Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 15:31

Dag bokkers,

Mijn man is in januari jarig en ik ben al stiekem over een cadeau aan het nadenken. Hij begon vorige week namelijk weer over zijn wens om ooit een reptiel te nemen (gekko, slang, etc. hij vind alles leuk). We zijn vorig jaar naar de exoknaag geweest en we vonden het machtig mooi!

Nu ben ik gek op alles wat leeft en kruipt dus heb ik het idee om hem voor zijn verjaardag een reptiel met bijbehorend terrarium te geven. Nu kan ik mij natuurlijk gek googelen, maar ik hoor liever ervaringen van jullie!

Welk reptiel is leuk voor beginners? Aan welke kosten moet ik denken kwa aanschaf van het terrarium. Ik wil wel dat het beestje de ruimte heeft (mijn dwerghamster heeft ook een terrarium van een meter). Aan wat voor maten moet ik denken?
Mijn man wilde eerst graag een kameleon, maar die hebben echt heel veel onderhoud nodig.

Dus wat vraag ik:
- Een relatief onderhoudsvriendelijk (lees: 's ochtends en 's avonds hebben we er wel tijd voor)
- Geschatte kosten
- Welke maat terrarium heeft het dier nodig
- Evt. voertips, speciale lampen die gebruikt moeten worden etc.
- Het mag een kijkdiertje zijn (of meerdere dat mag ook)

Verwijzingen naar handige sites mag ook hoor! Oja, ik zal zelf natuurlijk ook voor het dier zorgen, lijkt me hartstikke leuk :D


Sweetgirl1
Berichten: 4545
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:34

Een baardagaam ? Eten krekels maar ook groente en fruit wat wij eten ( banaan andijvie en meer ) en ook krekels en baby muisjes. Hebben wel 2 lampen nodig en een lekkere zandbad en een groot terrarium

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:35

Ik weet niet of landschildpad onder de noemer reptiel valt, maar ik heb er zelf enige tijd 3 gehad. Erg leuke dieren, relatief onderhoudsvriendelijk. Ze worden wel redelijk groot..

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Re: Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 15:37

Baardagaam vind ik erg mooi! Moet je die alleen houden of zijn het sociale dieren? Hoe groot moet het terrarium zijn?

Landschildpad is ook erg leuk, alleen ben ik bang dat dat wat te groot is.

Ik denk dat we ongeveer ruimte hebben voor een terrarium van maximaal ongeveer 160x50 cm.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:39

Schildpadden mag je voor zover ik weet niet meer houden/vervoeren/fokken.

EDIT: het gaat alleen om bepaalde soorten:
Citaat:
Heeft u een roodwang- geelwang of geelbuikschildpad, dan geldt vanaf 3 augustus 2016 een verbod op bezit, kweek, importeren en exporteren van deze soorten.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 22-09-16 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Re: Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 15:42

Ah, goed om te weten.

Hoe zit dat trouwens met broodfokkers in de reptielenwereld? Ik ben uiteraard sterk tegen onverantwoord fokken. Komt dat veel voor? Of is het een idee om een herplaatstertje te nemen? Zijn daar instanties voor? Ben echt totaal niet bekend met reptielen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:54

Vind je het niet leuker om het diertje (of de diertjes) samen met je man uit te kiezen? Als ik jou was zou ik investeren in wat je sowieso nodig hebt. Ik heb geen verstand van reptielen maar ik neem aan dat 'hoe groter hoe beter' wel iets is dat voor een terrarium geldt. Qua verwarming, verlichting en inrichting kun je misschien ook al wel iets aanschaffen zonder dat je de keuze voor een bepaald dier vastlegt? Het kiezen zelf en de bijbehorende voorpret zou ik dan lekker samen doen.

Jasmijn1989

Berichten: 759
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:54


Gediplomeerd instructrice / IL Jurylid
Jack Daniels: Alexandro P x Rousseau

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 15:59

goeroe schreef:
Vind je het niet leuker om het diertje (of de diertjes) samen met je man uit te kiezen? Als ik jou was zou ik investeren in wat je sowieso nodig hebt. Ik heb geen verstand van reptielen maar ik neem aan dat 'hoe groter hoe beter' wel iets is dat voor een terrarium geldt. Qua verwarming, verlichting en inrichting kun je misschien ook al wel iets aanschaffen zonder dat je de keuze voor een bepaald dier vastlegt? Het kiezen zelf en de bijbehorende voorpret zou ik dan lekker samen doen.


Ja dat is wel een goede tip! :) Dat ik hem als verrassing meeneem naar een reptielenfokker (of opvang)!
Jaa dat sowieso hoor. Ik vind dat als je een dier in gevangenschap wilt houden je hem het beste plekje mogelijk moet bieden en anders dat dier niet aan moet schaffen!


Jasmijn1989 schreef:
Een vriend van mij kan je vast wel op weg helpen.
http://www.crazyreptiles.eu/

Dankje! Ik zal eens op die site gaan kijken.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:07

Je kan misschien eens mailen naar wat voorheen de vogelkelder in Den Haag was. Heet nu Avonturia.
Ze hebben hier heel veel verschillende reptielen. Van slangen tot schorpioenen en van schorpioenen tot krekels.
Hun hebben misschien wel wat info voor je

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:13

Voor een beginner zou ik gaan voor een rattenslang. Heel makkelijk om mee ge beginnen :) terrarium kan je zo duur maken als je zelf wil :D
Om de week een muisje. Een warmtelamp en je bent al een heel eind!

Leuk dat je hem zoiets kado wil doen! :)

    Jasper 121017

    ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

    kiwiwitje

    Berichten: 20105
    Geregistreerd: 22-08-09
    Woonplaats: Vught

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:13

    Het kweken van reptielen, daar is nogal een run in gekomen. De wildkleur baby baardagaam(en dat is alles zonder certificaat) levert nog max 4 euro op. Terwijl dierenwinkels en reptielenzaken er nog rustig 75 euro voor durven vragen.
    De grotere baardagaam kwekers die veel kleurslagen kweken, vragen er ook wel wat meer voor. Daar zit vaker ook wel betere kwaliteit.

    De simpele hobbykweker denkt makkelijk te kunnen verdienen. Iets wat in de reptielen niet zomaar gaat. Dan moet je iets bijzonders hebben.

    Ik kweek sinds een paar jaar met Luipaardgekko's. Ook daar merk je het wel. Daar zie je de duurdere kleurslagen ook flink in prijs zakken, want dan zijn ze ze tenminste kwijt. Dat zorgt er voor dat je wel je eigen markt om zeep helpt.

    Wat voor reptiel je neemt, is ook afhankelijk van wat je leefritme is. Baardagamen zijn bijvoorbeeld dag actief. Dat betekend dat als je in de avond rond een uurtje of 8 op de bank zit, de baardagamen slapen, en de bak dus donker is.( mits goede lampen). Uiteraard kun je dan nog kiezen voor bijvoorbeel Night Sky ledjes, dan heb je toch licht in de bak, maar slapen de beesten nog steeds.

    Luipaardgekko's bijvoorbeeld, die zijn schemer actief, dus zodra de lampen uit gaan, worden ze actief.
    Kameleons zijn ook dagactief.

    Onverantwoord kweken kun je bijvoorbeeld zien aan een rare bouw, een soort wave in de staart, kromme poten, geen gelijke kaken.
    Bij luipaardgekko's heb je o.a het enigmasyndroom. Komt, zoals het zegt, voor bij de Enigma, vaak gaan die dieren erg goedkoop de markt op. Tegenwoordig hebben White and Yellow luipaardgekko's het zelfde syndroom.

    De meeste reptielen zijn Solitair. Dat wil zeker niet zeggen dat dieren niet te koppelen zijn. Baardagamen en gekko's doen daar vaak niet zo moeilijk over, kameleons zijn vaak iets minder lief in dat opzicht.

    Voor een baardagaam heb je een grotere bak voor nodig dan voor luipaardgekko's. Houd er alleen rekening mee, dat er ook genoeg reptielensoorten zijn die niet op de bodem leven, maar juist klimmen en de hoogte in willen.

