Gerbils na ruim 2 jaar ineens ruzie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Gerbils na ruim 2 jaar ineens ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:29

Hallo bakkers!

Ik hoop dat er toevallig nog een kenner online is.

Ik heb 5 gerbils, gesplitst in 2 groepen. 1 groep van 2 mannen en 1 groep van 3 mannen. Een week terug mochten de groepen in een grote ren (meter doorsnee) samen spelen toen hun hok een grote beurt kreeg. Dit heb ik zo al veel vaker gedaan en ze gingen altijd samen spelen of zelfs slapen. Een week terug ging het mis. Een man van het groepje van 2 (Tommie) sprong op een man van het groepje van 3 (Mazzel). Gelukkig zag ik het direct en trok ik ze letterlijk uit elkaar. Beiden wondjes maar niks ernstigs gelukkig.
Ik heb ze direct gescheiden en zo het hok schoongemaakt.

Nu een week later valt Mazzel Mickey ineens aan. Ik weet niet of dit wat te maken heeft met het feit dat Mazzel vorige week is aangevallen of dat Mickey oud wordt en zwak wordt. Mickey zonderde zich altijd wel wat af van de andere 2 maar kon er verder prima mee omgaan. Nu verstopt hij zich voor Mazzel en piept hij erg als Mazzel komt. Hij heeft ook een klein wondje op z'n neus door Mazzel. Mazzel springt er bovenop zodra hij Mickey ziet. De 3e, Mellow, negeert ze maar trekt wel naar Mazzel toe zoals altijd.

Ik heb nu Mickey op de bovenste verdieping opgesloten. Maar dit is natuurlijk niet tof omdat ze zo allemaal maar een klein deel hebben en omdat Mickey nu alleen zit. Het deel van Mickey is 120 bij 50 cm. Het deel van de andere 2 bestaat nog uit 2 andere verdiepingen van 40 bij 50 en 70 bij 50.
Mickey is nu 2 jaar en 4 maanden uit mijn hoofd, net als zijn broertjes.

Nu mijn vragen:
- laat ik ze nu gescheiden en laat ik ze dan voor altijd gescheiden?
- kan Mickey in zijn eentje leven? Normaal slapen ze altijd met zijn 3en bovenop elkaar.
- is het hok zo nog groot genoeg?

Asterix: B+2 dressuur, B+22 - L+0 springen & B+21 sgw


D_DestenyJarig

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Re: Gerbils na ruim 2 jaar ineens ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:35

Opnieuw koppelen is de beste optie denk ik. Maar 3 gerbils samen is eigenlijk niet zo handig. Alleen laten leven zou zeker niet mijn keuze zijn. Daar worden ze echt ongelukkig van.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:38

Ik heb dit zelf ook een keer gehad met 3 mannetjes. Ook gescheiden maar helaas konden ze daarna niet meer bij elkaar op moment dat ik ze na de scheiding weer bij elkaar zetten gingen ze pas echt flink knokken.

Op dit moment heb ik nog 1 vrouwtje zitten. Haar zus is een maand geleden overleden. Ik doe het haar niet aan om er nu een andere bij te zetten dit omdat ze zelf al 2.5 jaar is en omdat dan het nieuwe jongere dier weer alleen zit als de oude dame dood is. En kans als ik er 2 nieuwe bij zet dat de oude wordt aangevallen.

Ze lijkt er niet al teveel last van te hebben dat ze alleen is. Knaagt lekker er op los op kartonnen doosjes en wcrollen die me oma's voor haar sparen en ze eet en drinkt ook prima. Graaft ook lekker in het zaagdel.


Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 22:02

Ja wij hebben toen ik jong was ook 3 mannen gehad maar die waren juist super met elkaar zoals die van mij tot vandaag ook waren en uiteindelijk stierf er 1 heel snel door een gezwel en toen was er dus ook geen sprake van vechten.

Deze 3 die ik nu heb waren als enige over in hun nest dus heb ik ze destijds als drietal genomen. Mijn andere paar zat in een groter nest dus daar heb ik er expres 2 van gekozen.

Ik denk persoonlijk dat Mickey een beetje aan het einde zit van zijn leven. De vacht wordt minder en hij zonderde zich steeds meer af als de andere 2 druk waren met spelen. Misschien dat het dus om een kwestie van macht gaat en dan gaat opnieuw koppelen niet werken.
Toch laat ik hem ook liever niet alleen, maar ik wil er geen jong beestje bij zetten dat dan ook weer alleen achter blijft zodra Mickey sterft...

Ik heb de bovenverdieping van Mickey nu volgezet met hun vertrouwde huisje, wat hooi, badzand en houten speel- en knaagmateriaal. Toch interesseert hem dat nu weinig en probeert hij bij z'n broertjes te komen. Net liet ik hem nog even los en meteen dook Mazzel er boven op dus dat is geen optie.

Asterix: B+2 dressuur, B+22 - L+0 springen & B+21 sgw

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Gerbils na ruim 2 jaar ineens ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:58

Groepen gaan vaak fout, of dit nou na een dag is of na een aantal jaar vroeg of laat gaat een groepje fout.
Ik denk dat ze nu door blijven gaan, juist omdat die ene zwakker word.
Hij word weg gedreven uit de groep maar kan niet weg omdat het in gevangenschap is.
Pas hier mee op want ze gaan door tot de ander dood is als het tegen zit.

Het is ook totaal niet slim om je beide groepen bij elkaar te zetten in 1 ren, dit zijn 2 groepen en hebben helemaal niks met elkaar.
Dat dit goed gegaan is is echt geluk hebben.

Toen ik nog gerbils fokte/ opving/ koppelde werd altijd tussen de koppels eerst de hele ren schoongemaakt.
Gerbils doen namelijk heel veel op geur, en niet zo van oh jij met die ogen en die vacht dat is die en die dus die hoort bij mij.

Je zou even moeten kijken wat je met die oudere wil doen, alleen zetten is eigenlijk ook geen doen.
En als je denk dat hij niet zo heel lang meer mee gaat kan je er voor kiezen om nog een bak in te richten en hem dan koppelen aan 2 pupjes, deze hebben elkaar en kunnen samen spelen en zullen er niet aan denken hem aan te vallen.
En vaak accepteren volwassen gerbils pupjes wel, niet allemaal natuurlijk maar meestal wel.
Maar dan moet je wel kijken of het haalbaar is nog een bak neer te zetten en om dan dus nog een koppeltje te hebben.
Ikzelf had toen dus een fokkerij (met stambomen en alles er op en er aan) en dus een opvang dus ik had altijd wel iets zitten waar ik groepjes van 2 mee kon maken.

Ik heb een tijd met 80 gerbils gezeten.
Er werden er toen heel veel gewoon gedumpt, vader met moeder en dochter alles zwanger zo nou dat was een heel gebeuren..
Alles op geslacht zoeken, alles per 2 zetten, welke jongen zijn nog niet oud genoeg en welke wel, welke is er zwanger en welke niet..
Maar goed ik dwaal af haha.

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: Gerbils na ruim 2 jaar ineens ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 10:11

Ja het is nog wel een idee om Mickey dan te koppelen aan 2 jonge mannen, maar ik heb geen idee hoe dat werkt.

Mogen de jonge mannen elkaar al wel goed kennen? Hoe zie ik het dat het mis gaat? Hoe oud mogen de jongen maximaal zijn? Is het hok van 120 bij 50 groot genoeg? En waar kan ik de jongen het beste vandaan halen? Mickey heb ik toevallig uit een dierenwinkel, maar ik haal ze veel liever bij een fokker vandaan.

Asterix: B+2 dressuur, B+22 - L+0 springen & B+21 sgw

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Gerbils na ruim 2 jaar ineens ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 11:07

ik zou 2 pupjes halen van ongeveer 8 weken of rond die leeftijd natuurlijk.
Er zijn heel veel goede fokkerijen en vaak kan je hem hier dan ook laten koppelen voor je.
En als het gewoon 2 broertjes zijn uit hetzelfde nest hoeven die al niet gekoppeld te worden dus alleen aan jou oudere gerbil.
Als je jezelf aanmeld op het forum van gerbil.nl dan zijn daar een hoop goede fokkers.
Hun kunnen je dan even verder helpen.

Het hok is zeker groot genoeg hoor, gerbils willen wel ruimte maar te groot kan weer voor oorlog zorgen.
Gerbils zijn erg leuk maar wel lastig als het gaat om territorium.
En natuurlijk moet de bak hoog zijn en dan lekker een dikke laag van ongeveer 20cm van zaagsel waar ze heerlijk in kunnen graven haha.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy_leftover, AnnetteFlame, AnnickT, claud1, ComscoreBot, FleurSandro, IASCrawler, Jintexx, Labiesch, Marcella, mayadeby, XxMariellexX en 48 bezoekers