Wat komt er kijken bij: weide huren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 16:08

Ik geef het toe, het is totaal uit frustratie dat ik almaar denk over voor "mijzelf beginnen" en een wei huren zodat ik het helemaal zelf kan regelen.
Ik wil zelf bepalen wat en wanneer mijn beest eet, zelf bepalen bij wie hij in de wei staat, geen stalgenoten meer, geen stalbazen meer om mee te disucieren, geen viezigheid van anderen... nou ja het bekende plaatje. Ik wil rust.

Maar: Ik ben me er ook goed van bewust dat je met een weitje huren nog niet klaar bent. Hoe regel je dat met water, electra, schuilhok, omheining, opslag voor je spullen, antidiefstal maatregelen, voorraad hooi..
Waar loop je tegenaan...
Praat dit eens uit mijn hoofd en brand los:

Bejaarde bokkers weten meer


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23367
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:14

Ik heb op mijn eigen wei een container (schuil)stal, een oude schaftkeet voor mijn spulletjes, een dakgoot aan mijn stal met regenton voor water, geen verlichting en een schrikdraadapparaat op batterij.

Ik herken me enorm in jouw bericht en heb dan ook 10jr heel gelukkig rust gehad en m'n ding kunnen doen.
Sinds afgelopen winter sta ik op een kleine prive stal en ik vind het nu weer heerlijk om soms een dagje niet te hoeven.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:15

Haha, herkenbaar. Als je het leuk vindt kun je sowieso het paarden aan huis topic eens lezen (meekletsen kan natuurlijk ook).
Voordat ik de paarden aan huis kreeg, heb ik jaren geleden een tijdje een weide gehuurd.
Op die wei was een waterput, schuilstal, een verwaarloosde buitenbak en verder niks. De omheining was een zooitje. Dus die moest meteen aangepakt worden.
Ondertussen ben ik gaan zoeken naar weidegenoten voor mijn paard, die had ik vrij snel gevonden: 2 ponies.
Het opknappen van de omheining en weide heb ik zelf gedaan (soms met hulp van mijn vriend).
De afspraak was dat eigenaar van de ponies en ik elkaar zouden afwisselen met uitmesten. In de praktijk betekende dat dat ik uitmestte, punt.
Uiteindelijk heeft mijn paard er maar een maand of 8 gestaan, omdat de eigenaar van de wei wat onaangenaam werd. Dus ik ben vertrokken. Veel geleerd, bijvoorbeeld dat ik het onderhouden van een weiland echt heel leuk vind, dat weidegenoten net zo (on)betrouwbaar zijn als stalgenoten, dat je eigenlijk niet te veel tijd en energie moet steken in een wei van een ander, etc.

Het heeft me wel gesterkt in de overtuiging dat ik mijn paard uiteindelijk graag aan huis wilde en dat is me sinds een kleine 2 jaar dus gelukt :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23367
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:19

Ik had bijna de hele periode meerdere dieren van mezelf erop, alleen de laatste jaren toen ik zelf niet in staat was de dagelijkse verzorging te doen had ik een pension klantje die het controleren voor haar rekening nam.
Uitmesten deed ik niet, bij het wisselen van stuk liet ik het slepen.
Op mijn nieuwe plekje mest ik wel en zie dat dat een stuk beter is voor de wei en het werk valt eigenlijk best mee.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:35

Ik heb mijn paarden aan huis staan, dus alles in eigen beheer. Maar hier de dingen waar ik tegenaan loop of hoe ik dingen op los.

En waar ik af en toe tegenaan loop is dat als ik de verzorging van de paarden gedaan heb, dat er dan niet altijd tijd meer is om te rijden. En dat je altijd moet (ook als je ziek bent, een keer hele dag weg moet, of in het ergste geval in het ziekenhuis komt te liggen). Als je op een stal staat, hoef je er niet elke dag heen en als je meer doe-het-zelf staat, dan zijn er vaak wel stalgenootjes die je een keer kan vragen als de nood aan de man is. Als je alles in eigen beheer hebt, is dat vaak een stuk lastiger.

Water heb ik een ibc-vat op een aanhanger, een watertank voor achter de tractor of jerrycans voor (hangt er een beetje vanaf in welke wei ze lopen (ik heb bij kennissen ook nog verschillende weitjes waar ze af en toe lopen) en hoeveel ze op dat moment drinken.
Stroom heb ik zelf alleen een stroomapparaat die in het stopcontact moet, maar dat moet je even kijken of die mogelijkheid er is. Anders zul je moeten kijken naar een batterij of een accu apparaat (welke van de twee hangt af van jou situatie).
Stroomdraden maak ik bij die kennissen zo dat de paarden er achter blijven, maar dat het mij geen vermogen kost voor die paar weken dat ze er lopen. Om mijn eigen weides heb ik redelijk dure draad van goede kwaliteit. Om die andere weides heb ik goedkopere draad en niet zo dik.

Ik heb mijn spullen thuis liggen (maar heb daar ook de ruimte voor). Schuilstal hebben ze niet op de meeste weides, alleen achter het huis hebben ze een inloopstal. De rest staan alleen bomen om heen en dat is bij de meeste weersomstandigheden genoeg. En wordt het slecht weer (extreme warmte is voor een paard ook slecht weer) lopen ze hier achter huis dat ze zelf kunnen kiezen.
Mijn weiland zijn verder geen anti-diefstal maatregelen. Ik heb gewoon een toegangshek wat dicht kan, maar niet op slot. Mijn insteek is dat als ze de paarden willen hebben, dat ze zoveel mogelijkheden hebben om het hek op andere plekken kapot te maken, dat ze ze toch wel mee nemen (wat ik natuurlijk nooit hoop).
Ik heb jarenlang kleine baaltjes hooi gevoerd en die lagen hier in de schuur. Vorig jaar op het weiland wat een paar honderd meter van huis ligt grote ronde balen in de plastic laten persen en die op de wei laten liggen. Van de winter de pak aan de onderkant los gesneden en aan de zijkant een verticale snee. Na het hooi pakken werd het plastic als een soort jas weer om de baal gehangen en vast gemaakt met een strotouwtje. Maar ik ken ook mensen die grote balen buiten in de plastic laten liggen. Mijn ouders hebben kleine baaltjes op pallets onder een groot zeil liggen. Dat is dus net wat je zelf ziet zitten. Maar daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

En dan heb je nog het stukje mest afvoer waar je naar moet kijken en een oplossing voor moet bedenken.

Als je nog meer wil weten, dan hoor ik het wel.

HippoService paardentaxi voor een stressvrij en vriendelijk vervoer van paard, menwagen en mens. Voor meer informatie kijk op http://www.HippoService.nl
http://www.facebook.com/pages/Hipposerv ... 3904810543

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 17:47

Ik bedoel niet dat je je paard aan huis hebt staan, ik bedoel echt een weitje ergens achteraf, het topic paarden aan huis heb ik een beetje gevolgd, maar helemaal zonder voorzieningen dat lijkt me toch nog anders. Ik heb wel een paar kandidaat weitjes in de omgeving gezien, maar daar is niks, helemaal niks nog niet...
Wat is eigenlijk een gangbare maat en huurprijs?

Bejaarde bokkers weten meer

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:52

mrie schreef:
Ik bedoel niet dat je je paard aan huis hebt staan, ik bedoel echt een weitje ergens achteraf, het topic paarden aan huis heb ik een beetje gevolgd, maar helemaal zonder voorzieningen dat lijkt me toch nog anders. Ik heb wel een paar kandidaat weitjes in de omgeving gezien, maar daar is niks, helemaal niks nog niet...
Wat is eigenlijk een gangbare maat en huurprijs?

Als er geen gebouw staat mag het meestal ook niet gemaakt worden. Sommige gemeentes staan dingen als containers toe terwijl andere meteen moeilijk doen en eisen dat het weg word gehaald.
Sommige mensen hebben thuis hooi liggen en doen een baal in de achterbak om te voeren, water kan je een pomp voor laten slaan maar dat is vrij prijzig.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:06

Poe, bij een weitje achteraf zit je sws met watertoevoer, stroomklok en heul veul draad en palen (als die er niet zijn) Kennis van me heeft grote waterbags in de kofferbak (en een flinke Volvo) en met een slang laat ze dan de waterbak vollopen.
Schuilstal met een stuk verharding of vloerbedekking ervoor is prettig, en een afsluitbaar iets nog prettiger. Helemaal in de winterperiode is het fijn dat hooi droog kan liggen ivm modder en anders in van die grote bakken. Verlichting kan ook fijn zijn (led, mobiele bouwlamp) voor de donkerste maanden.
Mestafvoer is een probleem als niemand in de buurt het wil hebben. Hooi(balen al dan niet verpakt) moeten ergens veilig kunnen liggen. Rijgelegenheid is ook belangrijk; is er geen bak in de buurt, of mooie ruiterpaden dan kun je niets.
Ik ben ook van pensionstal met faciliteiten naar een paddock+verharde schuilstal+weide/mini PP gegaan, maar mét watertoevoer een hooiopslag. Bevalt tot nu toe prima, maar de donkere maanden met blubber komen nog. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat. We staan met 2 paarden en 2 eigenaren en 1 bijrijder die vaste 'onderhoudsdagen' hebben. Dat is voor vakanties/ziektes e.d. wel erg handig en je kunt op de 'niet' dagen rustig rijden zonder dat je óók nog mest moet scheppen en hooinetten vullen en klusjes doen. Want dan kost het met gemak 2 uur per dag...

harlyxroos

Berichten: 101
Geregistreerd: 03-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:13

Ik sta op zon weide ! *\o/*
Ik ben in mijn eentje met mijn twee ponys
Ik haal water bij de schuur verder op en in die schuur staat ook mijn hooi op geslagen het hooi komt van het land achter mijn weide dus word daar voor me neer gezet *D
Mijn zadel kast doe ik altijd op slot ( is een ijzeren kast ) en is nog nooit wat mee gebeurt
De stroom staat ook aan gesloten in die schuur en er staat ook 1 box voor in de winter!
In de wei staat een schuil stalletje deze hebben we zelf moet maken wel eerst vergunning enz vragen maar niks geen problemen mee gehad! Bak heb ik niet in de wei kan ook gewoon!

Shirley

Berichten: 26837
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:14

Weitje achteraf?
Nooit van z'n levensdagen!

Zou dan toch nog liever op een ander staan met alle ellende erbij dan dat.
Is een huisje met een lapje grond geen optie?
Kun je er altijd nog een wei elders bijhuren, maar heb je de paarden altijd onder toezicht thuis in de nacht en bij ziekte :j

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:22

yeahhh hier ook iemand die zich jarenlang heeft geergerd en nu een eigen wei heeft kunnen huren...
ongeveer een goede halve hectare in 3-en verdeeld,manlief heeft met zijn vriend een mooie stal gebouwd met aan de ene kant een opslag voor hooi,zadel.etc en aan de andere kant een flinke paddock met half zand en half steen.
wij hebben een watertank op wielen gekocht en nu met warmte 1x in de week deze tank vullen (gaat denk ik een liter of 800 per keer in?)tank achter de auto koppelen,slang van huis naar tank,vullen maar en tank weer terugbrengen.
verder een accu geladen batterij gekocht voor stroom op de draden,deze batterij gaat een maand of 3 mee en kost 17 euro per keer.
Paardjes staan nu al zonder stroom omdat t gewoon goed gaat.
Verder hebben we een systeem bedacht dat ze dus zelf kunnen lopen van stal door paddock naar 1 van de weides,er zijn dus altijd 2 weides gesloten en 1 open.
Rondom paddock staan bomen voor beschutting.

Wei is in ons geval ong 1 minuut lopen vanaf ons huis dus dat is wel heerlijk hoor,maar daar hebben we ook t huis op uitgekozen toen we hier gingen kopen.
Ik wilde altijd een eigen plekje en nu in de zomer zitten we op onze stoeltjes onder de pruimenboom op onze stoelen,met koffie lekker met de paardjes aan onze voeten.

HEERLIJK en zonder gemekker en gezaag van anderen!!

Ik moet ook eerlijk erbij vertellen dat wij geen hele dagen (meer)werken en dus veel tijd hebben en mijn man een echte paardenliefhebber is geworden,zijn toch wel dingen die t makkelijker maken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23367
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:41

Ik had m'n land ook niet bij huis, niks mis mee en ook nooit wat gebeurd

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:43

Toezicht was wel een probleem in het weitje achteraf wat ik destijds huurde. Het gebied was een homo-ontmoetingsplek en daardoor niet altijd even veilig. Ben ook wel eens aangesproken door een of ander vaag figuur toen ik daar aan het werk was. Blijkbaar had ie ook wel interesse in het andere geslacht... niet fijn.
Toen het écht donker werd 's avonds was een hoofdlampje mijn beste vriend :j Nu nog steeds trouwens, in de winter loop ik altijd met zo'n ding op mijn hoofd over het erf :)

Een van de grootste problemen is altijd of je er mag bouwen of niet. De wei die ik huurde had een schuilstal, die was illegaal gezet, maar doordat het zo lang gedoogd was, hoefde het niet afgebroken te worden. Alleen uitbreiden mocht ábsoluut niet.
De gemeente controleerde dat actief, zowel vanaf de grond als vanuit de lucht. Dus denk daar vooral niet te makkelijk over!
Verder heb/had ik de mazzel met zandgrond. Droog in de zomer (zonder sproeien verdroogt het zeker weten) maar wel stevig genoeg in de winter. Klei, keileem of veen is een heel ander verhaal! Dan heb je echt een pensionstal of goede paddock nodig voor de winter.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:56

Wat voor mij belangrijk is, natuurlijk ook rekening houdend met middelen en mogelijkheden.

-stalletje, schuilstal
-ga je rijden? Span een piste af.
-degelijke omheining met schrikdraad (werklok)
-berging voor materiaal/hooi en stro
-geen stroom? Koop een kleine generator op benzine. Zaklampen kan soms heel ingewikkeld worden.
-water opvangen in een 1000liter ton, deze (indien niet al zwart) inwikkelen met plastiek van hooipakken. Daardoor vormen er zich zo goed als geen algen.
-rekening houden met winter, slijk/bevroren water, ...
-waar met de mest naartoe? Wei mestvrij maken is belangrijk
-indelen voor de lente/zomer/winter/herfst

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:02

Nee ik zit hier ook op het zand, ook heb ik geen dagelijkse werkzaamheden en dus tijd. Ik zat te fantaseren om een kleine zeecontainer neer te zetten als afgesloten ruimte, daar een afdak aan te maken als schuilstal. Mest kan tegen een kleine vergoeding vast wel naar boer in de buurt. Klok op batterijen of (Geen idee wat het kost) op een kleine zonnepaneel.
Water daar kan ik nog niks op bedenken, hoewel die dakgoot met ton veelbelovend klinkt. Een put slaan lijkt me alleen maar zinnig als het terrein van jezelf is.Webster wat bedoel je met ton indien niet al te zwart?
Verder kan ik niks mee naar huis nemen of thuis opslaan. Da's lastig.
Een bak heb ik niet nodig, ik rijd al jaren alleen maar buiten.

Bejaarde bokkers weten meer

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:08

Die 1000lieter tonnen heb je in de meeste gevallen doorzichtig/wit. Maar daar gaat zonlicht doorheen, dus heb je algenvorming in het water. Sommige tonnen zijn daarentegen al zwart van hun eigen, dus kan er geen zonlicht aan het water komen.
Die zijn een pak duurder, daarom, als je enkel aan een witte kunt geraken, kan je goedkoop er voor zorgen dat het water zuiver blijft.

Dit zijn van die tonnen :

http://www.marktplaats.nl/z/tuin-en-ter ... oryId=1859

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester


connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:26

water oplossing kan je ook heel simpel door een paar jerrycans te vullen,je gaat toch iedere dag naar je paard toe?
wij vonden een zee container te omslachtig en te duur,je moet m ook laten ophalen en plaatsen en dat kost behoorlijk wat.
Heb je een doorgewinterd paard dan zou je ook eens voor zo n soort tent kunnen kijken,die worden ook nog eens aangeboden.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:49

connie64 schreef:
water oplossing kan je ook heel simpel door een paar jerrycans te vullen,je gaat toch iedere dag naar je paard toe?
wij vonden een zee container te omslachtig en te duur,je moet m ook laten ophalen en plaatsen en dat kost behoorlijk wat.
Heb je een doorgewinterd paard dan zou je ook eens voor zo n soort tent kunnen kijken,die worden ook nog eens aangeboden.

Hoeveel zit er in een jerrycan dan?
Mijn paarden drinken op een een gemiddelde dag 40 liter per paard.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:12

Mij lijkt het echt vreselijk; heb diep respect voor mensen die zo ploeteren, maar ik vind het niks.
Sowieso in de winter, gehuurd, veel modder etc.

Was pensionstallen ook meer dan beu en heb de paarden aan huis. In het begin ook geploeterd, want was nog niet allemaal klaar, maar nu fijne stallen, paddocks, nooit meer modder, hele jaar door weidegang, kleine stabiele kudde en gezorgd om alles zo praktisch mogelijk aan te leggen, zodat we zo min mogelijk werk hebben.

Zou je niet kunnen kijken of je zo'n kleine privestalling kunt vinden? Heb zelf 2 pensioenspaarden staan met buitengewone wensen/benodigdheden.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:14

Hier ook een weide die wat verder weg is en dus niets is.

Eerst hebben we uiteraard de omheining moeten neerzetten. Stroom daarvoor komt van een apparaat op accu.
Water brengen we met 2 IBC tanks, daar doen ze net geen 2 weken mee.
Hooi voeren we in een ruif. Daar kan een grote ronde baal in en daar doen ze ongeveer een week mee.

We gaan als ze daar staan elke dag even langs om de paarden te bekijken en te voeren, te kijken of ze nog water/hooi hebben en om de omheining na te kijken (er loopt daar veel wild en dat wil weleens door een draadje lopen).

De wei is ook een beetje overwoekerd en er moet nog veel gesnoeid worden. Van de 4,5ha is ongeveer 1ha nu afgezet voor de paarden. De rest krijgen ze er later bij als dat klaar is.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:15

pff je hebt heel veel verschillende soorten jerrycans,als je er een paar neemt van 40 liter heb je toch genoeg?verder heb je dan ook altijd vers water en in de winter is t niet bevroren.
Het zal echt een hele strenge winter moeten zijn wil je geen water aan je paarden kunnen geven.
Afgelopen kerst was t 14 graden dus t zal wel meevallen.

Shirley

Berichten: 26837
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wat komt er kijken bij: weide huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:16

Die wegen vol dan ook 40 kilo...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:19

avaluna,dat ploeteren is juist leuk....
wij zijn nu ook ongeveer een maand of 5 bezig en hebben nu toch wel alles klaar voor de winter.
En modderig,nee hoor?paddock is deels zand deels steen en bij heel slecht weer sluiten wij de paddock af naar de wei.super droge en grote open stal eraan dus paardjes kunnen altijd droog en uit de wind/regen etc staan (wat ze uiteraard niet doen ;))

dan neem je jerrycans van 10 liter x 6 ofzo,dan wegen te 10 kilo }>


tja mestprobleem,wij hebben een open aanhanger bij de wei staan,iedere dag mest opruimen uit wei en paddock,op aanhanger.volle aanhanger gaat naar de boer waar wij onze appels,peen en hooi en stro halen.Verder zijn er hier nog wat mensen die een tuin onderhouden bij de wei,zo n groententuin en die vechten bijna om iedere drol die er ligt :j
Laatst bijgewerkt door connie64 op 21-09-16 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:21

Afbeelding

Dit heb ik laatst nog gefabriceerd. Een grote aanhanger waar de 2 IBC vaten op kunnen, en daar dan een drinkbak met vlotter ernaast. Als alles vol is staat er 2600 liter water.

Met vorst werkt de vlotter uiteraard niet dus dan moet het weer met een stuk regenpijp :P

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:21

Hier de paarden aan huis, na tien jaar een wei gehuurd te hebben op 5-15 minuten fietsafstand (wisselde soms van huurwei).

Zeker zonder voorzieningen niet evident, onderschat het zeker in de winter niet. Wat oplossingen die ik geleerd heb doorheen de jaren:

-water: 1000liter vat op een aanhangwagen, thuis vullen en met de auto de wei oprijden. Handpomp laten slaan voor grondwater kan ook (maar kostelijk). In de winter met 60 litervaten in de kruiwagen heen en weer.

-hooi: voorraad kopen bij de hooiboer, en hij brengt deze in stukken (want beperkte opslag). Opslag op paletten met zeil over. Na een tijdje overgestapt op ingepakte grote balen (voor opslag gemak) en die baal per baal laten leveren (opnieuw door ruimtegebrek)

-elektriciteit: werken met batterijen voor de omheining. Hoofdlampje. Draagbaar zonnepaneel om een lamp te installeren in de stal.

Het gevecht tegen de modder was wel een ding op een huurwei (want je wilt toch ook niet teveel geld erin pompen als het niet je eigendom is). Over de jaren verschillende probeersels: paarden de hele wei geven zodat modder minimaal is, maar duurt dan lang eer er weer gras opstaat. Met steenschotten een "paardenterras" creeëren en daarop voeren. De ergste twee wintermaanden de paarden uit logeren doen op een verse wei van een bevriende boer die ze dan volledig mochten kaalvreten.

Mestafvoer: we gooiden de mest uit de schuilstal in het bos. Andere mest in de weide sleepten we open (met de hand, met de hark)

Sowieso alles qua materiaal kon er niet binnen, wegens hele smalle toegangsweg. Dus kalken, mesten, onkruid afdoen... alles met de hand. Je beste vriend is een zeis en een bosmaaier.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers