Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 20:30

Hoi bokkers.
Ik heb een hond van ong. een half jaar jong. Op de hondenschool waar wij samen trainen (pubercursus) gebruiken ze geen clicker, dat zou verwarrend zijn met meerdere honden op het veld (?) maar ik zou thuis eigenlijk graag willen beginnen met clickeren. Ik heb daar al een beetje ervaring mee, ik deed dat met mijn konijnen. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als met een hond maar ik weet dus al wel hoe het werkt.
Maar nu mijn vraag;
Kan ik thuis mét clicker trainen, en bij de cursus zonder? Of wordt dat verwarrend voor mijn hond?
Alvast bedankt!

Groetjes, Horsies7



Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:36

Ik zou het als hond ( :+ ) wel een beetje onhandig vinden. Kan je hem niet een andere 'click' aanleren die je gaat gebruiken. Bijvoorbeeld je tong? Zodat je wel mag klikken op de training. Ze kunnen je dat moeilijk verbieden lijkt mij.

En waarom zou klikken onduidelijk zijn als er ook 10 verschillende eigenaren op verschillende momenten 'braaf' zeggen. Klinkt een beetje tegenstrijdig in mijn oren.

IG: @arabierjoep

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:39

Ik zou trainen met klicker maar...
Het nadeel dat je krijgt is dat de hond blijft wachten op het geluid van de klicker ter bevestiging.
Dat kan dus idd verwarrend worden en dan zou ik gewoon ten alle tijden met klicker trainen.
Snap niet waarom het verwarrend word voor de andere honden.
Honden die enkel op hun baas en het geluid van hun klicker zijn gefocust zijn niet met andere dingen bezig.

Mijn honden krijgen in alles bevestiging van de klicker en de uiteindelijke beloning is hun balletje of de mouw bij pakwerk. Zonder reageren ze amper.

Betreft het volgen en de basisoefeningen dat jullie nu doen op de cursus?

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 20:48

we oefenen inderdaad met volgen en basis oefeningen zoals zit, af, blijf, wacht, kom voor, aan de voet, naast, hier komen etc. Maar ook doen we andere leuke dingen zoals hersenwerk enzo.

Het leek mij inderdaad verwarrend dat hij dan op cursus ook gaat wachten op de klick, die dan niet komt.
De rede dat ze daar zonder clicker werken was mij ook niet helemaal duidelijk, maar verder ben ik heel positief over de manier van trainen.

Bedankt voor jullie reactie.

mar_fay

Berichten: 2618
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:51

Wij trainen zowel met, als zonder clicker. De click is een vervanging van jouw "braaf", een "ja!" Zou ook voldoen. Trainen met een clicker is heerlijk en snel, maar voor de hond is het geen probleem om dat niet altijd te doen. Ik merk wel dat trainen met clicker helpt om trainen zonder clicker gemakkelijker te maken. Gewoon proberen :) mocht je een verschil merken wat je niet zoekt, dan hou je er gewoon weer mee op.
Helaas zijn nog niet alle scholen dan van clickeren, dus dit kom je inderdaad nog tegen. Dat hoeft je thuis echter niet tegen te houden :)

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-16 20:59

Oké bedankt!
Met clicker lijkt me fijner werken omdat je dan net wat beter kan timen. Ik ga het denk ik gewoon is proberen, kijken hoe hij het oppakt!

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:05

Bij ons trainen de honden in groep vanaf 12 weken met de clicker en er blijft met de clicker gewerkt worden om oefeningen aan te leren en te perfectioneren, maar voor aangeleerde oefeningen wordt de clicker afgebouwd. Meestal trainen we met zo'n 8 honden en we trainen zowel buiten (op omheinde grasvelden en op beton) als binnen (in een loods, op vloerbedekking of beton). De click voor een andere hond is vanaf les 2 of 3 al eigenlijk nooit meer een probleem.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:09

Mijn hond kent ook de clicker, bij sommige oefeningen gebruiken we die wel.
We hebben detectiewerk gedaan, daar werd ook de clicker bij gebruikt.
Maar als we de clicker niet gebruiken, reageert hij ook prima op "Goedzo"
De clicker is vooral handig om iets aan te leren, daarna bouw je de clicker toch ook weer af.
Dus bij mijn hond is het niet verwarrend dat we soms de clicker gebruiken.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:49

Hier voornamelijk het principe van de klicker omdat dit altijd dezelfde toon is.
Ga je met je stem belonen kan intonatie wat wisselend zijn.
Sommige honden zijn er gevoelig aan.

Ik zou zeggen, doe waar jij jou het beste bij voelt en hoe jouw hond reageerd.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 07:17

Ik train zowel met clicker als met "yes". De yes zijn we mee begonnen op de hondenschool, de clicker zijn we wat later mee begonnen, toen ik mijn stem bijna kwijt was. Het komt op hetzelfde neer. In de les zijn meer met clicker, op de een of andere manier reageert hij daar niet op.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:18

Click kun je idd ook vervangen door een ander geluid/woord
Voordeel van een clicker is dat het geluid altijd hetzelfde is en je stem niet

Maar wij trainen ook gewoon met clicker op de club
Dat snappen ze echt wel hoor , dat niet iedere click waar dan op het veld voor hun bedoeld is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Re: Soms met, soms zonder clicker? (Hond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-16 13:45

Bedankt voor alle reacties.
De rede waarom ze zonder clicker trainen weet ik ook niet precies, ik heb gehoord dat ze dat deden omdat het verwarrend zou worden.
Het punt is alleen dat we op cursus ook nieuwe dingen wat dan dus zonder clicker gebeurt. Is dat verwarrend of niet? Ik gebruik nu meestal gewoon goedzo! Gevolgd door een brokje.
Maar ik ga het denk in gewoon is proberen en als ik merk dat hij bij de cursus gaat wachten op de click dan stop ik er weer mee. Hij is verder heel flexibel dus ik verwacht opzich niet echt problemen.
Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers