Nieuwe pony... klinisch keuren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Nieuwe pony... klinisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 22:48

Hoi bokkers,

Ik ben op zoek naar meningen en tips of adviezen.
Rustig aan ben ik op zoek naar een nieuwe pony en daarbij komen wat vragen in mij op...

Ik sta persoonlijk een beetje dubbel tegenover klinisch keuren. Het is natuurlijk maar een moment opname maar kan toch net die fijne bevestiging geven dat de pony bij aankoop gezond is.
Anderzijds heb ik ook al verschillende pony's afgekeurd zien worden bij de buigproef, dat terwijl diezelfde pony's vervolgens jarenlang fanatiek bereden worden zonder een pas kreupel te zijn.
Hoe denken jullie hierover? Toch klinisch keuren? Of heeft het geen nut?



We hebben onlangs een pony bekeken... Een leuke vriendelijke pony wie zich makkelijk laat rijden. Eigenlijk precies wat wij zoeken maar na een stukje draf op het harde werd ik wat minder blij.
De pony in kwestie liep gewoon goed in stap draf en galop in de rijbak (op gras), zowel op de rechte lijn als op de volte. Op het harde had de pony een mooie vlotte correcte stap maar na een paar passen draven op de rechte lijn werd hij onregelmatig. Volgens de verkoper komt dit doordat de pony sinds enkele weken op 'blote voeten' staat.
En dan.... ?

Moet ik zo'n pony dan meteen afschrijven en er niet aan beginnen? Of is er toch nog wel hoop?
Zou het een optie kunnen zijn om de pony op ijzers te laten zetten en dan opnieuw te kijken of klinisch te laten keuren?


Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Nieuwe pony... klinisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:51

Er kan van alles zijn van gevoelig op de voeten door ijzers er af halen tot te korte wand. Ik zou dus een dierenarts laten kijken.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:52

Hoe oud is de pony? En waarom stond hij op ijzers?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 22:54

Wesco schreef:
Er kan van alles zijn van gevoelig op de voeten door ijzers er af halen tot te korte wand. Ik zou dus een dierenarts laten kijken.

Dierenarts als kreupelheidsonderzoek?

senna21 schreef:
Hoe oud is de pony? En waarom stond hij op ijzers?

De pony stond op ijzers ivm wedstrijden onder het zadel en mennen. De pony is +- 10jaar, dat zou ik even na moeten kijken

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:57

Sommige lopen inderdaad op harde slecht zonder ijzers. Ik vertel het er daarom altijd bij waarom ze op ijzers staan.
Helaas is niet iedereen hier even eerlijk in natuurlijk.
je zou hem kunnen keuren. De vraag is alleen of je (als dit de reden is) dit kan uitsluiten/bevestigen met een keuring


apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 22:58

Donna89 schreef:
Sommige lopen inderdaad op harde slecht zonder ijzers. Ik vertel het er daarom altijd bij waarom ze op ijzers staan.
Helaas is niet iedereen hier even eerlijk in natuurlijk.
je zou hem kunnen keuren. De vraag is alleen of je (als dit de reden is) dit kan uitsluiten/bevestigen met een keuring


Maar als hij zo al niet zuiver loopt op een rechte lijn op het harde, dan komt hij toch nooit door de klinische keuring?
Dan gaat hij niet beter lopen op de volte en al helemaal niet na een buigproef. Of heb ik dat verkeerd ingeschat?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:59

Als dat de reden is, over een dikke week nog eens gaan kijken ;)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 23:03

Shirley schreef:
Als dat de reden is, over een dikke week nog eens gaan kijken ;)


Zou een pony een week later dan plots beter lopen?

Wat ik begreep staat hij nu zo'n 4-6 weken op blote voeten en is hij altijd gevoelig geweest zonder ijzers, met ijzers is er niets aan de hand.
Ik wil de verkoper hierin wel geloven en vertrouwen maar toch wil ik ook eigenlijk wel bewezen hebben dat dit echt waar is.
Maar hoe? En wat kan en mag ik eisen van de verkoper?


Tot zover allemaal al bedankt voor het meedenken :)
Laatst bijgewerkt door apollootje op 20-09-16 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Nieuwe pony... klinisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:04

Dacht dat de ijzers er net af waren, sorry :o

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 23:05

Shirley schreef:
Dacht dat de ijzers er net af waren, sorry :o


Geen probleem! Misschien heb ik het ook wel wat onduidelijk omschreven :+

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:06

Shirley schreef:
Als dat de reden is, over een dikke week nog eens gaan kijken ;)


Mee eens. Als het komt door het net van de ijzers zijn, of wat kort bekapt. Afspreken dat je met een ruime week of nog iets langer weer komt kijken.
Een pony die op de rechte lijn al niet rad gaat zou ik zo niet kopen. Afkeuren doen dierenartsen overigens niet, je krijgt alleen een negatief koopadvies. En ik vind er ook nog wel wat verschil in zitten of een pony niet helemaal lekker door de buigproeven komt of nu al op de rechte lijn niet rad loopt. Dit is dus al niet goed zonder enige belasting. En ik zou er ook niet weer ijzers onder laten zetten. Hij zou tenminste zonder buigproef op een rechte lijn, op het harde, rad moeten lopen. Anders begin ik er zeker weten niet aan.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:08

Als de pony echt is wat je zoekt, laat deze dan goed onderzoeken.
(En betaal niet de hoofdprijs!)
Altijd gevoelige voeten zijn lastig te beoordelen. Kreupelheid kan door vanalles komen (te kort bekapt, peesblessure, artrose, etc,etc)
Anders, snel wegwezen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:10

apollootje schreef:
Shirley schreef:
Als dat de reden is, over een dikke week nog eens gaan kijken ;)


Zou een pony een week later dan plots beter lopen?

Wat ik begreep staat hij nu zo'n 4-6 weken op blote voeten en is hij altijd gevoelig geweest zonder ijzers, met ijzers is er niets aan de hand.
Ik wil de verkoper hierin wel geloven en vertrouwen maar toch wil ik ook eigenlijk wel bewezen hebben dat dit echt waar is.
Maar hoe? En wat kan en mag ik eisen van de verkoper?


Tot zover allemaal al bedankt voor het meedenken :)


Altijd op de blauwe ogen van een verkoper vertrouwen ;) (en ja die is sarcastisch bedoeld) Als je hem echt zo leuk vind, in elk geval foto's laten maken van de voorbenen.
Ik ken genoeg die op blote voeten net na het bekappen wat gevoelig lopen, maar dat is echt binnen een paar weken weg. Het kan dat hij alleen maar een dunne zool heeft, maar ik zou toch zeker willen weten dat er binnenin niks kapot is.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:10

Een klinische keuring is zeker meer dan een moment opname. Denk aan controle van het hart, op cornage en het lopen op het harde. Ja, de buigproef kan een momentopname zijn maar ook daarin zijn gradaties. Twijfelachtig hoeft geen probleem te zijn bij een pony die al enkele jaren onder het zadel loopt maar ronduit slecht zou ik toch echt laten staan.

Mbt jouw specifieke geval, waarom zo een verkoper een pony die te koop staat van de ijzers afhalen als ze weten dat hij dan gevoelig is? Wat als dat gedaan is omdat hij op ijzers nog slechter is? Of omdat hij eigenlijk op speciaal beslag stond? Ik vind het een zeer onlogische keuze om een paard te verkopen dat niet door een keuring komt als dat zo eenvoudig kan worden opgelost...

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:11

Ik zou in dit geval toch een klinische keuring laten doen. De dierenarts kan je vertellen of het waarschijnlijk lijkt dat de kreupelheid door gevoelige hoeven komt. Van hieruit kan je dan zelf beslissen of je dat aandurft ja of nee.
De DA test bij de keuring altijd de dikte van de zool en kwaliteit van de hoeven.

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 23:12

rina schreef:
Shirley schreef:
Als dat de reden is, over een dikke week nog eens gaan kijken ;)


Mee eens. Als het komt door het net van de ijzers zijn, of wat kort bekapt. Afspreken dat je met een ruime week of nog iets langer weer komt kijken.
Een pony die op de rechte lijn al niet rad gaat zou ik zo niet kopen. Afkeuren doen dierenartsen overigens niet, je krijgt alleen een negatief koopadvies. En ik vind er ook nog wel wat verschil in zitten of een pony niet helemaal lekker door de buigproeven komt of nu al op de rechte lijn niet rad loopt. Dit is dus al niet goed zonder enige belasting. En ik zou er ook niet weer ijzers onder laten zetten. Hij zou tenminste zonder buigproef op een rechte lijn, op het harde, rad moeten lopen. Anders begin ik er zeker weten niet aan.


Mag ik vragen waarom niet opnieuw ijzers onder laten zetten?
Misschien is hij wel echt wat gevoelig zonder ijzers op het harde? Of is dat dan sowieso al een no-go?

Wbt het verschil: niet lekker door de buigproef komen of al niet zuiver op een rechte harde lijn ben ik volkomen met je eens.
Maar hierin twijfel ik omdat het misschien wel echt komt door het missen van een ijzer...



senna21 schreef:
Als de pony echt is wat je zoekt, laat deze dan goed onderzoeken.
(En betaal niet de hoofdprijs!)
Altijd gevoelige voeten zijn lastig te beoordelen. Kreupelheid kan door vanalles komen (te kort bekapt, peesblessure, artrose, etc,etc)
Anders, snel wegwezen.

Het karakter matcht echt perfect bij mijn ideaal plaatje!
Wat is de hoofdprijs kan je je dan afvragen... Voor mijn gevoel is het niet de hoofdprijs maar wel dik betaald :D meer details via pb

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 23:13

0000 schreef:
Een klinische keuring is zeker meer dan een moment opname. Denk aan controle van het hart, op cornage en het lopen op het harde. Ja, de buigproef kan een momentopname zijn maar ook daarin zijn gradaties. Twijfelachtig hoeft geen probleem te zijn bij een pony die al enkele jaren onder het zadel loopt maar ronduit slecht zou ik toch echt laten staan.

Mbt jouw specifieke geval, waarom zo een verkoper een pony die te koop staat van de ijzers afhalen als ze weten dat hij dan gevoelig is? Wat als dat gedaan is omdat hij op ijzers nog slechter is? Of omdat hij eigenlijk op speciaal beslag stond? Ik vind het een zeer onlogische keuze om een paard te verkopen dat niet door een keuring komt als dat zo eenvoudig kan worden opgelost...


Hier zit ook zeker wat in...
Ik kreeg meer de indruk dat dit de keus was van de ouders (met niet zoveel kennis) en dat enkel het meisje zelf echt wist dat hij gevoelig is zonder ijzers.


Wat zou ik dit geval kunnen en mogen verwachten van de verkoper?
Mag ik verwachten dat zij bewijzen dat de pony wel degelijk gezond is? Of moet ik dit zelf onderzoeken bij serieus interesse en voor de kosten opdraaien?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Nieuwe pony... klinisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:15

Dan zou ik ze gewoon voor de keuze zetten. Terug op ijzers (hun kosten!! Zij willen immers verkopen) en dan na bv een week keuren. En anders lekker verder zoeken.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:19

Klinisch keuren altijd doen. Soms is een onregelmatigheid zo minimaal door bijvoorbeeld een beetje artrose dat Jij als leek dat niet kunt zien. Zeker vanaf de leeftijd van zo'n jaar of 8 is artrose altijd een risico.
Liefst zet ik ze nog op de foto.
Ik ken paarden / pony's die al jaren kreupel zijn zonder dat de eigenaar het uberhaupt door heeft.

Keuren is altijd een momentopname, maar je weet op het moment van koop in ieder geval dat de grootste risico's eruit zijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-09-16 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:20

Het tweede. Jij wilt de pony graag hebben en weten of hij gezond is. Het is heel normaal dat de klinische keuring door de koper wordt betaald. Mits anders afgesproken natuurlijk.

Daarnaast wil het niet zeggen dat wanneer ze het "bewijzen" en hem op ijzers zetten, dat hij gelijk weer goed loopt. Als de gevoeligheid echt daarvan is kan er weer een tijdje overheen gaan voordat hij weer helemaal rad loopt.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nieuwe pony... klinisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:22

En als ie dat niet wil. Gewoon laten staan en verder kijken naar een leuke pony.

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:23

Een pony als deze zou ik ook foto's maken van de voeten en zonder ijzers keuren door een onafhankelijke DA.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 23:27

senna21 schreef:
Een pony als deze zou ik ook foto's maken van de voeten en zonder ijzers keuren door een onafhankelijke DA.


Waarom juist zonder ijzers keuren?

Kosten voor een klinische keuring is niet het probleem. Ik zie er tegenop omdat ik nu zelf al vooraf heb geconstateerd dat hij op het harde niet fijn beweegt in draf.

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 23:32

Omdat ijzers ook kunnen maskeren (hoefkatrol etc)
Geen been, geen paard.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 23:39

Oke, duidelijk :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, BranwenGC, ChelseaAyLee, dolor, journee, Lenexa, pien2010, tienus63, ulaantje en 98 bezoekers