Pensionstal Zuid-Korea?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 18:44

Hallo lieve bokkers,

Al met vele problemen hebben jullie mij weten te helpen, dus nu wil ik dit ook aan jullie voorleggen. Dit is niet zomaar iets wat ik 'on a whim' heb bedacht, het zit me nu al ruim een halfjaar écht dagelijks dwars. Ik zal proberen de situatie te schetsen.

Ruim anderhalf jaar geleden heeft een vriendin mij geïntroduceerd in het genre K-pop (we hebben vast meer fans hier op bokt), leuke muziek, leuke dansjes, allemaal leuk natuurlijk. Maar ik had toen nooit verwacht dat dit uit zou lopen op een enorme liefde voor het land zelf. De cultuur, de taal, het eten, het weer, ik ben er helemaal gek op en alle informatie die ik erover kan vinden zuig ik met liefde in mij op!
Algauw kwam ik tot de conclusie dat ik absoluut daar wilde gaan werken! Ik hoorde verhalen van mensen die naar Korea waren geïmmigreerd, daar werk hadden gevonden, en ik besloot voor mezelf dat ik dat ook wilde.

Nu, anderhalf jaar later is de liefde voor het land nog niks verminderd (alleen maar erger geworden :') ) en wil ik nog steeds dolgraag daar wonen en werken. Nu ik in 6VWO zit en zéér waarschijnlijk ga slagen aan het einde van dit schooljaar, moet ik een studie gaan kiezen. Ik heb mijn zinnen gezet op een bachelor International Business Administration, om daarna een master East-Asian studies te doen in Groningen, om daarna dan naar Korea te kunnen gaan!


Maar, het lot was mij goed (en eigenlijk toch niet goed) gezind. December vorig jaar kwam mijn grote droom voor een eigen paard uit! :D
Na 9 jaar paard te hebben gereden, veel te hebben gesmeekt bij mijn ouders kwam Horonae op mijn pad, een jonge tuigermerrie. Tot op de dag van vandaag ben ik verliefd op haar, ze is mijn liefje, mijn kindje en ik zou haar voor geen goud weg doen!

Maar nu komt dus mijn dilemma, ik wil naar Korea, maar kan ik haar meenemen?
Ik heb zo veel gegoogled als ik kan, maar ik spreek geen (onvoldoende) Koreaans om te kunnen vinden of er ergens pensionstalling in Zuid-Korea is. Ik begin echt hopeloos te worden. Ik wil zo graag mijn beide dromen in vervulling brengen! Ik ben zo bang dat ik straks één van mijn passies achter moet laten.

Ik weet nu al dat als ik geen stalling daar kan vinden ik daar niet heen kan, ik zou Horonae nooit kunnen verkopen. -O-


Kan iemand mij helpen?! Met tips, of nog beter, info? Ervaringen?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:52

Je bent er nog nooit geweest?
Ik zou eerst maar eens een tijdje zonder paard gaan om te kijken of het echt bevalt. Je kan er na beelden helemaal verliefd op zijn geworden, maar je hebt het nog helemaal niet ervaren en dat lijkt me de eerste stap.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:57

Heb je je ook al verdiept in de politieke situatie?

En inderdaad wat Goof zegt: ga eerst gewoon een kijken daar.
Zou je (je paard ook) nog best eens tegen kunnen vallen bij 95% luchtvochtigheid in de zomer :D
Pensionstallen zoals je ze hier kent kun je waarschijnlijk op je buik schrijven, hooguit hele dure sportstallen of boerenbedrijven waar de paarden hard moeten werken.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:02

Ik neem dus aan dat je eerst een 4-jarige Bachelor gaat doen en dan nog een tweejarige Master? Oftewel zes jaar studeren? Ik zou me dan persoonlijk nu nog niet zo veel zorgen maken over de eventuele stalling van je paard, er kan namelijk ontzettend veel veranderen in zes jaar. Niet alleen negatief maar ook positief ;)

Om op Goof's post in te gaan, ben je er inderdaad al een keer geweest? Dat zou ik dan namelijk eerst een keer gaan doen. Eerst lekker als 'toerist' en eventueel dan een langere periode om het land écht te leren kennen. Dan kan je wellicht bedenken waar in Korea je wilt gaan wonen, de omgeving gaan verkennen en zo uitzoeken of er pensionstallen zijn. Ik heb alleen het idee dat Korea nog wel in de cultuur zit dat een paard een echt luxe item is, en dat dus een paard hebben en houden daar wel eens heel anders kan uitpakken dan in Nederland, met name in de kosten die daar wel een heel stuk hoger zullen liggen.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:04

Als alles goed loopt heb je nog 4/5 jaar te gaan, niet? Wie weet wat er allemaal nog gebeurt. Ik zou mij pas 'zorgen' beginnen maken als het echt bijna zover is... Ik zat nu normaal gezien ook in de VS, paard moeten verkopen en alles, want een paard laten overvliegen had mij 6250 euro gekost. Uiteindelijk heb ik in januari mijn vriend leren kennen en blijf ik gewoon in België.. paard is weg, kan ik niets meer aan veranderen.
Alles kan dus nog gebeuren..

Instagram: @nenah_dm @nenahdmdrawings @nenahdmphotography

fall in love with your solitude

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:07

Koreanen die ik heb leren kennen doen net als andere aziatische landen doorgaans niet echt aan 'hobbies'.
Werken werken werken, in een aantal uren wat je als westerling niet vanzelfsprekend bij weet te houden.
Studeren betekend: stampen en discipline en vooral niet kritisch zijn.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:15

Volgens mij duurt het nog een paar jaar voordat je het zover hebt, dus je hebt nog even de tijd...
Een keer op vakantie lijkt om te beginnen niet verkeerd :-)...

Ik weet niet exact hoe het gaat in Zuid Korea, maar voor de meeste Aziatische landen gelden strenge quarantaine-eisen. Soms hier een maand en dan daar ook nog weer. Export is duur..

Er zijn pensionstallen - en je kunt rustig in het Engels gaan zoeken. Op veel Aziatische stallen werken Europeanen. Je moet je wel realiseren dat het een volledig andere wereld is. Andere weersomstandigheden, meestal geen weiland, maar ook weinig kennis van paarden, ander voer, een hoefsmid die één keer in de zoveel tijd langskomt, geen paardendierenarts of kliniek in de buurt, weinig instructie, geen fysio, geen ruitersportzaak... Maar goed, misschien zijn er uitzonderingen, dit is wat ik vaak heb gehoord. Dus of je je paard (en jezelf) er een groot plezier mee doet??

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:19

Dromen zijn mooi maar ga eerst maar eens studeren en volwassen worden. Is je paard er dan nog en vind je daar een baan dan vind je ook wel een oplossing voor haar.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 19:21

Ik heb me zeker heel erg in het land verdiept, en zoals Goof aangeeft wil ik uiteraard ook eerst een kijkje gaan nemen in het land zelf voordat ik mezelf en paard daar zo maar heen gooi. Hetzelfde geld voor kosten etcetera, dat moet uiteraard allemaal eerst worden uitgezocht voordat zomaar ergens heen ga. Het is niet zo dat ik van plan het 'ongepland' te doen. :)

Maar ik moet over een aantal maanden wel een studie gaan kiezen, en of deze baseer op mijn huidige plan, of dat ik iets anders moet verzinnen hangt er nu vooral vanaf of er überhaupt stalling te vinden is daar. Ik heb heel google en naver (Koreaanse variant) al afgezocht naar pensionstallen, maar ik kwam maar nergens op terecht.


Helaas moeten we hier in Nederland op ons 17e al praktisch ons leven uitgestippeld hebben.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:22


Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:22

ik zou mij ook eerst zorgen gaan maken als het daadwerkelijk zover is. Misschien leer je tijdens je studie ook nog wel de man van je dromen kennen en blijf je in Groningen hangen ;)
Echt je zou de eerste niet zijn... :D

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:25

Ik zou tat in eerste instantie in Nederland je studie gaan doen en dus inderdaad je Asian master gaan doen. Dan heb je nog lekker de tijd om na te denken wat je wilt en wanneer etc. Ik droom ook al jaren van 'het buitenland' maar ik wou toch wel eerst dat Nederlandse papiertje in handen hebben, dat wordt in ieder geval overal in de Westerse wereld wel redelijk erkend, je weet nooit hoe veel een Koreaans diploma in 'waarde' heeft internationaal.

En nogmaals; lekker eerst in Korea een aantal keer gaan kijken als je de mogelijkheid hebt! Een land kan je zó anders ervaren dan in de boekjes of op het internet staat. Zo vond ik zelf de UK nooit zo spectaculair, maar ben ik toch verliefd op het land geworden tijdens mijn half jaars stage daar. En niet door het landschap oid, maar door de fijne mensen daar en de algehele manier van leven :)

Edit; overigens zou ik ook niet beginnen met het zoeken van pensionstallen, maar kijken óf je wel paarden kan importeren, wat voor kostenplaatje er bij gaat kijken, hoe het zit met quarantaine en het klimaat etc. Stel je paard staat 3 maanden op quarantaine, je betaald je scheel er aan, en het is er eigenlijk te heet en vochtig om een nederlands paard er naar toe te brengen, wil je dat nog wel doen? Of maak je dan de overweging om je Nederlandse paard te verkopen, en een Koreaans paard te kopen wat gewend is aan het klimaat?
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 20-09-16 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt


Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:27

Als ik jou was zou ik mijn studie niet laten afhangen van Korea. Kies een studie die je echt leuk vindt en die garantie op een baan heeft. Je weet niet wat de toekomst brengt, voor hetzelfde geldt richt je heel je studie op Korea en blijf je uiteindelijk om wat voor reden dan ook in Nl.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:28

Waarom moet je nu beslissen wat je na je studie gaat doen?

Begin gewoon ergens, iets wat je leuk lijkt. Niemand verplicht je om je keuzes van vandaag morgen nog na te komen.
Sterker nog, er zijn maar heeeeeel weinig mensen die het beroep doen waar ze voor geleerd hebben.

Noortjelena6
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:34

Hoi, ik heb je verhaal gelezen en ik ben zelf ook een grote k-pop fan. Er is niet zo'n grote paardrijcultuur in Zuid-Korea. Bijna niet, alleen de super-rijken, voor zover ik weet. Dus heel veel stalling zal er ook wel niet zijn. Zeker niet in de mega-steden, en het zal je dan ook aardig wat gaan kosten. Daarnaast zou ik je adviseren om na je studie maar weer eens te kijken of je er echt heen wilt. Werken en studeren is daar wel heel hard werken. School is daar van 7 tot 5 en na school ook nog tot 11, en dat elke dag. Het is niet zoals in de meeste k-drama's, helaas. Ik weet vrij veel van Korea, en ik kan ook vertalen dus als je iets wilt weten kan je mij altijd een pb'tje sturen. En om over kpop te praten natuurlijk ;)

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:36

Paard naar korea vliegen is geen probleem. Ik ben daar al een paar keer geweest.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:38


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:39

DreamGuide schreef:
Helaas moeten we hier in Nederland op ons 17e al praktisch ons leven uitgestippeld hebben.


Dat gevoel geeft de maatschappij je graag, maar het is echt niet zo. Het is heel goed om je dromen te volgen (daarom woon ik in Lapland), maar ik kan uit eigen ervaring spreken als ik zeg dat je een land pas leert kennen door er te zijn. Gauw een vakantie die kant op plannen en gaan beleven (ook het klimaat). En pas als je er een paar keer geweest bent gaan denken aan emigreren. Elk land heeft zijn nadelen, ook Zuid-Korea.

Don't dream your life, live your dreams!

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:41

Ik heb lange tijd geleden in Pusan gewoond. Ik zou er voor geen goud naar terug gaan, het cultuur verschil is echt heel groot, en zoals eerder gezegd politiek gezien niet echt stabiel. Zeker westerlingen worden moeilijk geaccepteerd, en zijn de mensen weinig behulpzaam, ik raad je dus aan de taal te leren voor je definitief gaat. Als je meer info wil, mag je me PB-en.

"Great minds discuss ideas;
average minds discuss events;
small minds discuss people."

MagicCharly
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:21

Ik ben zelf ook een enorme fan van Kpop en van Korea, maar het leven daar verschilt heel erg van hier. En het kan ook zijn dat het in een keer over is en dan zit je daar te kijken. Ik heb ook nog nooit gehoord dat ze daar paardrijden... Ik zou eerst je studie afmaken en daarna je beslissing nemen. De lijst met voordelen mag dan misschien lang zijn, maar de lijst met nadelen ook. Ik ben toch wel heel blij met mijn leventje hier. Je hebt het hier kwa wonen en leven veel beter dan daar. Dingen zijn daar geloof ik ook duurder en er wordt constant druk gezet op school, studeren en werken. Koop ziet er leuk uit, en de films en drama's ook. De taal misschien ook wel en het eten ook, maar dat is misschien heel anders dan je verwacht als je daar bent. Misschien kun je er een paar dagen op vakantie om te kijken hoe het is en wat je precies wil plannen.

Ik blijf toch maar lekker in Nederland :D *\o/*

Akumiyuki
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:11

Toevallig ben ik bekend met dit onderwerp :P Je moet je bedenken dat Korea (en Japan en China en eigenlijk ieder Aziatisch land) NIET zo zijn als in de K-drama's, J-dramas en wat je verder allemaal op tv en videoclips ziet. Het voedsel is niet zoals het hier gemaakt wordt. De mensen zijn (heel) anders dan tv je doet denken. Deze series (en veel blogs) worden vaak in de rijkere en betere buurten opgenomen, waardoor het land een magnetische aantrekkingskracht krijgt (schuldig!). Daarnaast moet je ook goed bedenken dat de politieke situatie met Oen (jaja, ik weet dat ie Un heet) niet snel gaat veranderen en je dus altijd voorbereid moet zijn op een oorlog. Wil je dat?

Vervolgens is het zaak om te gaan kijken of jij je eigen verblijf daar kunt bekostigen. Zelf daar wonen is vaak wel bol te werken, als je niet te extravagant leeft, maar bevalt de cultuur je? Kan je er aarden en je aanpassen? De Aziatische cultuur vergt veel meer slikken en hoofd buigen dan wij hier in Nederland gewend zijn. Hoewel het lijkt dat ze daar alles kunnen maken en de sky de limit is, valt dat in het echt erg tegen. Nu weet ik dat ik nogal een uitgesproken persoon ben die zegt wat ze vindt of iemand dat nou leuk vindt of niet, maar dat werd daar niet echt geapprecieerd, hoewel het snel geaccepteerd werd omdat ik een buitenlander was en toch weer naar huis ging (en alleen daarom én ik heb nogal eens een tik op mijn vingers gehad van mijn vrienden aldaar). Ik dacht altijd dat ik in Japan wilde wonen, maar daar ben ik ook heel hard op terug gekomen: De import van dieren is killing voor je portemonnee en geduld, het is te dichtbevolkt (zei de Rotterdammer die nogal eens in centrum Utreg fietst doordeweeks) en ik kreeg het (vrij letterlijk) aan de stok met de enige mensen waar je daar niet mee in aanraking wilt komen. En een gebrek aan bereikbare paarden (al hebben ze wel hier en daar nog wilde paardjes rondlopen) deed me al helemaal de das om. Het beste wat ik voor elkaar kreeg was paardjes borstelen op de renbaan (na heel hartverscheurend smeken dat ik mijn "uma-fix" echt nodig had). That's it. Dat was de interactie. Dat is overigens in de andere landen niet veel beter.

Er zijn pensionstallen in Z-Korea, maar wees jezelf er goed van bewust dat deze stallen niet voor Jan de Arbeider zijn zoals hier. We hebben het over filmsterren, rijkeluiskindjes en atleten met sportpaarden die uitgebracht worden op de Spelen en andere grote evenementen. Paarden zijn daar zoals mensen hier met een McLaren, Lamboghini of Bugatti showen. De stallen zijn groot, luxe en ogenschijnlijk van het beste voorzien, de paarden dragen de duurste zadels van de meest extravagante merken, maar laat de schijn je niet bedriegen. Veelal is het "paardenverstand" ver te zoeken. De dingen die ik in die plaatsen te horen kreeg deden mijn oortjes klapperen met een "hoe kom je DAAR nou weer bij?!". Paardenartsen zijn een speld in een hooiberg (en een dure speld) evenals hoefsmeden, osteopaten en iedere andere paard-gerelateerde professional die je wellicht nodig hebt. Er is een hele goede reden dat die mensen hier in Nederland komen trainen met hun paarden en mensen van hier invliegen als er iets misgaat. Maar studeren kost tijd en er kan veel veranderen: Momenteel zou ik je smeken het nog eens heel goed te overwegen omdat het voor je paard (en jouw bankrekening) geen pretje gaat zijn als hem/haar iets komt te mankeren.

Anders dan dat: Doe wat goed voelt. Maar denk alsjeblieft heel goed na. Ik heb mijn konijntje en 2 goudvissen voor een paar weken moeten missen om erachter te komen dat het niet voor mij was, ik zou niet weten hoe ik me gevoeld zou hebben als ik een eigen paard thuis had staan, of erger: meegenomen. Doe het alsjeblieft jezelf en je paard niet aan hier onvoorbereid in te springen. Eerst een maandje toeristje spelen (en goed rondkijken), dan een half jaartje proefwonen voorbereiden (heel belangrijk)/meemaken en als dat allemaal bevalt (en je hebt een vaste baan die goed betaalt) kan je jezelf druk gaan maken hoe (en vooral of) je Horonae daarheen kunt (en moet willen) halen. Veel plezier met je studie iig!

Courses

Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:00

Ik zou zeggen, ga er eerst eens kijken. Ik ga in dat opzicht volledig met Akumiyuki mee. Ik ben zelf erg bekend met Japan, de cultuur en de hoe, wat en welke. K-drama, K-pop, net als J-pop en noem het op, het lijkt allemaal zo mooi maar oprecht, het leven is daar niet wat ze je hier laten zien :) Heb je je buiten de K-drama's en weet ik het wat wel eens echt verdiept in de cultuur? De normen en waarden, gebruiken, enzovoort? Dat is voor mij een enorme eye-opener geweest toen ik zelf in Japan was en dat heeft mijn reis velen malen aangenamer gemaakt. Het is net wat hierboven gezegd wordt heel veel buigen, ja knikken en je mening voor je houden, iets wat wij met onze opvoeding totaal niet kennen. Dit is niet iets waar je je niet aan kunt aanpassen, maar ik heb al van zoooveel mensen gehoord 'Ik ga later in Korea wonen!' 'Ik ga later in China wonen!' want die denken dat het K-drama leven wat geschetst wordt ook daadwerkelijk zo is. Daarbij komt dat paardensport totaal niet een ding is zoals hier in die landen, dat maakt het om een paard te importeren ook erg lastig. Het eerste belangrijkste is een baan vinden daar en dat is nogal een uitdaging wanneer je niet afkomstig bent uit het land zelf en ook niet (vloeiend) de taal spreekt :) Het is niet zomaar even geregeld in ieder geval :)

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:09

Ik werk voor een grote internationale race stal in Australie en wij doen voornamelijk zaken met Azië. Zuid-Korea is sinds kort in opkomst en hebben verschillende contracten met ons gesloten. Zo hebben wij ook een aantal jockeys overgekregen om ze bij te leren. Eerlijk? De cultuur is té verschillend, Zuid-Korea kent de manier waarop de westerse cultuur hun paarden houd niet. Overigens mag je je spaarpot voor een ticket voor je paard wel open trekken. Vergeet de quarentine niet, wij hebben een quarentine gedeelte waar paarden vanuit Sydney naar Hong Kong worden gevlogen, dit is 6 weken lang en kost au$10.000 per paard. Denk ook aan entingen, gezondheidsverklaring en verzekeringen. Ik zou er nog eens goed over na denken want dit gaat het onmogelijke worden!

