aandrijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hafpower
Berichten: 205
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Duiven

aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 13:34

Hoi,
Ik had donderdag weer eens een les mee gereden na een lange tijd.
Ik had verder ook nog nooit bij deze instructeur gereden.
Nu vertelde hij me dat ik mijn paard verkeerd aandreef.
Ik heb bij iedere stap mijn been licht tegen het paard en drijf met beide benen aan om het paard actiever te krijgen.
Nu moest ik als het linker voorbeen naar voren ging met links drijven en als het rechter voorbeen naar voren ging met rechts.
Dit voelde zeer onnatuurlijk aan voor mij zo heb ik het volgens mij nooit geleerd.
Nu vroeg ik me af klopt dit wel wat die instructeur vertelde?

Sporthaflingers!!!!
Instructeur Agility
Instructeur Dog Frisbee


troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:36

Hierin zijn veel verschillende 'scholen' waarbij ik bij de school hoor die niet aandrijft tenzij mijn paard wat verkeerds doet of ik een verandering wil. Het risico bij veel aandrijven is dat het paard doof wordt voor je been.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:50

Ik drijf ook met 2 benen als ik naar voren wil? (om zo even te noemen)
Zou niet weten waarom ik links-rechts-links-rechts zou moeten aandrijven.. Lijkt mij niet makkelijk als je bv aan het lichtrijden bent?
Ik denk dat ik er dan half naast zou liggen omdat ik dan zou 'schommelen'? :')

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:57

Ik doe dat alleen bij de middenstap, om het achterbeen te activeren waardoor het paard verder stapt. Maar bij ´normaal´ drijven? Nee, ook gewoon met twee benen.

Dunkeedoo

Berichten: 309
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:57

Ik heb ook een tijdje een instructeur gehad waarvan ik links rechts om en om moest aandrijven maar ik kon er niet aan wennen. Het idee erachter is dat als je aandrijft met 1 been wanneer de benen in de lucht zijn je 1 achterbeen aanmoedigt verder onder te treden. Ik merkte weinig tot geen verschil met 'normaal' aandrijven, was constant bezig na te denken wanneer ik welk been aan moest drijven (idd lastig met licht rijden :+ ) en idd was ik bezig elke pas aan te drijven (ben ook van mening net als troi dat je alleen moet drijven als je verandering wil en verder been stil).
Ik zag er de voordelen niet van in en ben gestopt bij die instructeur.

Anoniem

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:59

Volgens mij ga je dan schommelen als ruiter :P Lijkt me niet hel handig dus :P

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:00

Daarnaast drijf je 1 maal lijkt me. Het paard moet dit volhouden totdat je wilt veranderen.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:03

Ik drijf ter ondersteuning in midden/uitgestrekte stap wel afwisselend links/rechts hoor.
Daar is niets schommelends aan.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:11

aandrijven doe ik alleen om naar een andere gang te gaan of als mijn paard terug valt.
wat ik wel doe is ontspannen zitten en mijn benen aangesloten houden aan mijn paard, je zult merken dat als je in stap op die manier meegaat met de beweging van je paard je benen ook op die manier van links naar rechts meebewegen. Is dit niet wat die instructeur bedoelt heeft?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Annaa7

Berichten: 204
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:27

Ik heb geleerd dat je met twee benen aan moet drijven, alleen met je linkerbeen als je naar rechts wilt en andersom als je snapt wat ik bedoel.

Spoiler:
niet interessant

hafpower
Berichten: 205
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Duiven

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 19:15

Ik vond het ook erg appart.
Wat me wel op viel is dat het paard wel sneller reageerde op die manier.
Ze heeft neiging om traag te zijn en als ik niks doe met mijn been dan staat ze stil.

Sporthaflingers!!!!
Instructeur Agility
Instructeur Dog Frisbee

DianXX

Berichten: 806
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Luttelgeest

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:30

Dat ze gaat stil staan wanneer je niks doet met je been, komt waarschijnlijk omdat ze niet geleerd heeft gang te behouden. Als jij haar bij elke stap aandrijft, leert ze dat ook niet.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:39

Hafpower: Het mag niet zo zijn dat je elke pas moet aandrijven omdat anders je paard stil gaat staan. Neem een zweepje mee en ga al bij het warmlopen oefenen. Drijf, houd je benen ontspannen, valt je paard in tempo terug gebruik dan je zweepje best wel streng in het begin. Het paard moet leren dat terugvallen in tempo niet mag.
Het is vervelend en bestwel hard, maar je hebt er jaren plezier van. Wees consequent en zorg dat het dier aan je been is, dan hoef je je benen niet meer zoveel te gebruiken.

Bejaarde bokkers weten meer

hafpower
Berichten: 205
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Duiven

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 12:01

Bedankt voor het antwoorden van mijn vraag.
Juist omdat het zo onnatuurlijk aanvoelde dacht ik ga toch maar even bokt raadplegen.
Ik ga zeker er aan werken dat ze het tempo zelf aanhoudt tenzij ik het verander.

Sporthaflingers!!!!
Instructeur Agility
Instructeur Dog Frisbee

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:28

Links/rechts been geven heet taktmatisch aandrijven voor o.a. Middenstap/draf. Alleen zoals je het beschreef is juist andersom als ik het geleerd heb... in principe voel je zelf met je heupen dat je benen een bepaalde richting in word geduwd als het ware in de stap. Je benen zweven dan met de beweging van het paard mee, dit gevoel is heel goed te voelen als je zonder beugels rijdt. Juist op die beweging is het punt dat je je hulp daarop geeft, want gaat he heup naar links, is rechts achter omhoog aan het komen. Je zit maakt een soort van 'plaats' om z'n been neer te kunnen zetten. Dus geef je rechts ook de hulp om het been meer onder te laten treden. Het is zeker normaal dat het onnatuurlijk aanvoeld, omdat je op het verkeerde moment de hulp geeft, want zoals jij uitlegd, heeft hij z'n achterbeen al neergezet. (In stap). In draf eigenlijk hetzelfde, als je links been geeft als links voor naar voren is, op dat moment is rechts achter naar voren. dus niet logisch en inderdaad onnatuurlijk omdat je niet meegaat met de beweging. Hoop dat het een beetje duidelijk is :+

Every accomplishment starts with the decision to try.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:37

er zit een logica achter. je paard heeft namelijk een ritme. en als je met 2 benen drijft dan tik je hem uit dat ritme, nu valt dit meestal wel mee met een normale arbijtsdraf, maar om even het overdreven te nemen. kijk een naar een passage, hier heeft het paard een langer zweef moment, dan bij de draf. en als je dan 2 met 2 benen been geeft tergelijker tijd kun je hem makkelijker uit het ritme halen. terwijl als je taktmatisch aandrijft, je het paard juist in het zelfde ritme probeert te houden.

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:39

Iris82 schreef:
Ik drijf ter ondersteuning in midden/uitgestrekte stap wel afwisselend links/rechts hoor.
Daar is niets schommelends aan.


Ik ook, alleen een echte 'let op nu' doe ik met twee benen. Ik heb het ook zo geleerd van mijn privé-instructrice.
Je tikt het been aan dat in de volgende pas naar voren moeten. :j

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:50

AlwaysH schreef:
Iris82 schreef:
Ik drijf ter ondersteuning in midden/uitgestrekte stap wel afwisselend links/rechts hoor.
Daar is niets schommelends aan.


Ik ook, alleen een echte 'let op nu' doe ik met twee benen. Ik heb het ook zo geleerd van mijn privé-instructrice.
Je tikt het been aan dat in de volgende pas naar voren moeten. :j


Ja maar wel het achterbeen en niet het voorbeen. Dus andersom dan TS zegt.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:53

Ja klopt. Dat bedoel ik ook:)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: aandrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:04

TS zo je het uitlegt is het echt niet de juiste manier om "tactmatig"met je been te drijven.
Drijven doe je niet op de beweging van het VOORbeen, maar nét een fractie voordat het ACHTERbeen aan de kant van je "drijf"been naar voren gaat komen. Een paard loopt immers lateraal.
Misschien heb je de uitleg verkeerd begrepen?

In principe moet je dit leren voelen, iets dat het beste lukt zónder zadel (als je een onafhankelijke zit hebt, anders ga je met je benen knijpen), dan voel je de schommelachtige beweging van het paard het beste, en "vallen" je benen zónder iets te doen al automatisch een beetje op de plaats en op de manier die je met het kunstmatige drijven zou willen doen.

Overigens ben ik zelf niet voor het om de pas bewuste drijven, je maakt het paard in korte tijd "doof" voor beenhulpen.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers