[Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

[Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 09:08

*Bokt.nl
Afbeelding

Door Amanda


Al van jongs af aan heeft Melanie Mouthaan een grote droom: paardrijden! Toen ze 9 jaar was mocht ze haar eerste manegeles rijden op de Papendrechtse Ruiterclub. Na een jaar lessen op de manege kwam haar droom in vervulling, ze kreeg een eigen paard. Waar de meeste kinderen van haar leeftijd begonnen met een pony, was haar eerste eigen paard een Friese ruin genaamd Thore. Hij leerde haar de eerste kneepjes van het paardrijden en met vallen en opstaan bereikten ze het Z1. Inmiddels geniet Thore van zijn pensioen en heeft Melanie haar droom voortgezet met een andere Friese parel: Wilke. Toen Wilke met een blessure kwam te staan en de toekomst onzeker was, startte de zoektocht naar een nieuwe dressuurtopper. Deze keer zou het geen Fries worden, maar een dressuurgefokte warmbloed. En zo kwam Varnoldi in haar leven.

"Ik keek altijd op naar amazones
als Anky van Grunsven en Tineke Bartels."

Inmiddels is Melanie 25 jaar en rijdt ze zowel met Wilke als met Varnoldi op het hoogste niveau, de Grand Prix. Een weg met bloed, zweet en tranen, maar ook hele mooie en bijzondere momenten die ze niet had willen missen. En dit alles doet ze naast een fulltime baan als psychologe. Bokt interviewde Melanie, op Bokt ook wel bekend als snoeppig, en biedt jullie zo een kijkje in het leven van deze sportvrouw.

1. Je bent inmiddels met twee paarden Grand Prix. Heb je die ambitie altijd al gehad? Wat trekt je zo aan dat je op dit niveau wilt rijden? Zijn dat de wedstrijden of juist de trainingen?
Nee, daar kan ik heel kort en krachig over zijn, maar die ambitie had ik totaal niet toen ik op mijn 9e begon met paardrijden. Ik keek altijd op naar amazones als Anky van Grunsven en Tineke Bartels. Ik ging naar iedere fanclubdag en ik droomde er niet eens van om ooit ook zo ver te komen, want dat was een ver-van-mijn-bed-show. Grappig om te noemen is dat ik altijd erg tegen mensen opkeek die Z reden. Toen ik dat zelf eenmaal was dacht ik dat ik heel wat kon, maar als ik er nu naar terug kijk lach ik mijzelf echt uit. Vergeleken met nu had ik toen echt nog zo weinig ervaring en rijvaardigheden. Het is allemaal gewoon zo gelopen. Van mijn eerste internationale Young Riders wedstrijd met Varnoldi tot de U25 en vele internationale wedstrijden met Wilke op dit niveau en nu dan eindelijk de "echte" Grand Prix.

Wat mij aantrekt aan het rijden op dit niveau? Ik ben altijd wel van het verleggen van mijn grenzen en uitdagende doelen stellen. Als je dan merkt dat bij beide paarden de Grand Prix er wel in lijkt te zitten dan is er voor mij niets mooier om te kijken in hoeverre ik dit er uit kan krijgen. Zowel het trainen van deze zwaardere oefeningen, puzzelen om dingen te verbeteren en natuurlijk het rijden van wedstrijden spreekt mij erg aan. Het mooiste dat er in mijn ogen is, is toch het deelnemen aan schitterende internationale concoursen. Ik train er voor om dat te kunnen doen en om daar het beste van ons te kunnen laten zien.
Afbeelding
Foto door Fotolanza


