Gewikkeld hooi stoffig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Gewikkeld hooi stoffig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 10:01

We hebben voor het tweede jaar onze eigen hooi oogst laten wikkelen in ronde balen.

Het hooi is helemaal droog het pak in gegaan. We doen dit eigenlijk puur om het buiten te kunnen opslaan.

Nu heb ik verleden week het eerste pak open gedaan en het is stoffig.
Het hooi valt mooi uit elkaar, ruikt vrij normaal.
Het is niet zo mooi groen als verleden jaar maar dat komt omdat het pas tegen de 15de juli gemaaid is geweest. Door de hevige regenval hier in Belgiƫ was het niet anders mogelijk. Waarschijnlijk is de kwaliteit ook minder daardoor.

In ieder geval, nog mensen die hun hooi helemaal droog laten wikkelen?

Vanwaar kan dat stof komen?

Na een paar keer schudden is het meeste er wel uit.

Ik ga het toch voor de veiligheid weken of stomen.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Gewikkeld hooi stoffig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:02

Kan zijn dat het te kort afgereden is en daardoor er veel grond/zand mee in het pak gekomen is...

Ik heb kleine niet gewikkelde pakjes, ook zeer laat gehooid, maar geen problemen met stof.

pillow
Berichten: 7798
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gewikkeld hooi stoffig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:05

Als het helemaal gort droog in het pak gekomen is kan er idd stof inzitten. Dit had je dan ook in gewone pakjes gehad Is er regen in gekomen? Het is beter om het een dag voor het droog is te wikkelen.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Gewikkeld hooi stoffig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 10:44

We hebben er deze keer op gelet dat het niet te kort werd afgereden en dat het ook niet te kort tegen de grond gedraaid werd.

Het was idd helemaal droog, en we hebben het gewikkeld zodat het buiten opgeslaan kon worden. Volgens de loonwerker gebeurt dit vaak omwille van plaats tekort.

Vanwaar komt het stof dan als het heel droog in het pak is gegaan? Best natmaken voor het voederen dan?
Heb wel de indruk dat als ik het een paar keer opschud het meeste stof eruit is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Gewikkeld hooi stoffig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:46

Weet je zeker dat het geen schimmel is?

Is echt zo'n pufffff als je het uit elkaar trekt?
Of zanderig?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:48

Hooidroog gras dat je als kuil/voordroog behandelt, blijft hooidroog (en dus stoffig) gras. Er zal ook geen/minder/een ander fermentatieproces plaatsvinden, omdat er onvoldoende vocht in het gras zit om het normale proces van kuilvorming te laten optreden.
Ik heb het ook wel eens een dag te lang laten liggen (lees: het droogde sneller dan verwacht, en de loonwerker was nou eenmaal 'besteld' op een bepaalde dag, en die kan ook in het hoogseizoen niet opeens een dag eerder komen).
Wat je dan krijgt is dus simpelweg 'hooi in plastic', net zoals de kleine plakjes hooi voor konijnen in de dierenzaak. Niet te vergelijken met kuil/voordroog dus, en qua voedingswaarde/stof dus behandelen zoals gewoon hooi.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Gewikkeld hooi stoffig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 11:30

Ik ben natuurlijk niet 100% zeker dat het geen schimmel is.
Ik zie niets op het hooi, het hooi valt heel makkelijk uit elkaar ( bij schimmel zit het ook meestal meer aan elkaar vast).

Maar er dwarrelt stof op. Geen idee of het nu is van het land of toch een schimmel die zich in droog hooi ontwikkelt.

Maar idd het is echt hooi in plastic, helemaal droog.

Het ruikt ook helemaal niet zoals voordroog....

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gewikkeld hooi stoffig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:44

Stof in hooi (of het ingepakt is of niet) is vrijwel altijd gewoon verpulverde grasdeeltjes. Hoe meer je schudt (en voor hooi schud je gewoon 2-3 dagen langer), hoe meer je het gras beschadigt, en hoe meer stof je krijgt. Heeft weinig met zand/grond in het hooi te maken (daar reageren paarden meestal ook niet op) en het grote voordeel van in plastic pakken is dat schimmels juist vrijwel geen kans krijgen - die hebben nl zuurstof nodig, en dat heb je niet in plastic. Kuil/voordroog schimmelt alleen als een pak beschadigd is en er zuurstof bij kan komen.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Gewikkeld hooi stoffig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 11:57

Maar ze kunnen hiervan wel last krijgen met hun longen? ( het hooi is idd een vijftal dagen geschud geweest, +- 2x/dag, en het was helemaal doorbloeid gras, omwille van de lange regenval is het laat gehooid geweest)
Of kan je dit er vrijwel goed uitschudden voor het voeren?

Ik schud nu ongeveer drie keer goed op, ver van hun af...

En dan pas voer ik het...

Mijn DA raadde me om die reden ook aan mijn hooi te wikkelen, dan krijgen schimmels geen kans omwille van het zuurstofarme in de plastic.