bijrijdster is van paard gevallen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
titipriv
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-16

bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 05:09

Hoi Hoi,
Ik heb net dit account aangemaakt omdat me iets dwars zit en ik denk dat het goed is om dit van meerdere kanten te bekijken.
Ik weet niet zo goed of ik het hier moet plaatsen.. zo niet word ik graag gecorrigeerd :)

Het verhaal zit zo,
Ik ben een maand geleden ongeveer verhuist naar het buitenland voor een jaar,
ik zit nog op school dus ik kom tussendoor(vakanties) wel terug maar nu was de vraag wat te doen met mijn lieve viervoeter?
Een bijrijdster leek de beste oplossing, maar nu is mijn paard niet de makkelijkste en ik ben er nog niet helemaal uit waar dat nou aan ligt..

Hij is 6 jaar oud, ik heb hem met 4 jaar zelf ingereden (toen was het nog niet mijn paard, maar ik reed voor de eigenaar).
Het was een heerlijk dier, enthousiast, gevoelig, wilde graag werken enzovoort.
Op de manege namen ze hem daarna mee op bosritten, maar na enkele maanden begon hij zich te misdragen, hij gooide iedereen eraf die maar op wilde stappen en uiteindelijk kwam hij ergens achter op de wei terecht.
Zonde!!
Hij heeft toen ongeveer een jaar in de wei gestaan zonder dat er iets mee gedaan werd, maar nu begin dit jaar ging mijn oude paard naar mijn nichtje en had ik weer tijd..
Nooit geschoten is altijd mis en toen heb ik dit paard gekocht, en het ging geweldig!
Hij heeft vanaf het begin geen bok gegeven, wel snel gestrest en veel haast maar dat werd ook beter met de tijd.
Nu op het einde kon ik er echt alles mee en hij leek totaal veranderd.

Nu ben ik dus verhuist en heb ik 2 vriendinnen gevraagd hem te rijden,
vriendinA had eerder met hem gereden, en heeft hem de afgelopen maand gereden tot vriendinB terug kwam van vakantie.
Nu zou zij hem gaan rijden omdat vriendinA naar een andere stal verhuist (niet in de buurt).
Gister is vriendinB gaan rijden, ze wilde met hem naar het bos (is hij gewend) en ik kreeg een later een berichtje dat mijn paard zonder haar terug kwam gerend en vriendinB gelukkig ongedeerd een tijdje later op stal aan kwam.
Hij was gaan bokken en ze was eraf gevallen... hmmm...
Ze is er niet terug opgegaan naderhand.

Ik kom eind volgende maand naar Nederland, 1 week voor vakantie.
Maar nu moet ik beslissen, is het beter om mijn paard tot die tijd te laten staan voor hij straks weer terug bij af is? (natuurlijk word hij dan wel verzorgd maar niet rijden)
Of moet ik vriendinB maar laten doen en we merken het wel.. want dat vind ik gevaarlijk en ook niet goed voor het paard..
Ik heb ook nog geen oplossing voor daarna.. vind het erg lastig.

wat zouden jullie doen?

groeten Jes :)


LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 06:00

Als het paard zo onbetrouwbaar is zou ik deze laten staan voor die maand en daarna kijken of er een mogelijkheid is om opnieuw te beleren. Paardlief heeft al vaker lange tijd stil gestaan dus zal zich prima vermaken.

Supervixen

Berichten: 12818
Geregistreerd: 28-04-11

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 06:31

Misschien ligt het zadel niet meer goed? Hij is nog jong dus het lijf verandert. Bokte hij uit joligheid?
Kan ze hem niet longeren, dan blijft hij toch lekker bewegen.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 06:39

En de optie om hem bij vriendin A te stallen? Jij hoeft die afstand nu toch niet te reizen.

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 06:45

door verschillende ruiters kan een paard vervelend gedrag aanleren en gaan uitproberen. Maar begrijp ik dat deze bijrijder na lange tijd opstapt en direct je paard meeneemt op buitenrit?
Zou ik niet toelaten, maar goed heeft niets met de val te maken.

Wel zou ik willen weten wat de aanleiding was voor het bokken en vallen, lette de ruiter niet goed op. Schrok het paard of anders was het opzet van het paard.
In dit laatste geval zou ik zeggen niet erop en verplaatsen naar de stal van de andere rijder die wel met het paard overweg kan.

Veiligheid voorop

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 06:53

ligt volledig aan de reden van de val. Bespreek open en eerlijk of ze het aandurft om weer op te stappen / vriendin A kan helpen en anders is het beter dat je paard stil staat (de wei in gaat). Dan went hij zich ook geen andere dingen aan.

Toen ik eerder wedstrijden reed, had ik liever dat hij een maand stil stond. Als hij door 1 van de andere ruiters gereden werd had ik er daarna meer werk van.

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:28

Wachten tot je zelf terug bent en het meisje dan vragen wat er nu precies is gebeurd. Persoonlijk zou ik het niet op mijn geweten willen hebben als er nu weer iemand op zou gaan en er iets afschuwelijks zou gebeuren. Jij kent jou paard het beste.

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:32

Vraag wat er precies gebeurt is, en beoordeel daarna of er veel kans is dat het nog een keer gebeurt. Je maakt nu eenmaal nooit een goede indruk als je er de eerste keer afvalt, maar het kan net zo goed puur toeval zijn. Iedereen valt wel eens, dat kan net zo goed de eerste keer gebeuren.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:43

Zit een beetje in hetzelfde schuitje als jou (maar dan anders). Heb mijn arm gebroken en ben geopereerd en kan sowieso 1,5e maand niet rijden.

Een stalgenootje longeerd mijn paard twee keer in de week.
Heb ook een vriendin er 2 keer op laten rijden, wel met als doel dat zij rijd totdat ik er weer op mag/kan, maar dat voelde gewoon niet goed, dus zijn we mee gestopt.

In jou geval denk ik dat jou paard gewoon zo aan jou manier van rijden gewend is dat je het daar lekker bij moet houden. Om verdere ongelukken te voorkomen zou ik hem lekker vakantie geven, en eventueel aan die vriendinnen vragen of ze hem 2/3 keer in de week willen longeren & poetsen.

Het is lastig... ik weet het. Maar doe wat je gevoel je zegt!

Succes!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:58

Ook al ben je niet in de buurt je bent wel aansprakelijk voor schade die je paard veroorzaakt. En dat kan flink oplopen ! Ik zou nooit zonder dat ik erbij ben een ander op buitenrit laten gaan. Veel te risicovol.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:05

Daar moest ik ook gelijk aan denken, in de bak op stal waar altijd andere mensen in de buurt zijn is een ander verhaal. Maar alleen op pad het bos in, dat doen wij zelfs niet met ons paard en die is echt heel braaf buiten (alhoewel ik er op het strand zelf ook wel eens naast gelegen heb omdat hij ergens van schrok). Het is dus de vraag of je beide bijrijders nog wel alleen met je paard het bos in moet laten gaan. Verder zou ik als het mijn paard zou zijn willen weten waarom hij weer oud gedrag is gaan vertonen. Al is dat lastig als je zelf zo ver weg bent van je paard. Hebben je vriendinnen ook les met hem? Is er iemand op stal die ze eventueel kan begeleiden en helpen, iemand die jij ook kent en vertrouwd?


emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:09

Elise_K schreef:
En de optie om hem bij vriendin A te stallen? Jij hoeft die afstand nu toch niet te reizen.


Dit lijkt mij een goede optie. Zij rijdt hem goed, je wilt niet dat hij nu echt in de gaten gaat krijgen dat hij iedereen er af kan krijgen. Daar krijg je zelf ook last van als je terug komt.
Je moet ook weten dat je aansprakelijk bent en blijft voor je paard. Als je vriendin (die er af gevallen is) iets ernstigs overkomt, sta jij voor de kosten. Ook als het paard aan de kletter gaat en schade veroorzaakt.

Ik zou dus of alleen de vriendin die hem aan kan er op zetten (en dus eventueel van stalling verhuizen), of het paard in training zetten bij een goede ruiter, of het paard weer op rust zetten tot je zelf terug bent.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:29

Je bent niet aansprakelijk als iemamd van jou paard valt, maar wel voor de schade die jou paard maakt. Stel, de ruiter valt er af. In zijn weg terug naar stal schopt het paard een auto in puin, dan ben jij verantwoordelijk.

Ik zou persoonlijk nooit iemamd op een eerste rit naar buiten laten gaan. Veel te onverantwoord op eem vreemd paard. En dat blijkt dus ook.

Ik zou zeggen, alleen nog in de bak. Laat ze dames desnoods les nemem met jou paard, dan steken ze er ook nog wat van op.

Mijn ruin is ook zo'n bijzondere. Die duld ook bijna niemand anders op zijn rug.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

fleur_yen

Berichten: 1523
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:35

Ik zou op zoek gaan naar een fijne instructie, en degene die met jouw paard rijdt ermee laten lessen. Wanneer ik anderen op voor langere tijd mijn paard zou laten rijden is het ook alleen onder die voorwaarde.

I'm not impossible, just a bit unlikely - the Doctor

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:36

Ook voor de lichamelijke schade kan je aansprakelijk gesteld worden Peelie! Ik vind het onzin dat buiten rijden per definitie gevaarlijker is dan in de bak, dat ligt toch heel erg aan het paard?
Ik zou erg oppassen met anderen op dit paard te laten rijden. Is het niet haalbaar hem tot je terug bent (semi)professioneel ergens te stallen en in training te zetten?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:39

Met in de bak rijden kan het natuurlijk ook fout gaan, maar als je valt kan het paard iig niet (ver) weg. En vaak zijn er op stal (hangt wel af van de stal waar je staat natuurlijk) gelijk mensen in de buurt die kunnen helpen. Dat maakt het risico dat het fout afloopt wel een stuk kleiner.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:45

friesiszwart schreef:
Maar begrijp ik dat deze bijrijder na lange tijd opstapt en direct je paard meeneemt op buitenrit?

Dit vroeg ik mij dus idd ook af. Maar misschien lijkt dat alleen maar zo uit de tekst?
Hoe dan ook vind ik het een onverstandig besluit van Vriendin B om met een voor haar onbekend paard alleen naar buiten te gaan. Zelfs als ze hem daarvoor al een week ( -of ander tijdsbestek - maar erg lang kan dat nooit geweest zijn) in de bak gereden had. Paard kent haar nog niet goed en andersom en voor een buitenrit heb je wel wederzijds vertrouwen nodig.

Nu vraag ik mij dus af hoe het rijden in de bak gaat met vriendin B (als zij ten minste voor de noodlottige buitenrit al in de bak heeft gereden met jouw paard). Want als dat wel gewoon goed gaat (en als zij dat nog aandurft na de val), dan zou ik gewoon zeggen: 'Niet meer naar buiten'.
Dat gezegd hebbende: het kan ook zijn dat het vertrouwen nu helemaal weg is en het zelfs in de bak niet meer gaat met die twee... In dat geval lijkt het mij idd verstandig om hem bij Vriendin A te stallen (indien mogelijk). Of anders elders in training op een goed adres of lekker de wei op totdat jij terug bent.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:48

Kom op zeg dit is gewoon een ongelukje tot het tegendeel bewezen is. Huppakee bijrijder er weer op en oefenen in de bak. Later een keer met iemand mee het bos in. Laten we er geen drama van maken.

Bejaarde bokkers weten meer

titipriv
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-16

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 14:45

dank voor jullie reacties!

Ik heb inmiddels vriendinA en B gesproken, gevraagd wat er nu precies is gebeurt en of vriendinB er niks aan over heeft gehouden.
VriendinB vertelde dat hij halverwege plots omdraaide en begon te bokken, ze had daar verder geen aanleiding voor gezien (hond hardloper wind etc).
Wel degelijk opzet van het paard dus..
Gelukkig is er niks met haar aan de hand.

Ik had haar voor mijn vertrek aangeraden eerst in de bak te rijden maar ze houd niet van de bak dus ging ze liever naar het bos, het paard is dat gewend, ik heb het haar niet verboden ofzo.
Ik heb voor nu in ieder geval gezegd dat tot ik terug ben eind oktober hij gewoon op de wei kan staan en vriendinA (zij werkt op stal) zal hem 1 keer in de week meenemen gewoon voor wat aandacht.
VriendinB heb ik gezegd hem maar te laten staan.

Ik zal even een paar mensen quoten :)

titipriv
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 14:49

Elise_K schreef:
En de optie om hem bij vriendin A te stallen? Jij hoeft die afstand nu toch niet te reizen.


klopt!! Ik heb dat na gevraagd, en ze gaat kijken of dat mogelijk is, zou een geweldige oplossing zijn.
Ik laat hem dan in ieder geval tot ik terug ben staan en dan verhuis ik hem zelf nadat ik er een keer geweest ben, tegen die tijd weet zij ook hoe het daar gaat en of het een fijne plek is :)
heel goed advies bedankt!!

titipriv
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 14:59

mairead schreef:
friesiszwart schreef:
Maar begrijp ik dat deze bijrijder na lange tijd opstapt en direct je paard meeneemt op buitenrit?

Dit vroeg ik mij dus idd ook af. Maar misschien lijkt dat alleen maar zo uit de tekst?
Hoe dan ook vind ik het een onverstandig besluit van Vriendin B om met een voor haar onbekend paard alleen naar buiten te gaan. Zelfs als ze hem daarvoor al een week ( -of ander tijdsbestek - maar erg lang kan dat nooit geweest zijn) in de bak gereden had. Paard kent haar nog niet goed en andersom en voor een buitenrit heb je wel wederzijds vertrouwen nodig.

Nu vraag ik mij dus af hoe het rijden in de bak gaat met vriendin B (als zij ten minste voor de noodlottige buitenrit al in de bak heeft gereden met jouw paard). Want als dat wel gewoon goed gaat (en als zij dat nog aandurft na de val), dan zou ik gewoon zeggen: 'Niet meer naar buiten'.
Dat gezegd hebbende: het kan ook zijn dat het vertrouwen nu helemaal weg is en het zelfs in de bak niet meer gaat met die twee... In dat geval lijkt het mij idd verstandig om hem bij Vriendin A te stallen (indien mogelijk). Of anders elders in training op een goed adres of lekker de wei op totdat jij terug bent.


Nee, vriendinA heeft hem de afgelopen tijd gereden :) maar omdat zij naar een andere stal gaat zou vriendinB het overnemen..
Het punt is mijn paard is in de bak net zo als in het bos, het ligt niet aan de omgeving denk ik.
Wel aan de ruiter en het vertrouwen ben ik het mee eens.
Hij is heel erg op de ruiter gericht en snel gestrest als je hem op sluit of veel met je handen rijd..
En als hij gestrest is ontploft hij en krijg je de raarste sprongen.
Ik heb hem zelf al maanden niet meer zo gezien en hij heeft zich uberhaupt niet misdragen dus ik had niet verwacht dat hij nog steeds zo snel zou ontploffen..
Hij blijft in ieder geval op de wei nu :) en dan hoop ik dat hij daarna naar vriendinA kan.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: bijrijdster is van paard gevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:27

Ik vind het vreemd dat vriendinB onmiddellijk het bos in gaat met het dier. Buitenrijden is oké maar leer eerst het paard goed kennen voordat je er alleen op pad mee gaat. Je lost het goed op TS, geen risico nemen :-)

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:48

tientje2000 schreef:
Elise_K schreef:
En de optie om hem bij vriendin A te stallen? Jij hoeft die afstand nu toch niet te reizen.


klopt!! Ik heb dat na gevraagd, en ze gaat kijken of dat mogelijk is, zou een geweldige oplossing zijn.
Ik laat hem dan in ieder geval tot ik terug ben staan en dan verhuis ik hem zelf nadat ik er een keer geweest ben, tegen die tijd weet zij ook hoe het daar gaat en of het een fijne plek is :)
heel goed advies bedankt!!



You are welcome :)
Ik zit nu zelf ook een half jaar in het buitenland en heb mijn paard nu ook bij een vriendin 2 uur verderop gestald. Dan weet ik 100% zeker dat de ruiter geschikt is en genoeg tijd heeft :j

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:51

Sorry maar hoe haalt B het in haar hoofd? Wie gaat er nou op een onbekend paard de eerste rit naar buiten alleen maar omdat "bakrijden niet zo leuk is" >;) Vind dat toch behoorlijk onbezonnen en vooral onverantwoordelijk.
Jammer dat je niet van in de bak rijden houdt, begin daar eerst maar eens mee om te kijken om het gaat.
Dan is het voor mij makkelijk, als B niet in de bak wil rijden met je paard dan maar niet. Als jij denkt dat paard sowieso nog eens zich zo zal gedragen ongeacht de plaats van rijden en ruiter kan dit beter maar in de bak zijn denk ik zo.

Snap dat het moeilijk is om haar misschien streng aan te spreken van "bak in of niet rijden" maar je wil niet je paard straks onder een auto hebben of met een gapend gat in het been door een tak of wat dan ook als dit nog eens mocht gebeuren.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:06

laraxXxemma schreef:
Sorry maar hoe haalt B het in haar hoofd? Wie gaat er nou op een onbekend paard de eerste rit naar buiten alleen maar omdat "bakrijden niet zo leuk is" >;) Vind dat toch behoorlijk onbezonnen en vooral onverantwoordelijk.
Jammer dat je niet van in de bak rijden houdt, begin daar eerst maar eens mee om te kijken om het gaat.
Dan is het voor mij makkelijk, als B niet in de bak wil rijden met je paard dan maar niet. Als jij denkt dat paard sowieso nog eens zich zo zal gedragen ongeacht de plaats van rijden en ruiter kan dit beter maar in de bak zijn denk ik zo.

Snap dat het moeilijk is om haar misschien streng aan te spreken van "bak in of niet rijden" maar je wil niet je paard straks onder een auto hebben of met een gapend gat in het been door een tak of wat dan ook als dit nog eens mocht gebeuren.

Ik zou het ook niet eens aandurven dat te doen. Je wilt toch immers eerst weten wat voor beest je straks onder je hebt lopen? Een beetje paardenmens weet geloof ik wel dat paarden op van alles en iedereen anders kunnen reageren, en ik zou als eigenaar ook niet echt blij worden van meteen naar buiten gaan met mijn paard als ik er niet bij ben. De eigenaar van mijn verzorgpaard is op mijn eerste buitenrit een aantal jaren geleden zelf meegegaan op het paard van zijn dochter, en voor veel andere mensen zou meegaan op de fiets een geschikte oplossing zijn. Ik ben ook meegegaan met meisjes die af en toe van de eigenaar mee mogen mennen/komen rijden op het paard, en ik fietste of liep ook gewoon mee naast het paard om toezicht te houden. Ze zijn er immers niet vaak genoeg om het paard goed te leren kennen zoals wij, en ze zijn ook nog eens wat jonger en minder consequent en sterk. En ik heb het hier over een paard van 17 jaar oud die over het algemeen behoorlijk braaf is.

Not all those who wander are lost.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, JenniferU, laura22, Milow2018, nayla, Sky_As, Slmt9, ulaantje, Winged en 92 bezoekers