    Lampen, daar is een ruime keuze in. Hier hebben we zowel bij de baardagamen een LED lamp hangen, daarnaast via een controller ook UV. (zon komt op/ zon gaat onder) en uiteraard een warmte lamp. Ik kies Altijd voor een Keramische heater, om de simpele reden, als de bak in de avond/nacht te laag komt in temperatuur, en de bak gaat opwarmen, dan gaat de lamp aan. Dat vind ik persoonlijk niks.

    Wij bestellen de keramische heaters en de ledlampen ook via china, (ali express etc.)omdat je daar voor de ledlampen die wij gebruiken nog geen 1 dollar betaald incl shipping, en de heater is daar 2,5 dollar incl shipping. Een led lamp hier is vaak een stuk duurder en de keramische heaters zitten ook voor 20/30 euro als je naar echte reptielenmerken kijkt.

    Decoratie komt hier van de ikea, action en dergelijke en soms ook uit china, en de legbakken voor de gekko's zijn broodbakjes van de action.
    Omdat ik ondanks de inkoopprijzen die je hebt als bedrijf, het weiger om mij scheel te betalen voor leuke inrichting..

    BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
    Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

    lolotjeh
    Berichten: 476
    Geregistreerd: 11-09-09

    Re: Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:20

    waterschildpadden zijn hele makkelijke beesten en als je een soort wilt hebben dat ook heel zacht karakter heeft van zichzelf zou ik een zaagrugschildpad nemen. ze zijn prachtig om te hebben en kunnen geweldig uit hen ogen kijken. Afbeelding
    Afbeelding
    Afbeelding

    Yipee

    Berichten: 1860
    Geregistreerd: 24-07-11
    Woonplaats: Vianen

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:21

    Wat ik leuke beestjes vind zijn luipaard gekko's. Veel mensen beginnen ermee en ze zijn ook in diverse kleur patronen te vinden. Leuke schattige beestjes.

    Wat betreft slangen, zou je voor een rode rattenslang kunnen gaan. Die vind ik ook erg mooi en schijnen niet de moeilijkste slangen te zijn om te houden. :)

    Princesj

    Berichten: 4546
    Geregistreerd: 02-01-06
    Woonplaats: Almere

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:23

    Ik heb zowel een kameleon (Jemen), baardagaam, luipaardgekko als rattenslang gehad. Slangen hadden verreweg het minste onderhoud nodig, maar ik vind zelf de eerste 3 elkaar kwa onderhoud weinig aan elkaar onder doen.

    Wel is een kameleon wat kwetsbaarder mijn inziens, en is het belangrijk dat je je terrarium dus op de juiste manier draaiend hebt kwa klimaat. Maar heb je dit eenmaal voor elkaar zie ik geen verschil in dagelijkse verzorging.

    Ik zou zeggen lees jullie goed in en maak op basis daarvan een keuze. Alle hierin genoemde dieren zijn in iedergeval geschikt voor de beginnende reptielenhouder :)

    Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


    Nikita_K
    Berichten: 539
    Geregistreerd: 11-11-14

    Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 16:26

    LoveUggs schreef:
    Je kan misschien eens mailen naar wat voorheen de vogelkelder in Den Haag was. Heet nu Avonturia.
    Ze hebben hier heel veel verschillende reptielen. Van slangen tot schorpioenen en van schorpioenen tot krekels.
    Hun hebben misschien wel wat info voor je

    Dankjewel!

    Hahaha alleen met een schorpioen maak ik hem echt niet blij. Reptielen heeft ie geen problemen mee, maar spinnen en schorpioen daar is meneer bang voor (watje) :+


    Tivoli schreef:
    Voor een beginner zou ik gaan voor een rattenslang. Heel makkelijk om mee ge beginnen :) terrarium kan je zo duur maken als je zelf wil :D
    Om de week een muisje. Een warmtelamp en je bent al een heel eind!

    Leuk dat je hem zoiets kado wil doen! :)

    Bedankt voor de tip!

    Ik hoop alleen dat hij dat muisjes voeren niet erg vind, hij is nog steeds aan het zeuren omdat ik onze katten kuikens wil voeren (ze gaan binnenkort over op vers). Ach en anders went ie er maar aan haha.

    Jaaa hij stond echt te kwijlen op de exoknaag!! En een mooi terrarium vind ik echt prachtig. Ik wilde eigenlijk een tropisch aquarium maar dit is een mooi compromis. :P


    kiwiwitje schreef:
    Ik kweek sinds een paar jaar met Luipaardgekko's. Ook daar merk je het wel. Daar zie je de duurdere kleurslagen ook flink in prijs zakken, want dan zijn ze ze tenminste kwijt. Dat zorgt er voor dat je wel je eigen markt om zeep helpt.

    Wat voor reptiel je neemt, is ook afhankelijk van wat je leefritme is. Baardagamen zijn bijvoorbeeld dag actief. Dat betekend dat als je in de avond rond een uurtje of 8 op de bank zit, de baardagamen slapen, en de bak dus donker is.( mits goede lampen). Uiteraard kun je dan nog kiezen voor bijvoorbeel Night Sky ledjes, dan heb je toch licht in de bak, maar slapen de beesten nog steeds.

    Luipaardgekko's bijvoorbeeld, die zijn schemer actief, dus zodra de lampen uit gaan, worden ze actief.
    Kameleons zijn ook dagactief.

    Onverantwoord kweken kun je bijvoorbeeld zien aan een rare bouw, een soort wave in de staart, kromme poten, geen gelijke kaken.
    Bij luipaardgekko's heb je o.a het enigmasyndroom. Komt, zoals het zegt, voor bij de Enigma, vaak gaan die dieren erg goedkoop de markt op. Tegenwoordig hebben White and Yellow luipaardgekko's het zelfde syndroom.

    De meeste reptielen zijn Solitair. Dat wil zeker niet zeggen dat dieren niet te koppelen zijn. Baardagamen en gekko's doen daar vaak niet zo moeilijk over, kameleons zijn vaak iets minder lief in dat opzicht.

    Voor een baardagaam heb je een grotere bak voor nodig dan voor luipaardgekko's. Houd er alleen rekening mee, dat er ook genoeg reptielensoorten zijn die niet op de bodem leven, maar juist klimmen en de hoogte in willen.


    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zo kan ik wat dingen op een rijtje zetten.
    Poeh kwa leefritme is het lastig, we werken beide 4 dagen dus zijn ook wel veel thuis. Maar ik denk dat dieren die 's avonds actief zijn wel het leukste zijn. Overdag zijn we vaak weg als we vrij zijn .

    Hoe groot worden luipaardgekko's? En baardagamen? Zijn ze hanteerbaar of zijn het echt kijkdiertjes?
    Wij hebben dus ruimte voor een bak van 160 bij 50 cm, hoogte maakt niet zoveel uit.
    Ik heb gelezen dat een kameleon zeer veel onderhoud nodig heeft, klopt dat?


    Princesj schreef:
    Ik heb zowel een kameleon (Jemen), baardagaam, luipaardgekko als rattenslang gehad. Slangen hadden verreweg het minste onderhoud nodig, maar ik vind zelf de eerste 3 elkaar kwa onderhoud weinig aan elkaar onder doen.

    Wel is een kameleon wat kwetsbaarder mijn inziens, en is het belangrijk dat je je terrarium dus op de juiste manier draaiend hebt kwa klimaat. Maar heb je dit eenmaal voor elkaar zie ik geen verschil in dagelijkse verzorging.

    Ik zou zeggen lees jullie goed in en maak op basis daarvan een keuze. Alle hierin genoemde dieren zijn in iedergeval geschikt voor de beginnende reptielenhouder :)


    Ha die Maaike :D
    Ja inlezen gaan we sowieso doen! Alleen er is zoveel keus... :+


    Yipee schreef:
    Wat ik leuke beestjes vind zijn luipaard gekko's. Veel mensen beginnen ermee en ze zijn ook in diverse kleur patronen te vinden. Leuke schattige beestjes.

