Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 10:47

Mijn merrie Ber is een 10 jarige merrie met in het voor- en najaar extreme hengstigheidsproblemen. Dat wil zeggen dat ze in het voorjaar (maart/april) in haar gedrag nauwelijks te handhaven is, en in het najaar is dat hetzelfde. Ik heb haar nu 2.5 jaar (heb haar destijds in juni overgenomen), nu dus en begin er dus een verband in te zien.
Gedrag is met name enorm bezitterig naar een of twee paarden uit de groep (welke paarden dat varieert), de hele 'kudde' willen regelen, steeds bij de groep willen zijn en als de paarden uit haar 'core clubje' de wei verlaten extreem verlatingsgedrag (tot aan over hekken springen aan toe, momenteel gelukkig niet maar dat is wel gebeurd).
Dit betekent als ik haar zelf uit de wei haal, ze alleen maar focus heeft op terug naar de groep. Onrust, schrapen, hinniken, geen tijd nemen om rustig te eten (slobbertje) niet gepoetst willen/kunnen worden ....

Onderhand ben ik er helemaal klaar mee maar ja wat doe je er aan. Deze periodes in het voor- en najaar duren ongeveer een week of 6 a 10. Het is dus niet ff een weekje doorbijten, het bepaalt behoorlijk hoe ik haar 'ervaar'. In die periode durf ik ook niet met haar te werken, ze is bij tijden niet 'aanspreekbaar'.

Wie heeft vergelijkbare (of minder heftige maar toch enigszins deze) ervaringen?
Wat heb je eraan gedaan? Wat kan DA voor je betekenen?
Hoe wordt diagnose gesteld dat het idd met hengstigheid (problemen met eierstokken, cyclus, hormonaal dus???) te maken heeft (bloedonderzoek, scan, opvoelen, ...??)
Perspectief?

Donderdag komt de DA hem ga ik dit probleem voorleggen, hebben het er zijdelings wel eens over gehad maar het is nu zo extreem dat ik onderhand zoiets heb van dit is voor het paard ook echt niet fijn. Ben graag voorbereid op het gesprek vandaar deze vragen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:50

Volgend voorjaar laten dekken, dan heb je er 11 maanden geen last van.... :+

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 10:53

Dan heb ik twee paarden waar ik de kosten van heb en verder niets mee kan. Plus dat het het probleem niet oplost nu. Plus als ze cystes heeft of tumoren het dekken niet zal lukken -O-

Ik wil geen veulen ik wens een paard wat zich prettig voelt :)

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:05

Ik zou haar in ieder geval op laten voelen en een echo laten maken van de eierstokken. Als die extreme hengstigheid zolang duurt is er geen normale cyclus. Mogelijk dat er inderdaad een cyste zit en dat die weggespoten kan worden?
Misschien dat iets als Regumate in deze periode ook kan helpen?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:10

Regumate voeren kan natuurlijk ook.
Persoonlijk draaide ik 1000 watt aan lampen in de stal met een tijdschakelaar.


Omdat je paard alleen in voor en najaar deze klacht heeft zou ik denken aan de relatie tot daglicht. In het voorjaar duurt het vaak langer voordat het ei rijp is. Idem in het najaar

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 11:48

+:)+ OK Anne en Fransje kan ik wat mee :j

Ze staat 24/7 buiten (kan niet op stal staan, ander probleem maar goed :') ) dus die lampen gaat 'm niet worden maar dat daglicht zou wat kunnen zijn idd...
Ze heeft dit gedrag in het voor/najaar dus extreem, gedurende het gehele jaar in lichtere mate. Maar goed, ze mag wel karakter hebben natuurlijk, maar dat extreme is gevaarlijk voor haarzelf en voor andere paarden (en mezelf).

Bestaat er een natuurlijk goed alternatief voor regumate vindt dat zo'n heftig middel...

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:52

Regumate werkt heel goed bij zulke extreemheden. Plus je hoeft het niet het hele jaar door te geven. Echt het proberen waard hoor. Ken merries die het al super lang krijgen en er geen hinder van ondervinden.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:53

Volgens mij is regumate het enige dat "echt" helpt.

Laurier

Berichten: 313
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:56

Hoi,

Ik heb een haaranalyse laten doen en op basis daarvan mijn management en voer aangepast. Scheelt dag en nacht met de klachten die ik ervaar van de hengstigheid. Merrie zit veel fijner in haar vel. Heb haar ook een tijd op de regumate gehad, wat ook scheelde, maar nu dus zonder rotzooi een nog fijner resultaat.

Als je interesse hebt bij wie ik dit heb laten doen stuur maar even een pb :)

Groetjes Daphne

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:57

De mijne knapte enorm op op regumate.
Helaas stond ik op een stal waar ze zeiden: ja ik kan natuurlijk niet overal aan denken.
Dus het werd niet consequent toegediend. Daarnaast vond ik het troep om te geven. De mijne heeft nu al een aantal jaar een knikker. Dat gaat super. Sindsdien heeft ze ook sociaal contact met andere paarden.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:02

Pfoe... nou daar gaat hij dan... of zij.

4 jaar geleden kochten wij onze merrie.
Zou licht hengstig worden en da wast.

Eenmaal thuis, een ruin waarmee ze het kon vinden en álles veranderde.

Pishengstig, zes weken lang, een week niet, en opnieuw.
Niet te rijden, gevaarlijk en schrikachtig link.
Continu op de loop en prachtige rodeo partijen.

Je raad het al.

Ik was er klaar mee.

Wij begonnen met monnikspeper.
Hiermee dempte het wat in.

Na veel artsen te hebben gesproken en klassiekhomeopaten vertelden ze mij eigenlijk allemaal hetzelfde verhaal.

Wat je er in pompt is enkel maar een onderdrukking. Wat je er ook in gooit, het is eigenlijk niet goed.
Advies? Echo... 50 euro all in, en dan weet je het.
Operatie tegen 500 euro aan, maar dan ben je wel van je merrie gezeur af.
Tenminste, dachten ze....
Geen cyste, vergrootte eierstok of tumor te vinden.

Sjonge. Weer een dood eind. En door gegaan tegen mijn gevoel in met monnikspepers.

Prompt kreeg ik de vraag uit mijn opleiding: wil jij je merrie mee nemen voor de osteopaat? Klinkt als een spierprobleem.

Naar de osteopaat toe, verhaal uitgelegd al huilend, en meneer ging er mee bezig.
Binnen 15 minuten was mijn hengstige heks veranderd in een poeslief engeltje.

Was het serieus waar een spier probleem?

Nu is ze onmerkbaar hengstig. En als ze het is, is ze wat ril... maar vaak merk ik het niet eens, en kom ik er achter wanneer ik haar staart borstel, dat haar vulva wat roziger is en voller.

Ik kon mijn oren en ogen niet geloven.

Ineens was ze netjes met de cyclus hengstig, en in de winter gewoon niet meer.

Geen korreltje monnikspeper komt nog aan bod, en heb nog ongeveer 300 gram. Als je wilt, mag je het hebben tegen verzendkosten. Ik heb het niet meer nodig, kan er niks mee...

Regumate zou ik zelf niet aanbevelen, al werkt het nog zoo goed, het is troep!!

Zelfs ondanks dat ze maatjes is met de ruin, nu niet meer want we zijn verhuist. Is ze super hanteerbaar.

Mijn advies?
Trek maar eens flink aan de medische molen, voordat je er zooi in stopt, wat eigenlijk niet goed is voor een paard.

Anoniem

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:21

Een merrie bij mij op stal had ook giga last van hengstigheid, schrikachtig, niet te rijden etc.
Zij heeft ook toen regumate gegeven en toen was er niks meer aan de hand, inmiddels is de merrie drachtig en heeft nu sowieso geen last meer maar ik snap dat je er geen veulen van wilt.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als ik zo een merrie zou hebben zou ik inderdaad eens je paard onder de loep nemen en kijken waar het vandaan komt, wellicht helpt een knikker?

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 16:52

Vind dat 'knikker' verhaal altijd zo raar. Ken niemand met een paard die dat heeft en loop toch al heel wat jaren in de paarden rond zeg maar ... zal er bij de DA naar vragen. Raket hoe is dat dan gegaan met die 'knikker'? Hoe doen ze dat en op basis waarvan? Sorry dat ik wat sceptisch klink vind het erg fijn hoor dat er meegedacht wordt +:)+

Maralyn wat heeft de osteopaat dan gedaan? Die van mij is al 3x door twee verschillende osteopaten behandeld maar die vinden niets aan haar... niet wat dat betreft in ieder geval. Ik heb haar ook laten zien aan Steffi vd Laarse, die vond er ook niets in / aan wat dit aangaat. Helaas.

Laurier heb ik een pb gestuurd.

Ik zal ook navragen in hoeverre regumate langere tijd gegeven kan worden staat me zo bij dat dat niet kan. Vind het persoonlijk ook erge zooi maar aan de andere kant zoals het paard nu is is ze staatsgevaarlijk dat is ook niet handig :o

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:01

Ik ben bij asterloo geweest in heiligerlee.
Vraag mij niet hoe... want ik ben zelf geen osteopaat.
Maar binnen 15 minuten een geheel ander paarddaarbij is hij ook chiropractor. Of hoe t ook geschreven word.

Maar als je de monnikspepers wil proberen mag he ne pben.

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:05

Ik heb eerst beeldvorming laten doen. Er waren dus geen cystes etc..
Toen ter diagnostiek dus regumate. Daarmee waren de klachten over. Dat was dus de bevestiging dat het aan de hengstigheid lag.

De dierenarts heeft op stal, zonder verdoving of iets dergelijks een steriele knikker vaginaal ingebracht. Daardoor heeft ze alleen zelden milde hengstigheidsklachten.

Het was een milde ingreep, goed te betalen. Weinig kans op complicaties en met een goed resultaat.
Dat je weinig mensen kent die zeggen dat hun paard een knikker heeft kan wel kloppen. Ik weet niet of mijn stalgenoten het weten. Het is geen geheim, maar het komt gewoon niet dagelijks ter sprake.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:08

Voor iets te geven: laten scannen en hormoonhuishouding laten onderzoeken dmv bloedafname, zowel tijd hengstigheid als wanneer ze niet hengstig is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:15

op de regumate zetten.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:26

Je kent al mijn ervaringen volgens mij, anders kun je me altijd een pb sturen

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:37

Toen ik mijn merrie had gekocht kwam ze tegenover een hengst te staan. Toen kwam ik er inderdaad ook achter dat mijn dame vrij heftig kan zijn tijdens haar hengstigheid (gillen, pissen, steigeren in stal+paddock, niet kunnen rijden omdat ze dan tegen het plafond aanvloog ect)

Ik ben haar toen provarium breeding van groene os gaan geven. Inmiddels staat ze op puur balans en heb met beide merken zeer goede ervaringen. Provarium breeding duurt naar mijn mening wat langer voordat het werkt.

Nu gebruik ik dus puur balans en is mijn merrie tijdens haar hengstigheid net zo lief als normaal. Je merkt nog wel dat ze hengstig is (hinnikt dan veel naar andere paarden) maar kan nu gewoon heerlijk rijden, in de omgang is ze mak en met buitenrijden reageert ze ook niet meer op andere paarden. Ideaal!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:51

Als je er regumate in stopt en je probleem is weg, dan weet je in ieder geval zeker dat het een hormonaal punt is.

Maar ik zou d'r wel zeer degelijk door de molen halen omdat, zoals anderen ook al zeggen, regumate symptoombestrijding is en symptoombestrijding doen alleen sukkels en als allerlaatste oplossing (soms heb je geen alternatief).

Begin dus met een degelijk bloedonderzoek, eventueel gevolgt door een uit- of inwendige scan van de baarmoeder en eierstokken. Op basis van die uitkomsten kan een goede arts je een zinvol behandelplan voorschrijven en monitoren.

Voor degenen die de knikker niet kennen: omdat er iets in de baarmoeder zit, denkt het paard dat ze drachtig is (hormonaal) en wordt de cyclus stil gelegd. Is zeker een te overwegen optie, maar wel in goed overleg met de arts.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:58

Provarium geven, ideaal spul en is homeopathisch. Bij mijn paarden werkt het goed. Ook bij ruinen die denken dat ze hengst zijn. :=

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:12

Ik heb wel ervaring met hengstigheid ja helaas. Nu wordt die van mij niet gevaarlijk, maar onwijs plakkerig, knuffelig en niet te rijden. Ze plast de hele tijd, en je krijgt haar bijna haar stal niet uit zo suf staat ze. Met rijden geef je been staat ze stil en gaat ze plassen. Dat idee dus.... vreselijk

Ik heb niet laten scannen omdat ze dit haar hele leven heeft, ik denk dus dat het bij haar hoort. Je kunt het wel laten doen zodat je weet dat er geen cystes ed zitten. Zo'n echo is ook nog goed te betalen. Maar mijn dierenarts vond het in mijn geval niet zo zinvol.

Dan de behandeling. Er zijn meer opties. De lichtste variant is iets als moody mare of monnikspeper. In bijna alle producten voor hengstige merries is het hoofdbestanddeel monnikspeper. Dit kun je ook los bestellen en dan is het veel goedkoper. Moet alleen wel een aantal weken gegeven worden voor het werkt. Bij mijn merrie hielp het iets, als in de cyclus werd er mooi regelmatig van en de hengstigheid duurde 5 dagen. Maar rijdbaar... nu nee. Terwijl er echt verhalen zijn van merries die er ontzettend van verbeteren. Dus zeker een poging waard.

Knikker: er wordt een steriele knikker in de baarmoeder gebracht waardoor je een soort schijndracht simuleert. Mijn dierenarts keek wat vertwijfeld toen ik het hem vroeg. In ongeveer 50% komt de knikker er weer uit. Hij was er niet echt positief over, maar vertelde dat het bij dravers nog wel eens gebruikt wordt.En het helpt niet altijd. Maar wel een optie. Ik durfde het niet toen, want hij zei dat het het plassen vaak niet verhelpt. En dat is mijn grootste probleem. Maar het zit nog wel in mijn achterhoofd. Wel rekening houden dat mocht je ooit wel een veulen willen, dan moet die knikker er weer uit en soms kun je een paard niet drachtig krijgen dan meer.

Regumate: mijn wondermiddel hahaha. Maar wel op basis van hormonen. Rotzooi nou nee, het is het hormoon dat ook geproduceert wordt als een paard drachtig is. Je paard gaat dan aan de pil. Nadelen: het is vrij prijzig, neem je de altrenogest dan ongeveer 90 euro voor een fles. Maar daar doe jij wel het hele jaar mee. En als je wedstrijd rijdt moet je discompensatie aanvragen want officieel mag je er niet mee starten. Het is wel makkelijk te regelen, handtekening vam de dierenarts, mailen naar knhs en dezelfde dag had ik hem binnen.
Maar goed wat uiteindelijk voor jouw merrie werkt, dat zul je moeten uitproberen. Bij mij heeft homeopaat
Chiropractor/osteopaat trouwens ook niets veranderd.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Ervaringen gevr extreem hengstigheid diagnose /behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:50

Ook hier goede ervaringen met een knikker, ook bij de merrie van een vriendin die echt gevaarlijk werd tijdens de hengstigheid.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 19:17

Dus voorlopige conclusie is eerst uitsluiten cysten / tumoren (...), cyclus regelen / dempen via regumate / provarium oid en als laatste middel kan die knikker evt... (echter dan niet meer geschikt als fokmerrie en 50 % verwerkt dat ding begrijp ik?).
En dan zijn er nog een paar alternatieve middelen.

Mijn merrie is staatsgevaarlijk bij tijden zowel voor zichzelf als voor andere paarden / mensen. Dus het is echt een heel groot probleem. Ik vind het als eigenaar echt vreselijk dat ze buiten die periodes echt heel lief, vriendelijk en meewerkend is. Zou willen dat ze altijd zo is / kon zijn .... natuurlijk maakt het me niet uit als je iets van hengstigheid merkt maar heb al heel wat merries gehad en kan daar prima mee dealen. Maar dit is zeer extreem.

@Nouvel ja dat is mijn grote angst dat het net zo'n traject wordt uiteindelijk als bij Fief... -O-

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:27

Volgens mijn dierenarts was de kans klein dat de knikker er uit kwam, drachtig krijgen wordt moeilijk. Maar de vraag is of een merrie met problemen zoals de mijne (wekelijks hengstig, bewezen door echo) überhaupt drachtig te krijgen is.
Zoals bij elke ingreep heb je risico op complicaties, knikker er uit en infectie in deze.

Voor mijn paard was er geen andere optie dan altijd regumate of een knikker.