[FOTO] Avondshoot op het strand

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

[FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 15:37

Een tijdje geleden heb ik een oproepje geplaatst op mijn Facebookpagina, wie van mijn volgers geïnteresseerd is in een portfolioshoot op het strand. De eerste keer dat ik een oproepje plaats voor een portfolio shoot. Na vele reacties had ik een leuk koppel uitgekozen!

Echter had ik nog nooit gefotografeerd op het strand...en eigenlijk ook niet met zonsondergang. :') Ook zoek ik normaal gesproken altijd de schaduw op om in te fotograferen, aangezien dat fijn zacht licht is om in te werken en je geen last hebt van harde schaduwen en lichten. Dit matcht vaak ook beter met mijn stijl van nabewerken. Best wel een paar nieuwe uitdagingen! Aangezien ik een enorme perfectionist ben en ook altijd 100% achter m'n werk wil staan, vond ik het dus best wel spannend.

Op de dag zelf was het perfect weer! Ook het stuk strand waar we gingen werken was lekker rustig en de zon begon al mooi te zakken. Pony Sjors vond het allemaal wel prima en was lekker om zich heen aan het kijken.

Geniet mee met de resultaten! :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Uiteindelijk ben ik heel blij met de resultaten en was het een hele leuke en gezellige shoot! :D
We begrijpen natuurlijk dat blote voeten en zonder cap een risico met zich meebrengt
Laatst bijgewerkt door laughterline op 22-09-16 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt


Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:49

Wow <3
Vooral 3. En 10. En alles.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

xBVN

Berichten: 1033
Geregistreerd: 30-12-10

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:51

Wauw, hele gave foto's !
Ik herken mezelf heel erg in het stukje over het 'altijd opzoeken van de schaduw' haha, misschien binnenkort ook maar eens voor het eerst naar het strand.
1 en 4 vind ik er echt uitspringen, heerlijke kleuren en licht <3

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:13

Wilke zulke foto's wil ik ook, die sfeer <3



kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:19

Wat een geweldige foto's! Hele mooie sfeer <3

Dat staat nog op m'n verlanglijstje, ooit zulke foto's laten maken.

:¨·.·¨:
`·.
Boykin
♥ The best things in life are unseen..
That's why we close our eyes
when we kiss, cry and dream.. ♥
M1+27 M2+3

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 17:47

Wat een leuke reacties! :D
En dat komt helemaal goed Claire :j

Anoniem

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:52

Mooie serie, waar de eigenaar zeker blij mee zal zijn. +:)+
De sfeer heb je in ieder geval heel mooi vastgelegd zo.

Maar die kracht zit 'm wel voor 't grootste deel in een intensieve nabewerking.
Als je kritisch kijkt op de houding van paard en model, dan is er nog heel veel ruimte voor verbetering.

Op foto 2 bijvoorbeeld, staat het paard best onvoordelig. Het gewicht is niet netjes over de benen verdeeld, de benen staan aan de voorkant vrij ver uit elkaar en achter staan ze gehoekt. Het oog straalt ziet er een beetje "zwaar" uit (niet opgewekt/open). En het oor staat niet vrolijk naar voren.

Als je dan naar foto 5 kijkt, heeft het paard een knikkend rechter voorbeen. En staan de achterbenen ook weer koehakkig.

Als fotograaf kun je héél veel goed maken of juist slechter maken in de houding en het exterieur van het paard tijdens het fotograferen.
Let daar dus echt goed op.
De eigenaar/voorbrenger kan de beenstanden vanaf dichtbij nooit zo goed beoordelen als jij als fotograaf (je staat van ver af en kunt in 1 oogopslag alles perfect zien).
Het is jouw taak om het model/voorbrenger daar in te begeleiden.

Zou je daar de volgende keer nog wat meer aandacht aan besteden, dan heb je waarschijnlijk een topserie te pakken +:)+

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 11:05

Femke schreef:
Mooie serie, waar de eigenaar zeker blij mee zal zijn. +:)+
De sfeer heb je in ieder geval heel mooi vastgelegd zo.

Maar die kracht zit 'm wel voor 't grootste deel in een intensieve nabewerking.
Als je kritisch kijkt op de houding van paard en model, dan is er nog heel veel ruimte voor verbetering.

Op foto 2 bijvoorbeeld, staat het paard best onvoordelig. Het gewicht is niet netjes over de benen verdeeld, de benen staan aan de voorkant vrij ver uit elkaar en achter staan ze gehoekt. Het oog straalt ziet er een beetje "zwaar" uit (niet opgewekt/open). En het oor staat niet vrolijk naar voren.

Als je dan naar foto 5 kijkt, heeft het paard een knikkend rechter voorbeen. En staan de achterbenen ook weer koehakkig.

