Samenlevingscontract, ja of nee

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 08:16

Mijn vriend en ik hebben dit weekend besloten dat we vanaf volgende zomer samen willen gaan wonen. Ik studeer nog 1,5 jaar en hij werkt fulltime. Hij heeft een koophuis in Gouda en ik huur,
dus trek ik bij hem in. Verder staat zijn huis helaas onder water, dus gaan we er alles voor doen ervoor te zorgen dat het meer waard wordt. En dan als ik afgestudeerd ben,
we kunnen gaan kijken naar een verkoop en samen een huisje kunnen gaan kopen. Zo ziet onze planning er vooralsnog uit. :+

Nu zijn we het gelukkig over heel veel eens (ik ga niet betalen aan de verbouwingen, huur wordt bepaald naar inkomen en dat soort afspraken)
maar ik vraag me af of je met onderlinge afspraken of een zelf opgesteld contract ‘er wel komt’. Ik heb er dus zeg maar (nog niet) veel verstand van,
maar ik zag een samenlevingscontract voorbijkomen op Google. Ik zag dus ook de gemiddelde tarieven van zo’n contract. Ik vraag me dus af of het nodig is voor ons,
in onze situatie. Want hoewel ik wel alles ‘op geef’ (imo) is het toch niet zo ‘vast’ als normaal. Ik zit niet vast aan de hypotheek oid.

Ik vroeg me af hoe jullie dit aangepakt zouden hebben, wel of geen samenlevingscontract in onze situatie.

Alvast bedankt! :D
Laatst bijgewerkt door TessaVB op 20-09-16 08:24, in het totaal 2 keer bewerkt


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:23

Wij hebben na 6 jaar pas officieel dingen geregeld. Ik zou er welvoor zorgen dat zijn huis onder water niet jouw probleem wordt. Mocht het na het erbij intrekken toch niet werken.

KirstenChes

Berichten: 1154
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:24

Misschien kun je voor geregistreerd parnerschap gaan? Dit is op sommige dagen zelfs gratis. En na horen vergelijkbaar met een samenlevingscontract?

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:29

Denk dat samenlevingscontract heel slim is. Ook als je het helemaal eens bent met elkaar, het is toch een beetje juridische bescherming. Narigheid hoeft niet van de partnr te komen- kan ook van derden.
Wij hebben gekozen voor een slc, geregistreerd partnerschap s vergelijkbaar met een huwelijk. Dat wilden we nog even bewaren voor het echie.

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:29

Laat dit soort zaken door een notaris regelen, scheelt heel veel problemen in de toekomst.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

MarliesV

Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:30

KirstenChes schreef:
Misschien kun je voor geregistreerd parnerschap gaan? Dit is op sommige dagen zelfs gratis. En na horen vergelijkbaar met een samenlevingscontract?


Een geregistreerd partnerschap is bijna gelijk aan een huwelijk.
Als je geen partnerschapsvoorwaarden laat vastleggen is het net als trouwen in gemeenschap van goederen, alles van jullie samen.
Niet aan te raden dus, zeker niet in de situatie die de TS schetst.

Platweg heb je 3 opties:
Samenlevingscontract, niets van jullie samen behalve wat je laat beschrijven
Geregistreerd partnerschap, alles van jullie samen behalve wat je laat beschrijven
Huwelijk, idem aan bovenstaande

Waar ik naar zou kijken is vooral de erf kant. Als een van beide komt te overlijden, wat is er dan voor de ander of erven jullie niets van elkaar en gaat het naar de ouders? Dan betekend dit wel dat jij bv uit het huis moet als je partner overlijd. Dat soort zaken moet je goed over nadenken.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:31

In jullie geval zou ik het zeker doen, hij heeft een hypotheek en een huis wat onder water staat. Dus een contract opmaken is handig. Niet dat je meteen in de schulden zit maar ook om het feit dat wanneer jullie zonder iets op papier samen wonen en er gebeurt iets met hem, jij gewoon zonder iets op straat staat. Want erven van elkaar kan niet zonder contract. Ik zou het iedereen die samen gaat wonen aanraden om een contract af te sluiten want niemand kan in de toekomst kijken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:35

Precies. Juist als je dit soort dingen goed afspreekt en vast legt, zorg je goed voor elkaar.


TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 08:36

Bedankt voor jullie reacties!

Geregistreerd partnerschap is voor ons beiden nog te vroeg ja. Vooral voor mijn vriend, het is al een wonder dat we gaan samenwonen. :')

Ik weet niet of ik nu al na kan denken over het 'erven' etc. al weet ik wel dat dat moet als je gaat samenwonen, maar het voelt zo 'serieus' ofzo, terwijl ik dat idee niet heb. Of in ieder geval, nóg niet heb. :+ Het voelt voor mij nu als erbij intrekken om (uiteraard de leuke redenen anders wil ik het uiteraard niet) maar vooral zodat hij wat geld overhoudt om te klussen, en dan na 2 jaar als we wellicht samen wat gaan kopen is het voor mij pas echt 'echt'. Beetje moeilijk te omschrijven, merk ik. We nemen het uiteraard heel serieus, maar ik blijf het gevoel hebben dat het zeg maar een soort overbruggingsperiode is, tot het 'echte serieuze grote-mensen leven'. Misschien denk ik te moeilijk. :')

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:44

TessaVB schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Geregistreerd partnerschap is voor ons beiden nog te vroeg ja. Vooral voor mijn vriend, het is al een wonder dat we gaan samenwonen. :')

Ik weet niet of ik nu al na kan denken over het 'erven' etc. al weet ik wel dat dat moet als je gaat samenwonen, maar het voelt zo 'serieus' ofzo, terwijl ik dat idee niet heb. Of in ieder geval, nóg niet heb. :+ Het voelt voor mij nu als erbij intrekken om (uiteraard de leuke redenen anders wil ik het uiteraard niet) maar vooral zodat hij wat geld overhoudt om te klussen, en dan na 2 jaar als we wellicht samen wat gaan kopen is het voor mij pas echt 'echt'. Beetje moeilijk te omschrijven, merk ik. We nemen het uiteraard heel serieus, maar ik blijf het gevoel hebben dat het zeg maar een soort overbruggingsperiode is, tot het 'echte serieuze grote-mensen leven'. Misschien denk ik te moeilijk. :')

Kanttekening, je gaat toch samenwonen met de intentie om bij elkaar te blijven en samen een leven op te bouwen?? Dat lijkt me een serieuze stap en daar hoort gewoon een duidelijk contract bij. Of je nu op een hokje, in een huis of waar dan maar ook gaat wonen , het is een commitment naar elkaar en voor mijn gevoel doe je dat niet omdat het nu effe beter uit komt en pas "echt" word in een gezamenlijk huis. Ook in dit soort zaken moet je je verstand ipv je gevoel laten spreken. Jij gaat erbij wonen, betaalt een gedeelte zodat hij kan verbouwen en over twee jaar verkoopt hij de tent en zegt hij tabee!! En sta jij met lege handen. Want in principe los jij een gedeelte van de hypotheek af.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 08:48

bigone schreef:
TessaVB schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Geregistreerd partnerschap is voor ons beiden nog te vroeg ja. Vooral voor mijn vriend, het is al een wonder dat we gaan samenwonen. :')

Ik weet niet of ik nu al na kan denken over het 'erven' etc. al weet ik wel dat dat moet als je gaat samenwonen, maar het voelt zo 'serieus' ofzo, terwijl ik dat idee niet heb. Of in ieder geval, nóg niet heb. :+ Het voelt voor mij nu als erbij intrekken om (uiteraard de leuke redenen anders wil ik het uiteraard niet) maar vooral zodat hij wat geld overhoudt om te klussen, en dan na 2 jaar als we wellicht samen wat gaan kopen is het voor mij pas echt 'echt'. Beetje moeilijk te omschrijven, merk ik. We nemen het uiteraard heel serieus, maar ik blijf het gevoel hebben dat het zeg maar een soort overbruggingsperiode is, tot het 'echte serieuze grote-mensen leven'. Misschien denk ik te moeilijk. :')

Kanttekening, je gaat toch samenwonen met de intentie om bij elkaar te blijven en samen een leven op te bouwen?? Dat lijkt me een serieuze stap en daar hoort gewoon een duidelijk contract bij. Of je nu op een hokje, in een huis of waar dan maar ook gaat wonen , het is een commitment naar elkaar en voor mijn gevoel doe je dat niet omdat het nu effe beter uit komt en pas "echt" word in een gezamenlijk huis. Ook in dit soort zaken moet je je verstand ipv je gevoel laten spreken. Jij gaat erbij wonen, betaalt een gedeelte zodat hij kan verbouwen en over twee jaar verkoopt hij de tent en zegt hij tabee!! En sta jij met lege handen. Want in principe los jij een gedeelte van de hypotheek af.

