Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welk ras was jouw paard met draai in de dikke darm

KWPN/Gelderlander
15 (31%)
BWP/Duits sportpaard
2 (4%)
Ander warmbloed-sportpaard
3 (6%)
Haflinger
3 (6%)
Fjord
2 (4%)
Fries/Groninger
8 (17%)
IJslander
3 (6%)
Andalusier
Geen stemmen
Ander warmbloed-robuust paard
1 (2%)
Arabisch Volbloed
4 (8%)
Engels Volbloed
Geen stemmen
Draver (alle landen)
2 (4%)
Shetlander
3 (6%)
Nederlands/Belgisch Trekpaard
Geen stemmen
Koudbloed overige rassen
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 47


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:42

Mizora schreef:
Daar ben ik inderdaad ook bang voor eilleen333. Maar, daar heb ik wat op bedacht.

Aangezien ik een vergelijkende groep ga zoeken en preciezere oorzaken ben gaan zoeken, heb ik een enquête gestart. Iedereen met een paard of een verzorgpaard graag dus invullen, onafhankelijk of het paard (of de pony) een draaiing in de dikke darm gehad heeft. Bij meerdere paarden graag meerdere malen invullen.

Enquête risicofactoren draaiing dikke darm

Waarom ga je er vanuit dat mensen maar één paard hebben?


Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 10:45

Daar ga ik niet vanuit, maar het moet per paard ingevuld worden. Bij meerdere paarden graag meerdere malen invullen. Aangezien leeftijd, geslacht, voeding, huisvesting, schofthoogte, kleur en aftekening nogal kunnen wisselen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Shirley

Berichten: 26837
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:46

Ik zal hem ook even invullen voor beide patiënten!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:52

Brainless schreef:
damian23 schreef:
Een draaiing ontstaat doordat de darmen gaan zweven door gassen. Vaak hebben paarden met een draaiing eerst gaskoliek. Net als bij een entrapment. Het begint met gaskoliek waardoor de darmen opzwellen en over het milt-nierbandje. En hoe ontstaat gaskoliek en hebben bepaalde type paarden meer kans op een draaiing bij gaskoliek?

Kan ook komen door zand en ook door een rare draaiing van het paard.
Vooral lang gebouwde paarden hebben meer ruimte waardoor een draaiing sneller mogelijk is.

Klopt. Dat is mij toen ook verteld op de kliniek toen mijn paard een entrapment had. Hij is lang gelijnd en daarom is er meer ruimte voor de darmen om te gaan zwerven, zeg maar. Ik ben zelf heel lang op zoek geweest naar antwoorden toen mijn paard ingeslapen was. Hadden we niet zus of zo kunnen doen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek. Houd je ons op de hoogte?


Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:11

Uiteraard. Ik ga mijn leerstofgroep mailen of het mogelijk in te zetten valt als minor thesis, en anders ga ik het volledig in mijn vrije tijd doen. Verder wordt het delen van de link via facebook ontzettend gewaardeerd. Ik heb op facebook deze tekst erbij staan:

Ik ben op zoek naar heel veel paardenmensen die mij willen helpen voor koliekonderzoek. Ik heb hulp nodig van iedereen die één of meerdere paarden/pony's heeft of verzorgt. Voor het onderzoek heb ik namelijk niet alleen veel ingevulde enquêtes nodig over paarden die een draaiing van de dikke darm hebben gehad, maar nog veel meer enquêtes over paarden die het niet hebben gehad.
Daarom wil ik jullie vragen dit per paard in te vullen en met zoveel mogelijk mensen te delen, dus ook op paardengroepen.
Alvast heel erg bedankt!

http://www.thesistools.com/web/?id=517674

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:18

Ik heb hem ook ingevuld. Gelukkig geen ervaring met draaiing maar wel veel ervaring met verstoppingskoliek!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:46

ik heb hem ook ingevuld. Geen ervaring met een draaiing maar wel met krampkoliek, gaskoliek, verstoppingskoliek, entrapment, operatie. Koliek is gewoon echt iets heel naars.

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:53

Shirley schreef:
Wat denk je van een verstopping?

Stukje "lege" darm tussen het werkende en nietwerkende deel van de darm is ideaal.
Voor een draaiing dan -O-

Of te weinig ruwvoer waardoor er te weinig massa in de darmen zit om ze op hun plek te houden?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:26

Ik zou toch echt de fries/groninger gaan splitsen. Dit zijn 2 totaal verschillende rassen die op geen enkel gebied op elkaar lijken behalve dat ze beide paard zijn. Totaal andere bouw en geschiedenis!

Ik heb vorig jaar mn fjord verloren aan darmdraaiing. Hij was al gevoelig geworden voor gaskoliek, om onbekende redenen. Vermoedelijk leeftijd en slechter wordend gebit. Hij kreeg meerdere malen per dag seniores priores omdat hij met hooi niet op gewicht kon blijven. Het enige wat er anders is gegaan dan anders, was dat ik de dag voor de koliek 1 van de 3 porties seniores was vergeten en hij dus meer hooi moest eten. Of hij dat heeft gedaan weet ik niet, wellicht heeft hij te lang met een gedeeltelijk lege buik gestaan. In ieder geval trof ik hem smorgens dus aan met heftige koliek.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 12:41

Zwerte schreef:
Ik zou toch echt de fries/groninger gaan splitsen. Dit zijn 2 totaal verschillende rassen die op geen enkel gebied op elkaar lijken behalve dat ze beide paard zijn. Totaal andere bouw en geschiedenis!

Ik heb vorig jaar mn fjord verloren aan darmdraaiing. Hij was al gevoelig geworden voor gaskoliek, om onbekende redenen. Vermoedelijk leeftijd en slechter wordend gebit. Hij kreeg meerdere malen per dag seniores priores omdat hij met hooi niet op gewicht kon blijven. Het enige wat er anders is gegaan dan anders, was dat ik de dag voor de koliek 1 van de 3 porties seniores was vergeten en hij dus meer hooi moest eten. Of hij dat heeft gedaan weet ik niet, wellicht heeft hij te lang met een gedeeltelijk lege buik gestaan. In ieder geval trof ik hem smorgens dus aan met heftige koliek.


Verdrietig om te horen. Ik ben ondertussen een serieuze enquête begonnen waarbij de rassen inderdaad zelf op te geven zijn door eigenaren.
Namelijk deze: http://www.thesistools.com/web/?id=517674
Het zou fijn zijn als je hem wilt invullen want dan komt alles bij elkaar in een (hele grote excel)-sheet. Ook van je huidige paard zou het fijn zijn, ik heb namelijk ook een hele grote controlegroep nodig. Mijn doel is om minimaal 5000 ingevulde enquêtes te krijgen en het liefst nog wel meer.

Er zijn al 368 enquêtes binnen! Waarbij een heel aantal rassen al 15+ paarden hebben en dus enig beeld geven qua ras. Daarnaast ook een rijtje zeldzame rassen. Wel eens gehoord van een Conjuto mestizo? En er zit ook al een Criollo, 4 schwarzwalder fuchs, een walkaloosa en een Mangalarga Marchador tussen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:48

Ik heb de enquete 3x ingevuld, aangezien ik nog 2 levende exemplaren heb.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 08:12

Heel erg bedankt.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:48

Ik heb op Anders-warmbloedpaard gestemd.
Mijn paard is een poolse volbloed (Silesian Warmblut) en heeft een aantal jaar geleden een entrapment gehad.
Gelukkig zelf opgelost door te rollen....

Enquete ook vanmorgen al ingevuld voor je.

josien_m_
Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:03

Mijn kruising Haflinger-Paint is er 2 jaar geleden aan overleden.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:08

KWPN is geen ras maar een verzameling van verschillende rassen.....

Je paard is de spiegel van je ziel ......kijk er regelmatig kritisch in polijst 'm tot ie blinkt en laat 'm niet meteen barsten als je iets ziet wat je niet bevalt.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:23

Ik heb hem voor alle drie ingevuld. Alle drie verloren aan koliek (draaing, milt nierband en anuerysma).

Voor mijn huidige drie paarden (geen KWP meer maar quarters) "nog"geen koliek gehad, wel veel been problemen.

Succes met de enquete.

Jinks

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 22:57

Heel erg bedankt voor het invullen. Ik heb nu ruim 500 enquêtes maar mensen op de enquête wijzen wordt ontzettend gewaardeerd. Ik heb er namelijk nog veel meer nodig (eigenlijk wel minimaal 1000 en mijn streven is 5.000). Er beginnen al wel wat indicaties van risico's te zijn, zoals de hoogte van het paard.

Van de ingevulde enquêtes heeft 27% van de paarden met een minimale stokmaat van 1.70 een draaiing gehad t.o.v. 18% van het totaal aantal paarden (dus +50%).

Ik ga kijken of ik mijn minor thesis naar dit onderwerp kan omzetten, anders wordt het weekendwerk en dan alsnog dan proberen Universiteit Utrecht en Universiteit Wageningen erbij te betrekken.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 130123, Appelien, Earth en 26 bezoekers