latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 15:08

Vandaag erachter gekomen dat mijn paardje als veulentje niet mocht drinken bij de merrie, gevolg was dat de dierenarts toen met een infuus via neus alsnog de biest heeft moeten toedienen.

Nu is m'n paard 8 jaar en ik heb haar nu drie jaar en ben al drie jaar aan het dokteren, ze heeft moeite met opname van o.a. magnesium en vit.E.

Om niet een heel verhaal te typen gewoon de "simpele" vraag:

Wat kunnen de gevolgen zijn bij zo'n situatie en dan vooral op latere leeftijd?
Of is er in principe niks aan de hand als het veulen via de sonde alsnog de biest heeft gekregen?

Wie heeft hier ervaring mee? Of heeft zelf een paard wat als veulentje "pech" had?
Kan ik het biestverhaal linken aan de kwaaltjes van nu?

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:33

Biest is vooral heel belangrijk voor de weerstand van een pasgeboren dier. Weet je toevallig hoeveel uur oud het paardje was toen ze de eerste biest kreeg?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 15:38

Bedankt voor je reactie!
Nee helaas niet precies de dierenarts heeft moeten helpen dus dat zal denk ik uren later geweest zijn.

Dit is de info die ik gekregen heb van de fokker:

Merrie wist niet wat ze moest doen met Tara na de geboorte dus Tara heeft de belangrijkste biest niet gehad..ook was de merrie niet geïnteresseerd in haar dochter.
Uiteindelijk heeft de dierenarts haar moeten helpen en hebben we via een infuus de antistoffen die de eerste dagen zo belangrijk zijn toegediend.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:15

Voor opname van de antistoffen door de darmwand zijn de eerste 24 uur doorslaggevend. Of dat de biest gewoon gedronken wordt of via een infuus door de neus in de maag komt lijkt mij minder belangrijk. Maar goed, ik ben geen dierenarts.

Of de huidige gezondheid nog te maken heeft met de eerste 24 uur is moeilijk te zeggen. Het zou kunnen dat het ergens nog een rol speelt (naast andere factoren), het kan ook zijn dat het er totaal niet mee te maken heeft.

Elk paard heeft zijn eigen genetische achtergrond en zijn unieke leven. Wie weet wat jouw paard de afgelopen 8 jaar allemaal meegemaakt heeft wat een invloed op de gezondheid kan hebben. Dan is het moeilijk te bepalen wat precies de invloed van één gebeurtenis is geweest.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:38

Ik verplaats je topic van VS naar MD.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 16:45

Dat klopt ook maar omdat ze dus al klachten/problemen had toen ik haar kreeg wil ik kijken in hoeverre haar geschiedenis ermee te maken kan hebben.

Het biest verhaal kan misschien de begin oorzaak zijn van haar problemen.
Daarbij was de vorige eigenaar ook tamelijk laks in de verzorging van het dier.

Maar ieder beetje info is welkom ookal leid het niet tot DE oplossing.
Zo krijg ik wel een wat vollediger beeld.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 16:45

Angela schreef:
Ik verplaats je topic van VS naar MD.


Dankje!

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:02

Ik denk niet dat zoiets gevolgen kan hebben op latere leeftijd, tenzij het veulen toen effectief erg ziek geworden is. Komt wel vaker voor dat een eerste veulen niet mag drinken bij de merrie, hier een veulen dat de eerste 15 (!!!) uur niet mocht drinken, uiteindelijk met praam de merrie kunnen melken en opgieten, en dier is nooit ziek geweest.

Slechte opname van magnesium kan komen door enerzijds de foute vorm van magnesium (magnesiumoxide is niet goed opneembaar, in tegenstelling tot magnesiumchelaat/citraat), en anderzijds door teveel calcium in het rantsoen (waardoor het lichaam denkt dat het magnesium genoeg heeft).

Vitamine E is vetoplosbaar, er is ergens een verband met vitamine E en bepaalde olieën, maar ik weet niet of de combinatie goed of slecht is. Ook wordt die vitamine vaak te snel afgebroken, waardoor in de veevoedersector er "gecoate" vitamine E gebruikt wordt, die zijn omhuld en breken daardoor trager af. Helaas worden kunstmatige vitamines nu door veel mensen als slecht gezien, maar soms zijn ze een beter/efficiënter alternatief dan de natuurlijke vitamines, die vaak te snel en op de verkeerde plaatsen afgebroken worden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 17:17

Oke dus ik kan het biest verhaal hierin uitsluiten?
Weer wat geleerd. +:)+
Wat de opname van vit./min. betreft denk ik dat de toenmalige wormbesmetting een grote boosdoener is (geweest) wb opname via darmen.

In ieder geval 1 ding wat ik weer kan uitsluiten.