepteert. Werkt vaak goed, maar doe het alleen als je durft en je paard niet omhoog komt. Want veiligheid gaat voor alles...

Maudfrijhoff
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 07:03

tones schreef:
Het pas uitgevonden dat als mijn jonkie ergens niet langs wil, en hij zich razendsnel omdraait,
we er gewoon in zijn achteruit langs gaan.
Werkt bij hem prima.


In de bak als ik achteruit ga doet ze ook weer na 3 passen niks meer

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Staken op pad naar bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:18

Ohh dit is heel herkenbaar. Mijn haf leverde jaren geleden ook zulke streken. Wegen waar we al vaak overheen gereden waren, werden zogenaamd ineens doodeng. Volgens mij heb ik op bokt toen ook advies gevraagd. En ik kreeg hetzelfde advies als dat van Kendra: aanpakken! Zorg dat er iemand met een zweep achteraan komt. Klinkt allemaal zielig maar het gaat puur even om je paard erdoorheen te krijgen. Ik ben bang dat als je gaat afstappen je straks de hele bosrit ernaast kan gaan wandelen.

Wat misschien ook kan helpen is alvast warm rijden in de bak en dan in een stevige draf over het pad heen. Dan hebben ze meer vaart en keren ze minder snel om.

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Staken op pad naar bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:43

Even een tijdje iemand erachter laten lopen (of fietsen als het kan) met een zweep. Zodra je paard omdraait, zwaaien met de zweep of een tik geven. Uit ervaring weet ik dat het dan snel over is.

Is het al lente?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:15

Ik lees even mee. Ik heb soortgelijk probleem. Hij heeft er al best vaak gelopen en soms ineens staakt hij. Heb geprobeerd hem steeds in zijn achteruit te zetten, omdat hij achteruit ging. Dus gewoon achteruit blijven gaan en niet stoppen als hij weer vooruit wil. Pas na een poosje achteruit weer vooruit, en als hij dan weer achteruit gaat weer. Op een gegeven moment wist hij dat we dan alleen maar achteruit gaan en toen ging hij wel vooruit. Nu komt hij soms juist omhoog en dan stap ik op een gegeven moment wel af anders wordt het echt te gevaarlijk. Het is altijd op hetzelfde punt maar nu heb ik hem de laatste 2 keer erdoor gekregen en daarna loopt hij als een malle het bos in :D maar daarom lees ik even mee!
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 26-09-16 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Niet perfect is ook goed

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:16

Klinkt niet aardig misschien maar het paard heeft er geen vertrouwen in dat het in het bos allemaal wel goed komt.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:17

Storm schreef:
Even een tijdje iemand erachter laten lopen (of fietsen als het kan) met een zweep. Zodra je paard omdraait, zwaaien met de zweep of een tik geven. Uit ervaring weet ik dat het dan snel over is.


Kan helpen, al is het niet mijn methode, maar bij een ruiter van 12 vind ik dit geen goed advies.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Maudfrijhoff
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 22:03

Jennyj01 schreef:
Klinkt niet aardig misschien maar het paard heeft er geen vertrouwen in dat het in het bos allemaal wel goed komt.


Kunt u dit wat specifieker uitleggen?

Maudfrijhoff
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 22:04

Gister deed ze het wel weer gewoon naar het bos met iemand anders :o niet te vroeg juichen want misschien doet ze het morgen niet meer...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:15

Ts: probeer eens zigzagend te sturen..Dus elke keer als ze rechts weg wil draaien stuur je links en visa versa..Verder niks doen..niet teveel druk geven met benen..Gewoon staan en sturen.. geduld hebben en elke keer er vanaf sturen..
Suc6!!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:27

Maudfrijhoff schreef:
Jennyj01 schreef:
Klinkt niet aardig misschien maar het paard heeft er geen vertrouwen in dat het in het bos allemaal wel goed komt.


Kunt u dit wat specifieker uitleggen?


Als het paard jou volledig zou vertrouwen was het met je het bos in gegaan. Hij gaat niet, dus hij vertrouwd je niet genoeg. Nou is dat niet zo'n ramp, want vertrouwen kan groeien. Net als dat jij op het dier moet vertrouwen dat hij jou er niet afgooid. Of er vandoor gaat. Zo moet het paard ook op jou kunnen vertrouwen dat jij hem niet in situaties brengt die jullie niet aan kunnen.

Door veel met anderen buiten te rijden kan het vertrouwen groeien.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Staken op pad naar bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:30

Nou Jenny, sommige paarden zijn ook gewoon stout hoor.

Is het al lente?

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:33

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:36

Jennyj01 schreef:
Klinkt niet aardig misschien maar het paard heeft er geen vertrouwen in dat het in het bos allemaal wel goed komt.


:j is ook eerste wat ik dacht, misschien heeft het paard niet voldoende vertrouwen in jou als leider. Kilometers maken, met een ander vertrouwd paard ervoor, met iemand ernaast, als het beter gaat aan de hand, ga dan wandelen. Laat het paard ervaren dat het heus allemaal goed komt!

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

Tiahastrona

Berichten: 1532
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:10

Storm schreef:
Nou Jenny, sommige paarden zijn ook gewoon stout hoor.


Idd
Mijne doet het soms ook. Draai haar dan om en ga er achteruit langs. (Dus achteruit de goede kant op). Wordt ook niet boos, maar wil wel de goede kant op.

Paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers