Hoe longeren leuker maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YvonneJip
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-09-16

Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 15:04

Hallo!
met mijn Haflinger Jip rij ik een paar keer per week een lange buitenrit door de bossen hier, iets wat we allebei het liefste doen! Maar omdat we twee kleine kinderen hebben en niet altijd oppas, ben ik soms genoodzaakt eea te combineren! Twee keer per week ben ik dus op stal samen met ons zoontje van een jaar oud. Ik draag hem op m'n buik in een buikdrager en zo heb ik mijn handen vrij om Jip uit de wei te halen. En kan ik hem even longeren in de bak.
Jip vind het echter zo saai...Hij is heel braaf en ik kan hem puur op stemcommando laten stappen, draven, galopperen, stoppen, achterwaarts, omdraaien, hoofd laag houden... Maar leuk vind hij het niet... Ik kan geen balkjes oid gaan gebruiken, want ik draag nog een kleine man op mijn buik.. Misschien hebben jullie nog een idee om het voor jip iets leuker te maken?


nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:06

Sorry, maar dat vind ik dus echt levensgevaarlijk, longeren met een kleine uk op je buik in een draagzak..
Paard hoeft maar te schrikken oid en je valt verkeerd.....

De gevolgen zijn niet te overzien.. :n

<3 Sneakers <3

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:09

Idd.. waarom niet in de maxicose lekker warm onder de dekens net buiten de bak?

Longeren is niet echt leuker te maken helaas, het is een doodsaaie oefening als je het vaker dan 1x per maand doet..

Mijn paard leukt het zelf op door ineens om te draaien en weg te stormen als ik het vaker dan 1x per 2 weken doe, das ook een oplossing :P

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:11

:oo

Je paard kan nog zo braaf zijn maar met paarden werken en een kind dragen doe je gewoon niet!
Ik kan dat gewoon niet begrijpen :n

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:14

nine1987 schreef:
Sorry, maar dat vind ik dus echt levensgevaarlijk, longeren met een kleine uk op je buik in een draagzak..
Paard hoeft maar te schrikken oid en je valt verkeerd.....

De gevolgen zijn niet te overzien.. :n


Eh, paard slaat en het uk krijgt een dreun, daar moet deze oma niet aan denken.
Maar wat toch met verkeerd vallen? Als mens heb je een serie reflexen om je buik te beschermen, je handen uit te steken etc. Dus zit de kleine man op de beste plek.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:14

Eens met bovenstaande.. levensgevaarlijk wat je doet.

Longeren is verder ook niet echt leuker te maken. Absoluut wel veiliger :))
Misschien vind je paard het ook wat leuker als je volledige aandacht aan hem geeft ipv een beetje aan je paard en een beetje aan je kind.

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:16

Werken aan twee lijnen / dubbele longe is wellicht handiger, of gewoon "los longeren" - dan kun je achten, wendingen en wat al niet maken.
En van te voren of iemand anders een labyrintje, wat balkjes neer laten leggen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-09-16 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Valeska1995
Berichten: 47
Geregistreerd: 18-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:16

Misschien kun je wat vrijheidsdressuur proberen en een beetje rondspelen. Of eens proberen te longeren zonder touw en zweep.

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:17

Janneke2 schreef:
nine1987 schreef:
Sorry, maar dat vind ik dus echt levensgevaarlijk, longeren met een kleine uk op je buik in een draagzak..
Paard hoeft maar te schrikken oid en je valt verkeerd.....

De gevolgen zijn niet te overzien.. :n


Eh, paard slaat en het uk krijgt een dreun, daar moet deze oma niet aan denken.
Maar wat toch met verkeerd vallen? Als mens heb je een serie reflexen om je buik te beschermen, je handen uit te steken etc. Dus zit de kleine man op de beste plek.


>;) really?

Who cares HOE het gebeurt.. Feit blijft dat zo'n klein kindje zo dicht in de buurt van een paard gewoon levensgevaarlijk is.. Linksom of rechtsom..

<3 Sneakers <3

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:18

Kind in de wandelwagen/buggie of wat dan ook en buiten bereik van de paarden zetten.

Paard longeren is saai maar met je handen vrij kan je met balkjes/cavalleti misschien er nog iets van maken.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Anoniem

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:20

Helemaal eens met bovenstaande reacties.

Enorm onverantwoordelijk dit TS.

pillow
Berichten: 7776
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:26

De vraag is hoe je het longeren leuker kunt maken, niet of je dat met een kind kunt doen. Dat moet TS toch helemaal zelf uitmaken, gewoon niet mee bemoeien.
Longeren met dubbele lijnen is voor jezelf leuker om te doen, je bent meer bezig en je kunt veel meer oefeningen doen. Wat balkjes neer leggen is ook een optie. of wat mennen, kortom je kunt veel meer doen dan dom rondjes laten lopen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:32


YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:36

Tsja, ik vind longeren ook niet per se geweldig om te doen, maar het is wel nuttige training. Ik longeer met dubbele lijnen met een 4-jarig paard. Ik ben meestal in totaal zo'n 15-20 minuten bezig, in die tijd kan ze meestal niet eens bedenken dat ze het saai vindt. :P
Met dubbele lijnen vind ik wel dat je zelf een hoop meer moet doen en ook meer controle hebt, ik vind dat interessanter en fijn.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:38

Manieren om het leuker te maken: balkjes stappen, draven en galopperen, dubbele lijnen, los, iets verzinnen met pionnen.
Manieren om het veilig te maken: kind langs de kant, niet in een draagzak.

langedeel

Berichten: 46
Geregistreerd: 22-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:40

Longeren zonder touw, er een soort spelen van maken deed ik soms met mijn paard

Dag lieve siets 19-9-2016

Janneke2

Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:44

@ Nine: yes, really.

Sommige dingen zijn gevaarlijk en andere dingen niet.
Op je achterhoofd vallen kan voor jouzelf gevaarlijk zijn (zo sta je op je voeten, er gebeurt iets, jouw bol op het beton, i saw it been done...) maar dat kindje op je buik krijgt daar niets van.
(Gesteld dat je na de hersenschudding gewoon voorspoedig herstelt.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:54

Op mijn stal nam iemand de kleine mee in een buggy. Zette de buggy een paar meter van haar paard vandaan. Ze gaat paard poetsen. Paard schrikt, trekt zich los en rent zo over de buggy heen. Buggy helemaal verbogen aan alle kanten. Gelukkig had t kindje niks. Kleine kinderen en grote paarden, geen ideale combi.

YvonneJip
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-09-16

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:53

Mensen, mensen, wat een negatieve reacties weer... Oordelen terwijl men mij,mijn kind en mijn paard niet kent! Ik heb jip nu al 22 jaar, dus ik kan echt wel inschatten wat wel en niet kan! Ik vraag toch alleen hoe ik het longeren leuker kan maken? Daar heb ik gelukkig wel wat goede tips voor gekregen, mijn dank daarvoor!

RubyJazz
Berichten: 11
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:22

Dubbele lange lijnen! kan je heel veel mee varieren. Omdat ik op dit moment niet in staat ben om te rijden doe ik dit met mijn Haflinger merrie en zij vind het heel leuk! Je kan ze veel overgangen laten maken en figuren laten lopen. Ik wissel af met balkjes aan de ene kant van de bak zodat ze daar niet heel de tijd overheen moet of soms helemaal niet. Ik leer haar ook nieuwe dingen tussen de lijnen en pak dat later verder op onder het zadel, minder belastend voor haar.

Ruby Abbey Jazz

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:29

met balkjes of van opgeblazen skippyballen en hem daar tussendoor laten lopen.

xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:40

tempo verschillen al geprobeert? heel zachtjes draven, heel hard draven, van draf naar stap, van stap naar galop, van galop naar halt.

wish it, dream it, do it

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:42

Longeren is iets vrij standaards en kan je ''leuk' maken door je paard aan het werk te zetten. Ik rij veel overgangen en de volte verkleinen of vergroten. Soms balkjes maar dat is in jou geval geen optie. Vele vinden longeren saai en dan is het moeilijk leuk te maken.
Echte kun je het veeeeel veiliger doen en niet je kind op je buik meenemen. Ondanks je zegt dat je paard 22 jaar hebt blijft het een dier. Vele die roepen dat ze hun paard door en door kennen verongelukken er keer mee door een lakse houding (ik ken mijn paard, doet hij echt niet etc). Je moet dit topic niet zien als negatieve reacties maar als mensen die bezorgt zijn voor het welzijn van het kind.

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:46

Wat ik zou doen is de baby even in de buggy, dan balkjes leggen / kleine sprong, dan baby weer in de draagzak en zo beginnen longeren.


kashflow
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Hoe longeren leuker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:27

Misschien is het leuk om te gaan freestylen met je paard of kun je m kunstjes aanleren! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers