Pony eet slecht en wordt niet dikker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Pony eet slecht en wordt niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:02

Vraag voor de voerdeskundigen. Ik heb het zelf al in mijn eigen paardennetwerk rond gevraagd, maar niemand kan mij echt helpen.

Ik ga proberen kort neer te zetten wat de situatie is.

Blue is 14 jaar oud en nooit een dikke pony geweest en wordt ook niet snel dik. Hij was altijd netjes in conditie tot april 2015. Hij raakt spierbevangen. Achteraf ook heel begrijpelijk. Omdat Blue niet echt dikker wilde worden, ben ik hem steeds meer gaan geven. Op een gegeven moment zat hij op zo'n voerrantsoen dat hij niet te hanteren was; zo heet en zenuwachtig was hij (dit is allemaal geleidelijk gegaan waardoor ik niet echt de link met het voer legde). Maar dikker werd hij niet. Ik kwam toen dus tot de conclusie dat hij met meer voer het enkel eruit gooit in energie dan dat hij er van aankomt.

Hele zomer op hooi en rustig weer opbouwen. Hij bleef mooi op conditie. Ik blij. Eind van de zomer (september 2015) vond ik hem vermageren, doffe vacht, lusteloos en een totaal ander paard. Mestonderzoek, bloed prikken, etc. Zijn bij Steffi vd Laarse geweest en die constateerde ziekte van lyme. Zware AB-kuur en hij knapte weer op. Maar hij bleef aan de schrale kant. Intussen overgestapt op onbeperkt hooi via slowfeeders. Hij kreeg muesli (met kruiden, zonder haver) en een summerfit per dag, halve emmer bietenpulp en 100 ml rijstolie (zou hij dikker van worden aldus Steffi).

Hielp amper. Dus mee gestopt (met zowel de bietenpulp als de rijstolie). Daarna via Equiday Equilingeprobeerd. Zou hij gegarandeerd van aankomen. Dus 2 maanden geprobeerd. Niks geen resultaat en hij begint ook slechter te eten. Hij eet het liefst hooi en brok laat hij snel staan. De summerfit blijft hij wel lekker vinden.

Dus nu overgestapt op Metazoa. Dat at hij in het begin wel goed, maar nu laat hij het ook staan. Ik meng het met wat luzernebrok, losse luzerne en de summerfit. Toch moet ik er handjes muesli doorheen doen, wil hij het eten. Ik ben nu ook maar wat speedibeet erbij gaan geven om hem toch wat aan te laten komen.

Hij blijft gewoon schraal. En als ik dan een weekend wat meer van hem vraag, zoals afgelopen weekend een weekendje weg met beide dagen een aardige buitenrit, wat hij conditioneel gewoon goed aankan, dan valt hij direct in en duurt het een week voordat hij weer bij getrokken is. Dit was vroeger nooit zo.

Ik wil hem gewoon aan een voerrantsoen hebben wat hij nodig heeft om op conditie te blijven.

Ik vermoed zelf dat zijn spijsvertering gewoon niet optimaal werkt (door de ziekte van lyme? door de spierbevangenheid? door weet-ik-veel-wat?), en dat hij daardoor een speciaal dieet misschien nodig heeft, maar ik ben 2x bij Steffi geweest, heb bloedonderzoek laten doen, mestonderzoek, heb verschillende voerleveranciers gevraagd op verschillende paardenevenementen, maar niemand heeft mij nog kunnen helpen.

Hebben jullie nog tips of weten jullie nog een deskundige die hier een goede kijk op zou hebben?

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Pony eet slecht en wordt niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:05

Wat vervelend!
Het eerst wat in mij op komt is een wormbesmetting. Heb je dat al uit laten zoeken?

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:10

Chasey schreef:
Wat vervelend!
Het eerst wat in mij op komt is een wormbesmetting. Heb je dat al uit laten zoeken?

Uiteraard, want is ook het eerste dat in mij op was gekomen. ;)

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:10

Al eens laten onderzoeken op maagzweren?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:11

Vervelend dat je ondanks de adviezen niet verder komt. Met de ziekte van Lyme ben ik niet heel bekent en misschien kan je ervaringen lezen in het centrale topic van Lyme. Het klinkt aannemelijk dat de stofwisseling of darmen niet meer helemaal doen wat ze moeten doen. Antibiotica kan ook funest zijn voor de goede darmflora en de stofwisseling negatief beïnvloeden. Misschien in overleg een reinigingskuur?
Edit: Hoe is de mest?

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:12

Maagzweer?
Zeker als hij al op zijn max zat kwa voeding toen hij schraal was, naast de spieren kan de maag dan ook problemen krijgen natuurlijk.
Anders nog maar een meer binnenstenuiten laten keren, ook gezien de leeftijd toch even een cushing test laten doen.
Het hele plaatje laten testen denk ik

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:13

Mijn eerste gedachten zijn:
- maagzweren
- tanden
- darmflora ondersteunen, bijv. met microcomp. Maar daar zou Steffi (of een holistisch arts van Den Hoek) toch mee kunnen helpen. Mijn merrie heeft ook een lichte Lyme besmetting gehad, maar dat is zonder AB opgelost bij Den Hoek.

Oy with the poodles, already

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Pony eet slecht en wordt niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:21

Tanden worden regelmatig gecheckt.

Maar maagzweren... mmmm... dat kan ik zeker nog eens laten testen.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:46

Ik lees vooral over al je aanvullingen naast het ruwvoer.
Heb je al gekeken naar de kwaliteit van het ruwvoer zelf?
Misschien kun je daar winst mee behalen, gezien dit de basis is?
Slowfeeder lijkt mij in deze situatie overigens niet nodig.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Pony eet slecht en wordt niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:49

Slowfeeders zorgen ook voor extra speekselproduktie wat de spijsvertering ten goede komt, zijn niet alleen maar geschikt voor te dikke gulzigaards ;)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:01

VSW -> MD

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:05

Tip om hem dikker te krijgen, de seniorenslobber van masters. Die werkt beter dan de speedibeet. En er zitten meer vitaminen in. Omdat het een soort ruwvoervervanger is (en dus geen suikerbom zoals sommige andere merken slobber) denk ik ook veilig te voeren bij spierbevangen paarden.

Verder wat mijn merrie hielp is voordroog ipv hooi. Daar zit meer eiwit in. Maar goed, die is nooit spierbevangen geweest dus ik weet niet of dit veilig is voor jou. En het beste resultaat heb ik behaald met Eric van nova cura. Hij doet shiatsu, acupressuur, bij paarden. Wat een enorm verschil daarna. Ze krijgt nu nog de helft van het voer en ze is bijna dik ;) voor haar doen een spekkie haha

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:21

Ik herken je verhaal en had over mijn eigen paard kunnen gaan.
Ik zou eens laten testen op cushing ondanks dat ik weinig symptomen lees. Mijn paard werd ook niet dik meer en uiteindelijk bleek het dus cushing ondanks dat er weinig symptomen waren.
Eenmaal op de medicatie zaten de kilo's er ook weer zo aan en nu is hij dikker dan ooit!
In oktober hebben ze ook een actie en kan je gratis laten testen.

Vinur Fluguson van de Hooge Vorssel, Gir fra Fiskimadur en Saethor fra Wespurt.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:24

Neem idd je ruwvoer eens onder de loep. Verder zou ik niet aan de Summerfit koeken beginnen, zit niets in behalve heel veel troep. Sowieso is pavo niet de beste kwaliteit.
Mais, grasbrok, merriebrok of senioren priores al geprobeerd?
Hoe is zijn conditie verder? Mest? Energie?


janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:11

Gastro plus van Havens zou je kunnen proberen. http://www.paardenvoeders.nl/gastro-plus

Er loopt hier op bokt een topic over.

Ik heb zelf goede resultaten bij mijn paarden en ik hoor ook veel positieve resultaten.

Door antibiotica is de darmflora aangetast en hebben paarden vaak last van maagzweren.

Toen ons paard kwam, was hij nerveus, opgetrokken buik en last van zijn lijf.
Nu met Gastro + is hij veel relaxter, geen last van zijn lijf en mooi op gewicht. Iets te zwaar zelfs. Maar hij krijgtmaar 2 x 1/2 kg per dag met ruim hooi en weidegang overdag. Hij wordt dagelijks getraind

Ik zeg: aanrader, dat zeker de moeite waard is om te proberen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:18

skvetta schreef:
Ik herken je verhaal en had over mijn eigen paard kunnen gaan.
Ik zou eens laten testen op cushing ondanks dat ik weinig symptomen lees. Mijn paard werd ook niet dik meer en uiteindelijk bleek het dus cushing ondanks dat er weinig symptomen waren.
Eenmaal op de medicatie zaten de kilo's er ook weer zo aan en nu is hij dikker dan ooit!
In oktober hebben ze ook een actie en kan je gratis laten testen.

Vanaf 1 september is het sowieso gratis, zei onze DA. De test althans, bloed tappen en verzenden niet.


Wildgirl schreef:
Neem idd je ruwvoer eens onder de loep. Verder zou ik niet aan de Summerfit koeken beginnen, zit niets in behalve heel veel troep. Sowieso is pavo niet de beste kwaliteit.
Mais, grasbrok, merriebrok of senioren priores al geprobeerd?
Hoe is zijn conditie verder? Mest? Energie?

Ruwvoer is prima. Goeie tips van die summerfit. Ga eens uitpluizen waarom dit niet goed zou zijn.

Ik heb al van alles geprobeerd (had tot voor kort een ouder paard erbij en die kreeg dit ook allemaal en heb ik ook wat aan Blue van gegeven om te kijken of dat misschien hielp).

GMekkes schreef:
Ik lees vooral over al je aanvullingen naast het ruwvoer.
Heb je al gekeken naar de kwaliteit van het ruwvoer zelf?
Misschien kun je daar winst mee behalen, gezien dit de basis is?
Slowfeeder lijkt mij in deze situatie overigens niet nodig.

Het hooi is top. En slowfeeder is wel nodig, want staan nog twee paarden bij die anders alles in een keer opeten en wel te dik worden. En zo kan Blue ook de hele dag (en nacht) door blijven eten.

Gelijk mail gestuurd gisteravond naar Steffi en zij zegt dat maagzweren zeker een mogelijkheid is. Nu kijken of ik een gastroscopie ga laten doen of i.i.g. ervoor in behandeling. Wordt vervolgd.

En op Cushing kan ik altijd nog laten testen (hooooop het zo niet.... ;( )

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Pony eet slecht en wordt niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:20

Probeer eerst eens met medicatie of het verlichting biedt.
Maagonderzoek is geen pretje -O-

Maar dat zal je dierenarts waarschijnlijk zelf ook wel voorstellen :o

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:23

janouk schreef:
Gastro plus van Havens zou je kunnen proberen. http://www.paardenvoeders.nl/gastro-plus

Er loopt hier op bokt een topic over.

Ik heb zelf goede resultaten bij mijn paarden en ik hoor ook veel positieve resultaten.

Door antibiotica is de darmflora aangetast en hebben paarden vaak last van maagzweren.

Toen ons paard kwam, was hij nerveus, opgetrokken buik en last van zijn lijf.
Nu met Gastro + is hij veel relaxter, geen last van zijn lijf en mooi op gewicht. Iets te zwaar zelfs. Maar hij krijgtmaar 2 x 1/2 kg per dag met ruim hooi en weidegang overdag. Hij wordt dagelijks getraind

Ik zeg: aanrader, dat zeker de moeite waard is om te proberen.

Ik ga mij erin verdiepen! Ik denk namelijk ook dat de AB gewoon wat heeft kapot gemaakt en hij nu last van darmflora en/of maag heeft.

Oh en iemand schreef iets over voordroog of kuil. Ik kan alleen hooi voeren. Wel goed hooi. Maar we zijn te kleinschalig met onze stal (maar 3 pony's) om voordroog of kuil te kunnen voeren. Die pakken zijn te groot om snel genoeg op te kunnen maken. Bovendien ben ik zelf niet zo'n fan van zulk ruwvoer. Liever hooi.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:24

Is het een optie om Blue naast het ruwvoer in de slowfeeders ook een aantal keer per dag een losse plak/hoop hooi te geven, zodat hij in ieder geval daar veel van binnen krijgt?

Maagzweren vind ik een goede. Dat zou je met Domperidon al kunnen proberen zonder de scopie.
Edit: wat Shirley zegt :j

Wat betreft lastige eters: dat is enorm klöte, zeker als hij het voer wel nodig heeft.
Ik zweer bij het voer van Agrobs. De Alpengrün muesli en mash doen het hier heel goed. Is eigenlijk ruwvoer en kun je veel van geven. Zitten geen granen, suikers en overbodige zaken in, is volledig natuurlijk. En mijn zeikerd eet het goed. Verder heeft Agrobs ook Fetura. Jim eet het niet of alleen geweekt en gemengd met iets met smaak. Daar zitten meer eiwitten in en zet meer aan. Terwijl het nog steeds een vorm van ruwvoer is. Ik heb nog Fetura, Mash en muesli staan waarvan ik je wat op kan sturen zodat je het kunt proberen.

