Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 15:44

Hallo,

Mijn merrie heeft een peesblessure aan de kogel opgelopen en zal een hele tijd moeten herstellen, ze had op jonge leeftijd al een niet mooi geheelde blessure aan het voorbeen en heeft daarom nooit echt veel in de sport gelopen. Nu mijn moeder haar ook in het bos een tijd lang niet meer zal kunnen rijden zitten we eraan te denken een veulentje uit haar te fokken.

Ze komt uit een Nederlandse vader (Ekstein http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/155) en een Ierse moeder (V. Gael Force http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1708685)

Ze is erg klein gebleven, ze zal zo'n 1,55 hoog zijn en we zoeken dus een hengst die in ieder geval niet klein fokt. Ze is vrij zwaar van postuur dus de hengst hoeft ook niet persé erg groot te fokken. Ik ben namelijk klein en het veulen zal hoogst waarschijnlijk aangehouden voor mezelf om te rijden. Ik heb dus graag een "damespaardje".

Dutch heeft drie nette basisgangen maar de galop zou iets makkelijker te sluiten mogen zijn. Haar springmanieren waren altijd wat hunterachtig dus vooral het voorbeen boven de sprong mag verbeterd worden. Ook zou ik bij het veulen graag wat meer vermogen zien. Haar reflexen zijn goed. Werkwilligheid vind ik zelf erg belangrijk.

Qua bouw vind ik haar mooi, ze is alleen te klein.

Hengst moet droog beenwerk hebben, kleur maakt niet uit. Graag KWPN maar ik sta open voor andere stamboeken.

Het veulen zal gebruikt gaan worden voor de spring- en eventingsport.

Ik kan geen goede standfoto vinden maar kan die op verzoek nog wel maken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken!

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:40

De moeder van jou paardje is een typisch Ierse kruising Irish Draugth x volbloed. Op zich zou ik hier best nog een keer een volbloed op durven zetten. 1-tje die zich positief vererft in de eventing sport. Voordeel zou zijn dat je zuiver bloed toevoegt zodat de kans op strooien misschien minder is. Persoonlijk vind ik Mighty Magic een gave hengst.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:52

Hm een gewetensvraag..denk je dat je een "gezonde" nakomeling fokt uit een moeder met slecht beenwerk? of staan de blessures daar totaal los van? Want in het eerste geval zou ik het geld besparen en gewoon een beter paard kopen uit een prestatielijn. {prestatie = gezond}

Maar goed, mocht je toch willen fokken dan zou ik dus voor een bewezen hengst gaan uit een prestatie lijn.

Je kunt terug fokken op een goede bewezen volbloed, maar of die echt de springtechniek gaat verbeteren.

Je kunt ook terugfokken op Joost..via een van de Roelofsen hengsten die hun basis hebben in Joost/ Abgar bloed.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:02

Roelofs-bloed op een Ekstein ... zal een leuke werkwillige nakomeling worden :D
Voorts zou ik met het oog op de maat geen Joost bloed adviseren op een Ekstein. Beiden gaven het niet.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:15

@Lami volbloed zit ik ook een beetje aan te denken, ze kan het qua bouw ook wel hebben, ik ben hier echter niet zo in thuis. Ik twijfel dan wel of die haar techniek op de sprong zou verbeteren. Ik zal er eens wat meer naar gaan kijken!

@Elisa2 hier heb ik het met de dierenarts al over gehad voor ik überhaupt over een veulen na ging denken. Zij is van mening dat peeskwaliteit vooral wordt gevormd tijdens het eerste levensjaar van het veulen. Onderzoeken hebben nog niet uitgewezen dat het erfelijk belast is. Maar goed, dat weten we natuurlijk ook niet zeker.
Je opmerking over de volbloed ben ik het mee eens.

@hoogendroog ik zoek inderdaad naar een hengst met een werkwillig karakter aangezien de vader van mijn merrie nogal makkelijk z'n stempel wtb karakter achter liet ;)
Mijn merrie is erg simpel in de omgang maar is niet echt makkelijk bewerkbaar.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:37

hoogendroog schreef:
Roelofs-bloed op een Ekstein ... zal een leuke werkwillige nakomeling worden :D
Voorts zou ik met het oog op de maat geen Joost bloed adviseren op een Ekstein. Beiden gaven het niet.


:D Helemaal mee eens en ik heb een Roelofs paard, ook daar gefokt

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:49

Volbloed en springtechniek is inderdaad een dingetje. Mijn idee werd meer ingegeven door het feit dat je de kans op strooien bijv in maat en type mogelijk wat beperkt. Je zult op moet letten dat er idd voldoende techniek is en nakomelingen bekijken. Vandaar de naam Mighty Magic maar er zijn er vast meer. Maar van bijv Albaran en Kreator heb ik nakomelingen gezien met typische volbloed springtechniek.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 11:40

Lami schreef:
Volbloed en springtechniek is inderdaad een dingetje. Mijn idee werd meer ingegeven door het feit dat je de kans op strooien bijv in maat en type mogelijk wat beperkt. Je zult op moet letten dat er idd voldoende techniek is en nakomelingen bekijken. Vandaar de naam Mighty Magic maar er zijn er vast meer. Maar van bijv Albaran en Kreator heb ik nakomelingen gezien met typische volbloed springtechniek.


Dan zet ik er misschien liever een bewezen springhengst met een wat hoger xx percentage op?

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:27

Je merrie oogt wat steil in de voorkoten. Meestal betekent dit ook dat het paard daar dan wat minder veer in heeft, en mogelijk verklaard dit weer haar blessuregevoeligheid op het voorbeen. Ik vind het in elk geval wel een aandachtspunt bij deze merrie.

Verder kan de merrie qua type wel meer bloeduitdrukking hebben. In combinatie met je wens een flinke scheut volbloed te houden, hoe vind je Famous?
http://www.watermolen.net/index.php?c=H ... 120&type=2

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 13:08

Roodvos schreef:
Je merrie oogt wat steil in de voorkoten. Meestal betekent dit ook dat het paard daar dan wat minder veer in heeft, en mogelijk verklaard dit weer haar blessuregevoeligheid op het voorbeen. Ik vind het in elk geval wel een aandachtspunt bij deze merrie.

Verder kan de merrie qua type wel meer bloeduitdrukking hebben. In combinatie met je wens een flinke scheut volbloed te houden, hoe vind je Famous?
http://www.watermolen.net/index.php?c=H ... 120&type=2

Allereerst bedankt voor je opmerking over haar exterieur. Ik heb zelf al geprobeerd haar daar goed op te beoordelen maar merk toch dat ik nog niet over genoeg ervaring beschik om er een duidelijke uitspraak over te doen. Ik zal wat betreft het voorbeen er nog even een expert naar laten kijken, het gaat zeker meegenomen worden in mijn keuzes (Eldorado vd Zeshoek wordt em dus dan al niet). Zo in het algemeen wordt ze qua model wel altijd mooi bevonden. (Ik heb dit weekend cursus van Cor Loeffen en denk dat ik maar even een fotootje meeneem :P)

Famous staat niet heel ver van mij vandaan en heb ik ook al even aan gedacht. Hij zou wel leuk zijn met het oog op de eventingsport, voegt bloed, maat en vermogen toe dus dat is ook fijn. Springmanieren misschien iets dat wat minder zou kunnen zijn?

In hoeverre is het nodig hier een hengst met veel bloed op te zetten? Even als algemene vraag. (Ik ben een enthousiaste beginner en weet dus nog absoluut niet het fijne van het fokken ;) ik had zelf het idee dat wat bloed toevoegen misschien wel goed zou zijn.) Wat is hier de theorie bij?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:48

Mijn idee van lijnenteelt op Joost was dus om weg te blijven van het volbloed {ik wist alleen niet dat het karakter zo was} maar om het te verhelderen. Jouw merrie is een F1 product..dat betekent dat ze niet uniform gaat fokken. Als je meer rijtypische eigenschappen wilt is het verstandig om een warmbloedhengst te gebruiken {en lijnenteelt geeft dan meer zekerheid wbt de nafok, alleen in dit geval dan even minder handig} als je meer volbloed eigenschappen wilt dan is het handig om te fokken met een volbloed hengt. Gelijke genen sluiten aan..dus vandaar die twee opties.

Voor wat betreft jouw wensen zou ik niet fokken met volbloed of hengsten met veel bloed omdat ik niet het idee heb dat die op dat gebied echt kunnen verbeteren. {correct me if i'm wrong}

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 14:41

Ah okee, fijne uitleg bedankt! Haar gangen zijn goed, haar springmanieren mogen echter wat verbeterd worden, ik heb dan dus meer aan een warmbloedhengst dan aan een volbloed.

Samengevat zoek ik nu dus naar een warmbloedhengst die maat, vermogen, een meewerkend karakter en techniek toevoegt. Goede galop is mooi meegenomen. Moet voor een goede beenstand hebben. De merrie is in de omgang fijn van karakter, heeft veel massa, goede reflexen, een goede bovenlijn en veel front dus daar hoef ik minder rekening mee te houden.

Tot nu toe heb ik mezelf nog geen restricties opgelegd wat betreft budget (al moet het niet de pan uit rijzen), ik wil eerst graag het zo breed mogelijk houden.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:17

Graag gedaan

Lijkt me verstandig om dan ook te gaan voor een bewezen hengst, dan heb je weer iets meer zekerheid. Sowieso nooit verkeerd voor een eerste veulen.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 18:39

Ja goed plan inderdaad ;)
Heb jij of heeft misschien iemand anders een suggestie voor een bewezen hengst die de bovenstaande kwaliteiten vererft?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:22

Wil je voornamelijk springen of voornamelijk aan eventing doen?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:58

Misschien is Tangelo van de Zuuthoeve iets voor je merrie? Scoort op al jouw punten (galop, vermogen, meer dan voldoende maat, techniek). Voert veel bloed (o.a. via Laudanum xx), is meer dan bewezen en qua karakter zijn ze er niet beter.

Elisa2: Joost had geen verkeerd karakter. Ekstein was een wat lastig portret en Roelofs-paarden zijn over het het algemeen wat uh eigenzinniger (Abgar?).

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 15:17

@himyar ik hoef niet perse naar vier ster niveau of zo, dan ben ik zelf van mening dat als je een goed springpaard hebt met een fijn karakter je al een heel end kan komen (zeker 1*). Een warmbloed kan met goede training ook echt wel op dat tempo en met dat uithoudingsvermogen lopen (denk ik :D)
En in principe voert mijn merrie genoeg volbloed.

@hoogendroog interessant! We grapten er vroeger altijd over dat als we een veulen zouden fokken dat we tangelo er op zouden zetten. Is misschien niet eens zo'n slecht idee! Ik ga even kijken naar de beschikbaarheid en prijs.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:42

Ik vind het advies van Roodvos heel niet gek! Wellicht dat Watermolen nog andere interessante hengsten voor je heeft (bijv. Connect)?

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 16:08

Princesj schreef:
Ik vind het advies van Roodvos heel niet gek! Wellicht dat Watermolen nog andere interessante hengsten voor je heeft (bijv. Connect)?

Ik ga even naar connect kijken.
Zou je dit (ter lering) misschien willen onderbouwen? :)

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:35

Sunneva schreef:
Princesj schreef:
Ik vind het advies van Roodvos heel niet gek! Wellicht dat Watermolen nog andere interessante hengsten voor je heeft (bijv. Connect)?

Ik ga even naar connect kijken.
Zou je dit (ter lering) misschien willen onderbouwen? :)


Ik ben geen ervaren fokker, mijn mening is vooral gebaseerd op het type wat ik mooi vind, plus waarvan ik denk dat er een fijn (karakter) paard komt.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:07

hoogendroog schreef:
Misschien is Tangelo van de Zuuthoeve iets voor je merrie? Scoort op al jouw punten (galop, vermogen, meer dan voldoende maat, techniek). Voert veel bloed (o.a. via Laudanum xx), is meer dan bewezen en qua karakter zijn ze er niet beter.

Elisa2: Joost had geen verkeerd karakter. Ekstein was een wat lastig portret en Roelofs-paarden zijn over het het algemeen wat uh eigenzinniger (Abgar?).


Ja met Abgar er in kan ik het begrijpen :D ..maar dacht dus inderdaad aan alleen lijnenteelt op Joost. Maar dat is wellicht ook niet mogelijk zonder inmenging van Abgar..en qua maat ook niet wenselijk dus.

reneemontana
Berichten: 260
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 17:58

Als je toch een cursus volgt bij Cor Loefen zou je zeker een goede stand foto van je merrie mee kunnen nemen en aan hem fokadvies vragen;) heb op Deurne hem als coach gehad en heb heel veel geleerd van hem destijds.
Succes met je zoek tocht;)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 19:53

reneemontana schreef:
Als je toch een cursus volgt bij Cor Loefen zou je zeker een goede stand foto van je merrie mee kunnen nemen en aan hem fokadvies vragen;) heb op Deurne hem als coach gehad en heb heel veel geleerd van hem destijds.
Succes met je zoek tocht;)

Ja dat was ook exact mijn plan :p Even gebruik maken van de situatie dacht ik ;)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 13:48

Cor Loeffen vond Tangelo vd Zuuthoeve inderdaad heel goed passen! Omdat qua exterieur vooral de maat het punt is. En verder scoort hij inderdaad precies op wat ik wil verbeteren en wat bloed zou haar goed doen dacht hij.

Een goede zoon kan natuurlijk ook, maar dan heb je geen bewezen hengst en dat is voor een eerste veulen misschien niet zo handig. Voor hoe het er nu uit ziet zitten we dus aan Tangelo te denken.
Iemand die hier nog wat aan kan/wil toevoegen?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hengst gezocht voor Ekstein x Gael Force merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:04