En toen was een kapotte auto echt even de druppel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

En toen was een kapotte auto echt even de druppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 08:49

Ik woon nu bijna twee jaar samen met mijn vriendin (waar ik dol gelukkig mee ben). Maar toen we hier net kwamen wonen raakte mijn vriendin haar baan kwijt.
Gelukkig na 4 maanden weer iets gevonden maar in die tijd helaas een hoop 'schulden ' bij beide ouders opgebouwd.
We hebben helaas beide weinig uren dus het nooit heel ruim gehad. Beide ouders kregen een vast bedrag per maand om hun af te betalen en elke maand komen wel precies rond.

Nu willen we heel graag trouwen volgend jaar en willen we heel graag een kindje. Dat kost natuurlijk wel allemaal een hoop geld. Nog meer motivatie om keihard naar een andere baan te zoeken. Nu sprongen we vorige week ook bijna letterlijk een gat in de lucht toen mijn vriendin werd aangenomen bij een grote sportwinkel. 38 uur stuk meer salaris dus een grote vooruitgang.
Ook krijgt mijn vader nog 1 keer "zijn maandbedrag " en dan zijn we uit de schulden.
o wat waren we blij. Eindelijk sparen eindelijk een beetje normaal leven. Eindelijk echt de bruiloft kunnen gaan plannen.

Door al deze problemen zit ik al een hele tijd niet lekker in mn vel. De geld problemen brengen een hoop stress. Eindelijk zouden we daar vanaf zijn.

Tot dat gisteren een van onze auto's er mee op hield -O-
De auto die we van onze zwager gekregen hebben (hij heeft hem geërfd )
Maar door die tweede auto kon mijn vriendin wat verder van huis zoeken voor een andere baan en hebben we helaas echt twee auto's nodig.
De auto is helaas reddeloos verloren dus er moet een andere komen.
Gisteren meteen met onze zwager op pad geweest en auto's gekeken.
Hij wil de auto met alle liefde voorschieten maar het geld moet uiteraard wel terug betaald worden.

En nu. Ik kan alleen maar huilen.
Er is echt even ergens iets geknapt.
We waren eindelijk van die schulden af. Eindelijk echt iets kunnen opbouwen.

Nu moeten we dus beslissen hoeveel we willen lenen.

Mijn gevoel roept nu koop een rammelbak van 800 euro maar mijn verstand is bang dat die over twee maanden er ook mee op houdt.
Ik zie het gewoon echt niet zitten om weer maandenlang aan t afbetalen te zijn.

Waarom dit topic?
Vooral om het gewoon even van me af te schrijven

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: En toen was een kapotte auto echt even de druppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:55

Och wijffie, kan me goed voorstellen dat het even teveel wordt.
Even van je af schrijven kan dan best opluchten.

Kan je voor jezelf opschrijven hoeveel er extra binnen komt nu je vriendin extra werkt?
En dan bijvoorbeeld de helft daarvan voor het aflossen van de auto gebruiken en de helft voor het sparen voor de bruiloft.
Zo spaar je meer dan voordat je vriendin deze baan had en kan je toch met die auto verder.
Denk als je het uitschrijft dat het een stuk positiever lijkt dan je nu voor ogen hebt.

Even flink balen, janken en een reep chocola wegwerken mag natuurlijk altijd. Niet iedereen gaat hetzelfde om met teleurstellingen. Helaas heb je geen keuze dan gewoon door te gaan daarna en er het beste van te maken.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:55

:(:)

Had je topic ook gevolgd over 'wanneer toe aan kinderen', niet leuk zo.

Het lost jullie probleem helaas niet op, maar als 27 jarige rijbewijsloze fulltime werkende: kan één van jullie twee echt niet via openbaar vervoer/fiets/autodelen naar het werk geraken? Het vraagt soms wat creatieve oplossingen, bv combi trein-bus-plooifiets, maar het scheelt zo in kosten van de auto (nu betaalt mijn werk wel alle openbaar vervoer terug... weet niet hoe dat bij jullie zit)

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:56

Wat ontzettend naar. Ik hoop voor je dat je een prima autootje kan vinden, ik zou gewoon een tweedehands Volkswagen polo'tje kopen voor 1500-2000 euro. Misschien niet mooi of ruim, maar dan heb je in ieder geval gewoon een auto die nog even mee kan en die redelijk 'afbetaalbaar' is. Veel succes en sterkte nog. :(:)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:56

Lieve ts. Ik snap de frustratie heel goed. Maar misschien met heel goed mp afzoeken kun je een autotje voor minder vinden. Mijn ouders hebben een auto voor 400 gevonden die al drie jaar trouw rijd(je hoort hem wel vanaf een afstand al aankomen). Misschien even een investering maar dankzij de baan van je vriendin is het zo terug en kun je voor een degelijke auto sparen. En dan kun je heerlijk denken aan je bruiloft!

Is de afstand naar jouw werk ook met een brommer te doen? Dat scheelt nogal wat in prijs.
Laatst bijgewerkt door speedfiets_2 op 22-09-16 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:56

Ik zou voorlopig alle grote plannen even op pauze zetten en lekker gaan werken om te kunnen sparen :) Trouwen kan altijd nog en om een kindje een net leven te geven heb je geen tonnen nodig, maar schulden is ook niet handig.

En koop inderdaad geen rammelbak. Die van mij heeft het maar een maand uitgehouden :+

Ik weet hoe het voelt hoor! Hier is alles ook altijd krap :(:)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:00

Goh, da's rot maar de auto is pas kapot gegaan nadat de andere schulden eigenlijk afgelost waren. In jullie geval zou ik een klein nieuw autootje kopen die je bij de dealer afbetaald aan zeg maar 150- 200 euro per maand, dan hoef je tegen niemand dankjewel te zeggen (90% van de mensen doet het zo).

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:03

Ik zou helemaal geen auto kopen, zeker niet als je ervoor moet lenen of met financieringsplan bij de dealer... Een auto is een bijzonder slechte investering. Lukt het voor een van jullie echt niet om met OV te gaan?

Maximuss: 90%?? Ik ken niemand die leent voor een auto :?

Je blijft zo kosten opstapelen, dat ding moet ook nog voor onderhoud en APK, kost geld in afschrijving en dat hebben jullie zo te lezen echt niet. Dus ik zeg: geen auto en als een malle gaan sparen
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-09-16 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 09:03

We hebben net vorige maand de scooter verkocht omdat wie die auto hadden gekregen (waar we overigens de apk kosten nog van moeten betalen)

Helaas is het voor beide niet met het ov of scooter te doen.
Dat zouden we sowieso het liefst want twee auto's rijden niet bepaald gratis.

Gisteren wel heel leuk peugeotje 206 gezien maar die moet nog 1950 euro kosten.
En ik raak alleen maar in paniek als ik bedenk dat we dat nog terug moeten betalen.

Nu wel leuke twingo gezien voor 750 euro.
Maar ik weet gewoon echt even niet waar we goed aan doen

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:06

En samen naar het werk rijden, carpoolen met collega, elektrische fiets waarmee je 45k/h kan fietsen?

Woon je in the middle of nowhere dat je niet met OV kan?

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: En toen was een kapotte auto echt even de druppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 09:10

we wonen wat ov betreft wel behoorlijk in de middle of nowhere helaas.
Ik doe er ruim 2 uur over en heen is voor mn vriendin niet eens zo'n probleem alleen terug doet ze er ook ineens 2,5 uur over

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:12

maximuss schreef:
Goh, da's rot maar de auto is pas kapot gegaan nadat de andere schulden eigenlijk afgelost waren. In jullie geval zou ik een klein nieuw autootje kopen die je bij de dealer afbetaald aan zeg maar 150- 200 euro per maand, dan hoef je tegen niemand dankjewel te zeggen (90% van de mensen doet het zo).



en dan sowieso 4 -5 jaar aan een verplichting vast zitten zo niet langer................ en je betaald natuurlijk ook rente...gratis geld bestaat niet.

Ik zou eerder gaan voor een fiat panda/aygo etc oid gaan, goedkoop in wegenbelasting, verzekering en zuinig.

Voor de rest van de toekomst plannen tis keuzes in het leven maken..ik zou bepaalde dingen echt nog uitstellen..als je er geen geld voor hebt heb je er geen geld voor.

Kinderen kosten ook handen vol geld en tuurlijk kun je kinderspullen zo duur en goedkoop krijgen als je wilt maar denk eens aan luiers/melkpoeder (je kunt bv wel de grote wens hebben om borstvoeding te geven maar als dat niet lukt/wil...dan moet je toch wat anders..)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:14

Wat je trouwens ook kan doen is private lease. Een VW up kan je al voor 230€ in de maand rijden en dat kost wat (maar een andere auto kost deze prijs ook!!) maar je weet zeker dat dit de enige kosten zijn... Wat de APK/onderhoud dan ook kost.
Geeft meer zekerheid en je hoeft niet ineens €1000 onderhoud t betalen of een nieuwe auto te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:17

Een auto is ook alleen maar luxe.. koop weer een scooter. Kost geen drol in vergelijking met die auto en jezelf lekker inpakken in de winter en gaan..

Auto van €1500+ hoeft ook niet altijd beter te zijn, die wij kochten mocht na 2 maanden ook naar de sloop. Hoewel de auto van mijn ouders 2 jaar zonder wat rondreed die minder dan €800 was..

Hoeveel km enkele reis is het op de scooter? Uurtje erop ga je ook niet dood van toch. En benzine bespaar je ook lekker mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:18

Jeetje wat rot zeg! Kan me voorstellen dat je er even doorheen zit. Persoonlijk zou ik wachten met trouwen en kinderen krijgen als je nog in de schulden zit; beide (en met name het laatste plan) kost een hoop geld... Schulden afbetalen, sparen en dan de grote plannen uitvoeren. Sterkte!

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:19

Private lease is inderdaad een goede optie denk ik voor jullie. En anders een goedkoop autootje van 2000 euro, voor mijn Fordje Ka heb ik 3000 euro betaald en die rijdt echt super. Er staan vast wel meer van dat soort autootjes.

Ik zou de lange termijn plannen even laten voor wat ze zijn, jullie zijn verloofd en gáán trouwen, 'maar dat hoeft niet meteen al kan ik me voorstellen dat jullie dat graag willen. Maar wel zonde als jullie na jullie grote dag krom moeten liggen als er bijv. zoiets als dit gebeurt..

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:21

Ja, je betaalt rente en je hangt een paar jaar vast maar je hebt dan wel een auto waar je eerste paar jaar waarschijnlijk geen grote onverwachte kosten aan hebt en dat is toch een stukje gemoedsrust die ts kan helpen.

En ja, de meeste mensen kopen een nieuwe auto met een financieringsplan.

Anoniem

Re: En toen was een kapotte auto echt even de druppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:23

En als je een beetje goed onderhandeld betaalt de dealer nog de rente voor je ook :) houd er wel rekening mee dat ze wel een startbedrag verwachten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:24

Trouwen zou ik dus echt nu niet doen.
En hoe ver zit je dan van je werk dat een scooter niet te doen is?


En maximus 90% doet het zo?
Ik mag hopen van niet.
Ik ken iig niemand niet. Ook niet met financierings plan.
Die bedrijven draaien er niet voor niets winst op.
Kost je altijd meer. Meer van wat je niet hebt.
Zo blijf je in de ellende.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:25

private lease daar zit je ook wel een x aantal maanden aan vast hoor...je huurt als het ware een auto.
Maar na die loop tijd heb je geen auto en wel kosten gemaakt! (ook geen onderhoud dat klopt..) maar dit lijkt mij niet niet de voordeligste optie


hier nog nooit 1 financiering plan gebruikt en mijn vriend en mijn ouders ook niet. Wat is er mis met sparen voor de dingen? of doen met een minder nieuwe auto.

Ik heb een aygo nu inmiddels 10 jaar oud (nieuw gekocht) en in die 10 jaar amper onderhoud nodig gehad. Ja een x nieuwe remblokjes, olie verversen etc

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:27

Dat is echt superrot.. Maar misschien helpt het als je even prioriteiten stelt en bijvoorbeeld het trouwen (dat kan áltijd nog!!) achterwege laat. Bouw in ieder geval een potje op voor zulke gevallen, je auto kan stuk gaan maar ook je wasmachine, je oven, of een huisdier (?) wordt ziek. Denk daarna aan zaken die geld kosten maar niet direct nodig zijn :j

Knuffel hoor! Soms worden zulke dingen echt teveel. Maar je komt er wel.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:28

verootjoo schreef:
Wat je trouwens ook kan doen is private lease. Een VW up kan je al voor 230€ in de maand rijden en dat kost wat (maar een andere auto kost deze prijs ook!!) maar je weet zeker dat dit de enige kosten zijn... Wat de APK/onderhoud dan ook kost.
Geeft meer zekerheid en je hoeft niet ineens €1000 onderhoud t betalen of een nieuwe auto te kopen.


Heel heel dom advies. Dit is in verhouding veel duurder. Bovendien zit je mooi vast aan een contract als je er financieel niet uitkomt.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:29

Irene2 schreef:
verootjoo schreef:
Wat je trouwens ook kan doen is private lease. Een VW up kan je al voor 230€ in de maand rijden en dat kost wat (maar een andere auto kost deze prijs ook!!) maar je weet zeker dat dit de enige kosten zijn... Wat de APK/onderhoud dan ook kost.
Geeft meer zekerheid en je hoeft niet ineens €1000 onderhoud t betalen of een nieuwe auto te kopen.


Heel heel dom advies. Dit is in verhouding veel duurder. Bovendien zit je mooi vast aan een contract als je er financieel niet uitkomt.

En je mag dan maar 12000 per jaar rijden.
Zodra je de km omhoog zet stijgt de prijs enorm mee.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:30

Mijn broer en schoonzus rijden al 4 jaar rond in een heel oud autootje (een Starlet) die ze €700,- heeft gekost en buiten een keer nieuwe banden en de jaarlijkse APK hebben ze nog nooit wat geks gehad.
Ja de auto is niet mooi. niet heel groot, geen airco en geen stuurbekrachtiging, maar ze hebben er al jaren plezier van. :j

Trouwplannen zou ik wellicht nog een jaar uitstellen net zoals kinderen. Zorg eerst maar dat jullie een mooie buffer hebben opgebouwd. :j

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:31

Kijk liever naar een Japanner qua oudere auto ipv Frans! Uit ervaring..... heb een starlet gehad die toen al 15 jaar oud was. 1000 voor betaald, elk jaar voor 35 euro door de apk. 3 jaar mee gereden en er toen nog 850 voor gekregen.