Hoe is de groep nu? Krijgt Blue wel de kans om te eten?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:25

Shirley schreef:
Probeer eerst eens met medicatie of het verlichting biedt.
Maagonderzoek is geen pretje -O-

Maar dat zal je dierenarts waarschijnlijk zelf ook wel voorstellen :o

Vast! Ik ben erover in contact. Daarom hoop ik zelf dat ze een behandelplan kan voorstellen. Ik heb geen idee of je een paard kan behandelen voor maagzweren bij enkel het 'vermoeden' van maagzweren, zonder daadwerkelijk maagonderzoek.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:26

Duke schreef:
Shirley schreef:
Probeer eerst eens met medicatie of het verlichting biedt.
Maagonderzoek is geen pretje -O-

Maar dat zal je dierenarts waarschijnlijk zelf ook wel voorstellen :o

Vast! Ik ben erover in contact. Daarom hoop ik zelf dat ze een behandelplan kan voorstellen. Ik heb geen idee of je een paard kan behandelen voor maagzweren bij enkel het 'vermoeden' van maagzweren, zonder daadwerkelijk maagonderzoek.


Jazeker, hij wordt dan behandeld als zijnde maagpatiënt :j
Soms is medicatie genoeg en is verder onderzoek niet eens nodig.
.
Laatst bijgewerkt door Shirley op 21-09-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:27

Nee, heb geen aandelen :D maar ik kan je echt Agrobs Alpengrunn muesli aanraden, ik ben hier echt super tevreden over! Mijn merrie (gekocht met achterstallig onderhoud vwb ontwormen, gebit en ook nog te jong drachtig is hier ongelooflijk van opgeknapt op alle fronten)

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:27

Amanda schreef:
Is het een optie om Blue naast het ruwvoer in de slowfeeders ook een aantal keer per dag een losse plak/hoop hooi te geven, zodat hij in ieder geval daar veel van binnen krijgt?

Maagzweren vind ik een goede. Dat zou je met Domperidon al kunnen proberen zonder de scopie.
Edit: wat Shirley zegt :j

Wat betreft lastige eters: dat is enorm klöte, zeker als hij het voer wel nodig heeft.
Ik zweer bij het voer van Agrobs. De Alpengrün muesli en mash doen het hier heel goed. Is eigenlijk ruwvoer en kun je veel van geven. Zitten geen granen, suikers en overbodige zaken in, is volledig natuurlijk. En mijn zeikerd eet het goed. Verder heeft Agrobs ook Fetura. Jim eet het niet of alleen geweekt en gemengd met iets met smaak. Daar zitten meer eiwitten in en zet meer aan. Terwijl het nog steeds een vorm van ruwvoer is. Ik heb nog Fetura, Mash en muesli staan waarvan ik je wat op kan sturen zodat je het kunt proberen.

Hoe is de groep nu? Krijgt Blue wel de kans om te eten?

Blue staat boven in de groep. Hij eet als eerste. Gelukkig, aangezien de andere twee wel snel te dik zijn.

En je hebt zelf gezien hoe lekker zijn hooi is. Aangezien Jim daar graag van mee at pas. :')
Maar om bijvoorbeeld die Trec-dag pas erbij te pakken: hij was gelijk ingevallen. Heeft weer een week geduurd voor hij weer bijgetrokken was.

Maar goede tip! Ga ik ook op mijn lijstje van 'te bestuderen voeders' zetten.

Ik wacht nu wel eerst het advies en eventueel consult van Steffi af. Misschien eerst die maagzweren onderzoeken/behandelen en dan eventueel het passende voer erbij zoeken.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:33

Omdat het ruwvoer is, zou het zomaar goed bij het maagprobleem passen :j
Ik weet niet of Steffi het kent (denk het wel), maar ik zou 'm meenemen. Zelfde als Cavalor Fiber Force of goede luzerne of een soortgelijk structuurvoer. Als het maar geen fastfood is.

En ja, je hooi was erg smakelijk. Stuk meer dan Jims hooi :D
Heeft hij last van stress? In die zin van dat hij het niet goed verwerkt? Dan zou je hem ook nog iets van kamille, magnesium en/of valeriaan bij kunnen geven als supplement om de stress wat beter af te laten vloeien.
En hoe is zijn mest?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Pony eet slecht en wordt niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 11:39

Ik vind zijn mest er goed uit zien. Maar ik ben geen deskundige. Op het eerste gezicht zie ik niks vreemds eraan.

Verder krijgt hij ook een paar handjes luzerne per dag al, maar dat eet hij ook slecht.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 113 bezoekers