Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 19:53

Hoi allemaal,

Ik probeer het toch nog maar een keertje hier.

Ik heb al een aantal jaar nek en schouderklachten in combinatie met vermoeidheid. Ik heb al vanalles geprobeerd maar niks helpt, het lijkt eigenlijk alleen maar slechter te worden.

Mijn klachten zijn vooral de nek en schouderpijn die vaak doortrekt naar mijn hoofd (slechts aan 1 kant) en de vermoeidheid.

Nu heb ik afgelopen winter bloed laten prikken en hier kwam een vitamine d tekort uit (22) hiervoor heb ik ampullen gehad en in april was mijn waarde 75. Hierna heb ik geen ampullen meer gebruikt en ook geen bloed meer geprikt. Begin november ga ik weer prikken. Nu vroeg ik mij af of mijn klachten hier door zouden kunnen komen of niet. Ik heb na de ampullen namelijk vrijwel geen verschil gemerkt.

Verder heb ik in de afgelopen jaren verschillende onderzoeken en therapieën gehad wat niet werkte, hier heb ik even een lijstje van gemaakt:

*Cesartherapie 2014/2015: Nieuw hoofdkussen maar wist het verder ook niet, kon niet meer helpen.
*Bloedonderzoek: vitamine D tekort
*Röntgenfoto voorjaar 2015: lichte scoliose
*Opticien: +0.5 beide ogen maar kon de klachten niet veroorzaken.
*Osteopaat: helpt voor 2 a 3 dagen daarna is het weer terug.
*Fysiotherapie 1: hielp niet en ging niet goed samen met osteopaat.
*mri scan van hals & bovenrug: Niks te zien
*fysiotherapie 2: hielp ook niet moest meer gaan sporten
*Sportschool: helpt niet de klachten te verminderen, sommige oefeningen verslechteren het. Verder bleek dat ik een hoge hartslag had.
*Hartfilmpje in rust: hartslag van rond de 120 verder geen afwijkingen.
*hartfilmpje fiets: hartslag komt boven de 200 verder geen afwijkingen. Bloeddruk is goed.

Momenteel loop ik alleen bij de osteopaat. Heb van de week een afspraak bij een nieuwe omdat mijn oude osteopaat alleen kon op de dagen dat ik school had.

Het zou fijn zijn als iemand mij kan vertellen of deze klachten door een vitamine d tekort kunnen komen.
Evt andere oorzaken of oplossingen mogen natuurlijk ook genoemd worden!

Groetjes Joy

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram


Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:06

Waarom stel je deze vraag niet aan je huisarts? Kun je meteen je hoge hartslag voorleggen, want die lijkt me ook afwijkend.

melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:16

Ik zou niet wachten tot november met bloedprikken, als je zoveel pijn hebt dan laat je dat toch niet 2 maanden rusten?
Of het door de vitamine D kan komen weet ik verder niet, voor zover ik weet kan dat heel veel veroorzaken. Maar zorg eerst eens dat je weet of die waardes goed zijn of niet en leg het nog eens aan je huisarts voor.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Joy_Mennings

Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 21:22

Goof schreef:
Waarom stel je deze vraag niet aan je huisarts? Kun je meteen je hoge hartslag voorleggen, want die lijkt me ook afwijkend.

Met de hartslag ben ik al naar de huisarts geweest. Die heeft die hartfilmpjes laten maken. Hij doet er verder niks mee. Maar ik zou inderdaad nog eens terug kunnen gaan.

melody7 schreef:
Ik zou niet wachten tot november met bloedprikken, als je zoveel pijn hebt dan laat je dat toch niet 2 maanden rusten?
Of het door de vitamine D kan komen weet ik verder niet, voor zover ik weet kan dat heel veel veroorzaken. Maar zorg eerst eens dat je weet of die waardes goed zijn of niet en leg het nog eens aan je huisarts voor.

Dat prikken in november was afgesproken met de huisarts omdat mijn waardes in april weer op peil waren en het daarna zomer was. We wilden kijken of het tegen de winter weer lager werd. Maar ik zou ook eerder kunnen prikken. Met die nek en schouderklachten wilde ik even afwachten wat de nieuwe osteopaat erover zegt. Mijn huisarts doet er eigenlijk niets aan.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

maj0

Berichten: 6568
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:26

Wel eens bij een chiropractor geweest met je nek en rugklachten?

Dat helpt mij heel goed. Ok al verscjhillende dingen geprobeerd

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

melody7

Berichten: 13684
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:35

Klote dat je huisarts er zo laks over doet, dat is vaak als je jong bent en iets hebt wat geen direct duidelijke oorzaak heeft :(:)

Vooral op je strepen staan en zorgen dat er nu iets gebeurd, steeds dat afwachten is voor jou echt niet fijn.. Desnoods naar een andere huisarts die het wel serieus neemt.

Persoonlijk ben ik niet voor een chiropractor als je niet weet wat de oorzaak is. Ik heb daar zelf echt heel veel spijt van gekregen. Sinds ik dat heb laten doen heb ik juist veel sneller last van mijn rug.

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Joy_Mennings

Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 21:35

maj0 schreef:
Wel eens bij een chiropractor geweest met je nek en rugklachten?

Dat helpt mij heel goed. Ok al verscjhillende dingen geprobeerd


Nee daar ben ik nog niet geweest. Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen als de osteopaat niet helpt.

Bedankt!

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:37

Zijn je schildklierwaarden ook al eens getest?

tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en België

http://solvej.eu/

Joy_Mennings

Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 21:41

Imala204 schreef:
Zijn je schildklierwaarden ook al eens getest?


Ik zou het zo niet weten, dat zou ik terug moeten zoeken. Zitten die bij de standaard test? Want ik had volgensmij de standaard test + vitamine D & B12 en Pfeiffer.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Libera

Berichten: 3972
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:12

Dat heeft volgens mij weinig met vit D tekort te maken, vooral omdat je lichaam zelf vit D aanmaakt.

Zou eens vragen naar een uitgebreide bloedtest, weet niet hoe het in NL genoemd word maar hier is dat een CBC w/ differential en een renal panel, en dan inderdaad schildklier er ook bij laten testen.

Je klachten zouden voort kunnen komen uit de scoliose, maar dat zou met therapie dan weer wat beter moeten worden. Heb je al eens een spier verslapper geprobeerd? Misschien dat Flexeril ofzo zou kunnen helpen met pijnlijke gespannen spieren.
Als laatste, je hartslag daar zou ik echt even serieus naar laten kijken... Je hart werkt niet voor niets zo hard, daar is een reden voor. Dat kan ook je vermoeidheid verklaren. Het risico is dat je hart uitgeput raakt en ermee stopt op een gegeven moment, want dit gaat je hart niet eeuwig trekken :(

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 22:19

Wat was je B12 waarde..?

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 23:45

Weet niet of het met je vitamine D te maken heeft maar hier zou ik niet mee wachten tot november. Ik was vorig jaar ook gestopt met divisun in de zomer omdat mn waarde weer goed was, echter is die waarde bij mij in de zomer weer naar beneden gekelderd. Nu op advies van huisarts gewoon zomer en winter divisun blijven slikken.

Slik je verder nog medicijnen? Hoge hartslag kan namelijk een bijwerking zijn, heb zelf ook een hoge hartslag in rust en dit komt door medicatie en kan dus geen kwaad.

[o]

Joy_Mennings

Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 06:56

Libera schreef:
Dat heeft volgens mij weinig met vit D tekort te maken, vooral omdat je lichaam zelf vit D aanmaakt.

Zou eens vragen naar een uitgebreide bloedtest, weet niet hoe het in NL genoemd word maar hier is dat een CBC w/ differential en een renal panel, en dan inderdaad schildklier er ook bij laten testen.

Je klachten zouden voort kunnen komen uit de scoliose, maar dat zou met therapie dan weer wat beter moeten worden. Heb je al eens een spier verslapper geprobeerd? Misschien dat Flexeril ofzo zou kunnen helpen met pijnlijke gespannen spieren.
Als laatste, je hartslag daar zou ik echt even serieus naar laten kijken... Je hart werkt niet voor niets zo hard, daar is een reden voor. Dat kan ook je vermoeidheid verklaren. Het risico is dat je hart uitgeput raakt en ermee stopt op een gegeven moment, want dit gaat je hart niet eeuwig trekken :(

Nee ik heb nog nooit een spier verslapper geprobeerd. Ik neem aan dat je die op recept moet krijgen? Ik ga denk ik terug naar de huisarts voor een bloedtest en toch nog voor mn hart.

Casarell schreef:
Wat was je B12 waarde..?

270

Djeradalover schreef:
Weet niet of het met je vitamine D te maken heeft maar hier zou ik niet mee wachten tot november. Ik was vorig jaar ook gestopt met divisun in de zomer omdat mn waarde weer goed was, echter is die waarde bij mij in de zomer weer naar beneden gekelderd. Nu op advies van huisarts gewoon zomer en winter divisun blijven slikken.

Slik je verder nog medicijnen? Hoge hartslag kan namelijk een bijwerking zijn, heb zelf ook een hoge hartslag in rust en dit komt door medicatie en kan dus geen kwaad.

Okee, dan ga ik toch eerder bloed laten prikken. Ik gebruik alleen de pil, ik weet niet of het daar een bijwerking van kan zijn.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:39

Ik lees geen hoge hartslag :? Alleen op die fiets, maar dat is een maximaaltest, dus volledig normaal.

Edit: lees nu pas ook in rust...
Maar wat heeft de cardioloog daarvan gezegd ? Die beoordeeld die filmpjes altijd :)

[o]

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:51

Jouw klachten kunnen wel door een VitD-tekort ontstaan, maar dan moet je wel een matig tot ernstig tekort hebben ( Matig = Vitamine D-insufficiëntie. Wordt ook wel 'hypovitaminose D' genoemd. Met insufficiëntie wordt over het algemeen een kortdurend, licht vitamine D-tekort bedoeld. D-deficiëntie is als je een ernstig tekort hebt < 12). De normaalwaarde van D in het bloed is 50-80 maar dat is aan de lage kant. Optimaal is 80-100.
Iemand die goed eet ( en zeker niet vetarm), veel buiten komt en een lekker zonnetje pakt en verder 'normaal gezond ' is, zal een zeer lage D-waarde in het bloed niet zo vaak voorkomen. Het is redelijk simpel op te lossen: een dagelijkse vitamine-mineralenpil met normale ADH vult het onder normale omstandigheden snel en efficient aan. Vit D is geen echte vitamine maar een pre-hormoon, het slaat niet op in je lichaam en als je het niet door middel van goede voeding en zonlicht aanmaakt, heb je al snel een tekort. Kijk eens naar een dagelijkse multi zoals die van Vitals - die zijn goed en niet chemisch. Worden goed opgenomen door het lichaam en worden in de orthomoleculaire geneeskunde graag gebruikt. Zorg ook voor voldoende vetten in je voeding ( melk, boter, yoghurt etc.)

Hartslagmeting: dat is meestal een moment-opname - als je hartslag altijd en constant 120 of hoger is, is er iets niet goed. Maar om dat te constateren moet je meerdere metingen doen over 24 uur. Een huisarts kan je doorverwijzen en een kastje aanvragen dat je een dag op je lichaam moet dragen om te meten. Bij één meting kun je er niet veel over zeggen:ook al ervaar je het zelf niet zo, lichte stress kan je hartslag al aanjagen. Als er hartfilmpjes gemaakt zijn waar geen afwijkingen op te zien zijn, dan is stress waarschijnlijk de oorzaak van kortdurende verhoging. Onderdruk en bloeddruk is ook van belang.

Heb je er wel eens over gedacht om schouder- en nek door een goede fysio te laten masseren en los te maken? Als het bindweefsel erg stijf is geworden kun je ook pijnklachten krijgen. En van pijnklachten word je ook moe. Wel door een goede masseur laten doen, een relax-massage in een schoonheidssalon bv is zinloos.

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

Joy_Mennings

Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 08:25

verootjoo schreef:
Ik lees geen hoge hartslag :? Alleen op die fiets, maar dat is een maximaaltest, dus volledig normaal.

Edit: lees nu pas ook in rust...
Maar wat heeft de cardioloog daarvan gezegd ? Die beoordeeld die filmpjes altijd :)

Ik heb eigenlijk geen idee of ze gezien zijn door een cardioloog. Die mening heb ik in ieder geval niet gehoord. Het hartfilmpje in rust is alleen door de huisarts en assistent bekeken. Die fietstest was ergens anders maar weet niet of daar een cardioloog bij was of niet.

Jannepauli schreef:
Jouw klachten kunnen wel door een VitD-tekort ontstaan, maar dan moet je wel een matig tot ernstig tekort hebben ( Matig = Vitamine D-insufficiëntie. Wordt ook wel 'hypovitaminose D' genoemd. Met insufficiëntie wordt over het algemeen een kortdurend, licht vitamine D-tekort bedoeld. D-deficiëntie is als je een ernstig tekort hebt < 12). De normaalwaarde van D in het bloed is 50-80 maar dat is aan de lage kant. Optimaal is 80-100.
Iemand die goed eet ( en zeker niet vetarm), veel buiten komt en een lekker zonnetje pakt en verder 'normaal gezond ' is, zal een zeer lage D-waarde in het bloed niet zo vaak voorkomen. Het is redelijk simpel op te lossen: een dagelijkse vitamine-mineralenpil met normale ADH vult het onder normale omstandigheden snel en efficient aan. Vit D is geen echte vitamine maar een pre-hormoon, het slaat niet op in je lichaam en als je het niet door middel van goede voeding en zonlicht aanmaakt, heb je al snel een tekort. Kijk eens naar een dagelijkse multi zoals die van Vitals - die zijn goed en niet chemisch. Worden goed opgenomen door het lichaam en worden in de orthomoleculaire geneeskunde graag gebruikt. Zorg ook voor voldoende vetten in je voeding ( melk, boter, yoghurt etc.)

Hartslagmeting: dat is meestal een moment-opname - als je hartslag altijd en constant 120 of hoger is, is er iets niet goed. Maar om dat te constateren moet je meerdere metingen doen over 24 uur. Een huisarts kan je doorverwijzen en een kastje aanvragen dat je een dag op je lichaam moet dragen om te meten. Bij één meting kun je er niet veel over zeggen:ook al ervaar je het zelf niet zo, lichte stress kan je hartslag al aanjagen. Als er hartfilmpjes gemaakt zijn waar geen afwijkingen op te zien zijn, dan is stress waarschijnlijk de oorzaak van kortdurende verhoging. Onderdruk en bloeddruk is ook van belang.

Heb je er wel eens over gedacht om schouder- en nek door een goede fysio te laten masseren en los te maken? Als het bindweefsel erg stijf is geworden kun je ook pijnklachten krijgen. En van pijnklachten word je ook moe. Wel door een goede masseur laten doen, een relax-massage in een schoonheidssalon bv is zinloos.


Ik zal eens gaan kijken naar die vitals. Zoals jij beschrijft had ik een matig vitamine d tekort (22).

Mijn hartslag in rust is in twee officiele de tests gemeten en beide keren rond de 120. Verder heb ik in de sportschool ook een aantal keer een hartslagmeter gebruikt, ik weet dat deze minder betrouwbaar zijn, en hier kwam steeds voordat ik begon met sporten een hartslag van tussen de 130-150. Wanneer ik ga sporten loopt het binnen een minuut op naar boven de 200.

Ik heb ooit een sportmassage gehad, dit hielp even lang als de osteopaat. Ongeveer 2-3 dagen. En de fysio heeft het ook los geprobeerd te masseren maar dit hielp dan een uurtje. Ben verder niet vaker naar de sportmasseur geweest omdat ik niet wist of het heel handig was in combinatie met de osteopaat.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:38

Heb je je B6 al eens laten prikken? Geen idee of dit al jouw symptomen verklaard. Maar als je even googled op klachten B6 overschot ben je verbaast wat dat allemaal teweeg kan brengen. Wellicht dat jij vitaminepillen gebruikt waardoor je onbewust een overschot hebt aangemaakt? Mijn neuroloog wees mij daar een paar weken geleden op namelijk...

Sterkte!

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

Joy_Mennings

Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 08:51

PPPeet schreef:
Heb je je B6 al eens laten prikken? Geen idee of dit al jouw symptomen verklaard. Maar als je even googled op klachten B6 overschot ben je verbaast wat dat allemaal teweeg kan brengen. Wellicht dat jij vitaminepillen gebruikt waardoor je onbewust een overschot hebt aangemaakt? Mijn neuroloog wees mij daar een paar weken geleden op namelijk...

Sterkte!


Nee daar heb ik niet op laten prikke, kan ik de volgende keer wel vragen. Ik gebruik geen vitamine pillen, maar 't laten controleren kan nooit kwaad. Zal er straks eens op Googlen.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:08

Misschien lees ik er overheen, maar ik zie niet wat je vitamine D waarden dan was? En die is toch zo opnieuw geprikt? Is er ook een DEXA meeting gedaan aangezien je een tekort had toen?
Want als er serieuze botafbraak is of zelfs al inzakken van je rugwervel kan dat daar toch door komen?

Zoolgangster

Berichten: 9567
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:37

De hoge hartslag doet mij aan een schildklierprobleem denken, en ik zou dat zéker meenemen in de test.
Schildklierproblemen kunnen trouwens ook pijnklachten aan de gewrichten geven.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:00

Nog even over je verhoogde hartslag ( is dat overigens al lang zo?): het is zeker de moeite waard om dat verder uit te diepen. Door tekorten in voeding ( met name de belangrijke mineralen) kunnen ook problemen ontstaan, maar ook door hormonale storingen ( schildklier bv). Fijn dat het internet vaak tekst oplevert zodat ik het niet allemaal zelf hoef op te schrijven, lees hier:
https://www.salusi.nl/tachycardie-oorza ... -hartslag/

Hoe staat het trouwens met je voeding? Eet je 'gezond'?
http://www.vitals.nl/

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

Joy_Mennings

Berichten: 2281
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 10:27

Scum schreef:
Misschien lees ik er overheen, maar ik zie niet wat je vitamine D waarden dan was? En die is toch zo opnieuw geprikt? Is er ook een DEXA meeting gedaan aangezien je een tekort had toen?
Want als er serieuze botafbraak is of zelfs al inzakken van je rugwervel kan dat daar toch door komen?

De waarde was 22 en na de ampullen in april 75. Ik denk niet dat er een DEXA meeting gedaan is, ik heb ook geen idee wat dat is eerlijk gezegd.

Jannepauli schreef:
Nog even over je verhoogde hartslag ( is dat overigens al lang zo?): het is zeker de moeite waard om dat verder uit te diepen. Door tekorten in voeding ( met name de belangrijke mineralen) kunnen ook problemen ontstaan, maar ook door hormonale storingen ( schildklier bv). Fijn dat het internet vaak tekst oplevert zodat ik het niet allemaal zelf hoef op te schrijven, lees hier:
https://www.salusi.nl/tachycardie-oorza ... -hartslag/

Hoe staat het trouwens met je voeding? Eet je 'gezond'?
http://www.vitals.nl/


Ik heb geen idee of mijn hartslag al lang zo is. Het is per toeval ontdekt tijdens in de begintest op de sportschool. Dit was in maart. Daarna heb ik die onderzoeken gehad.

Ik heb eigenlijk geen idee of ik heel gezond eet. En zal je linkjes straks in mijn pauze even bekijken.

Ik zal de volgende keer de schildklier mee laten prikken. Ik neem aan dat ik dit moet vragen aan mijn huisarts omdat dit niet bij de standaard bloedtest zit?

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Komen mijn klachten door een vitamine d tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:32

22 is echt heel laag. Afhankelijk van je leeftijd en of je vaak wat gebroken hebt kan er dan een dexa scan gedaan worden. Vitamine D heb je nodig voor je botten. Via een dexa scan wordt er gekeken of je botdichtheid verminderd is. Op verschillende plaatsen (nek, rug, heup) wordt dat dan gemeten. Er wordt ook gekeken of je wervels al ingezakt zijn. Indien nodig moet je daar ook jarenlange medicatie voor gaan nemen.

asterid
Berichten: 95
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:38

Heb je veel stress? Dat kan ook als gevolg hebben dat je tekorten krijgt, stijve schouders en een hoge hartslag hebt. Misschien adem je simpelweg verkeerd met stijve nek e schouders als gevolg. Ga eens op je ademhaling letten of ga op yoga. En over de winter vitamine D blijven slikken lijkt me. Veel mensen maken dat niet voldoende aan uit zichzelf.


Janneke2

Berichten: 22709
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:01

Jannepauli schreef:
Jouw klachten kunnen wel door een VitD-tekort ontstaan, maar dan moet je wel een matig tot ernstig tekort hebben ( Matig = Vitamine D-insufficiëntie. Wordt ook wel 'hypovitaminose D' genoemd. Met insufficiëntie wordt over het algemeen een kortdurend, licht vitamine D-tekort bedoeld. D-deficiëntie is als je een ernstig tekort hebt < 12). De normaalwaarde van D in het bloed is 50-80 maar dat is aan de lage kant. Optimaal is 80-100.
Iemand die goed eet ( en zeker niet vetarm), veel buiten komt en een lekker zonnetje pakt en verder 'normaal gezond ' is, zal een zeer lage D-waarde in het bloed niet zo vaak voorkomen. Het is redelijk simpel op te lossen: een dagelijkse vitamine-mineralenpil met normale ADH vult het onder normale omstandigheden snel en efficient aan. Vit D is geen echte vitamine maar een pre-hormoon, het slaat niet op in je lichaam en als je het niet door middel van goede voeding en zonlicht aanmaakt, heb je al snel een tekort.


Sommige dingen 'zijn maar woorden' - het woord vitamine is bijna 100 jaar oud, dat is antiek in de westerse geneeskunde.
(Vitamine B bleek een enorme verzameling, vitamine F noemen we nu vetzuren en er is een revolutie mbt vitamine D gaande.)

Je kunt alleen maar zelf vitamine D maken - om het zo maar te noemen, al is het dan een prehormoon - als de zonkracht 4 of hoger is. (Oa het knmi heeft dit op hun site staan.)
Tot een jaar of 30 terug was levertraan slikken gebruikelijk - je moet wel 'als je niet meer in de tropen woont'. (De "diersoort mens" komt uit Afrika.)

Mbt vet eten: in gezonde vetten zoals noten, avocado en roomboter zit vitamine D. (Of dus levertraan...)
Het spul is 'vetoplosbaar', je treft het niet in "waterig" voedsel aan.
Let dus mbt bijslikken er op, dat je zoiets als olie-achtige capsules neemt en geen 'droog' calciumtabletje.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: haasje20, maaikemuis, Radiostilte, suus_toes, Zilkesteyn70 en 146 bezoekers