Als fotograaf kun je héél veel goed maken of juist slechter maken in de houding en het exterieur van het paard tijdens het fotograferen.
Let daar dus echt goed op.
De eigenaar/voorbrenger kan de beenstanden vanaf dichtbij nooit zo goed beoordelen als jij als fotograaf (je staat van ver af en kunt in 1 oogopslag alles perfect zien).
Het is jouw taak om het model/voorbrenger daar in te begeleiden.

Zou je daar de volgende keer nog wat meer aandacht aan besteden, dan heb je waarschijnlijk een topserie te pakken +:)+


Dankje voor de tips :) Houding van het paard is idd iets wat ik nog best lastig vind, maar waar we zeker op hebben gelet tijdens het fotograferen, vond het best lastig in de onregelmatige duinen :)

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 00:23

Ik vind zelf de 'niet-perfecte' standfoto ook mooi hoor. Kan net een andere uitstraling geven!
Maat voor een normale portretfoto ga ik inderdaad mee met de gegevn tips!

Wat een mooie platen! <3

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 06:04

Prachtig! Ik vind alleen foto 2 niet zo mooi vanwege de houding van het paard. Foto 6 springt er echt uit voor mij :). Mooie combi had je ook voor de lens!

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 07:14

Wat een super mooie sfeer! <3

Enzo Alano

Volg ons op Instagram! @andalusianenzo

Anoniem

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 07:18

Erg mooi!

NinkeG

Berichten: 1116
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: Bergschenhoek/Dronten

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 07:56

Erg mooi! Foto 3 en 4 zijn mijn favorieten <3

Make it happen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:32

Ik vind de foto's prachtig. Ja hoe het paard staat is goed om naar te kijken maar ik vind ergens dat het niet te perfect moet zijn want juist dat maakt het ook wat natuurlijker. Voor mij lijken ze anders te gemaakt alsof het niet echt is.
Persoonlijke smaak denk ik.

Als ik deze foto's zie dan vind ik het jammer dat ik je niet eerder heb leren kennen Wilke.....
Ik had foto's door jou gemaakt van mijn helaas overleden [paard] echt geweldig gevonden.

Misschien dat ik je nog eens uitnodig in friesland :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:13

foto 10 <3 echt heel moooi

Anoniem

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:27

Ik vind foto 6 echt heeeel gaaf <3 En dat het paard af en toe niet helemaal recht staat stoort mij totaal niet. Een paard in de wei staat toch ook niet altijd vierkant?

Julia
Berichten: 24742
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:36

<3 <3 Prachtige foto's! Wat een mooie, warme en zachte sfeer heb je gecreëerd. Mooi gebruik gemaakt van het licht en met de nabewerking dit extra benadrukt. Bijzonder mooi en sfeervol gedaan! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:42

Pichu schreef:
Ik vind foto 6 echt heeeel gaaf <3 En dat het paard af en toe niet helemaal recht staat stoort mij totaal niet. Een paard in de wei staat toch ook niet altijd vierkant?


Het gaat ook niet om het wel of niet helemaal recht staan.
Waar ik het over heb, is dat het paard nu beengebreken lijkt te hebben.
Koehakkigheid, een zwakke knikkende knie...

Dat soort dingen probeer je als fotograaf te voorkomen op de foto.
En natuurlijk is het best belangrijk hóe het paard staat. Pose van het hoofd onderwerp is één van de belangrijkste elementen in een foto.

Je gaat er zelf toch ook niet naast staan met een hangende rug, je buik helemaal naar voren en je ogen half dicht?
Nee, gewoon netjes rechtop, je schouders iets naar achteren en je ogen goed open.
En het paard: oogjes goed open, oortjes vrolijk erop en het lichaam zo voordelig mogelijk.

Je doet bij zo'n shoot je best om een mooie locatie te vinden, je wast je paard netjes schoon, je trekt een mooie jurk aan, je bent een paar uur bezig met de shoot...
Dan wil je daarna toch ook gave foto's van je paard. Niet een serie waar hij ineens allerlei beengebreken heeft, die hij in het echt niet heeft.


Een kleine moeite om daar tijdens de shoot op te letten.
Paardenfotografie is niet makkelijk. Maar met een verbetering van dit soort dingen, worden de foto's een hele grote stap beter.
Als je nu door de speciale bewerking heen kijkt, is er gewoon nog veel ruimte voor verbetering.
En als iedereen alleen maar 'ooooh' en 'aaaaah' zegt, schiet de fotograaf daar helemaal niets mee op. Daar leer je niets van. En we zitten hier niet voor niets op Fotokunst en niet op In The Picture ;)

Door de volgende keer het puntje van kritiek op de houding van het paard mee te nemen in de shoot, kan Wilke enorm groeien. De potentie en het talent zit er in. En met de juiste kritische blik, heeft ze héél veel mogelijkheden om een topper te worden.


En wellicht dat de ene eigenaar er niet zo mee zit, dat het paard op sommige foto's been gebreken lijkt te hebben. Maar er zijn genoeg eigenaren die straks wellicht haar toekomstige klanten worden, die fokmerries hebben of hengsten. Paarden die naar de keuring moeten.
En van dat soort paarden wil je beelden waarop een probleem in het exterieur te zien is (zeker als het iets is wat het paard in werkelijkheid niet heeft), absoluut niet op internet hebben.
Dus een kritische blik daarop is niet fout of vervelend of naar. Het is goed. Om kritisch op je eigen werk te blijven en om te groeien en nog beter werk te maken.

Een paard hoeft niet absoluut perfect te zijn op de foto.
Het is al heel goed als hij zo goed op de foto komt als hij daadwerkelijk is.
De kunst/taak van de fotograaf is in ieder geval om te zorgen dat het paard niet sléchter wordt op de foto, dan hoe hij in werkelijkheid is.
En daar had ik mijn puntje van kritiek op in deze serie.


Het gaat dus niet om perfectie of iets dat nep lijkt of hoe een paard er in de wei bij staat...
Het ging me om een kritische blik om te zorgen dat het paard er neutraal in blijft of op vooruit gaat, maar er op de foto niet op achteruit lijkt te gaan.
Je zet een paard bewust netjes neer. Net zoals dat je zelf even op je houding let als je bijvoorbeeld dressuurfoto's maakt.

Ja, je kúnt ook als een zoutzak gaan zitten en dat je eigen "smaak" noemen. Maar het doet afbreuk aan de foto en dat is zonde. Het is zo makkelijk op te lossen. Maar je moet er wel op letten.
En als fotograaf heb je al heel veel andere dingen om op te letten. Dus zeker als je nog aan het leren bent, is dat weer een extra dingetje om rekening mee te houden. Je kunt niet alles tegelijk en je kunt ook niet alles gelijk in 1x helemaal perfect doen.

Maar in mijn ogen mag je op FotoKunst daar best eerlijk over zijn en zeggen dat het paard er niet zo voordelig op staat en dat het beter kan.
Dat hoeft niet goed gepraat te worden met excuses over perfectie of over hoe een paard in de wei staat. We streven niet naar een perfect of onnatuurlijk paard en we fotograferen niet een grazend paard in de wei, maar een dromerig, sprookjesachtige serie. Daar willen we geen paard met kromme benen op, maar een bijpassende houding.


Ik snap dat het voor een consument er uit ziet als een geweldige serie. En nogmaals, ik denk dat deze eigenaar er toch heel blij mee is.
Maar als we door de bewerking heen kijken en gewoon een kritische blik zetten op de serie, dan moet de houding opgemerkt worden.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:20

Mooi hoor!

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:24

Wat een waanzinnige serie <3

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 17:26

Dus een lang verhaal kort: iets meer naar de houding letten :P Kan er zeker iets mee hoor! :j dank je wel. En bedankt voor je compliment over het talent!! Een jaar geleden had ik voor het eerst een paard voor de lens, en kan gelukkig wel zeggen dat ik enorm ben gegroeid in m'n werk. Het doel wat ik toen voor ogen had heb ik meer dan bereikt! Nu weer verder. En met jouw opmerking kan ik weer verder groeien :) dus dat waardeer ik!

De eigenaar is er inderdaad super blij mee dus dat is fijn! En ik ben er ook super blij mee :)

Dank jullie wel voor de leuke reacties!! :D
En wie weet Osmo, komt er ooit nog een kans voor ons :)

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:47

Wow echt prachtige foto's!

Merelll

Berichten: 316
Geregistreerd: 01-07-12

Re: [FOTO] Avondshoot op het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 18:53

Wauwie zeg wat een geweldig prachtige foto's! <3 helemaal verliefd op je stijl van fotograferen en nabewerken +:)+

Victoria since April 20th 2013 <3
"Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:36

Hele gave platen én stijl heb je, mooie sfeer in de foto's (en niet te vergeten de knappe modellen natuurlijk :) ) . Je had ook al van die mooie Horse Event platen!

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-16 19:58

Dank jullie wel!!

NikkiDeKerf schreef:
Hele gave platen én stijl heb je, mooie sfeer in de foto's (en niet te vergeten de knappe modellen natuurlijk :) ) . Je had ook al van die mooie Horse Event platen!

Dank je Nikki!! Wat leuk om dat van jou te horen :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers