Veulen kopen waarom?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:07

Al lezend op dit boeiende forum vind ik een topic over hoe een veulen te vervoeren..........Blijkbaar zijn er heel wat mensen die een veulen van een paar maanden kopen.

Nu mijn vraag: wat doe je met dat veulen dan verder? Ik heb altijd begrepen dat het voor de sociale ontwikkeling beter is als een paard tot zijn 3de in een kudde staat, dus in de opfok.

Koop je dan een veulen om hem of haar vervolgens in de opfok te zetten? Hoe moet ik dit zien? Ben erg benieuwd.


Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:15

HappyHorse33 schreef:
Nu mijn vraag: wat doe je met dat veulen dan verder? Ik heb altijd begrepen dat het voor de sociale ontwikkeling beter is als een paard tot zijn 3de in een kudde staat, dus in de opfok.
.

Dat is niet vanzelfsprekend.
Er zijn genoeg mensen die meerdere (jongere/gemengde leeftijd) thuis hebben staan.

Als ik een veulen zou hebben zou deze bij mijn vriendin in de kudde gaan.
Zij heeft verschillende leeftijden (veulen-bejaard) bij elkaar staan.

Mijn opa had ook een kudde met fokmerries en diverse jongere paarden samen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:20

Die zijn er pakweg in 2 categorieen. Categorie 1 zoekt een zeer gewild ras/oudercombinatie, dan is het heel lastig (of onbetaalbaar) om een volwassen dier te kopen dus dan ga je voor een veulen waar je vaak (maar niet altijd natuurlijk) de eerste paar jaar niet zo bijster veel aan hebt. Maar als die volwassen is heb je met wat mazzel wel je droompaard/pony. Categorie 2 houd van onverpeste dieren en wil zelf de opvoeding doen (of juist weinig menselijke inbreng in de eerste jaren om het dier onverpest te laten), dan moet je ook aan een veulen beginnen.

AnnetteFlame

Berichten: 1434
Geregistreerd: 31-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:23

Of categorie 3 die eigenlijk niet op zoek was naar een paard maar lekker internet aan het afstruinen was. Op dat moment nog een half jaar hoefde te studeren maar omdat moment geen tijd had voor een paard. Waarna een veulen op haar pad kwam en dat eigenlijk perfect uitkwam want ik kon het makkelijk(er) betalen dan een volwassen paard. Inmiddels afgesstudeerd en een baan en tegen de tijd dat hij er klaar voor is, heb ik buiten mn werk om alle tijd en dus ook meer geld ervoor :)

Die van mij heeft idd wel in de opfok gestaan

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:24

En categorie 4 die fokt zelf een veulen die als opvolger mag gaan dienen van zijn of haar moeder.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Shirley

Berichten: 26846
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:35

En categorie 5 die het leuk vindt een kansarme jongere te laten opgroeien en een fijne basis te bieden :D

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

KittyDylan

Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:37

Voegen we categorie 6 nog even toe :D

Die persoon die niet per se wilt rijden dus een veulen ideaal vind (+ het is een A'tje in mijn geval)

Die van mij is nu een jaar, en staat (nou, momenteel apart omdat ze de enige is die wat meer gras mag, maar uiteraard wel contact) bij een andere jaarling, een merrie van 6 en een merrie van 20.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:43

Categorie 7
Iemand die een maatje zoekt voor een eigen gefokt veulen, om samen op te laten groeien.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:46

Wij hebben een tinkerveulen gekocht.. Waarom? Zodat we hem konden zien opgroeien.. Zodat wij m geheel naar onze hand konden zetten.. Zodat onze fries een maatje had.. (die was destijds 6, maar gek op spelen.. Nog steeds eigenlijk)..

Heb er tot de dag van vandaag nog geen spijt van gehad..

<3 Sneakers <3

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:54

Wat een leuke uiteenlopende redenen.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:56

Hahah wat een heerlijk overzichtelijk topic zo :P

Anoniem

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:01

_O- Geweldig. :')

Wij hebben vorig jaar een veulen gekocht toen het enkele dagen oud was.
Zij is met ruim 6 maanden bij ons gekomen.
In April is ons zelf gefokte veulen geboren.
Ze gaan bij ons niet naar de opfok, maar groeien op in een kudde met leeftijdsgenootjes en oudere dieren in verschillende leeftijden die ze vanalles leren.
Als ik zo terug kijk, merk ik echt dat voornamelijk de oudere paarden de veulens hebben opgevoed, meer nog dan dat wij ze dingen hebben geleerd.


EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:27

Ik heb mijn veulen gekocht bij een vriendin. Ze heeft een kleinschalige fokkerij en opfok in Tsjechië. Ik laat mijn veulen daar lekker staan tot 3-4 jaar. Paarden staan in kuddes van gemengde leeftijden. Ga er met regelmaat heen.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:32

Wij zochten gewoon een 4e paard. Na wat zoeken kwamen we een veulen tegen hier in de buurt. Deze was toen 9 maanden oud.

Onze 20 jarige merrie heeft het veulen direct onder d'r hoede genomen en heeft er zo 1,5 jaar mee gelopen. Tot ze het "veulen" oud genoeg vond om voor zichzelf op te komen.

Wij hebben er in de tussen tijd niet zo veel mee gedaan op af en toe een beetje wandelen na.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:39

Ik heb vorig jaar oktober een veulen gekocht als vervanger voor mijn zieke rijpony.
De paarden staan bij ons thuis en ik heb het veulen bewust niet naar de opfok gebracht. Ik vind het fijner om ze thuis dagelijks in de hand hebben en wekelijks wat dingen te oefenen.

Hij kan bijvoorbeeld al goed meelopen, stilstaan, hoefjes krabben, hij is al redelijk verkeersmak omdat we langs de weg wandelen af en toe. Hij is trailermak want dat oefenen we ook regelmatig.
Ik vind dat veel fijner dan dat hij 2 jaar ergens op een land staat waarbij je bijna niets met ze kan doen.
Het oefenen is wekelijks maximaal een kwartier en zo is hij al goed opgevoed en kan de rest van de tijd 24/7 buiten spelen met z'n vriendinnetje en z'n pleegmoeder. Ideaal. Over 2 jaar ga ik hem zelf beleren en dan kan ik hem heel rustig voorbereiden op alles.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:42

ja als je zelf ook ruimte hebt om hem nog 3 jaar neer te zetten, kan het wel goedkoper zijn en je kunt hem toch iedere dag even in de hand hebben. ik heb een paar hectare land en of daar nu 1 paard meer of minder staat, maakt voor mij qua kosten niet uit. dus in die zin kan ik best begrijpen dat mensen veulentjes kopen ipv 3 jarige paarden.

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 12:50

NenaC schreef:
ja als je zelf ook ruimte hebt om hem nog 3 jaar neer te zetten, kan het wel goedkoper zijn en je kunt hem toch iedere dag even in de hand hebben. ik heb een paar hectare land en of daar nu 1 paard meer of minder staat, maakt voor mij qua kosten niet uit. dus in die zin kan ik best begrijpen dat mensen veulentjes kopen ipv 3 jarige paarden.


Kwa kosten in die zin begrijp ik het ook zeker, maar daarom veoeg ik mij af: wat doén mensen er dan mee? Opfok, of juist niet.....

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:51

ja in principe staat hij dan op eigen terrein in opfok, maar je kunt hem wel al wat borstelen, er een keer mee wandelen, alvast leren voetjes te geven (handig voor later hoefsmid), netjes meelopen aan touwtje etc, maar gewoon vooral lekker lang paard zijn. :)

KittyDylan

Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:52

Thuis :j
Maar wel met andere uiteraard

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:02

Catogorie 8. Je krijgt een veulen. Dit was mijn geval dus. Mijn merrie was in mei 2013 overleden en maart dat jaar was er een prachtig barockpinto hengstje geboren bij ons op stal waar ik vanaf dag 1 helemaal verliefd op was. Helaas kon ik geen 2 paarden onderhouden dua niets mee gedaan. Mijn merrie overleed en al mijn geld ging op aan de da kosten dus geen geld voor de aanschaf van een nieuw paard. 31 augustus 2013 heb ik het toen 6 maanden oude bphengstveulen gekregen. Nu 3 jaar later hebben we een goede klik zowel op de grond als onder het zadel. Het lag niet in de planning maar hij kwam op mijn pad en is er nu nog en tot op heden nog geen spijt van gehad. Hij is ondertussen wel geruind want hij was iets tw veel hengst voor mij

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:08

Categorie 9, je word verliefd op het veulen die je mocht verzorgen vanaf de geboorte en koopt hem. Hij is nu 3,5 :')

Kerstmuts

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 13:10

RianneEnzo schreef:
Categorie 9, je word verliefd op het veulen die je mocht verzorgen vanaf de geboorte en koopt hem. Hij is nu 3,5 :')

En wat heb je er dan 2,5 jaar mee gedaan? Is hij opgevoed door andere paarden? Of heb jij hem opgevoed?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Veulen kopen waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:12

Categorie 10; je blijkt twee in 1 te kopen :+ ik ging voor een leuke merrie, en daar bleek wat extra's in te zitten tijdens het keuren.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:15

HappyHorse33 schreef:
RianneEnzo schreef:
Categorie 9, je word verliefd op het veulen die je mocht verzorgen vanaf de geboorte en koopt hem. Hij is nu 3,5 :')

En wat heb je er dan 2,5 jaar mee gedaan? Is hij opgevoed door andere paarden? Of heb jij hem opgevoed?


We hebben hem gekocht en meegenomen naar een pensionstal, ik heb de hele zomer met hem gespeeld, en toen mocht hij de opfok in omdat hij waar we hem vandaan hadden vanaf 6 maanden al alleen in een stal stond.

Kerstmuts

nine1987

Berichten: 8315
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:31

Lowara schreef:
Categorie 10; je blijkt twee in 1 te kopen :+ ik ging voor een leuke merrie, en daar bleek wat extra's in te zitten tijdens het keuren.


Die heb ik ook nog gehad inderdaad.. :j

<3 Sneakers <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Evilou, KikiCelinevs, lanouska, Mark0919 en 36 bezoekers