Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 12:35

Allereerst: Hoop ik dat mijn vraag hier goed staat.

Ik zoek mensen/fokkers die ervaring hebben met beide rassen... Of in ieder geval 1 van de 2, maar het liefst beide.

Ik wil mijzelf gaan oriënteren op een eigen hond, dit gaat volgend jaar plaats vinden. De reden waarom ik hier nu al mee bezig ben is omdat ik 100% achter mijn keus wil staan en zeker wil weten dat hetgeen waar ik voor kies bij mij past.
Op dit moment doe ik flyball(op wedstrijd niveau, divisie 4) en behendigheid(gevorderd) met mijn tante haar hond(vuilnisbakkie). In mijn team zitten meiden met kelpie's, borders en 1 heeft een Australian Shepherd.

De Kelpie's werden mij zwaar afgeraden, vandaar dat ik hier ook niet verder op inga, te eigenwijs en moeilijk op te leiden.

Dit word mijn eerste eigen hond, zelf hebben wij vroeger wel een hond gehad en op dit moment lekker bezig met de hond van mijn tante.

Mijn eisen:
- Kindproef, ik weet dat dit gedeeltelijk aan te leren is.
- Hij moet niet te bang zijn voor vreemde, een beetje achterdocht is niet erg.
- Hoeft niet waaks te zijn
- Grootte maakt niet uit, vacht niet, kleur niet.
- Wel een reu, geen teefje.
- Moet met katten/honden kunnen, ik heb 1 brit en mijn tante(die gaat oppassen als ik werk) 2 HTKatten en een hond. Ook dit is gedeeltelijk aan te leren.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen bij mijn keus en mij kunnen adviseren waar ik op moet letten met het aanschaffen(de erfelijke ziektes weet ik van).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:36

Hoeveel uren kan je gaan wandelen?
Showlijn is vaak toch ietsje lager in energie dan de werklijn en dan dus ook meer huishond.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 12:41

Azmay schreef:
Hoeveel uren kan je gaan wandelen?
Showlijn is vaak toch ietsje lager in energie dan de werklijn en dan dus ook meer huishond.


Als ik werk, gaat hij met mijn tante mee, dus is hij daar de hele dag, mijn tante loopt gemiddeld 5 km per dag met haar hond.

Als ik met hem ga wandelen, zal dit ongeveer net zo veel zijn, ook was ik van plan om buiten flyball en behendigheid, te gaan skaten/fietsen in de avond of overdag, maar net hoe het uitkomt en hoe het weer is.

Zelf dacht ik ook dat de werklijn iets beter past ivm het lagere energie level in huis.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:46

Hoe zou een werklijn in huis een lager energielevel hebben dan de showlijn?
5 km is zo'n uurtje wandelen dat lijkt me normaal (niet super veel)
In wat voor omgeving komt de hond voor de rest? Makkelijk naar buiten met veel plekken om te rennen en spelen of een appartementje in de stad waarbij vrije beweging minder vanzelfsprekend is.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 12:49

Evelijn schreef:
Hoe zou een werklijn in huis een lager energielevel hebben dan de showlijn?
5 km is zo'n uurtje wandelen dat lijkt me normaal (niet super veel)
In wat voor omgeving komt de hond voor de rest? Makkelijk naar buiten met veel plekken om te rennen en spelen of een appartementje in de stad waarbij vrije beweging minder vanzelfsprekend is.


Sorry misschien had ik het iets uitgebreider/duidelijker moeten doen :)

5 km wandelen in een losloop gebied met bos en/of strand, water om te zwemmen etc.

Dan uiteraard nog gewoon 2 x uitlaten en dan nog de training voor flyball, behendigheid en fietsen/skaten.

Bij mijn tante zou hij in een eengezinswoning zitten met een tuin, bij mij zou dit een appartement zijn, ik ben zelf geen huismus en ben vaak ook bij de paarden te vinden(dan gaat hij uiteraard ook gewoon mee!)

Ik hoop dat dit een beter beeld schetst :)

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:53

Van beide honden zou ik voor showlijn of gedeeltelijk showlijn gaan. Zeker bij de Aus, daar is de volle werklijn te heftig voor een gemiddelde eigenaar.
Border een beetje hetzelfde, maar dan vooral het drijven. Showlijn (of half bijv) border kun je prima mee behendigheid en Flyball lopen.

Zeker als je ze ook nog uitbesteed aan een ander zou ik voor de showlijn gaan, deze zijn over het algemeen iets gematigder, maar zit nog wel genoeg werklust in.

De vraag die je jezelf moet stellen is of je deze honden ook werkelijk kunt bieden wat ze nodig hebben. Is dat een ja, dan doen en anders zijn er nog zoveel andere leuke rassen!

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:56

Persoonlijk heb ik het idee dat aussies gemiddeld genomen wat kindvriendelijker zijn dan bc's.

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:59

Mijn beeld van beide rassen: de Aussie is, mits je hem genoeg werk geeft in huis gewoon rustig. De Border heeft die rust in zijn lijf vaak niet. Wil hoeveel uitdaging je hem ook biedt nog steeds spelen of vraagt continue aandacht.

Volgens mij zijn de werklijn Aussies pittiger dan de showlijn.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:00

Een border die graag wil drijven is vaak geen succes met paarden. Heb wel eens oude border achter mijn gelukkig zeer hondvriendelijk paard gehad. Borders zeker werklijn willen gewoon drijven.
Die meiden die die honden hebben ben je daar al eens op een gewone dag thuis geweest om eens te kijken hoe die honden in normale situatie zich tonen (en wat de eigenaren er naast de trainingen nog mee doen).

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:05

Zowel ervaring met Aussies en Borders. Ik zelf persoonlijk zal ik jou geval gaan voor een Aussie. Net een tikkeltje minder nerveus. Mocht je weer willen weten, vraag gerust :-)

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:07

Evelijn schreef:
Een border die graag wil drijven is vaak geen succes met paarden. Heb wel eens oude border achter mijn gelukkig zeer hondvriendelijk paard gehad. Borders zeker werklijn willen gewoon drijven.
Die meiden die die honden hebben ben je daar al eens op een gewone dag thuis geweest om eens te kijken hoe die honden in normale situatie zich tonen (en wat de eigenaren er naast de trainingen nog mee doen).


De meiden van de borders doen naast de trainingen ook hardlopen. 1 van de meiden heeft er 2 thuis, totaal verschillend van elkaar. De een is onwijs relaxt en maakt het niks uit, de ander is iets nerveuzer, maar verder ook gewoon rustig thuis. Zij werkt ook veel en haar honden zitten dan ook bij haar moeder.

De vrouw van t Aussie, die werkt ook veel en doet naast trainingen ook hardlopen.

Ik mag niet hardlopen ivm rotte knieën, vandaar mijn idee om te gaan fietsen of skaten.

Verder hadden zij ook geadviseerd om te kijken naar een showlijn omdat die "over het algemeen" relaxter zijn, maar nog wel gedreven.

Ook zijn al hun borders gewoon goed met paarden, zolang ze maar weten dat het niet de bedoeling is om het paard te drijven.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:09

adnariM schreef:
Zowel ervaring met Aussies en Borders. Ik zelf persoonlijk zal ik jou geval gaan voor een Aussie. Net een tikkeltje minder nerveus. Mocht je weer willen weten, vraag gerust :-)



Oh echt, zelf gehad ook?

Ja ik hoor veel verschillende verhalen over aussies en borders, vandaar dat ik mijn vraag toch ook hier wilde neerleggen.

Het is ook een stuk persoonlijke ervaringen.

Voor mij word het een eerste "werkhond" om het zo maar even te noemen. Ik wil graag verder komen met de flyball en misschien ook wel behendigheid en ik merk dat mijn tante haar hond gewoon een stuk snelheid mist om er echt goed in te zijn. Ook zit er bij hem jacht in, dit wil ik gewoon echt niet. Het belemmerd in zijn doen en laten en in zijn gehoorzaamheid. Hij gaat zn neus achterna.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:10

Ik heb een showlijn en een werklijn bc gehad. (beiden trouwens engeltjes in huis) In mijn omgeving veel werklijn bcs (en een paar showlijn as). De werklijn bcs zijn allen niet agressief tegen kleine kinderen maar ze willen er wel weg van. Ze willen ze ontlopen. Daar moet je wel de ruimte voor hebben. Wat grotere kinderen (vanaf een jaar of 4) kunnen er alles mee, mits ze zich gewoon rustig gedragen. Het zijn geen speelhonden of honden die zich graag laten knuffelen door een klein kind.

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:12

Ik ben dierenarts en werk ook nog één dag in de week in een asiel. Mijn ervaring is dat de Australian shephards een iets sterkere eigen wil hebben, maar wel stabielere honden zijn. Border collies zijn tegenwoordig heel onstabiel en hebben snel de neiging om neurotisch gedrag te gaan vertonen incl. bijtincidenten met weinig tot geen aankondiging.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:13

Iris82 schreef:
Ik heb een showlijn en een werklijn bc gehad. (beiden trouwens engeltjes in huis) In mijn omgeving veel werklijn bcs (en een paar showlijn as). De werklijn bcs zijn allen niet agressief tegen kleine kinderen maar ze willen er wel weg van. Ze willen ze ontlopen. Daar moet je wel de ruimte voor hebben. Wat grotere kinderen (vanaf een jaar of 4) kunnen er alles mee, mits ze zich gewoon rustig gedragen. Het zijn geen speelhonden of honden die zich graag laten knuffelen door een klein kind.



Nee, dat begrijp ik, in principe mag geen een kind een hond knuffelen. Dit word bij ons ook altijd geleerd. Een aantal van mijn vriendinnen is zwanger, of heeft kleine kinderen. Het weglopen is ook geen probleem. Hond zal ook altijd zijn eigen plek hebben, waar de kinderen gewoon niet toe gestaan zijn(uiteraard moet ieder kind dit leren). Wij hebben dit zelf ook geleerd vroeger, hond in de mand = afblijven.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:14

Als ik jouw eisen zo lees zou ik zelf gaan voor een aussie. Vooral gezien het feit dat je een hond zoekt die niet bang moet zijn met vreemden en kindproof. Bordercollies zijn in mijn ervaringen vaak veel nerveuzer en afstandelijker behalve naar hun baas. De aussies die ik ken zijn allemaal blije allemansvrienden. Tuurlijk heb je daar ook uitzonderingen in, maar over het algemeen genomen is dat mijn ervaring.
Áls ik dan al ooit zou moeten kiezen tussen deze 2 rassen kwam er bij mij een aussie.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:15

Oke, dus als ik alles een beetje tegen elkaar weg streep, is een aussie beter in huiselijke kring, dan de border. Maar iets eigenwijzer in opvoeding? En verder zijn de honden na genoeg gelijk?

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:20

Ga eens kijken bij een goede fokker, van zowel Aussies als Borders. Ga met mensen mee naar huis, ga met ze werken, zie het verschil. Want het is echt een groot verschil een Aus of een Border....

Oriënteer eerst goed voordat je eraan begint. Ik ken zowel geflipte Borders als geflipte Aussies. Maar ook beide net zo hard andersom, wereldhonden. Zorg dat je bij een goede en eerlijke fokker terecht komt. Kijk naar de ouder honden. Kijk niet naar kleurtjes, maar naar karakter.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:24

somokkele schreef:
Ga eens kijken bij een goede fokker, van zowel Aussies als Borders. Ga met mensen mee naar huis, ga met ze werken, zie het verschil. Want het is echt een groot verschil een Aus of een Border....

Oriënteer eerst goed voordat je eraan begint. Ik ken zowel geflipte Borders als geflipte Aussies. Maar ook beide net zo hard andersom, wereldhonden. Zorg dat je bij een goede en eerlijke fokker terecht komt. Kijk naar de ouder honden. Kijk niet naar kleurtjes, maar naar karakter.



Dankjewel voor de tip, dit was ik ook zeker van plan!

De planning staat voor ergens volgend jaar(rond de zomer/herfst), ik wil ook zeker weten dat ik de goede keus maak. Er zitten al genoeg honden zonder baas en mijn idee is niet om na een halfjaar weer iets anders te kiezen.

Ik wil een maatje voor t leven :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:25

Wij hebben 15jr lang een Border Collie gehad die half show, half drijven was. Onze zoon was 4 toen zij kwam. We woonden op een appartement. Ik liep vaak met de halve Jack russell van mn moeder en daar waren ook katten. Van jongs af aan gewend, heb je daar vaak geen problemen mee.

va dag 1 een super fijne hond. Ze kwam met 12 weken van de fokker bij ons. Je zette haar op de grond en ze liep met je mee. 2x buiten beloond en ze was zindelijk.

Begonnen met puppy cursus waar ze het echt geweldig deed. Jonge honden 1 ging ook veel te goed. Bij jonge honden 2 zijn we weggestuurd met de vraag naar de obedience groep te gaan voor meer uitdaging. Dat vond ik na de eerste cursus zelf niet zo leuk, dus gestopt.

Ze heeft wel altijd zwakkere darmen gehad met hele goede periodes en soms slechte dagen.
Verder was ze echt hondstrouw en heeft heel veel woorden geleerd. Ze was gek van ballen en dat was eigenlijk het enige waarbij ze echt kon doordraaien als je het niet stopte.
Ze was afwachtend naar andere mensen, maar wel vriendelijk en deed veel voor kroelen.
Andere honden had ze minder interesse in, maar was wel netjes.
Ze kon erg goed zwemmen, apporteren etc.
Toen ze 5 was kwam ons kleine hondje bij ons wonen en dat ging altijd prima.

Toen ze ouder werdm ging haar lijf wat achteruit, maar ze bleef zelf doorgaan. Uiteindelijk ging ze opeens hard achteruit en was het ook in een paar dagen besloten om haar te laten gaan. Hoewel je wel voorbereid bent.
Het kleine hondje was helaas enkele maanden daarvoor gebeten en overleden ( door andere honden )

Nu hebben we 2 totaal andere hondjes waarw e helemaal gek van zijn, maar ik mis zeker wel een Border Collie of evt Aussie. Als je het goed doet, kun je ze alles leren. Dat betekent dat ze ook alle fouten leren, als je bijv niet consequent bent.

In huis was ze best rustig en dat is ook een stuk training. Zorg dat dat ook je rustplek is.
Ze ging graag mee, ook naar de paarden. Ik had een heilig vertrouwen in haar. Op 1 geluidje liep ze strak naast me en kon je overal tussendoor en langs.
Helaas was ze al een tijdje doof en mocht ze niet op de stal toen komen, dus laatste jaren is ze niet meer mee geweest.
En helemaal de laatste periode liep ze ook vast en vond ze dat veel fijner.

De aussies die ik ken, zijn iets relaxter dan veel Border Collies. Maar daarin is het wel echt opletten waar je ze koopt. Wij hadden een hele fijne Border Collie met goede basis en zelf ook daarmee verder gegaan.
Ga je elke dag 20km lopen, wordt de conditie zo goed, dat 5 weinig is natuurlijk. Maar het is niet alleen het aantal km's. Het is vooral de afleiding, het bezig zijn en bij die van ons de aandacht. Geef ze een opdracht en ze zijn ook helemaal happy.
Rennen deed ze niet gek veel, omdat ze altijd dicht in de buurt bleef.

We hebben nu 2 kleine hondjes met jack russell bloed en die racen over de hei. Ze zijn lief en luisteren, maar je moet een langere adem hebben en heel lang consequent blijven. Daarin vond ik een BC echt makkelijker.
Aussies vind ik wel een iets bewerkelijker vacht hebben. Onze BC had een lang/half lange vacht, maar glad. ER kwam wel wat uit, maar niet zoveel als bij Aussies.

Ik weet ook wel hele lieve, trouwe kelpie's. Als mensen zich verdiepen en hun best doen, kan er heel veel.
Bij ons op de hondenschool zag je toen ook veel kooikerhondjes.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:26

ik ben zelf geen eigenaar, maar een goede vriendin heeft beide rassen. Ik verzorg ze wanneer ze met vakantie zijn. Wat ik er zelf over kan zeggen is het volgende, ik vind het best dominante rassen, ze laten zich niet zomaar alles zeggen, maar ze lenen zich heel goed om ze af te richten. Ze zijn bijzonder leergierig.

Wanneer ze bij de paarden zijn, zijn ze niet altijd even aangenaam, ze jagen er achter en zijn vaak luidruchtig.
de aussie dan toch, de border heb ik het nog niet zien doen, maar de vorige border deed dit ook en was best happerig. Ondanks ze binnenshuis zeer goed luisteren en braaf zijn, zijn ze dat buiten niet altijd, zeker de aussie is erg dominant, dat uit zich in trekken aan de lijn, blaffen, uitvallen naar andere honden, om dan helemaal niets te doen. Maar de meeste andere hondeneigenaars vertrouwen het dan al lang niet meer.

Zelf heb ik een jachthond, nooit gedacht een jachthond te nemen, maar deze is eigenlijk (op alle vlakken) veel makkelijker dan de aussie, bij onze gezamelijke wandeling zeiden we nog mekaar, kijk ons nu, dit is een omgekeerde wereld, de herders moesten aangelijnd en mijn jachthond liep onaangelijnd. De aussie heeft al zijn gehoorzaamheids brevetten met brio behaald tijdens zijn jeugd en toch is het ergens misgegaan met deze hond, ondanks zijn castratie is hij een zeer dominante hond. Hij is een zeer mooie hond waar je bijna niet mee kan buitenkomen. Deze hond beschikt over een grote tuin, mag binnen heeft eigenlijk een heel mooi leven.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:32

Zo dat is een lap tekst! hahaha, dankjewel voor je ervaring.

Ik vind het best moeilijk, er zijn zoveel verschillende meningen. Tuurlijk is een heleboel: Hoe ga je er zelf mee om.

Een hoop stof om over na te denken. Ik ga ook zeker langs bij beide fokkers om eens goed te zien hoe ze zijn en hoe ze doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:35

Dat klinkt niet oke. Ik ken meerdere aussies die altijd en overal mee gaan naar paarden en het super doen. Er zijn hoefsmeden en trainers die aussies of BC's hebben en die overal mee naartoe nemen los. OOk lopen die dan in de bak mee etc.

1 aantekening wel; Wij hebben onze zoon meteen geleerd hoe hij de BC dingen moest vragen of vertellen. En uit de puppentest paste zij het beste bij een jong kind.
Toen hij vriendjes over de vloer kreeg, was ze wel iets onzeker, maar dat zie je en daar ben je zelf bij. Kinderen kregen dan een koekje en mochten haar even lekker begroeten. En ipv voor ''straf'' wegsturen, iets leuks doen, wil wel helpen. Als mensen hun hond altijd wegsturen of ''straffen'', gaat de hond in mijn ogen vanzelf een hekel krijgen aan datgene wat er dan verandert. In dit geval een kind wat binnenkomt. Als dat leuk is, zal een hond dat niet negatief ervaren.

Mijn BC liep toen we nog een zaak hadden in Amsterdam, ook los mee door een hele drukke hoofdstraat.
Ik heb haar ook nog nooit horen blaffen. Op het einde toen ze 15 was, stond ze af en toe te janken, maar ze was doof en begon waarschijnlijk een beetje te dementeren.

Ik wilde geen BC meer, dacht ik, omdat ze zich altijd heel afhankelijk van mij opstelde. Ik zei altijd dat mn volgende hond ook aan zichzelf mocht denken. En het is heel moeilijk dat vooral BC's tot het einde doorgaan. Je ziet ze oud worden en slechter worden, maar ze willen nog voor de baas. Dat was niet makkelijk beslissen. Gelukkig hadden we een hele betrokken dierenarts, die ons die laatste fase heel goed heeft begeleid.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 13:39

superpony schreef:
Dat klinkt niet oke. Ik ken meerdere aussies die altijd en overal mee gaan naar paarden en het super doen. Er zijn hoefsmeden en trainers die aussies of BC's hebben en die overal mee naartoe nemen los. OOk lopen die dan in de bak mee etc.

1 aantekening wel; Wij hebben onze zoon meteen geleerd hoe hij de BC dingen moest vragen of vertellen. En uit de puppentest paste zij het beste bij een jong kind.
Toen hij vriendjes over de vloer kreeg, was ze wel iets onzeker, maar dat zie je en daar ben je zelf bij. Kinderen kregen dan een koekje en mochten haar even lekker begroeten. En ipv voor ''straf'' wegsturen, iets leuks doen, wil wel helpen. Als mensen hun hond altijd wegsturen of ''straffen'', gaat de hond in mijn ogen vanzelf een hekel krijgen aan datgene wat er dan verandert. In dit geval een kind wat binnenkomt. Als dat leuk is, zal een hond dat niet negatief ervaren.

Mijn BC liep toen we nog een zaak hadden in Amsterdam, ook los mee door een hele drukke hoofdstraat.
Ik heb haar ook nog nooit horen blaffen. Op het einde toen ze 15 was, stond ze af en toe te janken, maar ze was doof en begon waarschijnlijk een beetje te dementeren.

Ik wilde geen BC meer, dacht ik, omdat ze zich altijd heel afhankelijk van mij opstelde. Ik zei altijd dat mn volgende hond ook aan zichzelf mocht denken. En het is heel moeilijk dat vooral BC's tot het einde doorgaan. Je ziet ze oud worden en slechter worden, maar ze willen nog voor de baas. Dat was niet makkelijk beslissen. Gelukkig hadden we een hele betrokken dierenarts, die ons die laatste fase heel goed heeft begeleid.


De honden bij onze trainingen kunnen ook gewoon met de paarden en blaffen ook niet. Gaan ze ook niet drijven. En t Aussie idem

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Border collie of Australian Shepherd? Show of Werklijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:51

Ik denk dat er gewoon teveel mee gefokt is en teveel mensen een mode hond kopen, dan gaat het altijd wel ergens mis.

Toen we een BC kochten waren er wel vooroordelen, maar zag je ze veel minder in huis dan nu.

Als ik dan ergens was met onze BC zeiden mensen; ja, maar die van jou is heel lief. Maar zij heeft ook haar training gehad. Het gaat niet vanzelf.

In de western liepen er altijd veel Bc's en ook aussies. Eigenlijk ken ik alleen maar mooie, vriendelijke honden die goed luisteren. Ik zie nu wel meer Aussies dan Bc's tegenwoordig. Veel hebben er wel 2 of 3. Als je bij iemand komt met Aussies, wordt je niet blaffend verwelkomt, maar snuffelen ze wat en lopen wat om je heen.
Meesten houden altijd hun baasje goed in de gaten. Als je gaat rijden, kun je ze prima leren bij je in de bak te liggen, of mee te lopen in het bos etc.

Onze BC had alleen wat minder interesse in andere honden. Ze speelde er weinig mee toen ze jong was en was altijd vooral op mij gefocust.
Toen ze ouder werd corrigeerde ze honden die te dichtbij kwamen netjes en dat werd gerespecteerd. Met het kleine hondje speelde ze na het ''wennen'' wel af en aan.

Toen ons huidige teefje bij ons kwam, was ze net een aantal weken onverwachts alleen. We dachten dat ze daar niet zo mee zou zitten, maar toonde heel goed het gemis. Ons nieuwe teefje nam ze dan ook gelijk met liefde op en ze lagen direct samen te slapen. Dat had ze niet eerder gedaan.

Slechts eenmaal is ze een keer boos geweest. Onze zoon voetbalde met een jongen die ook een hond had. Onze BC was erg snel en had de bal. Andere hond kwam eraan en die kreeg een snauw. Daarna kon die hond nooit meer wat goed doen en bleef die wel uit de buurt.
Maar wat ze deed, deed ze wel netjes.