Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 09:03

Hee bokkers, zoals de titel al vermeldt: Welk krachtvoer voer je een sportpaard als je weg wilt blijven van brokken?

Ik zal even uitleggen waarom ik dit vraag. Nederland is echt een 'brokkenland', brokken voeren aan je paard is eigenlijk standaard. Zo heb ik ook altijd brokken gevoerd. Nu heb ik wat rond gezocht en uit meerdere onderzoeken blijkt dat brokken eigenlijk helemaal niet zo goed zijn voor een paard. Om een brok te kunnen persen wordt er veel melasse en zetmeel gebruikt, wat beide niet goed is voor een paard. De darmen van een paard zijn zelfs niet gemaakt om zetmeel te verteren, veel ervan wordt weer uitgepoept en het kan zorgen voor stress rondom de buik. Daarbij gaan er bij het persen van de granen die in brok zitten veel voedingsstoffen verloren. Mijn conclusie: ik wil mijn paarden geen brok meer voeren, maar alleen nog maar granen en dan het liefst onbewerkt. In onbewerkte granen zitten veruit de meeste voedingsstoffen en ruwe celstof, wat weer goed is voor de darmflora.

Nu heb ik mijn paarden momenteel staan op een mix van haver (60%), onbewerkte granen (maïs, gerst, tarwe, zo'n 20%) en lucerne-mix voor de vitaminen, mineralen en sporenelementen(20%). Maar ze worden duidelijk wat schraal hiervan. Daarbij vraag ik me af of ze genoeg vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen krijgen. Even in het kort over de paarden:
- 10 jarige KWPN merrie, wordt op M1/M2 niveau getraind.
- 4 jarige Welsh ruin, wordt op B/L1 niveau getraind en is nog in de groei.

Ik kreeg de tip om eens te kijken, naar het krachtvoer van Bio-Ron en dan met name de granen mix: http://duurzaamdier.nl/product/bio-granen-mix/. Best prijzig en er wordt niets vermeldt over vitaminen of mineralen. Dus mijn vraag aan jullie, welk krachtvoer bestaande uit enkel granen voeren jullie sportpaarden en waarom? En hoe zorg je dat ze genoeg vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen krijgen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :-)

Ellen-Rose Fotografie
http://www.ellen-rose.nl


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:05

Je kunt er lijnzaadolie bijgeven, daar zit erg veel in. Vetjes en energie. :j ik geef 2 X 20 ml per dag naar als het nodig is kun je ook rustig 2 X 100 geven. Wel geleidelijk opbouwen.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:06

Ik voer Marstall Force voor de vitaminen en mineralen.

Hoeft je maar een zeer beperkte hoeveelheid van te voeren (voor jouw paarden vermoedelijk per dag 100 gram) en geeft alle vitaminen en mineralen die je nodig bent.

Het is geen vulling/dikmaker of wat dan ook. Voor jouw situatie zou ik het dus combineren met wat je nu geeft.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:07

Worden ze schraal maar hebben ze wel genoeg energie?
Hoeveel ruwvoer krijgen ze?

Ik voer mijn sportpaard helemaal geen krachtvoer maar veel ruwvoer, luzerne, bietenpulp en een goede vitaminekorrel.

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:08

Ik voer mijn merrie helemaal geen krachtvoer in de trainingen, ik hou haar op gewicht met bietebpulp/zemelen/luzerne en s'ochtends krijgt ze een vitaminebrok. Uiteraard krijgt ze onbeperkt ruwvoer als ze op stal staat en verder staat ze het hele jaar Door op de wei. Paard loopt op deze manier een 110km wedstrijd goed uit.

WILVY COCKTAIL J * 1124 goedgekeurde km's * klasse IV startgerechtigd
Bezoek en like onze Facebook pagina
klik hier ☆ Endurance Team Wilvy Cocktail J ☆

hannatjuh
Berichten: 832
Geregistreerd: 04-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:10

Je verhaal over de brok klopt naar mijn mening idd wel. Je mist alleen 1 punt en dat is dat paarden of darmen van zoogdieren over het algemeen niet goed tegen granen kunnen. Hierin zit juist heel veel zetmeel en daar wil je vanaf zeg je. Dus ik zou zoeken naar een brok zonder granen en zonder melasse.
Zelf voer ik metazoa en daar ben ik erg tevreden over. Als we meer spieren gaan opbouwen wil ik de eiwitbrok van metazoa gaan bijvoeren. Dit zijn plantaardige eiwitten vanuit luzerne dacht ik.

Er zijn tegenwoordig wel al veel meer merken die melasse en granenvrij voer aanbieden

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:12

Ik voer ook al jaren geen brok meer.
Bij mij krijgen ze 2x per dag een half schep reform muesli van Havens en een kwart schep ballance van Havens met wat Havens mix er door heen en scheutje omega olie en voldoende ruwvoer.
Ze zien er super uit en doen het er al jaren heel goed op. Mooie vacht en glans en eigenlijk wat te dik.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:13

Volgens de theorie moet je paarden geheel geen graan voeren. Parden zijn gemaakt om de celwand/vezels te verteren van grassen. Elk paard gan zonder granen leven ook op hoog niveau. Een ransoen van onbeperkt ruwvoer aangevuld met een vitamine brok en liksteen is voldoende.

Granen bevatten veel zetmeel en suiker. Zoals jezelf als aangeeft, is dit niet goed voor paarden. Zoek een mooi droog hooi en goede vitamine brok (reformin plus)

Wil je toch wat extra voeren kun je voor een grasbrok kiezen. Hayster healthy hebrs, metazoa, wiessen cobs. Zitten geen granen in en laag zetmeel en suiker gehalte.

De paarden zullen in het begin afvallen en daarna bijkomen. Hijn paarden moeten immer gereset worden op de vertering van celwand/vezels (droge stof)
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 21-09-16 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt


bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:16

Ik voer mijn paard metazoa vitaminebrok en de luzernebrok van metazoa. Handje muesli voor de lekker en omega 3-6-9 olie. Hij doet het allemaal prima, glasnt mooi en blijft mooi op gewicht. Daarnaast natuurlijk voldoende en goed hooi in slowfeeders.

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:21

Havens Kentucky Lite E is een complete granenmix, welke je dan kan aanvullen met lucerne en goed ruwvoer

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:21

DarkoFoitzik schreef:
De paarden zullen in het begin afvallen en daarna bijkomen. Hijn paarden moeten immer gereset worden op de vertering van celwand/vezels (droge stof)

Hebben ze hier een tijd geleden niet een onderzoek gedaan onder een populatie dravers die in de sport liepen. De groep die alleen op onbeperkt ruwvoer werd gehouden moest even wennen maar daarna waren de resultaten in de sport hetzelfde als de groep die op krachtvoer liep.

De markt speelt hier ook weer handig op in gezien de enorme hoeveelheid ruwvoerproducten er op de markt zijn gekomen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:24

Je kan kiezen voor een krachtvoer die je jn water weekt zoals bietenpulp. Ik heb zelf een pulp met oa bieten maar ook met soyabrokjes ("Keep Calm" van Baileys). En inderdaad een balancer (vitaminebrok) kan jullie ook helpen. Die gooi ik ook bovenop de bietenpulp, dat is een soort topping net als sprinkels op je softijs :D.

En de tip van lijnzaad is een goeie! Vetjes en energie zitten daarin. Mijn ruin die niet werkt (vanwege hoefproblemen) en mager was bij aankoop krijgt dit ook en zit nu ook lekker in zijn vel!

Succes!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:24

damian23 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
De paarden zullen in het begin afvallen en daarna bijkomen. Hijn paarden moeten immer gereset worden op de vertering van celwand/vezels (droge stof)

Hebben ze hier een tijd geleden niet een onderzoek gedaan onder een populatie dravers die in de sport liepen. De groep die alleen op onbeperkt ruwvoer werd gehouden moest even wennen maar daarna waren de resultaten in de sport hetzelfde als de groep die op krachtvoer liep.

De markt speelt hier ook weer handig op in gezien de enorme hoeveelheid ruwvoerproducten er op de markt zijn gekomen.

Kan ik dit ergens terug vinden?

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:27

Vanwege de hoge suiker en zetmeel gehaltes ben ik overgestapt op Vitalbix. Dit is voer met alle vitamines en mineralen die ze nodig hebben en ik geef een klein beetje luzerne en lijnzaadolie bij om haar op gewicht te houden. Ze kan verder genoeg energie halen uit hooi/gras en de vitalbix.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:28

Granen (zetmeel en suiker) geven snelle energie die je paard zenuwachtig en schrikachtig kunnen maken. Deze energie wordt snel verbrand. Je ziet paarden die in het begin heet zijn en snel opgebrand. Door ruwvoer te voeren worden de darmen weer genormaliseerd. De plantaardigevezels worden afgebroken door microben tot verzuren. Deze vetzuren worden door het paard opgenomen. Hier komt veel warmte bij vrij (paard zal het dus niet snel koud hebben). Deze vetzuren geven een trage energie. Een paard is dan rustig in gedrag maar heeft energie te over. Dit komt het uithoudingsvermogen ten goede.


Het hele brok en granen voeren kkmt van vroeger. De paarden moesten toen 10 a 12 uur per dag werken. Ze hadden noet genoeg tijd om te eten. Een paard eet gemiddeld 13 tot 16 uur per dag. Het uurtje dat onze paarsen lopen per dag is niks. Ze hebben dan nog genoeg tijd over om hun energie behoefte bij elkaar te eten.

Www.paardnatuurlijk.nl

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:31

Als je paarden afvallen zou ik eerste eens kijken naar je ruwvoer. Staan de paarden op de weide? Hoe is de kwaliteit van eventueel hooi?

2 van mijn paarden (in training L/M) staan enkel op een vitaminebrok, in combinatie met weidegang en onbeperkt hooi. Als het weideseizoen voorbij is krijgen zij lucerne en bietenpulp bij.

Mijn andere paard krijgt wel brok en muesli, ik kan haar niet op een andere manier op gewicht houden.

Ik heb wel om mij heen goede resultaten gezien met Bio-Ron. Eventueel zou je de granen aan kunnen vullen met hun spelt.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:34

Mijn vorige kreeg ook geen brok, die hadden we naast ruwvoer compleet op de Kentucky E-lite staan
Hij deed het er super op ( liep inter 1 )

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:37

Kijk eens naar Fibra of Vitalbix, dit zijn goede aanvullingen op het ruwvoer.

Kieck <3

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:39

Wat goed dat je zo aan het dieet van je paarden denkt! Je theorie klopt, maar je praktische uitvoering nog niet helemaal. Het probleem in alle brokken is namelijk júist de granen. Granen bevatten inderdaad veel zetmeel (snelle energie) maar doordat je ze onbewerkt voert, kan die energie niet vrijkomen. Je geeft ze dus alleen wat losse omhulsels bij wijze van spreken. Als je granen voert, moet je er altijd voor zorgen dat ze bewerkt zijn; verhit, geplet, etc om die energie vrij te kunnen spelen. Maargoed, jij wilt dus van de zetmelen af, dus kan je beter op zoek gaan naar graan-vrij voer.

Het beste wat je dan kan doen is het voeren van een balancer; vitamin- en mineralen brokje. Hierdoor krijgen je paarden alle nutrients binnen, en vaak worden de balancers gemaakt zonder molasses maar worden de brokjes samen geperst. Weinig suiker, geen graan!

En dan wil je waarschijnlijk nog iets extra voeren voor energie, dan kan je kijken voor een goede chaff die rijk is aan eiwitten. In Nederland is dit nog niet zo heel gek bekend maar in de UK is dit een lang bestaand iets. Chaff is in feite vaak een ruwvoer mix met vaak gras, hooi, stro en alfalfa (luzerne). Alfalfa is erg rijk aan eiwitten en dit heb je nodig voor een goede spieropbouw. Voor het gewicht kan je vet gaan voeren; olie en vetrijk voer. Lijnzaad is hier ideaal voor.

De energie die uit vet en eiwit komt is de energie die je wilt, de 'langzame' energie. Deze energie komt langzaam vrij in het lichaam en hierdoor krijg je een paard dat een gectontroleerde energie flow krijgt zonder heet te worden.

Kijk eens op http://www.purepaardenvoeding.nl/pure-feed-krachtvoer/, hier vind je de ideale producten!
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 21-09-16 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:41

Het is momenteel heel hip om weg te blijven bij koolhydraten, eerst bij mensen en nu ook bij paarden. Helaas wordt er erg zwart-wit mee omgesprongen. Enkelvoudige koolhydraten ('suiker') is idd vrij ongezond (voor zowel mens als paard) maar bij meervoudige koolhydraten, zoals zetmeel, ligt het wat ingewikkelder. Dit komt geleidelijker vrij en paarden kunnen het prima verteren zolang ze het ook maar verbruiken. Het is simpelweg een energie bron die al eeuwen wordt gebruikt bij paarden die niet genoeg energie bij elkaar kunnen grazen, danwel omdat ze teveel uren werken (vroeger mn) danwel omdat hun lijf standaard zoveel energie verbruikt. Ik zou vooral naar je paarden kijken. Alleen houden op vitaminekorrels, olie (raken sommigen van aan de diarree, dus wel voorzichtig mee zijn) en ruwvoer is prachtig als je paard het aankan maar veel moderne paarden redden het daar niet op en dan zul je toch extra energie via granen moeten voeren. Mijn quarter zou broodmager worden van zo'n energie arm dieet helaas. Die voer ik havens natural balance, zonder melasse (dat vind ik echt troep) maar wel hoog in vitaminen en gemiddeld in zetmeel. Het dier doet het er geweldig op (naast onbeperkt ruwvoer natuurlijk).

Piekosjj

Berichten: 5449
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:44

Troi, niet elk dieet van balancers en ruwvoer is energie-arm. :) Vaak is het inderdaad zo omdat deze markt veel is gericht op de recreatie-ruiter met pony's die dik worden van lucht, maar je hebt ook gewoon condition mixes die graan- en suiker vrij (suiker-laag?) zijn.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:46

Piekosjj schreef:
Troi, niet elk dieet van balancers en ruwvoer is energie-arm. :) Vaak is het inderdaad zo omdat deze markt veel is gericht op de recreatie-ruiter met pony's die dik worden van lucht, maar je hebt ook gewoon condition mixes die graan- en suiker vrij (suiker-laag?) zijn.


Met energie uit olie? Daar kun je idd het energieniveau mee omhoog halen, mits je paard daar goed tegen kan natuurlijk.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:47

In ruwvoer is erg veel keuze. In Nl wordt grashooi gegeven, vaak van koeiengrassen. Alfalfahooi (lucernehooi) kennen we hier niet. Hier zit veel meer in maar is wel een ruwvoer.

EllenRose

Berichten: 2559
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 09:48

Wow wat een hoop reacties. Dat van het zetmeel in en suiker in granen wist ik niet, dat geeft weer even een andere kijk :-) Als ik kijk bij de samenstelling van bijv. de gepunte haver van Lavor, dan worden suiker en zetmeel geen eens vermeldt. Ook verneukeratief. Zit er nog een verschil in bewerkte en onbewerkte granen wat dat betreft en voor de vertering?

Even over het ruwvoer. Ze krijgen de hele dag door ruwvoer, zelfs op de wei. De kwaliteit van het ruwvoer durf ik niets over te zeggen, ik sta op een pensionstal en het ruwvoer wordt niet altijd op dezelfde plek ingekocht.

Ellen-Rose Fotografie
http://www.ellen-rose.nl

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Geen brok, maar welk krachtvoer dan voor sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:54

Alle granen bevatten veel suiker en zetmeel. Haver staat zelfs hooi on zetmeel en hoog vet gehalte.

Paarden zijn dieren met 1 maag. Granen zijn zaden. De natuur heeft ze ontworpen om weer uitgepoept te worden zodat de plant zich verspreid. Ze zijn heel goed beschermt tegen maag zuur. Omdat paarden niet herkauwen kunnen ze de omhylsen van de zaden niet kapot krijgen. De zaden gaan dus zonder te verteren weer naar buiten. Koeien zijn dieren met meerdere magen. Zij kunnen de zaden wel kapot maken en verteren.

De granen/zaden moet dus aangeslagen, geplet of anders bewerkt zijn willen ze voor paarden nuttig zijn. Of je moet een paard hebben dat heel goed kauwt en langAam eet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers