Ervaringen vwo staatsexamen Nederlands?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Ervaringen vwo staatsexamen Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 21:05

:wave:

Binnenkort is het zover en kun je je inschrijven voor het staatsexamen vwo Nederlands. Gezien het feit dat je nu niet meer naar de uni kan met enkel je P wil/moet ik wel het staatsexamen Nederlands doen. Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met deze toets? En dan vooral voor de mensen die net als ik met bijv. vmbo zijn begonnen en zo verder zijn geklommen van het mbo naar het hbo.

Hebben jullie nog tips?

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!


lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Ervaringen vwo staatsexamen Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-16 18:42

Niemand? :)

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33776
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ervaringen vwo staatsexamen Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:43

Heel veel oefenexamens maken, maar ik heb alleen maar een havo examen gedaan.
Er zijn ook speciale examentrainingen die je kan volgen, mocht je twijfelen of je het haalt.

mysa

Berichten: 10440
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaringen vwo staatsexamen Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:48

Is het staatsexamen anders/moeilijker dan de schoolexamens? Als het ongeveer hetzelfde is, vooral tekstverklaren /begrijpend lezen :heel veel oefenexamens maken.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Ervaringen vwo staatsexamen Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:53

Ik heb deze toets gedaan, en ben geslaagd. Het bestaat uit een aantal onderdelen. Je kan je thuis wel voorbereiden, maar je moet wel het een en ander ruim van tevoren plannen. De eisen voor dit examen staan op internet.

Je hebt een stuk tekst verklaren. Deze examens kun je op internet makkelijk vinden, en daar mee kan je dus makkelijk oefenen. Ook is er een schrijf opdracht. Dat kun je ook thuis oefenen.

Van belang is dat je wat literatuur (een aantal boeken) moet hebben gelezen. Ik ben een tijd lid geweest van een leesclub, dus dat was makkelijk voor me. Een lijst van deze boeken moet je van tevoren insturen. Bij de examen voorwaarden staat bovendien ook al een lijst waaruit je kan kiezen. Dat scheelt zoekwerk. Ik heb gewoon een aantal boeken gekozen die toch al op de plank stonden, en die ik al gelezen had.

Ook een aantal gedichten moet je lezen. Een lijst van de gedichten moet je van tevoren insturen. En je moet een presentatie voorbereiden, die je voor een commissie moet doen. Bij Nederlands geven ze ook een lijst van onderwerpen waar het over kan gaan. Je kan kiezen uit een beschouwing of een betoog. Ik heb een beschouwing gedaan over klimaatverandering. Bij een beschouwing licht je twee kanten van een onderwerp toe. Bij een betoog licht je een kant van een onderwerp toe. Een beschouwing heeft GEEN conclusie. Een betoog heeft wel een conclusie. En je hebt er van te voren een poster van gemaakt met wat foto's e.d. over het onderwerp.

Hopelijk kun je hier wat mee. PB mag ook altijd, maar ik ben nu niet zoveel op bokt wegens nog wat verder studeren. Succes!

Aan de studie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers