paard pakt bit vast en word te sterk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:47

hallo,

ik heb een probleem met ons paard, ze pakt namelijk het bit vast en word dan onbestuurbaar.
wij rijden met dit paard nu 2 jaar en in het begin deed ze dit ook, toen is de tandarts geweest en die heeft wolfskiezen getrokken waarna het probleem heel langzaam aan over is gegaan zonder dat we verder iets verandert hebben maar nu is hetzelfde probleem dus opeens weer terug.
het vreemde is dat ze dit alleen op de harde weg doet in draf, op andere plaatsen of in een andere gang is er absoluut niks aan de hand.
op het moment dat ze vervelend word gaat ze het bit vastpakken en loopt ze weg naar de linkerkant van de weg, ze is dan onbestuurbaar en als er dus ander verkeer aankomt moeten we eerst gaan stappen omdat ze dan wel weer terug naar rechts te sturen is.
ik heb ook al bitloos geprobeerd maar dit is geen succes want daar loopt ze gewoon door heen.
weet iemand een oplossing voor dit probleem?


Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:02

Is de tandarts recent geweest?

Waar is onze Angel?
www.wioa.nl
voor hulp bij het zoeken naar vermiste honden en het online delen van alle vermiste dieren

Anoniem

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:26

Rijd je toevallig richting huis?

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:35

Domino_2006 schreef:
Is de tandarts recent geweest?

is een paar maand geleden

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:36

Joolien schreef:
Rijd je toevallig richting huis?

nee ze doet het overal maakt niet uit welke kant op

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:36

Zou eerst de tandarts er eens naar laten kijken, misschien zit er iets niet lekker. Heb je les? Wat zegt je instructrice?

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:59

Weidebloem schreef:
Zou eerst de tandarts er eens naar laten kijken, misschien zit er iets niet lekker. Heb je les? Wat zegt je instructrice?

tandarts in niet zo lang geleden geweest dus ik geloof niet dat het probleem in de mond zit, we hebben geen les want we rijden alleen recreatief.


Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:02

Misschien is dan een paar keer lessen niet zo'n gek idee. Misschien zit je ergens je paard in de weg of neemt hij er loopje met je. Een goede basis is voor elke ruiter waardevol.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:24

Je zegt zelf dat je geen les hebt omdat dit volgens jou niet nodig is, want je rijdt enkel recreatief ?????
Wel het probleem zit nou net daar waar jij het niet wil zoeken, les is de enige sleutel om controle en dus besturing van je paard te hervinden.
Zoek dus een goede lesgever / Trainer.
Hier vragen naar tips lijkt mssn leuk, het lijkt makkelijker maar zal bijna nooit de oplossing brengen.

martijn1998 schreef:
Weidebloem schreef:
Zou eerst de tandarts er eens naar laten kijken, misschien zit er iets niet lekker. Heb je les? Wat zegt je instructrice?

tandarts in niet zo lang geleden geweest dus ik geloof niet dat het probleem in de mond zit, we hebben geen les want we rijden alleen recreatief.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:39

martijn1998 schreef:
hallo,

ik heb een probleem met ons paard, ze pakt namelijk het bit vast en word dan onbestuurbaar.
wij rijden met dit paard nu 2 jaar en in het begin deed ze dit ook, toen is de tandarts geweest en die heeft wolfskiezen getrokken waarna het probleem heel langzaam aan over is gegaan zonder dat we verder iets verandert hebben maar nu is hetzelfde probleem dus opeens weer terug.
het vreemde is dat ze dit alleen op de harde weg doet in draf, op andere plaatsen of in een andere gang is er absoluut niks aan de hand.
op het moment dat ze vervelend word gaat ze het bit vastpakken en loopt ze weg naar de linkerkant van de weg, ze is dan onbestuurbaar en als er dus ander verkeer aankomt moeten we eerst gaan stappen omdat ze dan wel weer terug naar rechts te sturen is.
ik heb ook al bitloos geprobeerd maar dit is geen succes want daar loopt ze gewoon door heen.
weet iemand een oplossing voor dit probleem?



Misschien heeft is ze gevoelig hiervoor? Ik denk dat het gewoon ongemak is, over de harde weg draven. Is ook niet al te goed voor de pezen. Doet ze het ook in stap op de harde weg?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:48

Mijn paard durft dit ook doen maar dan in de piste. Ik doe grondwerk met hem, monteren met de dubbele longe en ik daag hem ook uit.

Mijn stem is momenteel het beste middel om hem te corrigeren. Hoe harder jij trekt hoe harder je paard wordt. Dus ik roep dan eens en meneer lost!

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 21:49

Ellebel123 schreef:
martijn1998 schreef:
hallo,

ik heb een probleem met ons paard, ze pakt namelijk het bit vast en word dan onbestuurbaar.
wij rijden met dit paard nu 2 jaar en in het begin deed ze dit ook, toen is de tandarts geweest en die heeft wolfskiezen getrokken waarna het probleem heel langzaam aan over is gegaan zonder dat we verder iets verandert hebben maar nu is hetzelfde probleem dus opeens weer terug.
het vreemde is dat ze dit alleen op de harde weg doet in draf, op andere plaatsen of in een andere gang is er absoluut niks aan de hand.
op het moment dat ze vervelend word gaat ze het bit vastpakken en loopt ze weg naar de linkerkant van de weg, ze is dan onbestuurbaar en als er dus ander verkeer aankomt moeten we eerst gaan stappen omdat ze dan wel weer terug naar rechts te sturen is.
ik heb ook al bitloos geprobeerd maar dit is geen succes want daar loopt ze gewoon door heen.
weet iemand een oplossing voor dit probleem?



Misschien heeft is ze gevoelig hiervoor? Ik denk dat het gewoon ongemak is, over de harde weg draven. Is ook niet al te goed voor de pezen. Doet ze het ook in stap op de harde weg?

in stap doet ze het niet, maar het rare is dat ze het een hele poos niet meer gedaan heeft en er zo in een keer weer mee begonnen is

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:20

Ik las ook gelijk over dat in draf op de verharde weg. Krijg het idee dat ze dat niet prettig vind. Aangezien ze dit op andere plaatsen niet doet. Daar is de bodem dan zacht?
Zou daar even op letten en evt ook een ander bit proberen. Paarden kunnen in zeer korte tijd last krijgen van haken.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 07:58

Je rijd veel buiten begrijp ik, dus ga ik ervan uit dat je niet alleen op de harde weg rijd. Je geeft ook aan dat dit overal gebeurd zodra je in draf gaat. Ik ben zelf geen goroe in dit soort dingen, maar momenteel ervaar ik ook rare dingen met mijn paard ;)

Je kan eens kijken of het bitje niet te groot is of te laag in de mond hangt. De ene paard heeft namelijk een andere mond dan de ander. In stap kan je ontspannen zitten, maar in draf nemen de meeste mensen automatisch meer druk.. Dus mss is het bit te groot/klein / dik/ te dun waardoor die pijn krijgt in de mond. Het kan ook je zadel zijn? Nogmaals de gang stap, kunnen we nog lekker ontspannen zitten. Zodra we in draf gaan komen we vaak in onbalans. Mss drukt het zadel ergens, je hoort vaker dat paarden de rug weg duwen en onder je uit willen lopen.. Les nemen is altijd wel goed voor je ontwikkeling, maar ik vind dat iedereen een prettige buitenrit kan maken, of je nu intensieve rijder bent of een beginner.

2014 B+13, 2015 L1+10 & L2 +14, 2016 M1+10 M2+4, 2018 R.I.P> mijn maatje :'( (08-04-2018)
Wanny JD:2018 L1 +1 & Dante JD 2018 <3 L1+2, 2019
<3 23-04-2017 Noa geboren <3

melliedus

Berichten: 45
Geregistreerd: 30-09-10

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:06

Het zou zomaar kunnen zijn dat het problem in een ander deel van het lichaam zit. Veel problemen komen bijvoorbeeld vanuit de rug of hals. Weleens de rest van zijn lichaam na laten kijken?

www.PaardenmassageMH.nl

Instructie t/m Z2

Wedstrijdbegeleiding

ORUN gediplomeerd

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 21:23

zadel kan het niet aan liggen want het is een menpaard, ze is pas gemasseerd en in de rug waren wel 2 spieren te vinden die iets vast zaten maar niet dramatisch. heb vandaag weer ff wat aan de lange lijnen gewerkt en heb het bit wat lager gehangen en de leidsels een gat hoger gedaan zodat het bit minder scherp inwerkt. heb wel het idee dat ze nu lichter stuurt maar moet nog ff afwachten hoe het op de weg gaat.

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 18:42

waarschijnlijk is vandaag het probleem gevonden! vorig jaar is het gebit behandelt en zijn de wolfstanden getrokken, we hebben vandaag weer een paardentandarts er bij gehad en er zat nog een stuk afgebroken wolfstand in de mond. We mogen nu even 3 dagen niks doen en daarna zullen we wel zien of het probleem over is.

IpilyaNL

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:45

martijn1998 schreef:
waarschijnlijk is vandaag het probleem gevonden! vorig jaar is het gebit behandelt en zijn de wolfstanden getrokken, we hebben vandaag weer een paardentandarts er bij gehad en er zat nog een stuk afgebroken wolfstand in de mond. We mogen nu even 3 dagen niks doen en daarna zullen we wel zien of het probleem over is.



*\o/*

2014 B+13, 2015 L1+10 & L2 +14, 2016 M1+10 M2+4, 2018 R.I.P> mijn maatje :'( (08-04-2018)
Wanny JD:2018 L1 +1 & Dante JD 2018 <3 L1+2, 2019
<3 23-04-2017 Noa geboren <3

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:31

martijn1998 schreef:
waarschijnlijk is vandaag het probleem gevonden! vorig jaar is het gebit behandelt en zijn de wolfstanden getrokken, we hebben vandaag weer een paardentandarts er bij gehad en er zat nog een stuk afgebroken wolfstand in de mond. We mogen nu even 3 dagen niks doen en daarna zullen we wel zien of het probleem over is.


De tandarts zal het der zeker geholpen hebben,
Maar belangrijk is toch ook les nemen.
Als je paard bitloos ook gaat hangen en sterk word zit er echt een probleem en dat probleem is niet het paard maar dat ben jij,
Ik zou zeker een paard wat zo gaat hangen zonder bit gaan rijden en het oplossen in zijn lijf, dus gaan gymnastiseren en leren de hulpen van zit en been en teugel aan leren , belangrijk is dat je die zelf ook leert, je kan een paard niks leren door aan zijn hoofd te hangen, je kan een paard iets leren door zelf te weten hoe je iets moet vragen aan het dier en hem het uit te leggen wat jij van hem verwacht,dat heeft ook tijd nodig en geduld, bedenk dat een paard nooit iets doet zonder rede, hij volgt zijn instinct en jij moet daar respect voor hebben en leren samen werken

martijn1998
Berichten: 76
Geregistreerd: 30-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 18:14

midgie schreef:
martijn1998 schreef:
waarschijnlijk is vandaag het probleem gevonden! vorig jaar is het gebit behandelt en zijn de wolfstanden getrokken, we hebben vandaag weer een paardentandarts er bij gehad en er zat nog een stuk afgebroken wolfstand in de mond. We mogen nu even 3 dagen niks doen en daarna zullen we wel zien of het probleem over is.


De tandarts zal het der zeker geholpen hebben,
Maar belangrijk is toch ook les nemen.
Als je paard bitloos ook gaat hangen en sterk word zit er echt een probleem en dat probleem is niet het paard maar dat ben jij,
Ik zou zeker een paard wat zo gaat hangen zonder bit gaan rijden en het oplossen in zijn lijf, dus gaan gymnastiseren en leren de hulpen van zit en been en teugel aan leren , belangrijk is dat je die zelf ook leert, je kan een paard niks leren door aan zijn hoofd te hangen, je kan een paard iets leren door zelf te weten hoe je iets moet vragen aan het dier en hem het uit te leggen wat jij van hem verwacht,dat heeft ook tijd nodig en geduld, bedenk dat een paard nooit iets doet zonder rede, hij volgt zijn instinct en jij moet daar respect voor hebben en leren samen werken

het paard waar het over gaat doet dit tijdens het mennen, dus aan de zit en hulpen ligt het niet. ik heb zelf een paar jaar elke week menles gehad van een international vierspanmenner dus denk dat het geven van hulpen e.d. niet het probleem is. gymnastiseren zal sowieso moeten want het paard is heel erg stijf en word ook enorm sterk als ik veel korte bochten en figuren ga rijden maar dit is gewoon een kwestie van trainen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 00:29

"martijn" het is nooit gewoon enkel een kwestie van maar wat verder trainen, echt niet.
Een paard die gaat tegentrekken is mogelijk gewoon onvoldoende soepel en gegymnastiseerd, maar is ook heel vaak toch een deel een gebrek aan respect en deels ook het niet juist elkaar begrijpen.
Het feit dat je een paar jaartjes les hebt gehad van een zeer ervaren iemand is zeker geen garantie dat jij het allemaal al best wel goed genoeg kent, zeker niet, dat leer je echt niet na een paar jaartjes na heel veel jaartjes merk je dat je nog veel meer moet leren zo gaat het eigenlijk.
Dus zoek goede les en begeleiding, de (fout) of laat het ons beter de probleemsituatie noemen moet je oplossen door eerst bij jezelf te zoeken hoe en waar je een duidelijkere communicatie en leiderschap kan opbouwen, dan ga je merken dat er ineens veel meer kan dan ervoor.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Re: paard pakt bit vast en word te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 16:26

Ik denk dat je het probleem bij jezelf moet zoeken, en dus inderdaad terug op les. Zelfs de beste ruiters/menners hebben les. Zal voor jou en je paard alleen maar beter zijn.

Heb het idee dat nu vooral je paard de schuld krijgt.

Dag lieve mam, love you always
De rooie schurk en het kleine meisje. Lieve Bibi rust zacht, zo plotseling uit het leven gerukt. je hebt nog geen 4 jaar mogen worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers