Wonen in een woonunit/chalet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Wonen in een woonunit/chalet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 22:44

Hoi allemaal!
Mijn vriend en ik zijn 1,5 jaar samen en de samenwoonkriebels beginnen nu wel echt te komen. Mijn vriend neemt later de boerderij van zijn ouders over en wil dus gewoon lekker in de buurt blijven. Voor de vroege ochtenden en voor als er koeien moeten kalveren etc. Een echt huis kunnen wij niet betalen omdat wij beide nog studeren. En lenen doen wij beide liever niet. Daarom lijkt het ons zo ideaal om bij schoonouders op het erf te gaan wonen.

Het lijkt ons wel wat om in een woonunit te gaan wonen. Dit totdat we het bedrijf over nemen of nieuwbouw verhuizen kopen huren etc aan de orde komt.

Wij zijn niet zo thuis in de units en chalets em dergelijke dus ik hoop dat hier mensen zijn met ervaringen, tips en antwoorden!

Er zijn een aantal vragen die wij hebben.

Moet er een vergunning aangevraagd worden en zo ja wt kost zoiets en hoe lang duurt dat.

Mag een woonunit vast bewoond worden.

Maar ook dingen zoals woongemak enzo ben ik erg benieuwd naar! Dus mensen met woonunit ervaring, roept u maar!

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Wonen in een woonunit/chalet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:49

Dat hangt van de gemeente af. Er zijn bedrijven waar al in het bestemmingsplan staat dat er een 2e bedrijfswoning gebouwd mag worden voor personeel.

Een chalet/woning mag iig nooit zonder vergunning volgens mij.

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 22:51

Abercrombie schreef:
Dat hangt van de gemeente af. Er zijn bedrijven waar al in het bestemmingsplan staat dat er een 2e bedrijfswoning gebouwd mag worden voor personeel.

Een chalet/woning mag iig nooit zonder vergunning volgens mij.


Nee dat dacht ik al inderdaad. Maar bijvoorbeeld een mantelzorg gebouw mag dan weer wel zonder vergunning volgens mij. Bedankt voor je antwoord!

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wonen in een woonunit/chalet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:53

Het mag idd nooit vergunningsvrij. Verder zou ik de verordening van je gemeente eens nakijken. Of beter nog: gewoon eens langsgaan. Dan kunnen ze het je precies vertellen!

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:56

Ik heb een tijdje in een chalet gewoond. Die was aangesloten op gas water elektra en riolering.
Alle gemakken van een gewoon huis dus. Chalet was ook goed geïsoleerd en voorzien van dubbel glas. Dus 's winters goed warm te houden. 'S zomers kon het wel warm zijn. Maar ik had 's zomers vaak de dubbele openslaande deuren open staan zodat de hond de tuin in kon wanneer hij wilde en als hij naar binnen wilde om te drinken ofzo dat ook kon. Ik denk als ik de deuren dicht had gehouden het een stuk had gescheeld.

Winterbuitenrit in de sneeuw. Daarna warme chocolademelk met slagroom.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:56

Vriendin wil precies hetzelfde doen. Nu huren ze een flatje, maar is erg duur en willen dus ook een woonunit plaatsen bij haar schoonouders. Zij hebben zo goed als toestemming om dit zonder vergunning te mogen doen. Maar kan dus per gemeente verschillen.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Wonen in een woonunit/chalet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 22:59

Bedankt weer voor de antwoorden, qua vergunning is het wat wisselend hoor ik wel. Dus we gaan gewoon maar langs de gemeente.

Van warmte hebben wij niet zo'n last denk ik. Mooi dat je je ervaringen even deelt!

LiiNd_Y weet jij toevallig ook hoe dat zit met de vrijstelling?

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:01

Iemand die ik ken wil ook zo iets gaan doen. wat jullie willen is tijdelijk dus ik zou een stacaravan neerzetten. ( onder het mom van stalling, ik zou het niet eens melden bij de gemeente ligt eraan hoelang jullie er willen wonen ) deze zijn niet heel duur. Een chalet is daar in tegen wel belachelijk duur vergeleken met een stacaravan. Staan er zat te koop op internet. Je moet alleen wel rekening houden met de vervoerskosten

my haflinger horse lucydan!

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 23:03

[
Laatst bijgewerkt door gezienanas op 19-09-16 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wonen in een woonunit/chalet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:07

Maar overname zit er waarschijnlijk dus ook nog lang niet in?
Overigens: ik ken verschillende mensen waarbij de gemeente flink moeilijk is gaan doen over een stacaravan :j Laat staan een chalet... ik zou dus zeker niet de gok wagen :n

Rocco_Love12

Berichten: 545
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: In het veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:11

Ik woon samen bij mijn moeder achter op het erf te wachten tot de achter kant van de boederij verbouwd is. Bij ons in de gemeente is het zo als je onder de 30 vierkante meter blijft is het goed daarboven moet je een vergunning aan vragen. Onze oude unit was net te groot en hebben we uit eindelijk moeten verwijderen. Nu zitten we in een chalet en nu is het goed. En persoonlijk zou ik voor een chalet gaan. Een unit is behoorlijk recht uit recht aan en heb je meestal weinig ramen en de warmte in de zomer is echt niet te harden zonder airco vorig jaar was het met warm weer bij ons meer als 35 graden binnen. In de chalet viel het deze zomer reuze mee. De unit stookten we op gas en de chalet nu op hout.


gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 23:13

Wendy schreef:
Maar overname zit er waarschijnlijk dus ook nog lang niet in?
Overigens: ik ken verschillende mensen waarbij de gemeente flink moeilijk is gaan doen over een stacaravan :j Laat staan een chalet... ik zou dus zeker niet de gok wagen :n


Nee zo als het nu lijkt nog niet. Wij studeren beide nog en zijn oders zijn nog redelijk jong. Dit is meer een goedkope oplossing voor samen wonen :)

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 23:14

Rocco_Love12 schreef:
Ik woon samen bij mijn moeder achter op het erf te wachten tot de achter kant van de boederij verbouwd is. Bij ons in de gemeente is het zo als je onder de 30 vierkante meter blijft is het goed daarboven moet je een vergunning aan vragen. Onze oude unit was net te groot en hebben we uit eindelijk moeten verwijderen. Nu zitten we in een chalet en nu is het goed. En persoonlijk zou ik voor een chalet gaan. Een unit is behoorlijk recht uit recht aan en heb je meestal weinig ramen en de warmte in de zomer is echt niet te harden zonder airco vorig jaar was het met warm weer bij ons meer als 35 graden binnen. In de chalet viel het deze zomer reuze mee. De unit stookten we op gas en de chalet nu op hout.


Bedankt voor je ervaringen!

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 23:19

Wendy schreef:
Maar overname zit er waarschijnlijk dus ook nog lang niet in?
Overigens: ik ken verschillende mensen waarbij de gemeente flink moeilijk is gaan doen over een stacaravan :j Laat staan een chalet... ik zou dus zeker niet de gok wagen :n


We gaan ook zeker de gok niet wagen. Hier zijn ze geloof ik ook niet zo makkelijk. En we willen het bedrijf ook niet jn negatief daglicht zetten.

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Wonen in een woonunit/chalet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:51

denk er wel aan dat een woonunit door het platte (en dunne) dak snel heet wordt in de zomer en snel afkoelt in de winter. Ik heb er 1 gehad van dik 100 m2. Je stookt je echt straatarm en zomers krijg je het niet gekoeld. Als je een gebruikte aanschaft, kijk goed naar het dak en de goten en naar de vloer of die niet rot is. Ook is de kans groot dat de vloer gevoelig is voor bewegingen, als de wasmachine flink centrifugeert bijv. dan voel je dat 3 elementen verderop nog goed.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:52

gezienanas schreef:
Bedankt weer voor de antwoorden, qua vergunning is het wat wisselend hoor ik wel. Dus we gaan gewoon maar langs de gemeente.

Van warmte hebben wij niet zo'n last denk ik. Mooi dat je je ervaringen even deelt!

LiiNd_Y weet jij toevallig ook hoe dat zit met de vrijstelling?

Poeh dat weet ik niet.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:54

frankiej schreef:
denk er wel aan dat een woonunit door het platte (en dunne) dak snel heet wordt in de zomer en snel afkoelt in de winter. Ik heb er 1 gehad van dik 100 m2. Je stookt je echt straatarm en zomers krijg je het niet gekoeld. Als je een gebruikte aanschaft, kijk goed naar het dak en de goten en naar de vloer of die niet rot is. Ook is de kans groot dat de vloer gevoelig is voor bewegingen, als de wasmachine flink centrifugeert bijv. dan voel je dat 3 elementen verderop nog goed.


Bedankt voor je reactie! Wij zijn niet opzoek naar een hele grote unit. Tussen de 40 en 60 m2 dus dan is het qua temperatuur misschien iets beter te hanteren maar zeker een dingetje om over na te denken!

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get

gezienanas

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 20:55

LiiNd_Y schreef:
gezienanas schreef:
Bedankt weer voor de antwoorden, qua vergunning is het wat wisselend hoor ik wel. Dus we gaan gewoon maar langs de gemeente.

Van warmte hebben wij niet zo'n last denk ik. Mooi dat je je ervaringen even deelt!

LiiNd_Y weet jij toevallig ook hoe dat zit met de vrijstelling?

Poeh dat weet ik niet.


Ging ik al van uit, geeft ook niks. Is waarschijnlijk toch per gemeente anders.

Life is like a box of chocolate, You never know what your gonna get


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Granoek, Jatoby, jstthtngrl, MariskadeJ, Muga en 59 bezoekers