Mongol Derby 2023

                  The sky is the limit*

Goldwynn

Berichten: 1425
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:49

Piekosjj schreef:
Bokker Goldwynn woont op dit moment trouwens in Korea geloof ik! memberlist.php?mode=viewprofile&u=199777


Klopt! Ik verblijf momenteel in Songdo, Incheon. Ik studeer dit semester aan Incheon National University en zit hier nu zo'n anderhalve maand. Zeker de eerste 2 a 3 weken heb ik als heel zwaar ervaren, nu begint alles gelukkig een beetje te lopen en op z'n pootjes terecht te komen. Ik heb het ontzettend naar mijn zin, maar ik heb inderdaad ook het vooruit zicht dat ik in januari gewoon weer naar huis ga, mijn mindset is erop gericht dat het maar tijdelijk is, helaas.

Ook ik ben verliefd geworden op Korea na in aanraking te zijn gekomen met K-pop, zo'n zes jaar geleden nu denk ik. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij niet alleen Korea is, maar meer Azië in zijn geheel. De cultuur, geschiedenis, hoe dit verweven zit in het moderne leven. Was sowieso al van de geschiedenis, dus daar zal mijn interesse ook wel deels vandaan komen.

Toch denk ik niet dat ik mij hier zou willen settelen. Tot op heden struggle ik met het eten :') :o . Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk, maar ik mis mijn normale boterham of yoghurt in de ochtend, of een stukje fruit als tussendoortje, niet te vergeten groente bij het avondeten. Ik studeer trouwens Bedrijfseconomie in Zwolle, mijn minor doe ik nu dus in Korea, en volgend semester ga ik afstuderen. Wat ik daarna ga doen, geen idee? Misschien een Azië oriented master. Ik ben zeker geïnteresseerd om mijzelf in Azië te specialiseren, maar wel op zo'n manier dat mijn 'basis' thuis in Nederland ligt. Ik zou er best voor open staan om hier tijdelijk te verblijven, maar ik denk niet dat ik Nederland achter mij zou kunnen laten, maar wie weet wat er op je pad komt.

Zomer hier en paard lijkt mij niet echt een combinatie. Toen ik eind augustus Nederland verliet (zo'n 15-20 graden toen) kwam ik hier terecht in 30-35 graden. In Songdo waait her flink (zit direct aan zee) maar het is ook super vochtig. Niet echt een ideale situatie voor paard. Natuurlijk went het, maar om nu een Nederlands paard hierheen te halen? Wel wil ik zelf eens zien of ik eens een lesje kan nemen bij een stal hier, de website die ik gevonden had was Engels, maar ben bang dat ik m'n Koreaanse buddy mee moet slepen, omdat ik de taal niet beheers.

xAndrea96
Berichten: 28
Geregistreerd: 09-12-12

Re: Pensionstal Zuid-Korea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:06

Ik kan je niet helpen met het Korea gedeelte maar wel met het hebben van paarden in een warm klimaat met een hoge luchtvochtigheid. Ik woon in het Noorden van Australië, op ongeveer 2 uur rijden van Darwin. Het regenseizoen staat hier weer voor de deur wat temperaturen van 35-40 graden geeft en een luchtvochtigheid van ongeveer altijd boven de 80%. Dit is zo voor het komende half jaar. Sommige mensen voeren hun paarden in van andere gedeelten van Australië en een heleboel van die dieren worden binnen de paar maanden teruggestuurd omdat ze niet kunnen omgaan met het klimaat. Wanneer ze buiten staan (of in een niet over geairconditioneerde stal), verliezen veel paarden al snel de capaciteit om te zweten omdat het gewoon weg te warm is. In plaats hiervan beginnen ze heel hard en zwaar te ademen en als het ware te 'pompen'. Het is niet alleen verschrikkelijk om je paard zo te zien afzien, het is ook nog eens erg schadelijk voor de longen. Veel dierenartsen zijn hier niet en die geven meestal ook het advies óf terugsturen óf inslapen. Ik zou het je dus niet aanraden om een paard dat gewend is aan een Nederlands klimaat naar een klimaat met een hoge luchtvochtigheid te sturen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 17 bezoekers