    Wat betreft slangen, zou je voor een rode rattenslang kunnen gaan. Die vind ik ook erg mooi en schijnen niet de moeilijkste slangen te zijn om te houden. :)

    Bedankt voor je tip! Volgensmij houdt mijn man wel van felle kleurtjes...

    @loletje: Ook prachtig die schildpadden! Hoeveel ruimte hebben ze nodig/hoe groot worden ze?

    Tivoli

    Berichten: 8709
    Geregistreerd: 16-09-03
    Woonplaats: Leidse Achterhoeker

    Re: Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:29

    Over het voeren van muisjes: je kan ook diepvriesmuizen voeren.
    Misschien maakt dat het minder 'zielig'? :D

      Jasper 121017

      ❥Duke Vegilin van Claerbergen 060596

      Nikita_K
      Berichten: 539
      Geregistreerd: 11-11-14

      Re: Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 16:31

      Haha ja dat zou kunnen. En anders gok ik dat ik het moet doen (en ik ben van ons twee nog wel de grootste dierengek!) :P

      _Alarm_wlkp

      Berichten: 2507
      Geregistreerd: 14-04-09

      Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:33

      Ik heb een voorliefde voor Luipaardgekko's!

      kiwiwitje

      Berichten: 20105
      Geregistreerd: 22-08-09
      Woonplaats: Vught

      Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:36

      Femm_k schreef:
      Bedankt voor je uitgebreide reactie! Zo kan ik wat dingen op een rijtje zetten.
      Poeh kwa leefritme is het lastig, we werken beide 4 dagen dus zijn ook wel veel thuis. Maar ik denk dat dieren die 's avonds actief zijn wel het leukste zijn. Overdag zijn we vaak weg als we vrij zijn .

      Hoe groot worden luipaardgekko's? En baardagamen? Zijn ze hanteerbaar of zijn het echt kijkdiertjes?
      Wij hebben dus ruimte voor een bak van 160 bij 50 cm, hoogte maakt niet zoveel uit.
      Ik heb gelezen dat een kameleon zeer veel onderhoud nodig heeft, klopt dat?


      Kameleon's hebben in zekere zin niet veel onderhoud nodig zodra de bak goed is ingesteld. Ze willen een bepaalde luchtvochtigheid in combinatie met temperatuur en dichte begroeiing van de bak. Bij een kameleon gaat de bak uiteraard ook de hoogte in.

      de 1.60 bak is voor een baardagaam prima, mooi groot zelfs, voor een luipaardgekko mag het ook zeker kleiner, helemaal als je ze alleen zet. 1meter is goed voor een trio'tje als je gewoon zorgt voor voldoende schuilgrotjes en evt verdiepingen. Hier staan bijvoorbeeld houten bouwwerkjes op verschillende hoogtes waar ze regelmatig op klimmen of daar in een hutje gaan liggen

      De gemiddelde luipaardgekko blijft gewoon op je hand passen op volwassen grote. De baardagamen hier zijn van kop tot puntje staart zo'n 45/50cm.
      Zowel luipaardgekko's als baardjes zijn prima te hanteren. Baardagamen zijn wel een stuk ruwer, gekko's zijn zacht(niet fluffy uiteraard maar zoals je eigen hand bijv.)

      BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
      Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

      rockwitch

      Berichten: 11717
      Geregistreerd: 16-08-07
      Woonplaats: Oosterhout NB

      Re: Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

      Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:40

      Baardagamen zijn over het algemeen hele tamme, relaxte dieren.
      Rattenslangen ook.
      Ik weet niet waar je woont, maar in Tilburg heb je de Kameleon zitten, een hele goeie winkel die je alles kunnen vertellen over het dier wat je wil en in Pijnacker zit ook een goede zaak met veel kennis.

      5/8/14 is onze mooie zoon Morgan geboren. Megatrots!!
      21/3/17 is onze prachtige dochter Phoenix geboren. We zijn compleet.
      5/8/16 ☆Orlando mijn zwarte parel. Ik mis je.☆

      Nikita_K
      Berichten: 539
      Geregistreerd: 11-11-14

      Re: Reptiel als cadeau voor mijn man: welke en kosten?

