Paard plast vaak onder rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
krissie20
Berichten: 108
Geregistreerd: 05-08-11

Paard plast vaak onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 17:11

Sinds een paar maanden heb ik een nieuw paardje. Hij plast tijdens een buitenrit erg vaak. Tijdens een rit van een uurtje plast hij 2 a 3 keer. Tijdens het rijden in de bak doet hij dit niet, maar ik rij in de bak max. 20 min. Omdat ik nog 2 paarden heb, is het lastig te controleren of hij veel drinkt. Ik vermoed dat het stress is. Heeft iemand hier ervaring mee?

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Paard plast vaak onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:12

Het paard van mijn vriendin doet dit ook standaard tijdens de buitenrit.

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:56

Die van mij (merrie) plast zodra ik haar uit de paddock haal.
En op buitenrit ook nog 1 of 2 keer. (Ik rij niet in de bak).
Van mijn merrie weet ik de oorzaak.
Zij heeft namelijk ppid daar is dat een symptoom van.
Weet niet of jouw paardje verdere ppid symptomen laat zien maar het testen is momenteel gratis. Kun je vast 1 ding van je lijstje schrappen (hopelijk;-) )

Stress lijkt mij niet. Paarden mesten van de stress en plassen doen ze dan juist weer niet vaak onder het rijden..
Laatst bijgewerkt door Saul op 19-09-16 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard plast vaak onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:08

Vaak plassen lijkt me wat ongewoonlijk. Ik zou zoals Tyrcanol zegt eens laten testen op ppid maar ook op andere dingen zoals de nierfunctie, een bloedonderzoek dus. Dat zou in dit geval zeker geen overbodige luxe zijn.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:10

Waar staat hij overdag? (voor het rijden)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paard plast vaak onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:00

Ligt het zadel rte ver naar achteren waardoor er druk op de nieren komt?

krissie20
Berichten: 108
Geregistreerd: 05-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 08:19

Hij staat altijd buiten in het weiland. Kan me niet voorstellen dat hij ppid heeft. Ik heb een ander paard met ppid dus ik ken de symptomen. Zal nog eens kritisch naar het zadel kijken maar volgens mij ligt die niet te ver naar achteren.
Vind het zo opvallend dat hij het alleen tijdens een buitenrit doet. Ben ook benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben met hun paard en of ze een oorzaak hebben kunnen vinden.

Amber2106

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-11-15
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:39

Mijn verzorgpony plast ook veel tijdens buitenritten en loopt ook niet lekker als ik door rijd. In het begin duurde het heel lang voordat hij ook kon plassen. Nu is dat gelukkig over en plast hij binnen 1 minuut maar moet hij wel volledige rust ervaren. Gebeurd er iets en is hij afgeleid, dan lukt het niet. Wel matig met lessen want dan mote hij door en gaat hij heel stijf lopen. Plassen kan hij dan alleen na de les. Ik fluit als hij moet plassen, daarmee leren we hem dat hij zich mag ontspannen en dat werkt voor hem heel goed!

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:54

Hier ook eentje die vaak moet plassen :j Meestal gaat hij al in de paddock of wilt hij plassen als we echt net een paar meter weg zijn. Net als die van @Amber kan die van mij ook niet plassen als hij afgeleid wordt of weer iets ziet in de verte :')

2 รก 3 keer per uur vind ik wel veel! Zou zelf niet weten wat het kan zijn, bij die van mij denk ik dat het gewoon is om 'leeg' te zijn tijdens het rijden :P Hij doet het namelijk altijd voor de rit en nooit erna.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Paard plast vaak onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:07

Misschien wil hij zijn bed / eetplek niet vies hebben en houd hij het op totdat hij van huis is? Ik zet elke ochtend een paard van iemand anders buiten en zodra we uit de stal zijn en we op het pad naar de wei lopen, gaat hij in de berm staan om te plassen. Is dan ook heel donkergeel. Heb zijn stal regelmatig uitgemest na de nacht (overdag buiten) en kom dan geen natte plekken tegen, alleen mest...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard plast vaak onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:15

Het ene paard met ppid is het andere niet. Symptomen kunnen verschillen per paard. Vind meerdere keren plassen tijdens een buitenrit toch zorgwekkend. Zou DA vragen bloed te prikken en nierwaarden te onderzoeken + ppid.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:16

Sommige paarden vinden het heel vervelend als de plas spettert, tegen hun benen dus als ze op rubber matten, beton, weide zonder gras , of een stal met weinig strooisel staan plassen ze niet of proberen het uit te stellen. Niet gezond.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard plast vaak onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:24

In de regel plast of mest mijn paardje niet met rijden in de bak.
Nu zet ik haar altijd even op stal van te voren en dan mest en plast ze standaard.

Op buitenrit soms mesten en als ze echt nodig moet dan plast ze ook.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:57

Rizette schreef:
Sommige paarden vinden het heel vervelend als de plas spettert, tegen hun benen dus als ze op rubber matten, beton, weide zonder gras , of een stal met weinig strooisel staan plassen ze niet of proberen het uit te stellen. Niet gezond.


Sommige inderdaad, mijn merrie pist het liefst op de trailer :r

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:15

Ons paard ging juist voor de spetterende plasjes :') In een stal met bijna overal stro plaste ze precies waar geen stro lag :')
Maar terug on topic: Is er een reden dat je zo kort rijdt? (Oftewel: als je wat langer door rijdt in de bak, gaat hij dan ook plassen?) (als het een merrie is zou ik zeggen dat ze een geurspoor achterlaat voor mogelijke hengsten :+ )

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:31

Hier ook 1 plast veel op buitenrit en poept dan ook veel is bij hem de spanning dat is ook op wedstrijd en de trailer zo.

Thuis doet ie het weer niet poept ie alleen

krissie20
Berichten: 108
Geregistreerd: 05-08-11

Re: Paard plast vaak onder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 19:37

Ben inmiddels redelijk overtuigd dat het spanning is/was. Het is nog een jonkie die alles nog moet leren. Inmiddels wordt het ook al minder en is het hooguit 1 plasje per buitenrit. Poepen deed hij ook veel. In het begin wel 3x tijdens een half uurtje rijden in de bak. Ook dit is inmiddels verminderd naar 1 keer of helemaal niet.