Ja, je hebt absoluut gelijk :') Het is ook absoluut de bedoeling dat we bij elkaar blijven, maar het voelt op dit moment nog zo 'niet serieus'. Maar dat komt misschien nog, het duurt nog bijna een jaar.
Ik ben in ieder geval blij dat we het erover hebben gehad en dat we beiden lang de tijd hebben om dingen samen te regelen en te wennen aan het idee. :j

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:56

Ik heb het andersom gehad: we gingen samenwonen in mijn gekochte bouwval. Verbouwingskosten en woonkosten waren gewoon voor mijn rekening, hij betaalde eigenlijk alleen wat hij verbruikte.
Was ook heel simpel en vrij duidelijk, geen contract opgemaakt of wat dan ook: ik had het huis gekocht dus logisch dat alle kosten voor mij waren. Toen het uitging, kon hij pleite. Samen met zn kleding en 3 handdoeken.

♥ Rewrite the Stars ♥

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:00

Ik denk dat je even de ingang moet gaan begrijpen die instanties hanteren.
Het gaat er niet alleen om wat jullie elkaar beloven maar ook wat er vanuit de wetgeving rechtsgeldig is.
Dus als je samenwoont altijd zaken vast laten leggen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:03

Yv_ schreef:
Ik heb het andersom gehad: we gingen samenwonen in mijn gekochte bouwval. Verbouwingskosten en woonkosten waren gewoon voor mijn rekening, hij betaalde eigenlijk alleen wat hij verbruikte.
Was ook heel simpel en vrij duidelijk, geen contract opgemaakt of wat dan ook: ik had het huis gekocht dus logisch dat alle kosten voor mij waren. Toen het uitging, kon hij pleite. Samen met zn kleding en 3 handdoeken.


_O-

Dat werkt nog het beste hoor Yv!

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 09:05

Yv_ schreef:
Ik heb het andersom gehad: we gingen samenwonen in mijn gekochte bouwval. Verbouwingskosten en woonkosten waren gewoon voor mijn rekening, hij betaalde eigenlijk alleen wat hij verbruikte.
Was ook heel simpel en vrij duidelijk, geen contract opgemaakt of wat dan ook: ik had het huis gekocht dus logisch dat alle kosten voor mij waren. Toen het uitging, kon hij pleite. Samen met zn kleding en 3 handdoeken.

Ja, ik vraag me dus af of zoiets mogelijk is. Maar niet zo slim, want ik ben dan de vertrekkende partij, en ik heb heel veel spullen. :')

Ik ga me denk is verdiepen in een samenlevingscontract. Jullie hebben me inderdaad wel overtuigd dat het misschien toch wel handig is. Dank! :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:09

TessaVB schreef:
Het is ook absoluut de bedoeling dat we bij elkaar blijven, maar het voelt op dit moment nog zo 'niet serieus'. Maar dat komt misschien nog, het duurt nog bijna een jaar.
Ik ben in ieder geval blij dat we het erover hebben gehad en dat we beiden lang de tijd hebben om dingen samen te regelen en te wennen aan het idee. :j

Misschien moet je dan eerder over nadenken of je deze stap dan wel wil zetten in dit stadium.
Ik vind het persoonlijk een grotere beslissing een huurhuis op te geven en bij iemand in te trekken dan daar een contractje over opstellen.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 09:17

Kuggur schreef:
TessaVB schreef:
Het is ook absoluut de bedoeling dat we bij elkaar blijven, maar het voelt op dit moment nog zo 'niet serieus'. Maar dat komt misschien nog, het duurt nog bijna een jaar.
Ik ben in ieder geval blij dat we het erover hebben gehad en dat we beiden lang de tijd hebben om dingen samen te regelen en te wennen aan het idee. :j

Misschien moet je dan eerder over nadenken of je deze stap dan wel wil zetten in dit stadium.
Ik vind het persoonlijk een grotere beslissing een huurhuis op te geven en bij iemand in te trekken dan daar een contractje over opstellen.