2. Op welke kwaliteiten heb je jouw paarden uitgezocht? Wat zou je bij een nieuw paard anders doen?
Wilke ben ik echt puur tegenaan gelopen. Ik was toen op een trainingsweek bij Academy Bartels met mijn eerste paard Thore (ook een Fries). Op dat moment hadden we nog een tweede Fries Wopke ( even oud als Wilke toen), maar daar had ik totaal geen klik mee. Hij was toen eigenlijk qua karakter en rijtechnisch te gecompliceerd voor mij, waardoor ik er ook zelden op reed. Het kwam ter sprake dat Wilke misschien verkocht zou worden. Mijn familie was ook erg onder de indruk van Wilke en heeft toen gelijk navraag gedaan naar de mogelijk verkoop. Die week heb ik er ook meteen voor het eerst op gereden. Ik was mega zenuwachtig, omdat ik onder toeziend oog van Tineke Bartels op haar paard, een hengst van 1.75, moest rijden. De klik met Wilke was er wel meteen. Hij gaf mij niets cadeau, maar hij was nooit gemeen of gevaarlijk. Al met al heb ik er toen nog 1 keer op gereden en toen hebben we hem gekocht. Kortom, een gevalletje van "het heeft zo moeten zijn" denk ik? Wel hadden we met Wilke wel door dat ik met hem verder kon komen dan met mijn eerste paard Thore, die toen Z1 was. Dat we ook werkelijk zo ver zouden komen als waar we nu zijn had ik nooit gedacht of überhaupt van gedroomd. Zelfs Tineke heeft ooit eens tegen ons gezegd dat als ze had geweten dat hij zo ver zou komen, ze hem niet weg hadden gedaan. Een mooier compliment kun je niet krijgen!

"Toen ik hem uit ging proberen
was ik meteen verkocht!"


Varnoldi zijn we wel bewust naar opzoek gegaan. We hadden besloten dat Thore alles had gegeven wat hij kon en echt aan zijn top zat. Daarom hebben we wij hem toen met pensioen laten gaan. Ik heb er voor gekozen om te gaan zoeken naar een nieuw paard, maar dit keer geen Fries. Met Wilke en Thore ging het allemaal wel prima, maar toch liep ik er vaak tegenaan dat juryleden het niets vonden. Voor mijzelf vond ik het dus fijn om een KWPN’er als tweede wedstrijdpaard er bij te hebben. Na veel speurwerk op internet (want toen had ik niet zo veel connecties als nu en kwam ik dus niet verder dan sporthorses.nl) had ik een aantal paarden geselecteerd die ik wilde gaan bekijken. Varnoldi zijn we als tweede paard gaan bekijken. Waarom ik in eerste instantie op hem viel was denk ik toch zijn kleur (zwart blijft mooi!) en zijn niveau in combinatie met zijn leeftijd. Hij was toen 7 en was 1 keer ZZ-licht gestart. Toen ik hem uit ging proberen was ik meteen verkocht! Ik liep op hem af en het eerste wat hij deed was zijn neus op mijn schouder leggen. Ook met rijden gaf hij mij zo’n veilig gevoel, wat voor mij erg belangrijk is aangezien ik totaal geen held ben (tegenovergestelde zelfs als het gaat om vreemde paarden). Ik wist toen al meteen dat dit hem zou zijn. Ik ben toen nog 1 of 2 keer gaan rijden, maar na de eerste keer wist ik al zeker. Ik heb toen ook alle andere afspraken die ik had staan om bij andere paarden te gaan kijken afgezegd, want mijn zoektocht was voltooid! Varnoldi was dan wel niet het meest spectaculaire paard qua bewegingen, maar ik had al snel door dat je bijna geen paard kunt vinden met een fijner en meewerkender karakter dan Varnoldi!

Als ik nu voor een paard zou gaan kijken zou ik wel op andere dingen letten. Bij Wilke was ik gelijk verkocht door zijn voorkomen en bij Varnoldi door zijn karakter en ook zijn uiterlijk. Beide paarden zijn rijtechnisch niet de makkelijkste. Zo is van Wilke de stap niet zijn beste kant en loop je snel tegen het commentaar aan dat hij kort in de hals is. Varnoldi heeft heel veel moeite gehad met de verzameling. Bij een nieuw paard zou ik toch kritischer kijken naar het stukje aanleg, manier van bewegen en vermogen om te sluiten. Dit komt door alle kennis en ervaring die ik heb opgedaan de afgelopen jaren. Daarbij moet ik wel zeggen, ik heb nooit spijt gehad dat ik een van deze paarden heb gekocht!

3. Hoe ben je uiteindelijk tot dit niveau gekomen? Zijn er dingen waarvan je zegt: "zonder ... had ik het nooit gered"? En waarom?
Bloed, zweet en tranen! Echt, het lijkt voor buitenstaanders misschien alsof het met beide paarden best makkelijk is gegaan, maar ook ik ben vaak genoeg van frustratie met tranen in mijn ogen van mijn paard afgestapt. Wat mij hier doorheen heeft gesleept zijn meerdere dingen. Laat ik bij mijzelf beginnen. Als er 1 ding is wat niet bij mij past dan is het opgeven. Je hebt in de dressuurwereld echt een lange adem nodig en gelukkig heb ik die. Een tweede punt is mijn familie. Zij hebben mij altijd gesteund in alles, dus ook in de moeilijke tijden waar ik door de bomen het bos niet meer zag. Al laatste, hele goede trainers! Ik heb de afgelopen jaren bij verschillende toptrainers mogen trainen, maar er is 1 iemand in het bijzonder die ik hier toch wel even wil noemen. Deze man heeft voor het grootste deel bijgedragen aan mijn rijvaardigheden die ik nu bezit. Enkele jaren geleden ben ik via via terecht gekomen bij Geert-Jan Ribbels. Hij heeft mij met name met Varnoldi door het moeilijke punt heen geholpen. Ik heb van hem zeer intensieve begeleiding gehad. Twee keer in de week kwam hij vanuit de Achterhoek naar Dordrecht om mij les te geven. In de zomervakantie ging ik enkele weken daar trainen en we hadden iedere dag telefonisch contact over hoe de training of bijvoorbeeld het longeren was gegaan. Zijn manier van trainen en mij opleiden heeft er voor gezorgd dat ik uiteindelijk dit hoogste heb kunnen bereiken met twee paarden die beiden niet de makkelijkste zijn om tot dit niveau te lopen (beide paarden om een andere reden). Ik vind het zelf dan ook wel heel erg dat hij niet meer mee heeft mogen maken dat ik vorige maand officieel Grand Prix werd met Varnoldi. Hij zei ook altijd tegen mij "op naar de Grand Prix" en hij was altijd trots op Varnoldi, Wilke en mij. Of we nu hadden gewonnen of een proef hadden verknald. Hij is helaas begin vorig jaar overleden en heeft dus de kroon op zijn werk niet meer mee mogen maken.

Als het gaat om Wilke is er nog 1 andere trainer die genoemd moet worden. Al jaren geleden ben ik gaan trainen bij Jeff Heijstek met Wilke. Dit door zijn ervaring met Friezen en het jureren, waar ik met Wilke nog wel eens tegen problemen aan kon lopen. Hij heeft ons echt super begeleid van ZZ-licht niveau tot het niveau waar we nu zijn, met name door zijn veelzijdige blik als trainer, jury en Grand Prix ruiter.
Afbeelding
Foto door Anita Korporaal Fotografie


4. Topsport kun je niet alleen. Hoe ziet het team om jou heen eruit?
Ik heb er net al een aantal genoemd. Om te beginnen natuurlijk mijn familie. Ook heb ik enkele hele goede vriendinnen die regelmatig met mij meegaan op wedstrijd in zowel binnen- als buitenland. Mijn huidige trainer Johan Rockx helpt ons met het verder ontwikkelen op dit niveau. Dan is er ook nog Joukje Reitsma. Zij is chiropractor, fysiotherapeut, osteopaat en opgeleid in dry-needling. Zij is al jaren verantwoordelijk voor de soms wekelijkse, soms maandelijkse behandeling van mijn paarden om ze zo fit te houden. Ook ga ik geregeld naar Equitom in België om de paarden volledig na te laten kijken, zodat ik verantwoord door kan gaan met mijn trainingen. Dan heb je nog mijn hoefsmid Pieter Brand die al jaren mijn paarden van top beslag voorziet en paardentandarts Dave van der Burg die de gebitten van mijn paarden in topconditie houdt. Daarnaast ga ik met Varnoldi geregeld naar De Gezonde Hoeve in Oud-Beijerland om met hem te trainen op de aquatrainer. Dit gebruik ik als krachttraining en mobilisatie na zware trainingen. Als laatste, mijn sponsoren. Melanie de Jong van Paardenmassage MH voorziet mijn beide paarden iedere maand van een sportmassage om zo te zorgen dat ze nog beter in hun vel zitten. Bianca Verbeek van Plastronsenzo voorziet mij van schitterende plastrons, haar accessoires, rij-jassen en andere luxe producten zodat we stijlvol in de ring kunnen verschijnen. Anne-Claire Bongers van TopFit HorseShop voorziet mij van het juiste voedingsadvies en advies op gebied van supplementen voor mijn paarden. Daarnaast leveren zij een zeer uitgebreid scala aan producten van zowel eigen merk als andere bekende merken. Jan Klaps van Shine Leather Cosmetics voorziet mij van producten om mijn leren spullen mee te onderhouden. Hans van Belle van onder anderen Houding in Balans, Gumbits Europe en Care2live, ondersteunt mij en mijn paarden op meerdere gebieden. Van een houding-corrigerend shirt tot compressiesokken.

Zoals jullie kunnen zien is het nogal een uitgebreid team! Dit is ook met de jaren gegroeid. Vroeger was het alleen mijn paarden, familie en ik zelf.

5. Je hebt diverse instructeurs gehad tot dusver, waarom ben je gewisseld en wat heb je meegenomen van elke trainer? Hoe ziet je samenwerking eruit met je huidige trainer?

Ik heb inderdaad de afgelopen 15 jaar enkele trainers gehad. Gelukkig ben ik met geen van allen vervelend uit elkaar gegaan. Overigens waren het allemaal mannelijke trainers. Redenen voor het overstappen waren tijdsgebrek, gezondheidsproblemen, emigratie en in overleg overstappen naar andere instructie in verband van het gestegen niveau van mijn paarden en mijzelf.

Van iedere trainer heb ik weer verschillende dingen geleerd. Om globaal enkele voorbeelden te noemen (wat niet wil zeggen dat ik van deze trainers niets anders heb geleerd dan hetgeen wat ik benoem). Het proefgerichte stuk heb ik meegekregen van Jeff Heijstek. Het echt africhten/trainen van Geertjan-Ribbels, het finetunen van mijn hulpen van Johan Rockx, de basis (B t/m Z) van Patrick de Bruin (die overigens de enige is die mijn paarden rijdt wanneer ik zelf op international concours of vakantie ben) en het meer met lef rijden tijdens proeven en meer de grenzen opzoeken van Alex van Silfhout.

"De oefeningen kennen ze wel,
maar nu moet de kwaliteit verbeteren."




Momenteel train ik met beide paarden bij Johan Rockx. Ik streef er naar om om de week te gaan trainen, mits mijn drukke agenda dit toelaat. Bij Johan zien de lessen er altijd als volgt uit: ik ga gewoon rijden zoals ik thuis ook zou doen en hij springt in. Als er bijvoorbeeld specifieke oefeningen zijn die ik wil oefenen, zoals tijdens onze laatste training de zig-zag uit de GP proef, dan pakken we die er bij. Hij zegt ook altijd: "Ik hoef je niet meer te leren hoe je een bepaalde oefeningen moet rijden, maar het gaat om het finetunen ervan." Dat is nu ook het stadium waar ik met beide paarden in zit. De oefeningen kennen ze wel, maar nu moet de kwaliteit verbeteren. Dit zit hem bijvoorbeeld in het verbeteren van de controle, afwerking van de oefeningen en verfijnen van de hulpen.

6. Heb je nog ruimte voor een privéleven naast de sport? Hoe vul je dat in? Zie je ook mensen die juist niks met paarden te maken hebben? Welke dingen doe jij graag naast de sport?
Ik heb de periodes tussen mijn eerste master en mijn tweede master en tussen mijn tweede master en huidige baan vrij veel lesgegeven en clinics gegeven. Ik vind dit ook erg leuk om te doen. Ik blijf er zelf ook scherp door in mijn eigen trainingen en kritisch op mijzelf. Helaas heb ik hier nu door mijn nieuwe baan een stuk minder tijd voor. Ik heb nog een handvol vaste lesklanten die ik tussendoor in plan, maar nieuwe lesklanten neem ik niet meer aan. Ook het geven van clinics gaat minder worden. Ik heb er dit jaar nog enkele gepland staan, maar voor nu heb ik de weekenden met name nodig voor mijn eigen wedstrijden. Ik vind het wel erg jammer en ik zal de hoeveelheid lessen zeker weer op gaan voeren als ik weer meer tijd vrij heb, maar voorlopig zit dat er helaas niet in.

Dingen die ik naast de sport graag doe zijn van die standaard dingen als naar de film gaan en gezellig uit eten met vriendinnen. Niet heel spannend, maar helaas heb ik ook niet veel tijd over voor andere dingen.
Afbeelding
Foto door Equifoto


7. Heb je het ooit als nadeel ervaren dat Wilke een Fries is? Je bent een voorbeeld voor veel ruiters die een ander ras dan een dressuur gefokte warmbloed starten. Wat wil je aan hen meegeven?
Absoluut, ik zou liegen als ik nee zou zeggen. Er zijn natuurlijk juryleden geweest die echt dachten "wat komt daar nou weer de ring in?". Nu moet ik wel toegeven dat ik hier tegenwoordig niet meer zo veel last van heb. Wat ik wel bijzonder vond was onze score toen ik voor het eerst U25 ging starten met Varnoldi. Ik reed toen al een tijd in deze klasse met Wilke en kon dus aardig inschatten wat voor percentage bij een bepaalde proef hoorde. Tenminste, dat dacht ik. Toen merkte ik pas hoe vaak Wilke toch ondergewaardeerd werd. Op oefeningen waarvan het heel duidelijk was dat Wilke dit beter deed scoorde Varnoldi net zo hoog. Dat was wel een eye-opener. Of ik me er ook druk om maak? Nee, niet meer. In het begin heb ik dat vaak genoeg gedaan, maar je bereikt er uiteindelijk niets mee. Ik ben gek op Wilke en ik vind het super om met hem te starten. Dat er wel eens een jury tussen zit die het niets vindt neem ik voor lief.

Naast het jury stukje loop je bij de meeste Friezen ook tegen wat lichamelijke beperkingen aan. In het geval van Wilke zijn niet geweldige stap en soms beperkte halslengte. Maar zoals jullie zien, ook daarmee heeft hij het gered tot waar hij nu is. Laat je dus niet te snel uit het veld slaan door een beperking/bemerking van je paard.

Voordat ik de gouden tip geef een leuk weetje: ik heb ooit een jury gehad waarbij ik met Wilke nooit winst reed, hoe goed hij ook liep. Ik heb zelfs wel eens een wedstrijd afgezegd, omdat ik die ene jury had. Inmiddels, jaren later, kunnen we voor een goede proef zelfs dubbel winst rijden! Dit is voor mij het voorbeeld van de aanhouder wint. Mijn tip is dus: Volhouden en geloof in jezelf en je paard ongeacht wat anderen er van denken.
Ik heb heel vaak gehoord over beide paarden, dat ze of talentloos waren of dat we nooit verder zouden komen dan het niveau waar we op dat moment in reden en kijk ons nu! Ik ga niet zeggen dat het makkelijk is en alleen maar rozengeur en maneschijn, maar aan het einde is het iedere tegenslag waard geweest!

8. Je combineert twee paarden op dit niveau met eerst een studie en inmiddels een fulltime baan. Hoe doe je dit? Heb je nog tips voor de studerende en werkende ruiters onder ons die ook een hoog niveau willen bereiken?
Plannen, plannen en nog eens plannen. Oh ja, en natuurlijk veel doorzettingsvermogen.

In mijn middelbare schooltijd had ik een vast schema. Ik ging naar school, deed mijn huiswerk en ging dan pas naar de paarden. Dit werkte voor mij het beste. Op de universiteit had ik het geluk dat ik weinig uren op de universiteit was en met name thuis aan het studeren was. Hierdoor kon ik mijn dagen redelijk zelf indelen. Het kritieke punt hierin is wel dat je jezelf er echt toe moet zetten om dan ook echt thuis te gaan studeren en niet al je tijd aan andere dingen te besteden. Daar komt een stuk discipline bij kijken. Daarnaast hadden ze op mijn universiteit (Erasmus Universiteit in Rotterdam) een speciaal topsport bureau waar ik stond ingeschreven. Dankzij hen kreeg ik extra ondersteuning om mijn sport en opleiding zo goed mogelijk te kunnen combineren.

Nu met mijn huidige baan werk ik 4 dagen en heb ik 1 studiedag. Wel heb ik het geluk dat mijn werk 10 minuten van stal is. Ik ga dan ook uit mijn werk gelijk naar de paarden, dan naar huis, eten, even rustig tv kijken en dan naar bed. Of het pittig is, ja natuurlijk! Maar ik heb het er voor over. Wat ik er wel bij moet noemen is dat ik naast mijn studie/paarden en werk/paarden wel erg weinig tijd over houd voor andere dingen zoals uitgaan, etc. Dit is een keuze die ik voor mijzelf gemaakt heb en die je denk ik ook moet maken als je de paardensport op mijn niveau wilt beoefenen naast een opleiding/baan. Ik wil dan ook niet andere jonge ambitieuze ruiters en amazones de illusie geven dat alles naast elkaar kan bestaan. Je zal (helaas) echt keuzes moeten maken.



"Het mentale deel is bijna net zo belangrijk
als het fysieke deel bij topsport."

9. Heb je voordeel van je studie psychologie in de sport?
Ja, in zekere zin wel. Nu ben ik zelf niet een erg zenuwachtig type, maar de vaardigheden die ik heb meegekregen vanuit mijn opleiding zijn zeker nuttig in de paardensport. Het is niet voor niets dat veel sporters naar een sportpsycholoog gaan. Het mentale deel is bijna net zo belangrijk als het fysieke deel bij topsport. Als het op mentaal gebied niet goed zit kan dit een grote (negatieve) impact hebben op de fysieke gesteldheid en uiteindelijk je prestaties.

10. In je topics op Bokt wordt regelmatig jouw figuur genoemd in combinatie met het niveau dat je rijdt. Krijg je hier op wedstrijden ook veel opmerkingen over? En hoe ga je hiermee om?
Recht in mijn gezicht hoor ik er op wedstrijden vrijwel nooit wat over. Nu ben ik slim genoeg om te weten dat dit achter mijn rug om wel regelmatig het geval is. Ik denk dat ik in die 15 jaar 2 keer recht in mijn gezicht een opmerking heb gehad van een jurylid. Hoe ik er mee om ga? Ik hoor het aan en laat het van mij afglijden. Als ik mij er druk om moet gaan maken wat mensen achter mijn rug om over mij zeggen (wat aannemelijk is), dan kan ik mijn sport niet meer beoefenen zoals ik zou willen. Ik zal er ook nooit gemeen of beledigd op reageren als iemand er wel een opmerking over maakt. Ik ben zo ingesteld: iedereen mag zijn of haar mening hebben en die ook uiten. Ik zie het nut er niet van in om er een groot probleem van te maken. Dit is wie ik ben en daar zullen ze het mee moeten doen. Vinden ze het niet om aan te zien, wat natuurlijk kan, want ieder zijn smaak, dan moeten ze voor zichzelf de keuze maken of ze er naar blijven kijken of de andere kant op kijken.

11. Je rijdt nu nog bij de U25. Je bent nu zelf 25. Wat zijn je plannen voor de volgende jaren?


"Om mijn ultieme doel te behalen met beiden
zou ik graag nog internationaal willen starten in de Grand Prix."


Ik ben dit jaar inderdaad 25 geworden. Met Varnoldi heb ik mijn eerste Grand Prix proef al gestart en daarmee is hij nu ook Grand Prix geklasseerd. Met Wilke zal ik ook deze maand de overstap maken. Heel misschien start ik nog een keer international in december in de U25, maar de focus ligt nu al op de Grand Prix. Mijn doel is met beide paarden eigenlijk het zelfde. Dit jaar wil ik met name gebruiken om samen met hun ervaring en handigheid te krijgen in de Grand Prix proeven. Volgend jaar wil ik er naartoe werken om in ieder geval 65% te kunnen scoren en hopelijk kunnen we dan de scores behalen om internationaal te mogen starten. Om mijn ultieme doel te behalen met beiden (wat eerst winst was in de Grand Prix) zou ik graag nog internationaal willen starten in de Grand Prix. Of dit gaat lukken weet je nooit. Ik weet dat beide paarden de kwaliteiten er voor hebben, maar ik kan niet in de toekomst kijken.

12. Je paarden zijn niet meer de jongste voor dit niveau, met name Wilke niet. Merk je al dat hij wat ouder wordt? Heb je al nagedacht over opvolging?
Op de vraag of ik merk dat beide paarden, en dan met name Wilke, ouder worden kan ik (gelukkig) nu nog "Nee" antwoorden. Ik roep al enige tijd dat Wilke nog nooit zo fit is geweest in zijn hele leven als nu en dat is echt waar. Hij blijft zich, ondanks zijn 17 jaar, ontwikkelen en verbeteren. Wel heb ik mijn trainingsschema voor hem aangepast, maar niet zo zeer met het oog op zijn leeftijd, maar meer met het oog op het niveau wat hij loopt en wat ik dus lichamelijk van hem vraag. Zo pak ik hem maximaal 2/3 dagen in de week op en de rest van de dagen bestaat uit basiswerk en ontspannen in de paddock.
Varnoldi is 14 en dus theoretisch gezien ongeveer op zijn topleeftijd. Nu geloof ik daar niet meer zo in na Wilke (die toen hij 14 was bij lange na niet zo ontwikkeld was als hij dat nu is). Ook bij hem merk ik nog geen verschil als ik kijk naar ouderdomskwaaltjes. Ook hij wordt de laatste tijd alleen maar losser en sterker.
Afbeelding


Ik ben nog totaal niet bezig met opvolging. Ten eerste omdat Varnoldi "pas" 14 is en dus als het goed is (ik weet het, garantie tot de voordeur) nog even mee zou moeten kunnen. Als je realistisch gaat kijken zou Wilke zijn pensioen ook dichterbij komen. Echter is hij momenteel zo fit en gaat alles hem zo makkelijk af dat het er voor nu niet uit ziet dat hij op korte termijn met pensioen zal gaan. Het is heel simpel, als hij aangeeft dat het genoeg is dan is het genoeg geweest. Nu heb ik dat gevoel totaal niet, dus gaan we lekker zo door. We zien wel waar het schip strandt. Drie paarden is voor mij niet te doen, dus het is ook geen optie om er alvast een jonkie bij te nemen. Ik geniet gewoon nog lekker van mijn twee zwarte kanjers en ik hoop dat ik dat nog vele jaren mag doen! Wie weet zien jullie Wilke, die dan inmiddels bijna een schimmel is zo grijs, op zijn 20e nog wel op een concours voorbij komen…

13. Wat is tot dusver het mooiste moment geweest in je sportcarrière en waarom?
Oeh dat is moeilijk. Het eerste wat mij te binnen schiet is de dag dat ik te horen kreeg dat ik met Wilke mocht starten in de U25 rubriek in Villach (Oostenrijk) op het Glock Horse Perfomance Centre. Ik roep ook al enige tijd dat de 6 dagen daar de mooiste waren van mijn leven (tot nu toe). Er zijn nog vele andere mooie momenten die ik nooit zal vergeten en waar ik echt intens van heb genoten, maar ik denk dat deze toch wel het meest bijzonder was voor mij. Met mijn Fries daar mogen rijden, dat was echt iets wat ik nooit had durven dromen (de kans was zelfs kleiner dan dat we ooit de GP zouden bereiken).

14. Wat zou je verder nog mee willen geven aan de lezers op Bokt?
Misschien heel afgezaagd maar: geloof in jezelf en je paard en follow your dreams! Dit is precies wat ik heb gedaan ik heb zelfs mijn dromen steeds weer bij kunnen stellen en overtroffen. Waar een wil is is een weg! Heel veel succes!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Ravel13

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-03-11
Woonplaats: Brabant

Re: [Interview]Melanie Mouthaan: "Geen ambitie voor de topsport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:19

Ik heb Melanie en Wilke een paar keer in actie gezien tijdens wedstrijden. Zo imposant. Super combinatie.

L1+16
L2+7

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: [Interview]Melanie Mouthaan: "Geen ambitie voor de topsport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:30

Mooi interview :)
De topictitel vindt ik niet kloppen, 'Ik had geen ambitie voor de topsport' zou beter zijn.

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Interview]Melanie Mouthaan: "Geen ambitie voor de topsport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:31

Ja, dat was het oorspronkelijk, maar dat paste niet in aantal tekens -O-

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Getup

Berichten: 8218
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:32

Ben ook fan!
Maar geen ambitie voor topsport? Internationaal u25 rijden valt daar voor mij wel onder.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:32

Misschien kun je iets mooiers bedenken, nu lijkt het net alsof ze geen doelen heeft in de topsport :=

We are not defined by the things that make us seperate and distinct
but by the moments that we share and the memories we make.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [Interview]Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:36

Haha, ja als je het zo leest... := :D
Ik heb het aangepast. Nadeel is dat er zo weinig tekens overblijven voor een mooie quote.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Ania

Berichten: 6095
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:38

Mooi interview met een sympathiek en leuk mens!

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:45

Heel erg spontaan en open interview.

#trotsoponzeboeren

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:05

Mooi interview, superknap dat ze zo ver is gekomen!


Silkwood

Berichten: 2543
Geregistreerd: 24-05-14

Re: [Interview]Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:22

Wat een leuk interview! :D
Leuk dat bokt dit doet!

idion
Berichten: 38
Geregistreerd: 31-03-09
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:27

Goed interview. Leuk om ook het verhaal achter de schermen te lezen.
Voor herhaling vatbaar.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: [Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:43

Echt heel knap! De aanhouder wint!

Baie Rose (Gribaldi x Kennedy) l Lichte Tour Niveau l 14 jaar oud
Insta https://www.instagram.com/lisetdressagelife/
Voor dressuurinstructie op maat

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:46

Super knap en inspirerend interview! Heel veel succes en plezier Melanie!

Agnes98
Berichten: 53
Geregistreerd: 05-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:11

wauw, dat zijn nog eens friezen! :wow:

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:01

Leuk interview! En respect voor Melanie hoe ze al zo ver heeft kunnen komen.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:15

Heel leuk om te lezen!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: [Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:36

Leuk en interessant interview! :D Echt respect voor wat je allemaal bereikt en doet!

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:45

Wat een leuk interview! Leuk om zo een kijkje achter de schermen te krijgen.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Anoniem

Re: [Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:56

Wat een leuk interview! , vind friezen op hoog niveau zo gaaf <3 .

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18671
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:56

Wat een super leuk intervieuw :D

Anoniem

Re: [Interview] Melanie Mouthaan: "Bloed, zweet en tranen!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:31

Leuk interview hoor. Maarre wat heeft die fries een kromme benen? Is het wel verstandig om daar zo hoog dressuur mee te rijden?

Puppetje
Berichten: 1006
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:33

Anoniem schreef:
Leuk interview hoor. Maarre wat heeft die fries een kromme benen? Is het wel verstandig om daar zo hoog dressuur mee te rijden?


Meen je dit nu serieus?

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:35

Wat een leuk interview! Erg leuk om te lezen. :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Big_Appie, CastaMickey, DJZ, pol013, wessel6 en 26 bezoekers