Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk ras was jouw paard met draai in de dikke darm

KWPN/Gelderlander
15 (31%)
BWP/Duits sportpaard
2 (4%)
Ander warmbloed-sportpaard
3 (6%)
Haflinger
3 (6%)
Fjord
2 (4%)
Fries/Groninger
8 (17%)
IJslander
3 (6%)
Andalusier
Geen stemmen
Ander warmbloed-robuust paard
1 (2%)
Arabisch Volbloed
4 (8%)
Engels Volbloed
Geen stemmen
Draver (alle landen)
2 (4%)
Shetlander
3 (6%)
Nederlands/Belgisch Trekpaard
Geen stemmen
Koudbloed overige rassen
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 47


Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 22:25

Nadat mijn paard (KWPN, 1.80m) recent is overleden aan een draaiing in de dikke darm ben ik gaan zoeken naar wat het kan veroorzaken. 1 van de dingen die mij opvalt is dat het heel vaak kwpn-ers en enkele Gelderlanders zijn.

Aangezien het toch te maken heeft met de bouw van het paard (inwendig), vraag ik me af of het rasgerelateerd is. Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig wat de andere oorzaken/triggers/mede-oorzaken kunnen zijn. Bij mijn paard was net gewisseld van partij voordroog (de avond ervoor).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 19-09-16 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:28

Helaas ben ik hier ook een paard aan verloren, de dierenarts vertelde mij toen dat het bij grote paarden vaker voor zou komen dan bij kleinere....
Zozo had een schofthoogte van 1.83

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 22:29

Dat is inderdaad ook een ding. Victor was ook minimaal 1.80 (gemeten op licht modderige ondergrond).

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:30

Heb helaas ook mijn haflinger verloren hierdoor..

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:33

Mn schoonzus heeft haar kpwn verloren hierdoor.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:23

Op haflinger gestemt.
Alleen was er nog net geen draai in. T zat er wel om te spannen zei de dierenarts vorige jaar.
Ze had toen worm/zand koliek

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 11:47

Bedankt voor het invullen. Hopelijk willen (kunnen hoop ik eigenlijk niet) nog meer mensen hem invullen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:57

Bij mijn kwpn (1.73) draai in de darm als gevolg op zandkoliek.

Jokester

Berichten: 159
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Dwaasvingerworp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:03

Zeker een interessante vraag. Hou er wel rekening mee dat je vaak KWPN als antwoord gaat krijgen omdat er in Nederland nu eenmaal veel KWPN'ers zijn. Als je echt wil weten of het iets met het ras te maken heeft, moet je natuurlijk in procenten kijken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:12

Precies, Jokester :j

Ik heb voornamelijk Shetlanders en heb het ook twee keer meegemaakt.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:50

Bij de shetlanders begrijp ik, Shirley?

Het is inderdaad een indicatie, maar het geeft toch wel iets een beeld in combinatie met zo veel mogelijk geboortecijfers/registratiecijfers (die ik nog moet zoeken, maar ik heb toch wel een stuk of 50 gevallen nodig om enigszins een beeld te krijgen, en zelfs dat is nog aan de krappe kant). Overigens is het puur uit interesse, hoewel ik genetica interessant vind, is het niet meer dan dat en dus geeft een lastig statistisch te onderbouwen situatie ook minder.

Op een faceboekgroep is iemand er van overtuigd dat vossen (en palomino/cremello) en dieren met 3 of 4 witte benen er gevoeliger voor zijn. Dus als de kleur+aftekeningen bekend zijn van het dier met draaiing is dat ook interessant.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:52

Ja, Shetlanders.

Beide zwart en kompleet zonder aftekeningen.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:03

Waarom staat Fries gelijk aan Groninger?
Dat zijn 2 heel verschillende rassen.

ps:
Het is Gelders paard en geen Gelderlander.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 14:33

Omdat ik de totale hoeveelheid keuzemogelijkheden in de kolom beperkt wilde houden en ik dus de 2 zware nederlandse warmbloeden samengevoegd heb. Net als de BWP en de verschillende Duitse warmbloedstamboeken ook meerdere rassen zijn, maar daar zie je onderling nog wel weer wat bloedvermenging en is toch een bepaald type paard.

Tot nu toe is 43% kwpn. 7 van de 14 + 1 shet en 1 draver (de draver via facebook).

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:57

Ik denk dat je je bij de poll hierboven ook moet beseffen dat er wel veel meer mensen met een KWPN-er (achtig) paard zijn als met bijvoorbeeld een haflinger. De uitkomst van je poll zal dan ook niet betrouwbaar zijn om daar een conclusie uit te trekken. Als je hier meer informatie over wilt kun je denk ik beter met een kliniek contact opnemen en vragen hoe het zit.

Als je echt een naukeurig onderzoek wilt doen dan zou je duizenden eigenaren moeten vragen welk soort paard ze hebben, en of dit paard ook een draaiing van de dikke darm heeft gehad. En dan van ieder soort paard evenveel paarden nemen om dan een conclusie te trekken.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:38

Mizora schreef:
Tot nu toe is 43% kwpn. 7 van de 14 + 1 shet en 1 draver (de draver via facebook).

Denk dat de meeste mensen ook een KWPNer bezitten.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:41

Angela schreef:
Ik denk dat je je bij de poll hierboven ook moet beseffen dat er wel veel meer mensen met een KWPN-er (achtig) paard zijn als met bijvoorbeeld een haflinger. De uitkomst van je poll zal dan ook niet betrouwbaar zijn om daar een conclusie uit te trekken. Als je hier meer informatie over wilt kun je denk ik beter met een kliniek contact opnemen en vragen hoe het zit.

Als je echt een naukeurig onderzoek wilt doen dan zou je duizenden eigenaren moeten vragen welk soort paard ze hebben, en of dit paard ook een draaiing van de dikke darm heeft gehad. En dan van ieder soort paard evenveel paarden nemen om dan een conclusie te trekken.


Het nadeel is dat bv de shetties weer minder vaak naar een kliniek gaan ivm kosten.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 20:51

Daar ben ik inderdaad ook bang voor eilleen333. Maar, daar heb ik wat op bedacht.

Aangezien ik een vergelijkende groep ga zoeken en preciezere oorzaken ben gaan zoeken, heb ik een enquête gestart. Iedereen met een paard of een verzorgpaard graag dus invullen, onafhankelijk of het paard (of de pony) een draaiing in de dikke darm gehad heeft. Bij meerdere paarden graag meerdere malen invullen.

Enquête risicofactoren draaiing dikke darm
Laatst bijgewerkt door Angela op 20-09-16 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: niet toegestaan om te vragen om delen, betreffende link verwijderd.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:46

Zag hem al op Facebook langskomen, heb hem voor je ingevuld.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:21

Waarom bel je niet met een paardenkliniek? Daar hebben ze die gegevens zo voor je liggen. Daar konden ze mij vertellen dat entrapments vaker voorkwamen bij grote langelijnde paarden.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 22:25

Omdat maar een klein gedeelte van de gegevens bekend is bij de kliniek. Onder andere omdat ook het type paarden per gebied verschilt (veel weiland, lage stalprijzen heb je meer kansen op een robuust buitenpaard en veel shetten dan in een gebied met vrijwel geen weidegang en boxstalling met 3kg krachtvoer de standaard is). Utrecht, waar veel geopereerd wordt, krijgt al een behoorlijke schifting binnen qua paarden, want een dergelijke operatie kost al snel 3000-5000€. Dat wordt toch eerder gedaan voor een paard van 5000+ euro dan eentje van 1000€.

Maar ook hele praktische dingen als hoe gestald, wat gevoerd, hoeveel gevoerd, is meestal niet geregistreerd.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:04

Een draaiing ontstaat doordat de darmen gaan zweven door gassen. Vaak hebben paarden met een draaiing eerst gaskoliek. Net als bij een entrapment. Het begint met gaskoliek waardoor de darmen opzwellen en over het milt-nierbandje. En hoe ontstaat gaskoliek en hebben bepaalde type paarden meer kans op een draaiing bij gaskoliek?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:26

damian23 schreef:
Een draaiing ontstaat doordat de darmen gaan zweven door gassen. Vaak hebben paarden met een draaiing eerst gaskoliek. Net als bij een entrapment. Het begint met gaskoliek waardoor de darmen opzwellen en over het milt-nierbandje. En hoe ontstaat gaskoliek en hebben bepaalde type paarden meer kans op een draaiing bij gaskoliek?

Kan ook komen door zand en ook door een rare draaiing van het paard.
Vooral lang gebouwde paarden hebben meer ruimte waardoor een draaiing sneller mogelijk is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Draaiing dikke darm rasgerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:33

Wat denk je van een verstopping?

Stukje "lege" darm tussen het werkende en nietwerkende deel van de darm is ideaal.
Voor een draaiing dan -O-

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:39

ankep schreef:
Helaas ben ik hier ook een paard aan verloren, de dierenarts vertelde mij toen dat het bij grote paarden vaker voor zou komen dan bij kleinere....
Zozo had een schofthoogte van 1.83

Maagtorsie is iets wat vaker bij grote honden voorkomt dus ik denk dat het wel aan grote gerelateerd kan zijn. Niet dat het dan bij kleinere rassen niet gebeurt maar minder