Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
robert1981
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-09-16

Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:21

Goedemiddag allemaal,

Ik pas sinds 9 maanden op 2 ponies, (moeder en dochter), aangezien de eigenaresse dit fysiek niet meer kan.
Nu heeft de oudste (20+) Cushing en sinds een paar dagen ook hoefbevangenheid. Ik heb de dierenarts al laten komen en ze krijgt nu elke dag een remmer+pijnstiller in de bek. Ik heb haar op hooi gezet en in de middag een beetje suikervrij krachtvoer van Pavo.
Is er iets wat ik nog meer kan doen ? Bijvoorbeeld hooi in de stal ? Ik heb ook nog gewoon een baan dus het moet helaas we een beetje reëel blijven.
Alvast bedankt!


Shirley

Berichten: 26860
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:23

Begeleiding vragen van een goede hoefsmid en dierenarts en hun raad opvolgen!

Fijn dat je dit doet en zo serieus oppakt +:)+

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:29

Meteen met het suikervrije krachtvoer stoppen. Daarin zit niets wat de pony nodig heeft. Oud hooi en een mineralen liksteen. En een goede bekapper laten komen en natuurlijk de medicatie van de dierenarts volgens voorschrift blijven geven.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:34

Cushing en hoefbevangenheid gaan nog wel eens hand in hand. Overleg goed met je DA en smid over vooruitzichten en kwaliteit van leven voor deze pony.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:41

Krijgt de pony ook medicatie tegen de cushing? En idd stoppen met de pavo. In een natte paddock zetten wil nog wel eens verlichting geven en idd een goeie hoefsmid zoeken zijn hier vast mensen die dat weten en die laten helpen

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:50

Helemaal niks voeren behalve geweekt hooi, een goede vitaminekorrel en magnesium (kan je eventueel geven in ontsuikerde bietenpulp van pavo) en het advies van de dierenarts en hoefsmid opvolgen.

En ik zou even overleggen met je dierenarts om de waardes te onderzoeken (onderzoek zelf is deze maand gratis) om te kijken of je pony voor de cushing medicatie nodig heeft.

robert1981
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 12:21

ok bedankt. De dierenarts wil eerst de hoefbevangenheid aankijken en dan bloed gaan prikken bij beide ponies.
De rede dat ik wat extra voer geef is omdat ze ook een slecht gebit heeft. Tandarts is al geweest tijdje geleden
Kan ik wel Luzerne geven ? Dat Pavo spul bevat maar 2% suiker. "Pavo natures best" heet het.

robert1981
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 12:21

ze krijgt dat hooi niet goed weg dus

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:28

Je moet ook de zetmelen mee tellen want ze zetten de zetmeel om in suikers dus dan kom je op 2 % suiker en 16 % zetmeel uit dus in totaal 18 % suiker en dat is teveel.
Er is een centraal topic over hoefbevangen en daar staan verschillende voeren die speciaal voor deze paarden kunt gebruiken.


MarjanB

Berichten: 16310
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:30

Er is ook speciaal voer van pavo voor paarden met Cuching en bevangenheid. Daar zitten ook veel vezels in voor paarden die het hooi niet meer goed weg krijgen. Het heet Pavo 18+

Verder kan je kijken of je voordroog kan krijgen met een laag suikergehalte er in. Vaak is voordroog (kuil) beter te verteren dan hooi.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:32

18+ zou ik niet doen, dan eerder care 4 life

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:33

Natures best bevat naast suiker ook zetmeel en dat wordt ook weer omgezet in suiker. Daarnaast maakt een paard minder amylase (nodig voor zetmeel vertering en opname in de dunne darm) aan dan bv wij. Teveel en de dikke darm moet dat oplossen, darmflora kan dat slecht en dan krijg je problemen die zich ook als hoefbevangen kunnen uiten.

Slecht gebit kan goed met die leeftijd, laat de tanden nakijken/behandelen en voer ondertussen ruwvoervervanger bij in de vorm van oude paarden slobber (mix van bietenpulp, zemelen en mineralenkorrel, bv subli seniores priores) dosering is 1kg + water per 100kg gewenst gewicht. Liefst in 3-4 voerbeurten per dag. Hooi is er dan om bezig te blijven (kauwbehoefte blijft nl net zo groot).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:35

Krijgt het dier medicatie voor de cushing?
Ik zou onmiddellijk bloed laten prikken en kijken of de dosis (als die al gegeven wordt) moet aangepast worden.

In wat voor conditie is het diertje? (Mager,dik, ...) en worden ze op een weide (met veel gras) gehouden?

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:41

Ik mocht helemaal niks meer voeren aan krachtvoer, Muesli, of andere ruwvoermixen
In Care4live zit evengoed melasse. Net als in de pavo18+
Ik zou het lekker even basis houden. Pavo Speedibeet is ontsuikerd, dus dat mag je wel geven. Luzerne is heel geschikt voor paardjes die gevoelig zijn voor suiker en het zet lekker aan als ze wat moeite hebben om op gewicht te blijven. De speedibeet trouwens ook.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:46

MarjanB schreef:
Er is ook speciaal voer van pavo voor paarden met Cuching en bevangenheid. Daar zitten ook veel vezels in voor paarden die het hooi niet meer goed weg krijgen. Het heet Pavo 18+

.


Dat zit stikvol zetmeel dus suiker.

Geen krachtvoer geven, van geen enkel merk. Nergens voor nodig.

Ruwvoer en een vitaminebrokje en als ze mager wordt kun je bietenpulp erbij gevrn. Let op: lange weektijd.
Ze staat niet meer op het gras neem ik aan maar in een zandpaddock?

robert1981
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 12:49

Het paard ziet er gewoon goed uit. Maar de dierenarts zegt weer andere dingen dan wat ik op internet lees en is een beetje makkelijk. Ikzelf begrijp niet veel van de voeding e.d. Ze staan gewoon op gras en ik verwijd ze nu en dan. Cushing is nooit officieel bevestigd maar ze kreeg de overduidelijke symptomen en toen is ze ook geschoren. Ik denk dat ik maar gewoon de dierenarts volg en stop met die Pavo rommel. Ik haal nog wel die speedibeet en vitaminekoek?
Om ze op zand te zetten daar heb ik dus echt niet de middelen voor. Ze staat in een klein stuk met min mogelijk gras waar ik een soort blubber van gemaakt heb met water.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:52

Volgens mij doe je het hartstikke goed hoor. Zorg dat het weiland zo min mogelijk gras bevat, zorg ervoor dat er altijd hooi is voor ze om te knabbelen, helemaal als de tanden slecht zijn wil je dat ze altijd toegang hebben, en geen krachtvoer (vitaminekoek zit vol met suiker, ook niet doen! speedibeet kan maar vaak vinden ze het vies) . Ook goed om regelmatig de DA langs te laten komen.

robert1981
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 12:58

ok. Kan ik dat krachtvoer dan wel aan die jongste pony geven? De heeft nergens last van maar krijgt nu dus minder gras omdat de wei is afgesloten voor een deel.

robert1981
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 12:58

of alleen hooi?

robert1981
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 12:59

en dat spul weggooien ?

Jinte

Berichten: 4832
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:00

robert1981 schreef:
Het paard ziet er gewoon goed uit. Maar de dierenarts zegt weer andere dingen dan wat ik op internet lees en is een beetje makkelijk. Ikzelf begrijp niet veel van de voeding e.d. Ze staan gewoon op gras en ik verwijd ze nu en dan. Cushing is nooit officieel bevestigd maar ze kreeg de overduidelijke symptomen en toen is ze ook geschoren. Ik denk dat ik maar gewoon de dierenarts volg en stop met die Pavo rommel. Ik haal nog wel die speedibeet en vitaminekoek?
Om ze op zand te zetten daar heb ik dus echt niet de middelen voor. Ze staat in een klein stuk met min mogelijk gras waar ik een soort blubber van gemaakt heb met water.


Speedibeet het beste combineren met zemelen en luzerne. Verhouding van 3:2:1 (b:z:l)
Vitaminekoek van pavo absoluut niet doen. Is zo goed voor een paard als dat een mars voor ons is.
Verder klinkt het alsof je goed bezig bent :j

Krachtvoer zou ik ook niet aan de jongste pony geven. Krachtvoer is overbodig en niet goed voor de darmen van een paard. Gewoon hooi en gras en indien nodig de bietenpulp (speedibeet)

robert1981
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-09-16

Re: Advies gevraagd voor leek met een pony met hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 13:02

ok dan! Nou bedankt voor de tips. En maar het beste hopen voor de pony.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:02

En Magnesium bij gaan voeren. Daar hebben cushingpaarden en paarden die insulinegesistent zijn heel veel baat bij. Een tekort aan magnesium maakt de cellen ongevoelig voor suikers. Mijn shet heeft cushing en is drie jaar geleden bevangen geweest. Daarna 2 jaar met magnesium en een graasmasker probleemloos op de wei gestaan. Dit jaar vergeten magnesium te voeren en prompt licht bevangen geraakt. Ik heb hem twee weken met geweekt hooi in de paddock gehad, ben weer magnesium gaan voeren en zijn manenkam werd weer zacht en soepel en hij staat nu weer 6 uur op de wei.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:05

Ik zou het vooral simpel houden. Altijd hooi aanbieden en verder niks. Tenzij je merkt dat de pony's dun worden. De ribben een beetje voelen is prima maar ze moeten niet echt gaan invallen. Dan kan je altijd nog bietenpulp gaan bijvoeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, karlos, Nimby en 5 bezoekers