Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 16:54

Mijn paard vindt de binnenbak erg eng als er buiten geen paarden staan.
1 kant van de bak is open en ze vind het daar heel erg eng.
Normaal rijden is bijna geen doen meer. Ene dag gaat beter als de andere. Maar zo gauw ik wat ontspan is ze weg dus ik kom niet echt aan trainen toe. Als er paarden buiten staan is ze helemaal niet onder de indruk en train ik gewoon op Z niveau.

Ik heb veel wedstrijden gereden en op 2 andere stallen gestaan en ze heeft nooit iets eng gevonden. Hier vind ze het al heel lang eng. Vorig jaar winter elke keer met spanning gereden. Nu staan de paarden weer op tijd binnen en begint het weer.

Helaas kan ik haar niet zomaar naar een andere stal verhuizen i.v.m. een blessure ben ik erg afhankelijk van de bodem. Dus het is het beste om op deze stal te blijven.

Nu dacht ik misschien kan ik haar met oogkleppen rijden? Ik heb geen idee of het werkt maar ik dacht ik kan het altijd proberen. Nu vroeg ik me af kan ik op mijn hoofdstel bakstukken met oogkleppen vast maken? Ik zie ook 2 stukjes leer aan de oogkleppen zitten. Moeten die erop zitten? Zo ja kan ik dat aan mijn gewone kopstuk vast maken of gaat dat niet?

Ik hoop dat jullie tips hebben om mijn hoofdstel om te bouwen.

Groetjes Jessica

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.


davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:57

Ik volg even. Mijn pony loopt voor de wagen maar alle menhoofdstellen passen niet echt lekker. Zou graag kleppen hebben op mijn micklembridle.. Misschien dat een schoenmaker iets kan?

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:09

Vandaag kreeg ik de najaarscatalogus van Divoza in huis, daar stond ook iets in van oogkleppen die je eenvoudig aan een hoofdstel kon bevestigen. Die waren overigens niet heel groot.

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:13

Dyon heeft blinkers, die werken ongeveer als oogkleppen.

Maar of dat de oplossing gaat zijn?

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:19

je hebt toch van die dingetjes die je aan je hoofdstel kan maken net achter de ogen zeg maar..... die zie je nogal eens bij springpaarden. Weet alleen niet hoe die dingen heten.....

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 17:28

EmptyWords schreef:
Dyon heeft blinkers, die werken ongeveer als oogkleppen.

Maar of dat de oplossing gaat zijn?


Heb je een foto? En waar kan ik dat kopen?

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:32

jepsica schreef:
EmptyWords schreef:
Dyon heeft blinkers, die werken ongeveer als oogkleppen.

Maar of dat de oplossing gaat zijn?


Heb je een foto? En waar kan ik dat kopen?


http://www.bing.com/images/search?q=bli ... ajaxhist=0

kan je dus bij de Divoza kopen ;) zag hem ook staan in de catalogus inderdaad

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)


bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:35

Je kan losse bakstukken met hele of halve oogkleppen kopen van ideal mentuig.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:05

Geen oplossing voor je probleem, maar..ik heb weleens hetzelfde geprobeerd met een angstig paard. Gevolg was nog meer inwendige spanning, kon wel langs de enge kant maar fijn rijden zat er ook niet meer in.

Wat mij eruit heeft geholpen is grondwerk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 08:35

bonny123 schreef:
Je kan losse bakstukken met hele of halve oogkleppen kopen van ideal mentuig.


Ja die had ik gezien. Maar wat doe ik dan met die stukjes leer die aan de bovenkant zitten en naar het kopstuk lopen? Kan ik die er gewoon afhalen?

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 08:37

Elisa2 schreef:
Geen oplossing voor je probleem, maar..ik heb weleens hetzelfde geprobeerd met een angstig paard. Gevolg was nog meer inwendige spanning, kon wel langs de enge kant maar fijn rijden zat er ook niet meer in.

Wat mij eruit heeft geholpen is grondwerk.


Als de paarden op het land staan maakt ze niks van de bak. Dus ik denk dat als ze dat niet kan zien dat het beter gaat. Mijn paard liep altijd overal langs. Schriktraining geen probleem. Maar die openkant is zo eng. Ik snap nog steeds niet waar het vandaan komt. Heb jij echt met oogkleppen gereden of met blinkers?

Zensation Z1 + 3 Mijn Toppertje.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:41

Kan je niet eens samen rijden met een rustig paard? Misschien dat ze dan meet dat het niet eng is.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:44

https://www.ruitersport.com/media/catal ... leppen.png
Je hebt halve kleppen

En je hebt hele kleppen
https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 471470.jpg?

De halve klepppen kunnen ze naar opzij nog zga alles zien, maar niet naar achteren.

De windriemen, die bovenaan die kleppen zitten kan je met een tangetje oid er wel vanaf knippen, echter zorgen die er voor dat ze goed blijven zitten (zit draadje in die je kan vormen, zodat je ze dichter of verder van ogen kan zetten.). Dus weet niet of ze zonder ook netjes blijven zitten, desnoods doe je de windriemen met bijv touwtje/schoenveter om het kopstuk (door gaatje van windriem en dan om kopstuk bijv).

Hier zie je bijv goed dat de vos halve kleppen opheeft en de schimmel hele, voor het idee.
https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=587C3B63
(Dit ben ik niet aan de leidsels. :D )

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:46

jepsica schreef:
Elisa2 schreef:
Geen oplossing voor je probleem, maar..ik heb weleens hetzelfde geprobeerd met een angstig paard. Gevolg was nog meer inwendige spanning, kon wel langs de enge kant maar fijn rijden zat er ook niet meer in.

Wat mij eruit heeft geholpen is grondwerk.


Als de paarden op het land staan maakt ze niks van de bak. Dus ik denk dat als ze dat niet kan zien dat het beter gaat. Mijn paard liep altijd overal langs. Schriktraining geen probleem. Maar die openkant is zo eng. Ik snap nog steeds niet waar het vandaan komt. Heb jij echt met oogkleppen gereden of met blinkers?


Met oogkleppen, ik had de beschikking over een menhoofdstel waar ik even een normaal bit in gehangen heb toen. Hm, dus als ze de andere paard ziet dan reageert ze niet?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuurhoofdstel ombouwen naar hoofdstel met oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:20

Ik denk niet dat je dit gaat helpen, de wetenschap dat er paarden staan is al voldoende voor spanning. Het is een bepaald gedrag wat omgebogen moet worden, probeer iemand te zoeken die je daarbij kan helpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers