[FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

[FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 00:03

~~~~~~~~~~~~~~~

Sommige landen sluit je net wat meer in je hart dan andere landen. Voor mij staat hier Uganda (of Oeganda) met stipt op nummer één. Wat een land, wat een cultuur en vooral wat een natuur! Het begon allemaal in 2013, mijn eerste reis zonder ouders, buiten Europa en gelijk naar Afrika voor vrijwilligerswerk. Daar had ik drie seconden voor nodig om verliefd te worden op het land. Na 16 dagen zat het erop en vertrok ik weer terug naar het kikkerlandje. Toen ik terug was in Nederland, was het eerste wat ik tegen mijn vader zei: "Ooit laat ik jou Uganda zien!"

Zo gezegd, zo gedaan. Begin dit jaar hadden we de reis geboekt van 20 dagen voor de zomer van 2016 bij Habari Travel (echt een aanrader trouwens en nog betaalbaar ook!). Waarom twee keer een land zien en dan ook nog Uganda zou je denken? In 2013 heb ik alleen maar 16 dagen vrijwilligerswerk gedaan, waardoor de voornamelijke focus lag op mensen van één plaats in Uganda. Tevens heeft Uganda bijna alles wat Kenia en Tanzania ook hebben, maar is het een stukje goedkoper. De allergrootste reden waarom wij voor Uganda hebben gekozen zijn de wilde Berggorilla's. <3 Mijn vader en ik deelden altijd de droom deze machtige beesten een keer in het wild te bewonderen en nu ze langzaam verdwijnen, begon de tijd te dringen. Heel veel foto's zijn in linkjes gezet, want oh oh oh oh wat is het moeilijk kiezen!

Vrijdag 8 juli 2016 was het zover: op naar Uganda! Via Kigali (Rwanda) vlogen we met KLM naar Entebbe. Het enige internationale vliegveld van Uganda. Eind van de avond kwamen we aan, waar we gelijk tegen een probleem aanliepen: we hadden per ongeluk op onze visums aangekruist dat we diplomaten waren. Oeps! Tien verschillende mensen liepen met hun handen in het haar rondom onze visums. Uiteindelijk met veel gedoe, waarbij alle gegevens overgeschreven moest worden etc., mochten we door. Gelukkig lag onze bagage al klaar. Nadat we onze chauffeur hadden gevonden en onze eerste metgezel van de reis, konden we door naar het hostel. Hetzelfde hostel (Entebbe Airport Guesthouse) waar drie jaar geleden ook mijn reis begon.

De eerste dag hadden we extra geboekt om alvast even te wennen. Die dag besteedden we goed door naar de Botanische Tuin te gaan in Entebbe. Ook kwamen we later erachter dat hier het laatste stukje primate regenwoud zich bevindt van Entebbe en dat zelfs daar de originele Tarzan film is opgenomen! Bij de Botanische Tuin moet je verder vooral voorstellen dat het een groot park is met naambordjes op de bomen getimmerd. Desondanks is het een prachtige tuin met veel verschillende vogels (en ook apen die goed zijn in verstoppen) en heb je mooi uitzicht over Lake Victoria. Ik heb hier ook mijn eerste liters zweet afgeleverd, want man oh man wat was het heet in de zon. Toch heb je veel schaduwplekken en hebben we vanuit hier fantastische vogels gezien. Waaronder deze prachtige neushoornvogel:

1. Afbeelding

Die avond ontmoetten we onze andere metgezellen voor de reis en onze lokale gidsen. Bij elkaar waren we met 10 man en twee auto's. We vormden zo een verschillend, internationaal (2 Vlamingen, 1 Zwitserse, 5 Nederlanders en 2 Ugandese; de gidsen) gezelschap. De volgende dag kon de reis beginnen en hoe! We vertrokken voor een lange autoreis naar het grootste national park van Uganda: Murchison Falls. We stopten onderweg bij Ziwa Rhino Sanctuary Park. Wilde neushoorns vindt je niet meer in Uganda, maar dit park haalt neushoorns uit verschillende landen (zowel dierentuinen als in andere wildparken). Hier worden neushoorns gefokt in de hoop ze later weer in het wild uit te kunnen zetten. Met 10 meter afstand hebben we deze machtige dieren kunnen zien; wat een genot! Hierbij konden we ook ons eerste dier van de Big Five lijst schrappen!

2. Neushoorn

Onderweg kwamen we ook nog een bavianenfamilie tegen. Die van mij de titel; meest brutale dieren ter wereld hebben gekregen. We konden ontzettend om ze lachen, maar als je niet uit keek was je zo je eten en drinken kwijt. ;)

3. Bavianenfamilie

Eindelijk kwamen we aan in Murchison Falls National Park bij het hotel Fort Murchison. Hier sliepen we 3 nachten met uitzicht over de Nijl in tentjes net buiten het park. Dat betekent trouwens niet dat we onderweg er naar toe niet al op een afstandje olifanten zagen lopen. De volgende dag konden we het park in! De spanning en het enthousiasme was om te snijden, want onze eerste echte safari werd een feit. Dit park is gelijk door mij bekroond als favoriet en dus een must-see in Uganda. Je moet je voorstellen dat je over een onverharde weg rijdt met een auto en 360 graden om je heen allemaal wilde dieren lopen! We keken echt onze ogen uit! Het begn gewoon op te vallen als je geen dier zag, haha! ;)

Als eerste zagen we de Uganda Kob. Het dier dat je het meest zal tegenkomen in Uganda, maar dat maakt het dier niet minder mooi.

4. Uganda Kob

En het tweede dier van de Big Five kon worden weggestreept: De Waterbuffel!

5. Waterbuffel

En dat is nummer drie! :):)

6. Afbeelding

Wat een prachtige omgeving. Het geeft zo'n kik als je zo'n groot dier in de wilde natuur ziet!

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Typische foto: Olifant met het Afrikaanse landschap

Ook had ik een nieuw favoriet dier gevonden: de Giraffe. <3

10. Afbeelding

11. Kleine Giraffe

12. Giraffe net klaar met drinken

13. Giraffe vlekken

14. Giraffe op jacht naar een vrouwtje

15. Waterbok

Nadat we eerst wat ongeluk hadden met leeuwen (al weg toen we er waren of we zagen ze van heel ver weg), hadden we uiteindelijk mega geluk! We kwamen twee leeuwinnen tegen die heerlijk aan het luieren waren in de zon. Wat een fantastisch gevoel is dat zeg als je oog in oog met ze staat! Je hoeft trouwens maar leeuwen te roepen en er staan zes auto's op je heen. :+ Na twee uur intensief naar ze te staren, hadden we opeens het idee dat ze wel eens welpen in de buurt hadden. En ja hoor, toen de zon langszaam ging zakken, kwamen er opeens vier welpen tevoorschijn. Absoluut een hoogtepunt van de reis!

16. Welpje

17. BRULLEN!

18. The family

19. Afbeelding

Tevens gingen we twee keer varen op de Nijl voor een echte watersafari!

20. Krokodil

21. Bijeneter

22. Murchison Falls

Met heel veel geluk, zagen we zelfs twee schoenbekooievaars! Dieren kan je alleen in het wild zien in Uganda en Sudan.

23. Schoenbekooievaar

24. Visser

Na de bootreizen wou onze gids toch terug naar een hol, want misschien zijn de dieren er wel uit nu de zon ondergaat. Met heel veel geluk zagen we daar toch echt hyena's (met kleintjes)! Ook dit was een mega hoogtepunt van de reis! <3

25. Afbeelding

Hierna gingen we door naar Kibale Forest om de enige echte Chimpansees in het wild te kunnen zien! <3 We zaten in een prachtig hotel midden in het regenwoud, waarbij de apen en vogels om ons heen vlogen. Helaas werd ik die dag ziek, maar ik moest en zou ze in het wild zien. Dus paracetamol erin en gaan! We hadden een fantastische gids en mede door haar werd het echt een geweldig avontuur met een heel stappenplan. 1. Zoek de Chimpansee. 2. Gevonden? Wachten tot hij uit de boom klimt. 3. En dan maar volgen om zo bij de groep te komen! Nou dat gaat gewoon recht door het regenwoud heen hoor; geen paden of iets. En ja de gidsen wisten ons makkelijk terug te brengen naar een pad, terwijl ons richtingsgevoel al na twee minuten uitviel, haha! Zo bijzonder was deze ontmoeting. Onze gids kreeg ons tussen alle toeristen ook nog naar een Chimpansee geloodst die op de grond zat te eten. Dit terwijl verder alle andere toeristen niks door hadden. Zo hadden we echt even een privé momentje. Echt genieten geblazen!

26. Chimpansee die echt langs ons liep: zo speciaal!

27. Afbeelding

28. Baby Chimpansee

Hierna gingen we naar Queen Elizabeth National Park! Onderweg passeerde we ook de evenaar. Bij QENP zaten we in een hotel midden in het park! We hoorden s'nachts de olifanten geluid maken en er was zelfs een nijlpaard midden in de nacht naast onze tent aan het lopen! Wow, wat een ervaring! Ook zagen we de laatste van de Big Five: het luipaard! Hij was net klaar met zijn jacht, toen we hem zagen. Wauwww, dat was echt geweldig! Tevens zagen we ver weg leeuwen een poging doen tot jagen. Helaas voor hen mislukte het, maar wat een ervaring!

29. Afbeelding

30. Flamingo's

31. Olifant met baby

32. Vliegende Visarend

33. Zwart-witte IJsvogel

34. Prachtige zonsondergang met vissersboot

35. Afbeelding

Binnen in het Queen Elizabeth National Park bevindt zich Isasha. Hier bevinden zich als enige van de wereld boomklimmende leeuwen. Ook hier hadden we geluk, want we zagen er één! :):)

36. Boomklimmende leeuw

37. Afbeelding

Vervolgens kwamen we bij het hotel in de bergen waar we zouden verblijven voor de Gorilla's. Hierbij zaten we midden in de jungle en was het ook gelijk een sportschool. Jeetje, voor het restaurant mocht je gelijk gaan klimmen met ene hellingshoek van 20% om er te komen. Ach, alles voor de Gorilla's. Het moment is daar! Maanden hadden we er voor getraind in de sportschool, want zwoegen door de bergen midden in de jungje werd door experts als heftig ervaren. Laat ik één ding zeggen; het was zwaar. Drie uur lang verliet je liters vocht, beklim je dalen en heuvels, val je om de 100 meter over de lianen en focus je op waar je loopt, want het pad wordt letterlijk voor je neus gekapt. Maar als je dan ze eenmaal ziet, was het het allemaal waard. Tevens bijf je ook wel lopen, want je wilt ze toch gezien hebben en 500 dollar weggooien is ook zonde, haha! Helaas zaten ze erg beschut en waren ze constant on the move, maar we hebben er echt van genoten! Natuurlijk was er een machtige Silver Back en zelfs een paar kleintjes. Hoe kunnen deze dieren toch bijna uitgestorven zijn? Ik prijs mij dan ook gelukkig dat ik ze heb gezien in het wild. En een uur is echt zo voorbij en ze komen zo fantastisch dichtbij: ongelofelijk!

38. Afbeelding

39. Fantastische gorilla die zo dichtbij zat!

40. Baby Gorilla van drie maanden

Vanuit het restaurant heb je wel uitzicht op de prachtige zonsondergang met het regenwoud.

41. Afbeelding

Hierna gingen we naar Kisoro. We verbleven bij het bekendste hotel van Uganda: Travelers Rest Hotel. Hier heeft Dian Fossey altijd verbleven voor haar onderzoek naar Gorilla's. We zijn die twee dagen echt even ondergedompeld bij de lokale mensen. Wat een heerlijke mensen! Het is wel redelijk arm hier in de regio (ook zeker in de regio van de Gorilla's en in de rest van het land). Dit is altijd een besefmomentje met hoe goed je het hebt in Nederland.

42. Afbeelding

43. Prachtig kindje met een fantastische lach

Voordat we naar Entebbe terug gingen en dus terug naar Nederland, gingen we naar Lake Mburo National Park. Bij dit park ben ik drie jaar geleden ook geweest, dus dat was leuk om terug te zien! We sliepen in het Mburo Eagles Nest. De mooiste hotel van de reis. Een prachtig hotel op een grote heuvel met uitzicht op het hele park! We konden vanuit onze tent zo de zebra's, impala's en waterbokken zien! Ook was hier de Melkweg zo mooi te bewonderen. Zo mooi, dat ik vergeten was een foto te maken (dikke oeps!) en überhaupt vergeten was hoe ik een foto moest maken, haha!

44. Vechtende Nijlpaarden!

45. Afbeelding

Nu zijn we al weer twee maanden thuis, maar ik denk er nog steeds heel vaak aan terug. We hadden een fantastische groep in een prachtig land met een geweldige reis! Wat wil je nog meer? Ik heb zo genoten en ik zou zo weer op het vliegtuig stappen om terug te gaan. Ik hoop zo een klein beetje een blik te geven van Uganda, want je moet er echt naartoe! Mijn pb box staat altijd open voor vragen, want zoals mijn gids zei: "Jullie zijn nu de ambassadeurs van Uganda!" I love Africa, I love Uganda! <3

~~~~~~~~~~~~~~~

Jikke Patist Fotografie: Foto's met een ziel!
Facebook | Instagram | Website: Neem eens een kijkje en wie weet zie ik je binnenkort voor mijn lens! :D
[FOTO] Jikke Patist Fotografie: 2017 & 2018 vol fotoplezier!


Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:11

Genoten van je verslag en...wat een onvoorstelbaar mooie foto's heb je gemaakt!!!

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:11

Wauw, wat een gaaf verslag en schitterende foto's!!

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:20

Wow wat moet dat een prachtige ervaring geweest zijn !! _/-\o_
Hele mooie foto's!
De eigenaresse van mn bijrijdpaardje zit er nu ook voor 2 maand in Uganda voor een stage! nu ben ik nog meer jaloers als ik dit zie :')

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Ilona

Berichten: 2961
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:24

Wat een prachtige foto's!!

xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 00:30

Dank jullie wel allemaal! :D

xTitanic schreef:
Wow wat moet dat een prachtige ervaring geweest zijn !! _/-\o_
Hele mooie foto's!
De eigenaresse van mn bijrijdpaardje zit er nu ook voor 2 maand in Uganda voor een stage! nu ben ik nog meer jaloers als ik dit zie :')


Ah, zelfs ik ben jaloers, haha!

Jikke Patist Fotografie: Foto's met een ziel!
Facebook | Instagram | Website: Neem eens een kijkje en wie weet zie ik je binnenkort voor mijn lens! :D
[FOTO] Jikke Patist Fotografie: 2017 & 2018 vol fotoplezier!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 06:31

Wauw wat een gave reis met ook pracht foto's!!!

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:19

Wat een prachtig verslag met prachtige foto's! <3

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 10:52

Thanks! :D

Jikke Patist Fotografie: Foto's met een ziel!
Facebook | Instagram | Website: Neem eens een kijkje en wie weet zie ik je binnenkort voor mijn lens! :D
[FOTO] Jikke Patist Fotografie: 2017 & 2018 vol fotoplezier!

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:53

Wat een onwaarschijnlijk mooie platen. 27 en 40 zijn zo vreselijk mooi en naar die twee foto's van die kindjes kan ik blijven kijken. Schitterend.

xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:27

Dankjewel voor het mooie compliment! :)

Jikke Patist Fotografie: Foto's met een ziel!
Facebook | Instagram | Website: Neem eens een kijkje en wie weet zie ik je binnenkort voor mijn lens! :D
[FOTO] Jikke Patist Fotografie: 2017 & 2018 vol fotoplezier!

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:40

wauwwauwwauwwauwwauw!!! Wat een platen! (Wat voor bereik heeft je zoomlens wel niet?)

Enorm genoten, dankjewel voor dit prachtige topic :j

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 17:35

Irene2 schreef:
wauwwauwwauwwauwwauw!!! Wat een platen! (Wat voor bereik heeft je zoomlens wel niet?)

Enorm genoten, dankjewel voor dit prachtige topic :j


Graag gedaan! Jij bedankt voor je compliment!

Alles is gefotografeerd met de combinatie Nikon D7200 en de Nikkor AF-S 70-200mm F/2.8 G IF-ED VR II. <3

Jikke Patist Fotografie: Foto's met een ziel!
Facebook | Instagram | Website: Neem eens een kijkje en wie weet zie ik je binnenkort voor mijn lens! :D
[FOTO] Jikke Patist Fotografie: 2017 & 2018 vol fotoplezier!

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:56

Prachtig! Ik ben er twee jaar geleden geweest voor mijn werk en mag in november weer . Niet zoveel tijd om rond te kijken, vooral in kampala werken, maar heb er al echt zin in!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:04

Wat een heerlijk verslag en supergave foto's ! :wow: <3

dejoni

Berichten: 499
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:32

Prachtige foto's!

xJikke

Berichten: 1908
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 20:29

Dank jullie wel allemaal! :D

troi schreef:
Prachtig! Ik ben er twee jaar geleden geweest voor mijn werk en mag in november weer . Niet zoveel tijd om rond te kijken, vooral in kampala werken, maar heb er al echt zin in!


Ah, maar wel zo leuk! Heel veel plezier en succes!

Jikke Patist Fotografie: Foto's met een ziel!
Facebook | Instagram | Website: Neem eens een kijkje en wie weet zie ik je binnenkort voor mijn lens! :D
[FOTO] Jikke Patist Fotografie: 2017 & 2018 vol fotoplezier!

SplashIsLief

Berichten: 33029
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:43

Wat een onwijs gave reis en prachtige foto's <3

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Lysander

Berichten: 206
Geregistreerd: 25-10-06

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:53

Prachtige foto's! Nu snel gescrold, maar ik ga hier vanavond eens rustig voor zitten! <3

Sweet Lysander: Z2 startgerechtigd!

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:47

Wat is dit gaaf zeg... je maakt ECHT super prachtige foto's. Het is ook leuk hoeveel informatie je erbij zet, om eerlijk te zijn zou ik daar nu ook wel heen willen :D heb zelf ook altijd een zwak gehad voor zulk soort landen, maar het is er nog nooit van gekomen.

Met behulp van jouw verslag zou ik zo een reis kunnen uitstippelen haha dus wie weet in de toekomst!
Heb erg genoten van je verhaal en je geweldig mooie foto's. Wat een prachtig land, hier gaat mijn hart wel sneller van kloppen <3 <3 <3

Hebben ze trouwens geen vogelspinnen daar? Die zie ik niet op de foto hahaha... het zou schelen als die daar niet zitten :P

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:50

Wat een ontzettend gave reis! Heel inspirerend topic!

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:58

Wauw! Uganda stond nooit op mijn lijstje maar ik ga er nu toch eens over na denken als ik het zo zie!



bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:02

Prachtige foto's! Moet vast een super ervaring zijn geweest!

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:13

Prachtige en inspirerende foto's! Je verhaal erbij maakt het helemaal af.

<3 <3

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie


Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: [FOTO] The Pearl of Africa: Uganda!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:25

Wauw, heb genoten van de foto's ik zou daar ook later ontzettend graag een keer naartoe gaan!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annikavolder en 100 bezoekers