Hoe zit het eigenlijk met verzekering op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Hoe zit het eigenlijk met verzekering op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:28

Bij onze pensionstalling staat overal dat de pensionhouders nergens voor aansprakelijk zijn.

Nu ben ik nieuwsgierig: is dat echt zo? Wat nu als zij brand krijgen en mijn paard zou omkomen........dan heb ik vette pech want zijn zij niet aansprakelijk?

Of wat als mijn paard een ongeval krijgt door uitglijden bij hun terrein in de winter omdat zij de bestrating niet ijsvrij hebben gemaakt.

Ik ben gewoon nieuwsgierig, dus weet iemand hier een antwoord op? Zijn pensionhouders niet verzekerd of zo tegen dit soort zaken?

En hoe zit dit dan eigenlijk bij mijn vriendin: die heeft 2 paarden aan huis van zichzelf maar ook 2 paarden van vriendinnen van haar die daar ook staan.........


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe zit het eigenlijk met verzekering op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:52

Als de dieren omkomen tijdens een brand dan ga ik uit van een grote brand en dan zal er een toedrachtsonderzoek komen. Hierbij wordt gekeken wat de oorzaak is van de brand. Veelal zal de stalhouders geen verwijt te maken zijn en is hij dus niet aansprakelijk.

Voor het ongeval met het uitglijden zijn de specifieke omstandigheden erg van belang om te bepalen of er sprake is van aansprakelijkheid.

Pensionhouders dienen zeker een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven te hebben. Dat betreffende bordje dat ontslaat hun niet van hun aansprakelijkheid.

Jouw vriendin zou ook een aansprakelijkheidsverzekering moeten hebben. Welke dat is (particulier of bedrijf) dat is afhankelijk van het gesprek dat ze heeft gehad met haar verzekeringsagent.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Hoe zit het eigenlijk met verzekering op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:08

Het is allemaal wat krom. "witte" pensionhouders zijn hier vaak voor verzekerd.

Als voorbeeld alleen dan iets anders:

Op een manege hangen vaak bordjes dat deelname aan lessen en het rondlopen op terrein op eigen aansprakelijkheid is. Ondanks die bordjes is dat helemaal niet zo ( zelf werkzaam geweest op een manege ) Manege is ten alle tijde aansprakelijk alleen door zulke bordjes doen mensen vaak niet de moeite.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 15:09

Een bordje ontzegt aansprakelijkheid inderdaad niet.

Meeste bedrijven hebben een aansprakelijkheidsverzekering. Maar de schadelijder moet steeds kunnen bewijzen dat de manege aansprakelijk is.
Brand bewijst geen aansprakelijkheid, wel kan als de oorzaak bekend is, aansprakelijkheid bij de manege gelegd worden. Maar dat is vaak moeilijk.

Manege is niet aansprakelijk voor een klant die over zijn eigen voeten valt op zijn terrein.
Er kan wel sprake zijn van aansprakelijkheid als ze een deksel vergeten dicht te leggen en daardoor iemand in een put valt.
Maar of manege aansprakelijk is of niet valt dus telkens te bekijken.

Ik ken alleen de Belgische regelgeving. Maar als je als manege/stalling ook de paarden wil verzekeren bij brand, dan dienen deze opgenomen te worden in de brandpolis. Dit gebeurd zelden. Zeker niet op grote stallen. Het is een soort ongeschreven regel dat het op eigen verantwoordelijkheid is om je dier daar achter te laten.

Dus wil je zeker zijn, even polsen bij je stalling en anders is er natuurlijk nog steeds de optie om je paard zelf te verzekeren.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Re: Hoe zit het eigenlijk met verzekering op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-16 19:36

Dank voor jullie antwoorden, ingewikkelde materie hoor


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 77 bezoekers