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 16:42

      Wij wonen in Friesland helaas. :D Dus eventjes langs zit er niet in. Als ik uiteindelijk een keus heb gemaakt wel hoor maar niet ff voor op en neer. :P

      Oke ik heb nu deze dieren op mijn lijstje staan:
      - Baardagaam
      - Luipaardgekko
      - Kameleon
      - Rattenslang

      kiwiwitje

      Berichten: 20105
      Geregistreerd: 22-08-09
      Woonplaats: Vught

      Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:45

      rockwitch schreef:
      Baardagamen zijn over het algemeen hele tamme, relaxte dieren.
      Rattenslangen ook.
      Ik weet niet waar je woont, maar in Tilburg heb je de Kameleon zitten, een hele goeie winkel die je alles kunnen vertellen over het dier wat je wil en in Pijnacker zit ook een goede zaak met veel kennis.

      De kameleon raad ik juist erg af..
      Je krijgt daar erg wisselend advies, en je betaalt je scheel voor dieren.
      Ik heb al verschillende klanten gehad die daar dieren kochten die snel dood waren, toch mannelijk waren absoluut niet de Morph(kleurslag) hadden als daar gemeld, en toen ik daar 3 jaar geleden kwam met mijn baardagaam voor een ander vrouwtje, aangezien we nog niet bekend waren met reptielen, kreeg ik een mannetje mee, want in gevangenschap kweken ze toch niet. nee,, dat zal. 4 weken later had ik 25 eieren liggen, en 3 weken later nog een keer, en dat tot we de 4 legsels gehad hadden, en ik met een compleet uitgeputte en magere baardagaam zat die meer dood dan levend was. Iets wat ik heel erg duidelijk had aangegeven. Het is een ''prima'' zaak als je weet wat je aan het doen bent, en specifiek naar iets zoekt, maar niet als je daar als beginner je informatie en dieren vandaan probeert te halen.

      BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
      Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

      julius_juut
      Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

      Berichten: 3101
      Geregistreerd: 14-11-10

      Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:55

      In Leeuwarden zit Repticura, daar zou je kunnen gaan kijken naar wat je aanspreekt, en daar dan vervolgens heel veel op gaan google-en. :)

      http://www.repticura.nl/

      Op facebook zijn ook hele actieve groepen over reptielen en terraria, met mensen die graag hun kennis overgeven op nieuw bloed. Ook kan je daar vaak dieren kopen van (hobby)fokkers, en zijn daar wel namen bekend waar je veilig (of juist vooral niet) dieren en spullen kan kopen.

      "You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
      you're as much a part of what people call nature as anyone else;
      only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

      Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

      Ginger1991
      Berichten: 309
      Geregistreerd: 23-02-15

      Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:58

      Kameleon zou ik zelf afraden, als eerste dier in iedergeval. Zijn heel gevoelig en niet makkelijk te houden.
      De andere zijn wel makkelijke dieren om te houden.
      Waarin de hagedissen wat meer karakter hebben als slangen.

      Is een paludarium niet iets voor je? Dan kan je naast reptielen ook vissen houden.
      Dan heb je helemaal wat van beide.

      Ik had zelf Anolissen en Langstaarten en in het water vissen. Dan kan je dus ook de hoogte in, ik had zelf 1.20x 60 x 1.40.

      Je hebt natuurlijk ook verschillende soorten klimaten, woestijn tropisch etc.

      Blauwtongskinken zijn ook altijd heel grappig.
      Ik ben zelf nog steeds helemaal waus van wateragamen maar die hebben ook een groot terrarium nodig met water.

      En misschien is het leuker om het samen met je man uit te zoeken, dat je hem een "tegoedbon" geeft voor een reptiel incl de hele mikmak.


      Wie is er online

      Gebruikers op dit forum: Esplendido, GoogleAdsense, Tieneke, Vagabondo, YandexBot en 132 bezoekers