Nouja, huurhuis.. Huis van m'n vader waar ik elke maand een x bedrag aan overmaak. :Y) Maar ik ben er wel zeker van dat ik die stap wil maken, dat is niet mijn twijfel. Ik vroeg me af of zo'n officieel contract gebruikelijk is, en nodig is in onze situatie. En daar heb ik antwoord op gekregen dus kan ik me er verder in verdiepen. Ik heb gelukkig nog ongeveer 11 maanden de tijd om een pro te worden op dit onderwerp. :j

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:19

Wij hebben pas een samenlevingscontract gemaakt toen ik zwanger was. Toen vonden we het erg belangrijk dat alles goed geregeld was op papier voor de kleine. Ik ben overigens ook bij vriend ingetrokken en hij draait op voor alle lasten. Vond het eerst ook niet nodig om wat vast te leggen aangezien "alles" van hem was :o

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:22

bigone schreef:
TessaVB schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Geregistreerd partnerschap is voor ons beiden nog te vroeg ja. Vooral voor mijn vriend, het is al een wonder dat we gaan samenwonen. :')

Ik weet niet of ik nu al na kan denken over het 'erven' etc. al weet ik wel dat dat moet als je gaat samenwonen, maar het voelt zo 'serieus' ofzo, terwijl ik dat idee niet heb. Of in ieder geval, nóg niet heb. :+ Het voelt voor mij nu als erbij intrekken om (uiteraard de leuke redenen anders wil ik het uiteraard niet) maar vooral zodat hij wat geld overhoudt om te klussen, en dan na 2 jaar als we wellicht samen wat gaan kopen is het voor mij pas echt 'echt'. Beetje moeilijk te omschrijven, merk ik. We nemen het uiteraard heel serieus, maar ik blijf het gevoel hebben dat het zeg maar een soort overbruggingsperiode is, tot het 'echte serieuze grote-mensen leven'. Misschien denk ik te moeilijk. :')

Kanttekening, je gaat toch samenwonen met de intentie om bij elkaar te blijven en samen een leven op te bouwen?? Dat lijkt me een serieuze stap en daar hoort gewoon een duidelijk contract bij. Of je nu op een hokje, in een huis of waar dan maar ook gaat wonen , het is een commitment naar elkaar en voor mijn gevoel doe je dat niet omdat het nu effe beter uit komt en pas "echt" word in een gezamenlijk huis. Ook in dit soort zaken moet je je verstand ipv je gevoel laten spreken. Jij gaat erbij wonen, betaalt een gedeelte zodat hij kan verbouwen en over twee jaar verkoopt hij de tent en zegt hij tabee!! En sta jij met lege handen. Want in principe los jij een gedeelte van de hypotheek af.


Ik snap jou kijk, maar je kan het zien als dat TS een gedeelte van zijn hypotheek aflost.
Of dat zij gewoon huur/kostgeld betaald zoals ze nu ook doet :). En dat hij daar 'toevallig' een deel van zijn hypotheek betaald staat daar los van.
In principe heeft TS namelijk niets te maken met zijn koophuis. Heeft ook niet mee betaald aan de kosten van de koop, notaris, overdrachtsbelasting enz. Zodoende vind ik het bedrag als huur/kostgeld zien realistischer bekeken.

Mijn vriend en ik hebben 5 jaar samen gewoond zonder ook maar iets op papier te hebben. Hebben de financiën zelf overlegd en gedaan. Dit jaar samen een koophuis gekocht en nu wel alles op papier staan incl testamenten.

Wat voor een meerwaarde heeft het voor jou om een samenlevingscontract te hebben?
Wellicht puur dat daar in opgenomen zou worden dat je bijv. 1 a 3 maanden hebt om een andere woonplaats te zoeken terwijl hij je anders direct er uit kan zetten. De vraag aan jezelf dan ook of je daar gebruik van zou maken of sowieso tijdelijk naar ouders/vrienden zou vertrekken.
Mijn tip is dus vooral bekijk wat voor meerwaarde een samenlevingscontract bied en of je van die meerwaarde gebruik zou maken of niet.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 09:32

Pattypaard schreef:
Ik snap jou kijk, maar je kan het zien als dat TS een gedeelte van zijn hypotheek aflost.
Of dat zij gewoon huur/kostgeld betaald zoals ze nu ook doet :). En dat hij daar 'toevallig' een deel van zijn hypotheek betaald staat daar los van.
In principe heeft TS namelijk niets te maken met zijn koophuis. Heeft ook niet mee betaald aan de kosten van de koop, notaris, overdrachtsbelasting enz. Zodoende vind ik het bedrag als huur/kostgeld zien realistischer bekeken.

Mijn vriend en ik hebben 5 jaar samen gewoond zonder ook maar iets op papier te hebben. Hebben de financiën zelf overlegd en gedaan. Dit jaar samen een koophuis gekocht en nu wel alles op papier staan incl testamenten.

Wat voor een meerwaarde heeft het voor jou om een samenlevingscontract te hebben?
Wellicht puur dat daar in opgenomen zou worden dat je bijv. 1 a 3 maanden hebt om een andere woonplaats te zoeken terwijl hij je anders direct er uit kan zetten. De vraag aan jezelf dan ook of je daar gebruik van zou maken of sowieso tijdelijk naar ouders/vrienden zou vertrekken.
Mijn tip is dus vooral bekijk wat voor meerwaarde een samenlevingscontract bied en of je van die meerwaarde gebruik zou maken of niet.


Wauw bedankt voor je heldere reactie! Dit is misschien wel precies hoe ik het wil zien (alleen ben ik waardeloos in een verhaal typen). :)

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:50

De reactie van Pattypaard is inderdaad helder, maar in mijn beleving iets te simpel. Die gaat namelijk alleen uit van keuzes die jullie zelf maken en waar je dus invloed op hebt. Daarbij wordt er van uit gegaan dat alles in goede harmonie oplosbaar is ...

Een samenlevingscontract heeft meerwaarde in situaties die niet een eigen keuze zijn maar die door het leven worden ingebracht, bijvoorbeeld in het geval jouw vriend zou overlijden. Als er niets geregeld is, hebben zijn erfgenamen het recht op zijn huis, ondanks het feit dat jij er misschien al jaren woont en hebt meebetaald, op een of andere manier, aan de hypotheek. Zij kunnen je er dus zo uit zetten. En bewijs dan ook maar eens dat die mooie grote driezitter van jou is ... Sta je daar met 3 handdoeken en je kleding.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:01

Ik woon bijna 6 jaar samen en wij hebben ook een samenlevingscontract. Het is namelijk ook zo mocht 1 van jullie twee overlijden dan gaat het huis naar de ouders en erf je dus niks. Ook mag ik het pensioen van mijn vriend krijgen mocht hij overlijden, anders heb je er geen recht op. Dat zijn denk ik wel zaken waar je rekening mee moet houden.

Santos_05

Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:06

Wij hebben het op laten stellen (heel lang geleden) om ook erfenis te regelen net als bij Fjordjes. Ook kan je bepaalde dingen uit laten sluiten die dan weer niet naar de partner gaan, maar bijv naar ouders (mijn man had een moter gekocht van een erfenis van de familie, dus die zou terug gaan naar zijn famlie).

Rekeningen kan je regelen door van alle rekeningen een en/of rekening te maken. Anders kan je niet meer bijv bij de huishoudrekening.

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:11

Misschien een raar iets hoor. Maar als je een samenlevingscontract hebt, worden jullie inkomens samen gepakt, waardoor jij zelf geen recht meer hebt op bijvoorbeeld zorgtoeslag.

Ik weet niet hoeveel je verdient enzo, maar dat zou best wel eens flink aan kunnen tikken. Je zou jouw situatie ook door middel van een huurcontract kunnen afspreken, waardoor je wel je toeslagen nog ontvangt.

Santos_05

Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:13

Ook als je niet officieel samenwoont vervalt dat toch als je je bij je partner inschrijft?

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, herous, Susan88, teunis001, Winterram en 25 bezoekers