Paard wil/kan geen middendraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:54

Hallo allemaal

Toch even getwijfeld om dit te posten of niet maar laat ik de kans toch grijpen.

Sinds vorige zomer heb ik een nieuw paard. Toen ik hem kocht was ik onmiddellijk verliefd en de klik was er onmiddellijk. Eigenares deed haar paard met veel pijn in het hart weg omdat zij de vaardigheden niet had om hem door te rijden.

Het is best een karaktervol paard dat goed weet wat hij wil en wat niet.
Met resultaat dat hij bij haar zadelmak gemaakt is maar met veel (te veel) liefde en langs de andere kant met de harde hand tijdens het rijden.
Omdat zij hem niet kon rijden omdat hij te veel macht had, heeft ze een andere ruiter gezocht die hem door reed. Daar hebben ze gebruik gemaakt van hulpteugels, 4 ringenbit, ophaaltrens....

Toen ik hem begon te rijden heb ik het bit vervangen door een gewone trens en ik ben zelf geen voorstander van hulpteugels. Ik heb het voorbije jaar ook de pech gehad dat mijn paard 2 blessures opgelopen heeft aan zijn pezen aan beide achter benen. Om deze te laten genezen heb ik heel veel tijd genomen en ben ik respectvol met mijn paard omgegaan. Met resultaat, sinds mei dit jaar is hij volledig genezen en hebben we terug carte blanche van de dierenarts om te trainen (dressuur).

Echter heb ik eerst zijn gedragsproblemen aangepakt. Nu gaat hij niet meer lopen als je opstijgt (en over de omheining springen van 1m20 %) )en kan ik hem alleen op de trailer laden.
Het bit is nog steeds een moeilijk punt maar ik ben voorstander van de zachte gevende hand en het voorwaarts neerwaarts rijden. Dit heb ik maanden gedaan. Iedere rit is er nog 1 of 2 keer verzet op het bit (neemt zijn bit vast en wil dan sterker zijn) maar dit was vroeger bijna de hele training door en is nu op 10 sec opgelost. Nu is hij nageeflijk, volgt mijn hand, schuimt mooi en is los in zijn kaak. Als hij nog tegen mijn hand komt is het 99% van de tijd mijn fout en dan is het aan mij om te bedenken wat ik fout deed en meestal vinden we samen wel de goede weg.

Het paard wordt heel close door de DA opgevolgd en is vorige week nogmaals klinisch gekeurd en is fysiek gezond verklaard. Ook heeft hij een passend zadel en is hij meermaals door osteo en paardentandarts behandeld.

Nu komt mijn vraag:

Vanaf de moment dat ik hem heb (dus reeds van voor de blessures), kan/ wil het paard geen middendraf lopen. Nochtans is hij gevoelig aan mijn been. Is correct en vlot om van stap naar draf te gaan, is vlot om van draf naar galop te gaan of van stap naar galop te gaan. Dit is wel nog maar sinds kort voldoende bevestigd.
Echter om naar middendraf te gaan blijft hij plakken in zijn tempo of galoppeert hij mooi aan het been aan.

Het tempo dat hij dan loopt is wel iets boven een arbeidsdraf maar is nog geen middendraf met een dragende achterhand.

Om mijn middendraf voor te bereiden ga ik in de wending verzamelen en houd ik er mijn benen reeds goed bij zodanig dat hij wakker is.Beide benen aan de singel dus geen galop commando. Op de lange zijde geef ik iets meer ruimte zodanig dat zijn neus wat meer vooruit kan maar ik hou hem nog voldoende bij mij.
Met mijn vorige paarden heb ik hier nog nooit problemen mee gehad en ik heb ervaring met dressuur en ik rij/reed wedstrijden tot M niveau in België.
Enkel bij hem zit ik even met mijn handen in het haar.

Omwille van zijn peesproblemen probeer ik deze middendraf te rijden op hardere bodem. Mijn piste ligt momenteel vrij zwaar maar ook daar lukt het niet.

Ik heb ook reeds geprobeerd om hem ook balkjes te laten draven maar dit maakt hem ook niet wakker.
Wat wel lukt is om uit zijn basistempo te verzamelen en terug naar basistempo. Dan reageert hij ook goed maar hij gaat niet over zijn bepaald punt in het basistempo. Net alsof hij een vitesse ontbreekt.

Als ik te veel druk gebruik, is de kans groot dat ik weer verzet krijg in de mond dit wil ik dus ten allen tijde vermijden.

Ik krijg ook les maar ook daar wil het niet vlotten. Nochtans kan hij een mooie middendraf tonen. Af en toe lukt het hem en ben ik terecht super fier op hem. Ook op de weide kan hij heel mooi bewegen. Natuurlijk, vrijheid en onder het zadel is iets heel anders.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 21-09-16 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt


Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:58

Zit het paard niet vast? Loopt hij goed over de rug, en is lengte buiging geen probleem?
Ik ben van mening dat elk (gezond) paard kan verruimen.

Waarschijnlijk houdt hij zich zelf vast en galoppeert hij aan, omdat dat makkelijker is.

Ik merk dat bijv met jonge paarden die het balans nog niet hebben. Die galopperen vrij wel meteen aan. Zeker als ze nog niet 'door het lijf lopen'.

Wat zegt je trainer?

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:00

Doe je ook veel schakelen in een gang? Mijn paard gaat ook meteen in draf/galop maar met tempowisselingen moet ik hem wek vaker wakker maken omdat hij niet goed genoeg op mijn been reageert.
Dus weet niet of het bij jou ook komt door gewoon slechte reactie op been? Anders moet je daar consequent mee aan de gang. En dan hoef je niet meteen een middendraf te verwachten, reactie vooruit op je been is al goed en van daaruit kun je naar de middendraf toe werken

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:01

Iedereen is het er ondertussen overeens dat veel van zijn gedragingen in zijn hoofd zitten door het verkeerd opgeleerd te zijn.
Fysiek is hij al helemaal onderste boven gekeerd en alles is in orde. Hij loopt mooi over de rug. Hier ben ik zelf ook heel aandachtig naar. Tijdens het rijden speel ik ook met zijn stellingen laag - diep, binnenstelling - buitenstelling.

Ik ben er ook van overtuigd dat elk paard middendraf kan lopen maar bij hem is het moeilijk te vinden.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:04

Is het paard echt goed aan jouw been?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:04

Lisafalco: Ja ik schakel veel tijdens het rijden. Dat zit standaard in mijn routine tijdens het trainen. Dit omdat mijn paard tijdens het schakelen verzet vertoonde. Nu is dit verzet voorbij en reageert hij goed op mijn been en hand.

Maar misschien verwacht ik te veel en moet ik hiervoor ook geduld hebben.

Annekee: Mijn trainer vindt het ook bijzonder dat hij niet reageert. Hij zal niet altijd aangalopperen even goed negeert hij mijn hulp en blijft gestaag in zijn tempo doorlopen. Dit is echter wel al een tempo dat hoger ligt dan aan basisarbeidsdraf maar naar mijn mening nog geen middendraf met voldoende achterhand.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:06

Laibadji schreef:
Lisafalco: Ja ik schakel veel tijdens het rijden. Dat zit standaard in mijn routine tijdens het trainen. Dit omdat mijn paard tijdens het schakelen verzet vertoonde. Nu is dit verzet voorbij en reageert hij goed op mijn been en hand.


Wat is precies voor jou de defenitie van schakelen?

Ik versta, verruimen en verzamelen van de arbeidsgang onder schakelen.
Een middendraf is verruimen...

Laibadji schreef:
Annekee: Mijn trainer vindt het ook bijzonder dat hij niet reageert. Hij zal niet altijd aangalopperen even goed negeert hij mijn hulp en blijft gestaag in zijn tempo doorlopen. Dit is echter wel al een tempo dat hoger ligt dan aan basisarbeidsdraf maar naar mijn mening nog geen middendraf met voldoende achterhand.

consuquent zijn, been is reactie naar voren.
door de AH sterker te maken, kan je abrupte overgangen gaan maken.
Draf - Halt (en dan echt HALT, geen pas voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts) Waarschijnlijk zal hij dit de eerste keren (!!) wel doen, is omdat zijn spieren dit nog niet kennen, en het zwaar voor hem is.
Op het ene moment gaat het goed, de keer erop ben je hem kwijt. NIET boos worden, al doet hij het na 20 x nog niet, het kost veel kracht.
Als hij stil staat, moet hij accuut, weg draven. en niet doormiddel van enkele stappassen.
Laatst bijgewerkt door Afwezig op 21-09-16 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:08

Eerst en vooral al bedankt om mee te denken.

Tijdens het rijden ga ik zijn gangen gaan verruimen en verzamelen dus arbeidsdraf verzamelen, net geen stap maar voldoende actie in het been nog om dan terug te gaan naar arbeidsdraf. Ook in stap doe ik dit. In galop nog niet omdat dit nog niet lukt.

Maar misschien doe ik het nog niet voldoende....

Ik heb hem de laatste tijd ook getraind op een vlot tempo omdat het paard liever lui dan moe is. Vandaaruit kwam ook zijn verzet. Als hij moest werken zei hij doei!! Ik niet hoor!!

Nu is hij werkwillig geworden. Dus geef mij gerust tips om het schakelen nog verder te oefenen.
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 21-09-16 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt


Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:11

Wat ik veel om me heen zie, is dat mensen op zo'n manier verzamelen, maar het paard in twee delen blijft. Dus uiteindelijk doet het paard achter niet.
Probeer eens wat ik in mijn vorige post uitleg.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:12

Annekeee schreef:
Wat ik veel om me heen zie, is dat mensen op zo'n manier verzamelen, maar het paard in twee delen blijft. Dus uiteindelijk doet het paard achter niet.
Probeer eens wat ik in mijn vorige post uitleg.


Ik had het net gezien en ik denk dat je daar wel een punt hebt! Dank je wel!! Morgen eens proberen doen!
Ik omschrijf mijn paard ook als een 2 delig paard.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:16

Niet alle paarden zijn er even handig in.
Mijn eigen merrie vind het ook geen gemakkelijke oefening.
Wat bij ons goed heeft geholpen is om meer met het tempo te gaan spelen. Dus van een hele trage draf, naar een snellere ruimere draf en terug. Korte stukjes vragen, maar vanuit het vertragen leer je je paard ook gemakkelijker te verruimen.

Op buitenrit al eens ge-experimenteerd ? Een drafje proberen te houden achter een traag galloperend paard bvb. Kan ook helpen om alles goed los te maken.

uva uvam vivendo varia fit

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:19

betadine schreef:
Niet alle paarden zijn er even handig in.
Mijn eigen merrie vind het ook geen gemakkelijke oefening.
Wat bij ons goed heeft geholpen is om meer met het tempo te gaan spelen. Dus van een hele trage draf, naar een snellere ruimere draf en terug. Korte stukjes vragen, maar vanuit het vertragen leer je je paard ook gemakkelijker te verruimen.

Op buitenrit al eens ge-experimenteerd ? Een drafje proberen te houden achter een traag galloperend paard bvb. Kan ook helpen om alles goed los te maken.


Op wandeling heeft meneertje veel meer vitessen! Ook in draf is hij veel vlotter. Als hij moet kan hij dan wel een verruiming maken.
Dus ik weet dat het er in zit maar ik krijg het er tijdens de dressuur niet uit.
Toen ik hem net had heb ik hem letterlijk moeten leren dat hij uit zijn vastgeroeste houding mocht komen. Paard liep zo verkrampt en met angst naar het bit toe dat hij in een bepaalde houding liep (waarvan ik vermoed dat ze dit een 'goede' dressuurhouding vonden) De angst voor het bit is al heel wat verminderd maar je merkt dat het toch nog aanwezig is.

Maar ik ga jouw tip wel gebruiken en tijdens de buitenritten zijn middendraf oefenen!

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:23

Laibadji schreef:
Annekeee schreef:
Wat ik veel om me heen zie, is dat mensen op zo'n manier verzamelen, maar het paard in twee delen blijft. Dus uiteindelijk doet het paard achter niet.
Probeer eens wat ik in mijn vorige post uitleg.


Ik had het net gezien en ik denk dat je daar wel een punt hebt! Dank je wel!! Morgen eens proberen doen!
Ik omschrijf mijn paard ook als een 2 delig paard.


Succes!
Als het morgen niet lukt, niet meteen opgeven, zo iets heeft tijd nodig. :)

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:25

Dank je wel! Ik geef niet snel op! Ik weet dat het er ergens in zit. Het is nu aan mij om te vinden hoe we het samen kunnen verwezenlijken.

Alle tips zijn zeer bruikbaar en ga ik zeker toepassen! Ik hou jullie op de hoogte! ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:32

Hoe doet hij het aan de longe? Hoe is je paard gebouwd? Mijn paard heeft er ook last mee, en dat komt deels omdat hij compact gebouwd is met lange benen. Verruimen is voor hem moeilijk omdat hij zijn voorbenen niet altijd snel genoeg kan wegzetten vanuit de schouder. Hij valt uit elkaar, versnelt ipv verruimt en gaat als een krab op speed door de piste. Maw, met veel knie actie en als een stikmachine terwijl de achterkant er achteraan zwiebert.

Hij heeft dit probleem ook in stap trouwens. Gangen verkorten gaat veel vlotter...

Ik laat hem aan de longe gericht stappen en draven tot hij voldoende overstapt. Eerst klein stukje, later bouwt dat op naar een halve volte. Afwisselen met overgangen naar draf en stap. Indien nodig neem ik de longe kort en stap ik mee op de hoefslag door de hele piste en per keer dat het binnenachterbeen naar voor komt tik ik net dan lichtjes tegen de bil. Dit maakt dat hij nét dat beetje meer optilt en naar voor zet. Nadien heb ik dit doorgezet onder het zadel. In draf is het wel vermoeiend om mee te lopen :))

Bij balkjes leg ik ze net wat verder uit elkaar zodat de pas wel langer moet worden, en vlak voor hij er overheen gaat zet ik 'm ietsje voorwaartser. Zowel aan de longe als in het zadel.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:55

Laibadji schreef:
Ik krijg ook les maar ook daar wil het niet vlotten. Nochtans kan hij een mooie middendraf tonen. Af en toe lukt het hem en ben ik terecht super fier op hem. Ook op de weide kan hij heel mooi bewegen. Natuurlijk, vrijheid en onder het zadel is iets heel anders.


Dat was mijn vraag eigenlijk ook. Hoe is je paard gebouwd en kan hij bijvoorbeeld wel in vrijheid of aan de longe verruimen.

Kan hij bijvoorbeeld ook in stap verruimen?

Een vaak gemaakte fout is toch teveel lengte te geven in het draf verruimen. Het is goed dat je in de hoeken wat terugrijdt (om het paard wat meer op het achterbeen te krijgen) maar als je dat vervolgens weer allemaal weg geeft, krijg je geen verruiming en loopt je paard gewoon van de achterhand af.
In de middendraf gaat je paard toch wat meer aan je "trekken". Mee zijn is goed, maar vaak ben je dan teveel mee. In het verruimen dus voor je gevoel je hand toch wat naar je toe houden (niet terugwerkend).

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:57

Varekaj: Het probleem buj mijn paard wordt deels veroorzaakt door zijn achterhand die iets overbouwd is.

Aan de longe en ook onder het zadel stapt en draaft hij 1 tot 1pas en een half over.
Aan de longe blijft zijn tempo ook redelijk gelijk. Dus echt middendraf krijg ik er daar ook niet uit. Hij doet het alleen als hij het zelf wil nl op de weide. Hoe meer druk op hem hij dwarser.

Ik vermoed ook dat dit deels aangeleerd is omdat hij telkens heel kort gehouden werd door een zwaar bit en hulpteugels.

Ik heb het gevoel alsof hij tegen een muur aanloopt.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 17:00

Babootje: Ik laat hem zeker niet te los in de middendraf. Meestal is er verzet omdat hij net iets meer druk/ steun op je hand moet zoeken en dat wil mijn paard ten allen tijde vermijden uit angst voor de teugeldruk. Doet hij dit toch, is de kans groot op verzet en pakt hij zijn bit en duwt dan zijn hele lijf en rug weg.

Je legt wel de vinger op de wonde van het probleem maar ik krijg het niet opgelost.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:03

:)*

Tegen een heel erg weerstand biedend hand (en slof?), kan dat? Beseft je paard dat hij mag verruimen? Als ze hem voorin bij elke vorm van verruimen/versnellen met de neus tegen de borst hebben getrokken, dan zal die nu de klik niet maken. Enige wat je dan kan doen is hele kleine stapjes maken, uitvoerig belonen bij de minste vooruitgang en hopen dat het kwartje valt.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:06

Dan is zijn beweging er echt "uit" gereden, zo te horen.
Moeilijk hoor om dat weer terug om te buigen (maar niet onmogelijk). Zelfs niet bij overbouwde paarden.
De kunst is, om hem op het achterbeen te houden (aan te laten sluiten) maar toch luchtig te blijven (met je hand) aan de voorkant, zodat hij het idee heeft dat hij weg mag.
Met paarden die zo zijn, begin je eigenlijk met te proberen hem achter aan het werk te zetten en totaal niet op de voorkant te letten. Laat hem er maar uitlopen met zn hoofd in de lucht desnoods zo lang achter aan het werk is en hij door krijgt dat hij voor weg mag. Dus wel echt naar voren rijden. Hij moet de druk in je hand willen nemen (aan je willen trekken) eer je er wat mee kan.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:30

Net wat Betadine zegt:
Lekker naar buiten: op bospad en naar voren en gebruik maken van het feit dat je buiten meer drang naar voren heb. En dan lekker laten gaan. Eerst weer durven draven.
Pas later gaan sleutelen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 18:05

Varekaj en babootje: Ik heb de indruk dat jullie mij begrijpen. _/-\o_ ik heb inderdaad ook het gevoel dat het verruimen er uit gereden is. Paard durft dit niet uit angst voor de druk en is inderdaad altijd in de krul getrokken met zware bitten en hulpteugels.

Ik weet ook dat hij bij een dressuurruiter gestaan heeft om door te verkopen maar dat deze geweigerd heeft om er verder mee aan de slag te gaan omdat het paard te veel werk nodig had om terug correct te lopen. Dat wist ik niet toen ik hem kocht maar ach een uitdaging is altijd leuk he! ;)
En ik beb al super blij met alle vooruitgang die ik geboekt heb. Het is ook een heel lief paard dus we gaan er voor!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:24

Laat ons zeggen dat mijn paard begin 2014 gedurende 2 weken zonder mijn medeweten (!) heel sterk met een slof is gereden. Ik merk daar nu helaas nog altijd de gevolgen van. Paard heeft veel moeite met begrenzing voorin aanvaarden, zet zich liever scheef met de achterhand naar binnen dan van achter naar voor laten doorvloeien. Zoals jij het omschrijft, het lijkt alsof die energie vooraan tegen een muur knalt. Vergelijk het met een tuinslang die vooraan dicht is, maar waarbij de waterkraan wel vol open staat. De druk in de tuinslang groeit, van achter naar voor komt er energie doorheen maar de voorkant laat het niet wegvloeien. De activiteit en energie achterin is er wel maar de doorstroming niet, die loopt vast op de gesloten voorkant. Dat water gaat dan ook andere uitwegen proberen zoeken...

Op buitenrit kan je inderdaad heel veel, daarin heeft janouk 100% gelijk. Gaat hij daar wel voorwaarts, ga hem dan uitgebreid belonen. Ik heb aan de longe het commando "ruimerrrr" gekoppeld aan verruimen en "russsstiggg" aan verkorten/vertragen. Werkt hier prima.

Verwacht je gewoon aan een flinke berg werk, heel veel geduld en kleine stapjes tegelijk. Maar het is zeker mogelijk om dit weer goed te krijgen hoor.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 19:21

Jouw uitleg sluit zo aan bij mijn paard. Bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker opvolgen! Ik zal jullie op de hoogte houden! We gaan er voor! :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:38

Ik heb wel heel lang doorgezocht naar het ideale bit, het ideale hoofdstel en samen met de smid ook verder gekeken hoe we zijn beenzetting konden verbeteren. Met name dan het sneller wegzetten van het voorbeen zodat de achterbenen ruimte krijgen. En verder zo eenduidig mogelijk bit gezocht dat zo stil mogelijk ligt. In zijn geval is dat een bauchertje geworden met afzonderlijk scharnierende bithelften. Is toegelaten voor dressuurwedstrijden.

Het makkelijkste is vanaf de grond aan de slag gaan denk ik. Dan zie je ook effectief hoe ruim hij zijn passen maakt, hoeveel hij overstapt. Gevoelsmatig bedriegt dat nog wel eens, dan denk je "die gaat fijn" en tegelijk roept je lesgever je toe "mag nog meer, hij stapt net in".
Als hij wel fijn gaat in het halsstrekken kan je proberen om net wanneer je ruimte geeft ook lichtjes been bij te geven. Tijdens het longeren zorg ik dat hij niet bijgezet is als ik ga oefenen op verruimen. Laat hem eerst maar ruimte krijgen en zich concentreren op de beenzetting. Wanneer hij de klik heeft gemaakt kan je stilaan iets meer contact gaan vragen.

Wat ook werkt: op een kleine volte van 10m zetten en aantal keer overgang stap-draf-stap en bij het aandraven gelijk tikje meegeven zodat hij echt voorwaarts vertrekt en binnenachter goed/extra onderzet. Vind je 10m te klein, hou je longe dan zodanig dat je met het topje van de zweep bij de bil kan, je armen in driehoekshouding en stap mee over een grotere volte. Wil je dat hij gaat verruimen, ga dan zelf ook ruimer stappen. Wil je actiever achterbeen, tik bij op het moment dat hij dat been gaat optillen. Probeer beide te combineren. Jij stapt ruimer weg en je neemt hem zo als het ware mee. Je kan op dezelfde manier ook samen over balkjes stappen trouwens, maar leg de balkjes dan wel zodanig dat hij wel moet verruimen om er overheen te raken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 78 bezoekers